Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Zit zelf nu bijna op 4000km na bijna 2 maanden, gemiddelde verbruik van 162 wh/km. Vind ik toch heel netjes met mijn toch best sportieve rijstijl. :p Is een beetje een mix van autowegen, N-wegen en bebouwde kom. Stoplichten die ik tegen kom bijna altijd max vermogen naar max toegestane snelheid. ;)

eFGQs8u.jpg


Heb 's morgens wel altijd hoger, rond de 180 wh/km en 's avonds lager rond de 140 wh/km. Neem aan dat dit te maken heeft met minder regen 's morgens aangezien de accu dan nog te vol is. En misschien 's avonds altijd wat drukker op de weg waardoor het pedaal wat minder diep kan gaan. :)
 
Stoplichten die ik tegen kom bijna altijd max vermogen naar max toegestane snelheid. ;)
Max koppel, bedoel je denk ik. In ieder geval binnen de bebouwde kom. Mijn vorige auto was een Outlander PHEV. De elektromotoren van die auto vroegen / leverden pas vanaf 56 km/h hun maximale vermogen. Denk dat dat bij de M3 niet heel veel anders zal zijn.

- einde off topic
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
(WLTP - 100 km.) x 0,7 en je zit aardig in de buurt van praktijkverbruik. De vermelde 90% lijkt me redelijk maar ik zou ontladen tot 10% (en al rijdende richting een lader het laatste stukje eventueel nog wat gas erbij zodat je rond de 5% aankomt als het een vakantie rit betreft)

Dit bekent dus het volgende (uitgaande van opladen tot 90% en ontladen tot 10%):

Standard Range +
(409 - 100) x 0,8 = 247km

Long Range AWD
(560-100) x 0,8 = 368km

Klopt dat ongeveer? Weet dat het weer en snelheid ook een rol speelt, maar heb het over een gemiddelde.

In dat geval is het voor mij duidelijk en hak ik de knoop door om te kiezen voor een LR. Ik vind 247km namelijk echt te beperkt, al helemaal in de winter, zonder aero caps en als de batterij ouder is geworden.
 
bij mij zal dat ongeveer kloppen ja. laatst bijna tot 3 % gereden maar dan toch gaan superchargen. beetje schrik
klopt bij mij ook ongeveer. ik rijd hem normaal gesproken niet leeg, bij ongeveer 100 km gaat ie weer aan de prik s avonds. dat is niet strikt noodzakelijk, woon-werk afstand is +/- 25 km en kan m bij werk ook laden. maar ik vind het toch wel prettig om s ochtends weer met volle accus op pad te gaan
 
Iedereen geeft ‘boordcomputer’ verbruik door, maar merk dat die nogal optimistisch is.

Wanneer ik de verbruikte procenten x 75KWh deel door de afgelegde afstand krijg ik al een hoger verbruik.

Nog juister zou zijn om je KWh aan je laadpaal te delen door je afgelegde km’s, niet? Het zijn uiteindelijk toch die KWh’s die je zal moeten betalen... Maakt bij mij +13% bovenop boordcomputerwaarde...
 
Iedereen geeft ‘boordcomputer’ verbruik door, maar merk dat die nogal optimistisch is.
Nog juister zou zijn om je KWh aan je laadpaal te delen door je afgelegde km’s, niet? Het zijn uiteindelijk toch die KWh’s die je zal moeten betalen... Maakt bij mij +13% bovenop boordcomputerwaarde...
Precies!
Ik kom ruim 20% hoger uit dan wat de auto aangeeft. Ik laad met een BMW wallbox waarvan de toevoer ergens is doorverbonden met lasklemmen. Ik ben wel benieuwd of die constructie tot extra verlies leidt.
Zou 20+% verlies normaal zijn voor het laden van een accu?

edit: ik lees in een andere thread dat 20% verlies gemiddeld is.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: M.W.