Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het momentum van Tesla is voorbij

This site may earn commission on affiliate links.
3 pagina's confirmation bias....
Als eigenaar van heet eerste uur, december 2013, en nog steeds rijdende met de toenmalige S60 zal ik geen Tesla meer kopen.
Teveel gebroken beloftes( hoge laadsnelheid, verwisselbare batterij, future proof ) , duur onderhoud ( 2400 euro voor eerste 4 jaar, en dan was het plots niet meer nodig) fnuiken van duur aangekochte "free charging" ( dit weekend 30 KW ...) en lelijke spartaanse auto's na de S hebben mij dit reeds langere tijd doen beslissen.
De volgende maanden komen er meerdere, beschikbare, modellen op de markt die aan alles eisen voldoen om tot afscheid van de S over te gaan.
Zo, je was er vroeg bij.
Ik wil je in ieder geval bedanken voor je hulp bij het opzetten van Tesla. Mijn eerste tesla is van najaar 2016. Een S met de nieuwe neus. Ik denk dat ze veel geleerd hebben, in die tussentijd, waar ik van heb kunnen profiteren. Ik heb veel plezier van mijn auto's tot nu toe.
Ga je nog wel een proefrit maken in een Tesla?
 
Mijn eerste S60 was van November 2013. Deze na twee jaar verkocht zonder verlies en een S85 aangeschaft. Deze is nu 7jaar. Dik anderhalf jaar geleden een nieuwe S in bestelling gezet. Hierop zit ik nu te wachten. Ondertussen sinds april 2019 een model 3 erbij, die we nu gaan vervangen door een Model Y. Tevens staat er een Cybertruck reservatie op onze naam.
Door in 2013 vrij zwaar in TSLA te investeren is mijn leven veranderd. Hier komen voorlopig enkel Tesla's op de oprit te staan.
Dus, niet iedereen zijn verhaal en beleving is hetzelfde.😎
Nu afwachten wanneer we Optimus kunnen reserveren.
 
Een kleine opmerking, tot de introductie van de M3 werd je geacht je MS of MX jaarlijks (of na 20.000 km, ik weet het niet meer) voor onderhoud te brengen en opeens hoefde dat niet meer.
Onderhoud werd aangeraden, het was niet verplicht voor de garantie.

Anders dan bij onze B electric drive met dezelfde Tesla batterijcellen en drive-train: Mercedes eist een jaarlijkse controle van de batterij en drive-train als garantievoorwaarde.

Dus kom ik nog één keer per jaar bij de dealer. Loop dan een rondje door de showroom, langs nieuwe modellen met slechtere specs dan mijn negen jaar oude S. Maak onder het genot van een bekertje automatenkoffie geduldig bezwaar tegen het ongevraagd aanvullen en factureren van ruitenwisservloeistof. En reken op de terugweg nog even uit hoeveel het 10% belang in Tesla van Daimler die dag waard zou zijn geweest.
 
Hier in 2017 een Model X, en in 2019 een Model 3.

Er is nog altijd niets op de markt dat qua totaalconcept beter is dan Tesla.

Tesla is nog altijd leider qua:
  • OTA updates met functie upgrades
  • groot scherm met gebruiksvriendelijke software
  • rij-assistentie
  • het anders doen, met ruimte frunk, panoramadak, ...
Ja, de Porsche Taycan kan misschien beter sturen, de Hyundai IONIQ-6 zal goedkoper zijn, de Kona zuiniger en de Mercedes EQS zal sneller laden, maar in het geheel zijn Tesla's gewoon erg goeie auto's, en blinken ze uit in technologie waar de concurrentie nog niet aan kan tippen.

Het is wachten op de eerste concurrent die OTA updates van hun rijassistentiesystemen levert alvorens er echt pas concurrentie lijkt te komen. En die dag zal ooit komen, en ik hoop erop, maar die dag is er nog niet.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Kijk, dit bedoel ik dus.

Je interpreteert het te vijandig @wooter

Wat @YCedric bedoelt met:
In ieder geval heeft MB de betere hardware om verder te kunnen raken dan Tesla.

Is dat MB momenteel de Europese rijder de betere rijervaring geeft op de snelweg dan Tesla. Daar kun je niet omheen.

Je hebt gelijk dat de missie van Tesla breder is dan wat MB nu aanbied.

Wie de betere hardware heeft weten we niet. In ieder geval heeft MB de betere camera hardware met 360 view en frontbumper cameras. Dat de ADAS hardware van Tesla mogelijk beter is denk ik wel maar wie de beste executie in de EU markt uitvoert is voor de EU rijder uiteraard MB omdat zij zich WEL willen conformeren aan de UNECE richtlijnen voor ADAS.
 
Is dat MB momenteel de Europese rijder de betere rijervaring geeft op de snelweg dan Tesla. Daar kun je niet omheen.

Je hebt gelijk dat de missie van Tesla breder is dan wat MB nu aanbied.
Je kan MB niet vergelijken met de huidige Teslas. Het flagschip van Tesla is verouderd en de andere zijn minstens 50K€ goedkoper.
Als de nieuwe MS en MX er zijn kunnen we weer appels met appels vergelijken.
 
Je kan MB niet vergelijken met de huidige Teslas. Het flagschip van Tesla is verouderd en de andere zijn minstens 50K€ goedkoper.
Als de nieuwe MS en MX er zijn kunnen we weer appels met appels vergelijken.
Klopt, maar je kan nu ook al weten dat de Model S het zonder massagezetels en RGB leds doorheen het interieur moet doen. En da's een probleem als je massagezetels en RBG leds doorheen het interieur belangrijk vind.
 
Je interpreteert het te vijandig @wooter

Wat @YCedric bedoelt met:


Is dat MB momenteel de Europese rijder de betere rijervaring geeft op de snelweg dan Tesla. Daar kun je niet omheen.

Je hebt gelijk dat de missie van Tesla breder is dan wat MB nu aanbied.

Wie de betere hardware heeft weten we niet. In ieder geval heeft MB de betere camera hardware met 360 view en frontbumper cameras. Dat de ADAS hardware van Tesla mogelijk beter is denk ik wel maar wie de beste executie in de EU markt uitvoert is voor de EU rijder uiteraard MB omdat zij zich WEL willen conformeren aan de UNECE richtlijnen voor ADAS.
/sarcasm mode on
Ik denk eerlijk gezegd dat je geen al te goede hardware nodig hebt om adaptive cruise cont……euhm MB” level 3” aan te bieden. Dat lijkt me dan weer gewoon overkill. (Ok, ik overdrijf)
/Sarcasm mode off

Ik stel mij ook de vraag of 360 zo moeilijk zou zijn voor Tesla om te implementeren. Als je op het grote scherm met je vingers het autootje wat spint, heb je je 360. Zou dat dus niet redelijk simpel zijn om te implementeren? (Open vraag)
 
/sarcasm mode on
Ik denk eerlijk gezegd dat je geen al te goede hardware nodig hebt om adaptive cruise cont……euhm MB” level 3” aan te bieden. Dat lijkt me dan weer gewoon overkill. (Ok, ik overdrijf)
/Sarcasm mode off

Ik stel mij ook de vraag of 360 zo moeilijk zou zijn voor Tesla om te implementeren. Als je op het grote scherm met je vingers het autootje wat spint, heb je je 360. Zou dat dus niet redelijk simpel zijn om te implementeren? (Open vraag)

MB is aansprakelijk bij een ongeval (in beperkte omstandigheden).

360 implementatie is te doen door middel van historische beelden. Land Rover kan zelfs onder de auto kijken, virtueel.

Zeker te doen dus, maar Tesla is blind voor de auto, op parkeersensoren na. Mijn Evoque kon om de hoek kijken, maar ik heb op 10 jaar wel één keer een camera verloren door steenslag.
 
Ik vind 360 een overrated feature. Als je echt gaat parkeren, zijn de beelden sowieso vervormd.
Dat zal wel zo zijn, maar om de zoveel weken/ maanden lees je in de krant dat er weer ergens een kleuter die zich achter ,opzij of in de buurt van een wagen bevindt, overreden wordt. En als je met een 360° camerabeeld zo één leven kan redden, dan is het voor mij een nuttige toevoeging, zeker als de wagen hardwarematig al is uitgerust met de nodige camera's.
 
Last edited:
Dat zal wel zo zijn, maar om de zoveel weken/ maanden lees je in de krant dat er weer ergens een kleuter die zich achter ,opzij of in de buurt van een wagen bevindt, overreden wordt. En als je met een 360° camerabeeld zo één leven kan redden, dan is het voor mij een nuttige toevoeging, zeker als de wagen hardwarematig al is uitgerust met de nodige camera's.
Als de auto zelf detecteert dat er een kleuter staat en ingrijpt dan heb je toch geen mooi fancy 360 beeld nodig?
Wat heb je aan zo’n beeld op een scherm als mensen er niet op kijken bijvoorbeeld?
 
Als de auto zelf detecteert dat er een kleuter staat en ingrijpt

Hebben we dat dan?

Wat heb je aan zo’n beeld op een scherm als mensen er niet op kijken bijvoorbeeld?

Wat hebben we aan al die toeters en bellen die ons enkel nog maar op onze zenuwen werken en waar we allang geen aandacht meer aan schenken?
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Gedetailleerd en nauwkeurig lukt bij Tesla niet door de vervelende posities voor 360. Bij de andere merken zitten de cameras in de uiteinden van de spiegels en ook in de voorbumper. Hierdoor het je live beeld aan alle zijden en genoeg detail mbt stoepranden om velgschade te voorkomen.

Knappe jongen als jij met Tesla die enkel je achterwiel toont dat in het donker even doet met je beide 21" banden strak tegen de stoep aan.

Ja, Tesla zou met historisch materiaal een eind kunnen komen maar zal niet nauwkeurig genoeg zijn.

Wederom geen probleem voor de Amerikaanse parkeerplaatsen maar wel hier in de EU parkeergarages en plaatsen.


Met betrekking tot MB gaat het mij niet wie technisch superieur is maar welke klant de meest luxe rijervaring krijgt.

Ja de S en X hier zijn oud maar als je denkt dat de plaid S/X beter zijn heb je pech. Identieke camera setup en zelfde HW3 computer.

Als Elon zijn EU klanten eens voorop zou zetten dan hadden we hier al een veel beter autopilot gehad geschikt voor lange files, betere autopark en reverse autopark (bmw heeft dat toch super vet) maar ja.... Dat boeit geen reet want de autos verkopen ze momenteel toch wel....