Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een "kleintje", een SR+ met 49,7 kWh batterij (zie laatste test Bjorn Nyland).
Na ruim 2500 km (heb de auto nu 3 weken) heb ik een gemiddelde van 157 wh/km. Daarbij rij ik voornamelijk snelweg, (135 km per dag) en rij dan de max. toegestane snelheid op de AP +4 km. Dus 134 km/u daar waar 130 km/u mag, 104 km/u daar waar 100 km/u mag.
Ik laad thuis de auto tot standaard tot 80% op en dan staat er altijd 304 km als rijbereik.
Goed nieuws is ook dat als ik na 140 km weer thuis kom de meter aangeeft dat ik nog 140 km kan rijden. Het verlies in range is dus zeer acceptabel.
Overigens reed Bjorn Nyland in de SR+ van 100% tot 10% lading bij 90 km/u 362 km ver.
Theoretisch zou de 400 km haalbaar moeten zijn bij 90 km/u.
 
  • Like
Reactions: M.W. and JanG007
Aanvulling van mijn vakantie met de AWD LR:
heenreis (1.091km: 166Wh/km (in Zuid/midden frankrijk waren s'middags temperaturen tegen 40 graden C gemeten),
terugreis: (1.099km) 161Wh/km
bandenspanning 2,9 bar koud (na dag rijden ca 3,1 bar warm)
 
Dan doe jij toch weinig autostrade of toch niet aan 120 km/u ? Op ABRP staat het referentie verbruik van een M3 AWD LR op 180 Wh/km aan 110km/u als ik mij niet vergis.

Ik rij altijd maximum snelheid wanneer dat kan. Dat is nogal eens 100 km/h in NL. Op 120/130 wegen rijd je gemiddeld langzamer door drukte, dus ik schat dat boven 20 Celsius die 143 Wh/km representatief is voor een snelheid van 105 a 110 km/h.

Vandaag met 120 km/h gedurende 50km over de A2 gemiddeld 150 Wh/km. Aan de lage kant, beetje wind mee.

Voor mijzelf is mijn MS het referentiekader. Daarmee vergeleken is de M3 ongeveer 20% zuiniger.
 
Merken jullie ook een groot verschil qua verbruikt bij korte ritjes van bijvoorbeeld 10 km? ten opzichte van het gemiddeld verbruik ? Nu bijna 5.000 km gereden en gemiddeld 170 Wh/km, maar bij korte ritjes soms meer dan 200 Wh/km.

Misschien komt dat door het voorverwarmen van de batterij? Als dat zo is, zou het dan nog uitmaken om de auto via de routeplanner te laten weten dat het slechts een kort ritje is, en voor die paar km dat geen zin heeft?
 
Ik rij altijd maximum snelheid wanneer dat kan. Dat is nogal eens 100 km/h in NL. Op 120/130 wegen rijd je gemiddeld langzamer door drukte, dus ik schat dat boven 20 Celsius die 143 Wh/km representatief is voor een snelheid van 105 a 110 km/h.

Vandaag met 120 km/h gedurende 50km over de A2 gemiddeld 150 Wh/km. Aan de lage kant, beetje wind mee.

Voor mijzelf is mijn MS het referentiekader. Daarmee vergeleken is de M3 ongeveer 20% zuiniger.

Netjes, ik denk dat ik me wat teveel blind staar op de route die ik voornamelijk zal nemen. Via ABBR geeft hij een verbruik van 225Wh/km maar ik zie dat er serieus wat hoogte verschillen inzitten. Hier zie je het verbruik dan ook naar 500+Wh/km stijgen op bepaalde punten op het traject (bergje denk ik :rolleyes:)
 
Vind ik een goede conclusie en ga ik ook ter harte opvolgen :D
Heb de wagen nog niet maar voor al dat hyper mile gedoe, heb ik hem niet gekocht, in ieder geval.
Ieder z'n ding natuurlijk ;)


Ben benieuwd naar mensen die veel autostrade doen met 130/140km/u

Ik schat dat ik vlotjes rond de 250Wh/u zal zitten...

Ben ook benieuwd hoe mijn rijstijl zal worden beinvloed in de toekomst
Ik rij overdag 100-130 waar mag, en s avonds laat 140-150.. Dan zit je zeker op 250w/h.
Momenteel gemiddeld nu 183, maar als je veel snelweg rijdt, gaat het richting de 200.

20" velgen wel, en achter bredere banden (275).
 
DED62E17-F296-425B-8962-8E12B9D7EDF5.jpeg
Veel snelweg kilometers en de eerste “koude” maanden waren beduidend minder zuinig
 
Long time reader, first time poster. Hopelijk stel ik mijn vraag op de juiste plek. Met regelmaat bezoek ik Düsseldorf of Keulen. Heen en terug doe ik daar iets minder dan 300km over. Meestal maak ik de rit op tijdstippen dat er weinig of geen verkeer is waardoor ik gedurende ruim 100km met regelmaat de snelheidsbegrenzer aantik met mijn huidige wagen(s). Haal ik met een Model 3P of een zelfs een ander Tesla Performance model deze afstand zonder bij te laden ? Of is dit feitelijk de reden waarom ik nooit eens een Tesla tegenkom op het linkervak van de autobahn ?
 
Met de snelheidsbegrenzer bedoel je max snelheid die je auto kan? Dan ga je niet 300km halen, ook niet met 'n model 3LR.

Los daarvan, ik was ook altijd 'n snelle rijder. De tesla, met name de autopilot, heeft ervoor gezorgd dat ik veel meer ontspannen rij en m vaak gewoon op de maximaal toegelaten snelheid instel en nog vaker daar zelfs riant onder zit op de rechter of middenbaan.
 
Long time reader, first time poster. Hopelijk stel ik mijn vraag op de juiste plek. Met regelmaat bezoek ik Düsseldorf of Keulen. Heen en terug doe ik daar iets minder dan 300km over. Meestal maak ik de rit op tijdstippen dat er weinig of geen verkeer is waardoor ik gedurende ruim 100km met regelmaat de snelheidsbegrenzer aantik met mijn huidige wagen(s). Haal ik met een Model 3P of een zelfs een ander Tesla Performance model deze afstand zonder bij te laden ? Of is dit feitelijk de reden waarom ik nooit eens een Tesla tegenkom op het linkervak van de autobahn ?
Dan ga je dan echt niet halen. Verbruik neemt sterk toe bij een hogere snelheid.
 
Long time reader, first time poster. Hopelijk stel ik mijn vraag op de juiste plek. Met regelmaat bezoek ik Düsseldorf of Keulen. Heen en terug doe ik daar iets minder dan 300km over. Meestal maak ik de rit op tijdstippen dat er weinig of geen verkeer is waardoor ik gedurende ruim 100km met regelmaat de snelheidsbegrenzer aantik met mijn huidige wagen(s). Haal ik met een Model 3P of een zelfs een ander Tesla Performance model deze afstand zonder bij te laden ? Of is dit feitelijk de reden waarom ik nooit eens een Tesla tegenkom op het linkervak van de autobahn ?

Eat your heart out:
A Better Routeplanner
 
Met de snelheidsbegrenzer bedoel je max snelheid die je auto kan? Dan ga je niet 300km halen, ook niet met 'n model 3LR.

Los daarvan, ik was ook altijd 'n snelle rijder. De tesla, met name de autopilot, heeft ervoor gezorgd dat ik veel meer ontspannen rij en m vaak gewoon op de maximaal toegelaten snelheid instel en nog vaker daar zelfs riant onder zit op de rechter of middenbaan.

Behalve milieuvriendelijker moet ik dus ook gewoon verstandiger gaan worden.
Daar valt natuurlijk veel voor te zeggen.
Toch nog de vraag of ik een range van 300km haal aan normale autowegsnelheden ?
En doe ik dat zorgeloos of enkel met beleid ?
 
  • Informative
Reactions: Hans_TM3
Behalve milieuvriendelijker moet ik dus ook gewoon verstandiger gaan worden.
Daar valt natuurlijk veel voor te zeggen.
Toch nog de vraag of ik een range van 300km haal aan normale autowegsnelheden ?
En doe ik dat zorgeloos of enkel met beleid ?
Dat haal je makkelijk.
Ik heb niet een M3P gekocht om aan het ‘hyper mile gedoe’ mee te doen.;)
Wat ik niet wist voordat ik de tesla kreeg was dat ik relaxter ben geworden van ‘tesla rijden’ en dus minder vaak hard rij(zoals in mijn ice)....
 
  • Like
Reactions: M.W.
Afgelopen week van midden Nederland tot wenen (1115 km) met volle accu begonnen en serieus door gereden waar het kon (hoe krijgen ze het in Duitsland toch voor elkaar ALTIJD aan de weg te werken :)..). Uiteindelijk drie keer geleden voor ongeveer 30 minuten. Vind het wel mee vallen en ik kwam uitgeruster aan dan in mijn vorige ICE waar ik hetzelfde rite een aantal keer meer moest maken.

Vind overigens de plekken waar superchargers staan in het duitsland/Oostenrijk een stuk minder bijzonder dan die in Nederland.
 
Long time reader, first time poster. Hopelijk stel ik mijn vraag op de juiste plek. Met regelmaat bezoek ik Düsseldorf of Keulen. Heen en terug doe ik daar iets minder dan 300km over. Meestal maak ik de rit op tijdstippen dat er weinig of geen verkeer is waardoor ik gedurende ruim 100km met regelmaat de snelheidsbegrenzer aantik met mijn huidige wagen(s). Haal ik met een Model 3P of een zelfs een ander Tesla Performance model deze afstand zonder bij te laden ? Of is dit feitelijk de reden waarom ik nooit eens een Tesla tegenkom op het linkervak van de autobahn ?

Dat ligt natuurlijk aan je auto..... wanneer grijpt de begrenzer in ? (als dat bij 100kmh is dan haal je het bijna 2x ;)).

Maar 150kmh constant is 300km range (maar probeer dat maar eens gemiddeld te halen...... dan rij je al hard). Planken naar de 190kmh is z'n 200km......1x laden dus (15 minuten).
 
Behalve milieuvriendelijker moet ik dus ook gewoon verstandiger gaan worden.
Daar valt natuurlijk veel voor te zeggen.
Toch nog de vraag of ik een range van 300km haal aan normale autowegsnelheden ?
En doe ik dat zorgeloos of enkel met beleid ?

Kijk eens op youtube aar bjorn nieland and next move, deze hebben tests gedaan tegen 120, 150, 200 en meer en hoever je geraakt op een lading...erg amusant ;)