Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Dat zijn best mooie cijfers zie ik hier voorbij zie komen.

Ter vergelijk, met onze R110 ZOE zitten we op 162Wh/km, en dan hangen we met 100km/u op de rechterbaan (achter een bestelbus). Als we met de huidige temperaturen naar de 110-120km/u gaan op de snelweg, komen we ergens rond de 200Wh/km uit.
 
Zelf zit ik met de Zoe op 156 Wh/km. Te volgen op spritmonitor.de
Het langjarig gemiddelde van de Zoe bedraagt 162 Wh/km op 157 voertuigen. De M3 zit na die paar weken op 186 Wh/km enkel winter en slechts 3 auto's maar wel vrij zachte temperaturen.
 
Zelf zit ik met de Zoe op 156 Wh/km. Te volgen op spritmonitor.de
Het langjarig gemiddelde van de Zoe bedraagt 162 Wh/km op 157 voertuigen. De M3 zit na die paar weken op 186 Wh/km enkel winter en slechts 3 auto's maar wel vrij zachte temperaturen.

De vraag is wel in hoeverre dat een reële vergelijking is of wordt. Als je een kortere range hebt en geen superchargers ter beschikking rijd je wellicht voorzichtiger. En een Tesla Model 3 trekt misschien ook weer een ander type rijder aan (die voor sneller optrekken en harder rijden gaat).
 
Zelf zit ik met de Zoe op 156 Wh/km. Te volgen op spritmonitor.de
Het langjarig gemiddelde van de Zoe bedraagt 162 Wh/km op 157 voertuigen. De M3 zit na die paar weken op 186 Wh/km enkel winter en slechts 3 auto's maar wel vrij zachte temperaturen.
De Zoë is natuurlijk een erg leuke EV (behalve dat irritante gezoem bij lage snelheden) maar qua prestaties (en prijs) niet helemaal te vergelijken met de M3. Je mag er van uitgaan dat het verbruik van de M3 op spritmonitor enigszins negatief wordt beïnvloed door het regelmatig aanspreken van de capaciteiten. Dat in aanmerking genomen vind ik de verbruikswaarden jaloersmakend.
 
Uiteraard speelt het beschikbaar vermogen een grote rol. Ook daarom zijn die standaardverbruiken bedrog.Waarom zou je een krachtige wagen kopen als je het vermogen nooit gebruikt. Zo'n standaardcyclus zou minstens 1 acceleratie op vol vermogen moeten bevatten.
De Zoe is ook geen reiswagen en ik doe wel heel wat snelwegkm, maar bijna altijd in file of vertraagd verkeer. Bij 120 km/u ligt het verbruik van de Zoe ook boven 200 Wh/km. Maar door het geringe gewicht en het aanzienlijk regeneratief vermogen (43 kW op een maximaal aandrijfvermogen van 70 kW) kan er met de Zoe ook behoorlijk zuinig gereden worden.
Ook: de auto slaapt binnen en vertrekt 's morgens dus nooit met zeer koude batterij.
 
Uiteraard speelt het beschikbaar vermogen een grote rol. Ook daarom zijn die standaardverbruiken bedrog.Waarom zou je een krachtige wagen kopen als je het vermogen nooit gebruikt. Zo'n standaardcyclus zou minstens 1 acceleratie op vol vermogen moeten bevatten.

Je koopt niet persee een krachtige wagen. Je koopt een mooie wagen met een krachtige accu zodat je een respectabele range hebt.
Dat je hier ook meteen veel vermogen bij krijgt, als in een snelle auto, dat is in principe bijzaak.
 
Voorlopig vind ik de cijfers behoorlijk tegen vallen, maar ben er van overtuigd dat het in de zomer beter wordt, zeker gezien de Amerikanen al betere cijfers laten zien, de temperatuur omhoog gaat en voorlopig alleen de snelste types model 3 geleverd worden in Nederland/Europa. Ik ga zo eens in de zuid Europese landen kijken of hun ook iets melden over hun gebruik in wat warmere landen.
 
500km naar zuid Duitsland gereden, gewoon voluit, berg op en af, met 40kmph windstoten van rechts... En in het begin veel aquaplaning.

Gemiddeld nu 178wh/km over de rit.

Misschien heb ik gewoon zuinige motoren ofzo :p

Nee ik denk dat het de 18inch aeros zijn. Ik ben iig héél tevreden over het verbruik.
 
Mij viel gisteren op dat rijden in herfstcondities (ruitenwissers, verlichting en verwarming continu aan, harde wind) het verbruik flink opjaagt. Ik heb grotendeels op de cruise control gereden. Hetzelfde traject heb ik een paar dagen eerder gereden onder betere condities en het verschil was ruim 35 Wh per km extra. Ik blijf het wel knap vinden van Jooop dat hij de 170 Wh/km niet overschrijdt. Ik vermoed dat hij meer kilometers met een lagere snelheid dan 130 km/u maakt dan ik. Ik kom op dit moment niet vaak onder de 200 Wh/km uit (ervaring van 8 dagen rondkarren). De tijd zal het leren!
 
  • Informative
Reactions: widodh
Hoeveel verliezen jullie nou op zo'n koude winderige nacht als deze?
Ik zette gisteravond de auto in de onverwarmde garage met nog 50km en had vanmorgen nog 32km bij het batterijtje staan.
Dat is dus 18km eraf, dat vond ik nog best veel...
Kan ook zijn dat hij meer verliest als de batterij bijna leeg is, zoals in mijn geval vanmorgen.
 
Hoeveel verliezen jullie nou op zo'n koude winderige nacht als deze?
Ik zette gisteravond de auto in de onverwarmde garage met nog 50km en had vanmorgen nog 32km bij het batterijtje staan.
Dat is dus 18km eraf, dat vond ik nog best veel...
Kan ook zijn dat hij meer verliest als de batterij bijna leeg is, zoals in mijn geval vanmorgen.
Die aantallen zijn mij niet vreemd. Denk dat ik 20KM vannacht verloren bent. Auto staat gewoon voor de deur op een openbare parkeerplek.

Edit; en nu ik kijk gaat er weer één KM af :oops: