Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD: wordt het tijd om Tesla te manen?

This site may earn commission on affiliate links.
Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven.

Dat is toch wel een beetje het motto van Tesla aangaande FSD.
Wordt het ondertussen niet eens tijd om Tesla te manen zijn beloftes en gewekte indrukken na te komen.

FSD is tenslotte een hele kostbare optie, maar doet nog niet half wat beloofd is.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven.

Dat is toch wel een beetje het motto van Tesla aangaande FSD.
Wordt het ondertussen niet eens tijd om Tesla te manen zijn beloftes en gewekte indrukken na te komen.

FSD is tenslotte een hele kostbare optie, maar doet nog niet half wat beloofd is.
Ik hoor dit verhaal ondertussen al 5-6 jaar. Blij dat ik het nooit heb aangeschaft. Had ik me anders dan al 3x iets gekocht wat niet goed werkt.
 
FSD is er nog niet en wat er wel al is wordt nagenoeg onbruikbaar gemaakt door de Europese Commissie (zoals Smart Summon). Het is wel wat naïef om te geloven dat volledig zelfrijden in een paar jaar ontwikkeld zou kunnen worden, daarvoor is de probleemstelling net iets te complex.

Ondertussen bol ik tevreden duizenden kilometers met de huidige Autopilot, zelfs al is die beperkt door de EU. Het rijdt een pak chiller.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and Hbrink
Het enige echt kwalijke is de tijdlijn “later dit jaar”. Ieder weldenkend persoon die de staat van EAP nu kent snapt dat volledig autonoom niet haalbaar is binnen 12 maanden. Toch blijft het er jaar na jaar staan. Als je EAP hebt dan is FSD onzin op dit moment. Heb je alleen AP dan is het veel geld voor lane change.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Die regels zouden een excuus zijn als Tesla elders wel iets had getoond dat de beloftes inwisselde. Reeds in 2014(!) beloofde Tesla bij de lancering van de oorspronkelijke autopilot functionaliteit die 'Enhanced Summon' nu nog steeds niet kan waarmaken.
 
Tesla heeft toch gewoon een Nederlands kantoor. Ze zijn dus op de hoogte van de regelgeving in Nederland en Europa. Het is dan ook een kleine moeite om de tekst aan de passen in de NL vertaling van de website naar. Volledig zelf rijdende auto over een jaar of 5 als de EU niet al te moeilijk doet''
Wat er nu op de website heeft gestaan / staat is gewoon misleiding ook al weet iedereen hier dat de claims nooit gehaald hadden kunnen worden.
Ik ben overigens erg blij met de FSD op mijn M3 en gebruik het altijd als ik op de snelweg rijd, maar het is niet wat er in de omschrijving stond.
 
En "later dit jaar" sloeg op 2019, in de VS.

De marketingliteratuur op de web site was aangepast per land, en "later dit jaar" (2019) zouden we ook in de stad AutoSteer en NoA hebben en vooral verkeerslichten herkennen.

Ik zal al blij zijn als ik de AutoSteer niet indirect meer moet afzetten gewoon omdat ik rem voor een licht, dat zou al veel schelen...vooral op de wegen waar AutoSteer feilloos blijft werken maar wegens gebrek aan lijntjes niet kan aangezet worden als je voor het licht hebt moeten remmen.
 
F0814720-701B-4EF1-A32B-6D12E9FF3E01.png
Screenshot van 19 maart 2019 bij mijn bestelling:
 
OP wacht sinds juni 2019, nou ik wacht op 4 weken na nu 3 jaar. Een filmpje waarin een X een hele route zelfstandig aflegt was voor mij de reden om het aan te schaffen. Nog steeds geen spijt van, maar de twijfel groeit wel of ik dat nog ooit geleverd krijg. Waarschijnlijk had Tesla beter verwachtingsmanagement kunnen doen. Die paar duizend euro op een auto van destijds 130K scheelt echt niet zoveel op de omzet.
 
Nog steeds geen spijt van, maar de twijfel groeit wel of ik dat nog ooit geleverd krijg.
Ja, daar zit ik ook. De FSD-computer zou makkelijk gewisseld kunnen worden, maar dan hoor je dat die HW2.0 modellen geen hoge prioriteit hebben met hun MCU1 én dat een MCU wissel niet zo eenvoudig is... En de mijne heeft al 120000km (naar alle tevredenheid!)...
 
Wie heeft nog screenshot van 2019 met de beloftes van smart summon en fsd voor de stad einde van het jaar?

de huidige site heeft dat sneaky aangepast.

Volgens mij is er niets(?) aangepast, dit staat er nu:

Volledig zelfrijdende besturing
  • Navigeren met Autopilot: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen.
  • Autopark: zowel fileparkeren als haaks parkeren.
  • Summon: uw auto komt vanaf de parkeerplaats automatisch naar u toe. Echt waar.
Later dit jaar verwacht:

  • Herkennen van en reageren op verkeerslichten en stopborden.
  • Automatisch rijden op straten binnen de bebouwde kom.
Opmerking: voor de aanschaf van volledig zelfrijdende besturing is Autopilot vereist

Dat stond er in 2019 ook al dacht ik. (alleen is het nu 2020 :) )
 
Ja, daar zit ik ook. De FSD-computer zou makkelijk gewisseld kunnen worden, maar dan hoor je dat die HW2.0 modellen geen hoge prioriteit hebben met hun MCU1 én dat een MCU wissel niet zo eenvoudig is... En de mijne heeft al 120000km (naar alle tevredenheid!)...
Een mcu wissel is niet eenvoudig.

Een AP3 inbouw is wel snel op een AP2. De AP computer is geplaats achter het dashboard kastje.
 
Volledig zelfrijdende besturing
  • Navigeren met Autopilot: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen.
  • Autopark: zowel fileparkeren als haaks parkeren.
  • Summon: uw auto komt vanaf de parkeerplaats automatisch naar u toe. Echt waar.
Ik denk dat, technisch gezien, al het bovenstaande er is, ware het niet dat Europa het niet toelaat.
Het is niet te zien op de screenshots hierboven, maar er stond ook bij - en niet eens in kleine letteres - dat het afhankelijk was van lokale wetgeving.

wat er onder ‘later dit jaar verwacht’ staat is vrijgegeven in bèta om een uurtje te testen.

Niet echt wat een koper verwacht, maar juridisch moeilijk te weerleggen denk ik.
 
Last edited: