Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Van alle filmpjes die ik bekeken heb begreep ik dat stoelverwarming verhoudingsgewijs veel efficiënter/relaxter is dan gewone verwarming en dat wind tegen inderdaad het meeste negatieve invloed heeft. Rijd maar eens relatief dicht achter een bestelbusje aan, dit verlaagt je verbruik behoorlijk. Ik heb een tijdje terug een zuinigheidswedstrijdje met mijn pa gedaan met zijn Mercedes A160 op benzine tussen Amsterdam en Erbach (tussen midden- en zuid-Duitsland). Ik de heenreis, hij de terugreis. Ik won ondanks een file van een uur met 1 op 19,5 waar hij 1 op 17,5 haalde zonder files, hiermee presteerde ik ondanks alles nog beter dan fabrieksopgave, puur door te semi bumperkleven bij bestelbusjes die me inhaalden. Wel is het relatief gevaarlijk als je niet ver vooruit kijkt, tevens is ver vooruit kijken soms vrij moeilijk met een bestelbus voor je neus.
 
Mijn gemiddelde verbruik sinds aanschaf is 211 Wh/km (met nu 1.797 km gereden).

Valt me een beetje tegen. Zouden de Hankook banden wellicht ook minder zuinig zijn als de Michelins die op de 18" zitten (en ook in Amerika gebruikt worden)?

Ik heb een Google Sheet gemaakt waar iedereen zijn verbruik kan invoeren zodat we wellicht een handig overzicht krijgen: Tesla Gemiddeld Verbruik
 
Ingevuld. Aan de cijfers te zien rij ik bovengemiddeld zuinig.
Een toelichting op mijn rijstijl. Op mijn vaste routes heb ik eigenlijk alleen 100kmh snelwegen en mijn ritjes zijn afwisselend snelweg en stad. Hou me eigenlijk altijd wel aan de max snelheid en af en toe wat lekkere (tussen) sprintjes. Ik rij dus eigenlijk nooit 130 of harder.
Mijn regeneratief remmen staat op standaard en ik rem voor >95% daarmee en trap eigenlijk alleen mijn rem in als ik echt moet gaan stilstaan ergens. Door de geweldige wegligging ga ik relatief hard door bochten en over rotondes dus je zou mijn rijstijl ook vlot kunnen noemen, zeker op binnenwegen en stadsverkeer. Op de snelweg echter, vind je mij weinig duwend op de linkerbaan maar meer in het midden en rechts met het verkeer mee.
Tenzij er bijvb een Golfje GTI het nodig vindt om even op zijn plek gezet te worden.

edit: Ik rij trouwens op winterbanden, de Tesla zomerbanden heb ik meteen na aflevering bij de lokale bandenboer eraf laten draaien en aan hun verkocht. Geld toe op het wintersetje ook nog, kennelijk zijn die Tesla banden goed aan de prijs.
Op de 20 inch set straks komen weer zomerbanden uiteraard.
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: Elja Trum and Jooop
Ik heb mn Model 3 Performance sinds afgelopen woensdag. Tot nu toe valt het verbruik me nogal tegen moet ik zeggen, gemiddeld komt dat op zo'n 230 Wh/km. Aantal wat kortere ritten (25km), accu niet voorverwarmd. Ik snap het dus an sich wel dat die ritjes qua verbruik wat tegenvallen. Wat ik alleen niet snap; Zondag had ik een lange rit (130km) terug na eerst eenzelfde afstand heen gereden te hebben. Heen reed ik pittig dus ging het hard met de accu. Logisch. Vrijwel direct daarna ben ik teruggereden met dus vrij warme accu nog. Max 90 gereden op de snelweg met fors wind mee, toch kwam ik niet eens aan t normverbuik. Maw, de resterende range bleef (marginaal) meer teruglopen dan de kms die ik reed. Ik had toch verwacht dat in die toch vrij ideale omstandigheden het verbruik beter zou zijn. De energiegrafiek kwam geen moment onder het streepje van het normverbruik (behalve dan even met regen remmen).

In de praktijk lijk ik dus op een volle lading niet boven de 300-325 km te komen en dat valt me toch wel tegen moet ik zeggen. Verwarming heb ik op 19 gr staan overigens dus dat lijkt me ook niet excessief.
 
Ik heb de excel van Elja daarnet ook ingevuld. Goed idee, want erg interessant!

Ik zit aan een gemiddeld verbruik van 217 Wh/km, op een totaal van 2331km.(Performance, 20")
Ik geef toe dat ik wel een zéér vlotte rijstijl heb (meestal linker rijstrook), maar ik doe dat enkel maar als tegengewicht tegen die slome Model S-en die je steeds maar tussen de vrachtwagens ziet hangen; en ik wil niet dat er een verkeerde perceptie ontstaat rond elektrisch rijden ;-)
Ik ben dus zeker tevreden met het verbruik, en ik verwacht dat dit cijfer nog vrij sterk zal zakken als het weer wat warmer wordt.

Bovendien heb ik op m'n woning 3kW aan extra zonnepanelen voorzien, wat (met dit verbruik) voldoende is om bijna 14.000km per jaar te rijden, zuiver en alleen op zonne-energie dus!
De extra kost voor de installatie was zo'n 3000€ (goede deal via groepsaankoop), dus die heb ik op minder dan twee jaar terugverdiend (als ik de kost per km vergelijk met mijn vorige wagen, een vrij zware diesel). Qua energiekost moet ik enkel nog het zgn. 'prosumententarief' betalen, voor het gebruik van het elektriciteitsnet (in mijn geval zo'n 250€/jaar voor die 3kW). Ik ben dus zéér goedkoop (en milieuvriendelijk) onderweg :)

Wat me ook opvalt is dat het verbruik op langere ritten een stuk lager is dan op de korte trajecten. Als ik (met mijn rijstijl dus) door half België rijd (150km), dan zakt het cijfer meestal tot onder de 200Wh/km. Op mijn dagelijkse traject (30km) zit ik meestal boven de 220Wh/km. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de koude batterij, en de verwarming die het interieur nog moet opwarmen.
 
  • Like
Reactions: Elja Trum
Ik heb mn Model 3 Performance sinds afgelopen woensdag. Tot nu toe valt het verbruik me nogal tegen moet ik zeggen, gemiddeld komt dat op zo'n 230 Wh/km. Aantal wat kortere ritten (25km), accu niet voorverwarmd. Ik snap het dus an sich wel dat die ritjes qua verbruik wat tegenvallen. Wat ik alleen niet snap; Zondag had ik een lange rit (130km) terug na eerst eenzelfde afstand heen gereden te hebben. Heen reed ik pittig dus ging het hard met de accu. Logisch. Vrijwel direct daarna ben ik teruggereden met dus vrij warme accu nog. Max 90 gereden op de snelweg met fors wind mee, toch kwam ik niet eens aan t normverbuik. Maw, de resterende range bleef (marginaal) meer teruglopen dan de kms die ik reed. Ik had toch verwacht dat in die toch vrij ideale omstandigheden het verbruik beter zou zijn. De energiegrafiek kwam geen moment onder het streepje van het normverbruik (behalve dan even met regen remmen).

In de praktijk lijk ik dus op een volle lading niet boven de 300-325 km te komen en dat valt me toch wel tegen moet ik zeggen. Verwarming heb ik op 19 gr staan overigens dus dat lijkt me ook niet excessief.

Die tegenvallende verbruikscijfers liggen simpelweg aan de gevraagde prestaties. En die zijn met een Model 3 natuurlijk rijkelijk voorhanden. Stevig optrekken vraagt zeer veel energie en vooral in het begin wordt er natuurlijk heel wat afgesprint.
Een Model 3 heeft een uitstekende aërodynamische vormgeving. Maar als je hard optrekt of ruim boven de 100 km per uur rijdt kan die vormgeving je niet veel helpen.
Neem een voorbeeld aan Wim. Ik rij in een Model S met alleen achterwielaandrijving en 8 maanden van het jaar 21" banden/velgen. Dit is de meest verbruikende Model S. Toch is mijn ATA, mijn gemiddelde vanaf ik de Model S rij, 203 wH/km. Ik trek rustig op, rij vrijwel altijd op de Autopilot en ik vind 103 km per uur op de snelweg een prima snelheid.
Die 103 km per uur maken dat je weinig wind- en bandengeruis hebt, de muziek klinkt veel beter en je rijdt iets langer in een heerlijke auto. En weet je wat, ik kom op een rit van 100 kilometer zegge en schrijven vijf minuten later aan dan iemand die tegen de maximum snelheid aanzit.

Dus Model 3 rijders, jullie moeten gemakkelijk op een gemiddelde uitkomen van ruim onder de 180 wH/km. Dus nog een paar weken stoplichtsprintjes maken en dan die plak lood onder je schoenen wegslopen :)
 
Ikzelf heb op 28 feb delivery gehad, dus ik weet zelfs niet in welke categorie ik behoor om eventueel de optie gratis te bekomen aangezien ik EAP had meebesteld:

- levering voor 1 maart
- levering na 27 feb (volgens die ene flowchart)
- levering in 2019 zou ook nog kunnen

Die tegenvallende verbruikscijfers liggen simpelweg aan de gevraagde prestaties. En die zijn met een Model 3 natuurlijk rijkelijk voorhanden. Stevig optrekken vraagt zeer veel energie en vooral in het begin wordt er natuurlijk heel wat afgesprint.
Een Model 3 heeft een uitstekende aërodynamische vormgeving. Maar als je hard optrekt of ruim boven de 100 km per uur rijdt kan die vormgeving je niet veel helpen.
Neem een voorbeeld aan Wim. Ik rij in een Model S met alleen achterwielaandrijving en 8 maanden van het jaar 21" banden/velgen. Dit is de meest verbruikende Model S. Toch is mijn ATA, mijn gemiddelde vanaf ik de Model S rij, 203 wH/km. Ik trek rustig op, rij vrijwel altijd op de Autopilot en ik vind 103 km per uur op de snelweg een prima snelheid.
Die 103 km per uur maken dat je weinig wind- en bandengeruis hebt, de muziek klinkt veel beter en je rijdt iets langer in een heerlijke auto. En weet je wat, ik kom op een rit van 100 kilometer zegge en schrijven vijf minuten later aan dan iemand die tegen de maximum snelheid aanzit.

Dus Model 3 rijders, jullie moeten gemakkelijk op een gemiddelde uitkomen van ruim onder de 180 wH/km. Dus nog een paar weken stoplichtsprintjes maken en dan die plak lood onder je schoenen wegslopen :)
Ik zat met dezelde MS op een vergelijkbare 204 wH/km (36000 km gereden in 11 maanden) en daar zat ook een paar weken sprinten bij. Dat doe ik alleen nog naast Porsches etc, voor de lol. Dus die 184 wH/kmvoor mijn 3 voor deze koele voorjaarsmaand mag je als “onderkant” bestempelen. Het kan echter wel zuiniger. Ik verwacht op jaarbasis op 160-165 wH/km gemiddeld uit te komen op de Aeros. Ik merk op dat ik altijd aan het laden ben voor vertrek (dus altijd genoeg regeneratie op de warme battlerij) en een minuutof 5-10 preheat op netstroom als t niet vriest. (Anders eerder 15-20 minuten)
 
Die tegenvallende verbruikscijfers liggen simpelweg aan de gevraagde prestaties.
Neem een voorbeeld aan Wim..

Dus Model 3 rijders, jullie moeten gemakkelijk op een gemiddelde uitkomen van ruim onder de 180 wH/km. Dus nog een paar weken stoplichtsprintjes maken en dan die plak lood onder je schoenen wegslopen :)

Lijkt mij helemaal niet nodig om allemaal een voorbeeld te gaan nemen aan Wim.
Bij de meeste is hun rijstijl gewoon een bewuste keuze. Een laag verbruik is in dit draadje ook niet beter dan een hoog verbruik.
Het is al eerder gezegd, het is geen wedstrijd.
Het is gewoon interessant om te zien wat iemand met al zijn bijbehorende variabelen voor een verbruik heeft.
 
Lijkt mij helemaal niet nodig om allemaal een voorbeeld te gaan nemen aan Wim.
Bij de meeste is hun rijstijl gewoon een bewuste keuze. Een laag verbruik is in dit draadje ook niet beter dan een hoog verbruik.
Het is al eerder gezegd, het is geen wedstrijd.
Het is gewoon interessant om te zien wat iemand met al zijn bijbehorende variabelen voor een verbruik heeft.
Heb je de smiley niet gezien? Natuurlijk maakt het allemaal niet veel uit. Gewoon lekker rijden op de manier die je gewend bent.
De één vindt het uiterst relaxed rijden fijn, ik ben er zo één, de ander maakt graag gebruik van de sportieve kwaliteiten van zijn Tesla. Op jaarbasis gaat het over een paar tientjes verschil in elektriciteitskosten, weinig opwindend.
 
Snelheid is inderdaad de belangrijkste verbruiksfactor, omdat de hoeveelheid benodigde energie kwadratisch toeneemt met de snelheid. Maar als je een warme accu hebt, zou hard optrekken volgens de natuurkunde theorie nauwelijks meer energie mogen kosten dan rustig optrekken. Een elektromoter heeft namelijk een vrijwel perfect rendement, dus alle elektrische energie wordt omgezet in kinetische energie. Je legt de weg alleen sneller af, dus je verbuikt even meer energie, maar je hebt de afstand dan ook rap afgelegd. Ik ben benieuwd of iemand hier een natuurkundige onderbouwing heeft waarom hard optrekken meer energie zou moeten kosten dan rustig optrekken, ik denk zelf dat dit een beeld is dat vooral correct is voor een ICE. Anyone?
 
  • Informative
Reactions: Elja Trum
Ik doe een poging.
De energie die je levert vanuit een batterij is stroom * spanning. (Bij gelijkspanning geen problemen met cosinus phi omwille van faseverschuiving). Bij een hoog vermogen zal de spanning meer "inzakken" dan bij een kleiner vermogen. Dezelfde hoeveelheid electronen (= energieinhoud van de batterij) zullen dus minder energie geleverd hebben dan wat ze bij een lager vermogen hadden geleverd, want dezelfde stroomhoeveelheid (Ah) wordt met een lagere spanning vermenigvuldigd. De capaciteit van een batterij wordt bij EVs jammer genoeg weergegeven in kWh terwijl eigenlijk beter Ah zou worden gebruikt: het zijn een vast aantal ionen die electronen kunnen uitwisselen en dus is wordt de capaciteit eerder bepaald door de integraal van I.dt dan van P.dt. Enkel BMW doet het correct en spreekt van Ah. Als je het zo doet hangt de capaciteit ook niet af van het gevraagde vermogen.
Maar inderdaad, de spanningsval is afhankelijk van de inwendige weerstand van de batterij en die ligt bij een koude batterij aanzienlijk hoger dan bij een warme. Het fenomeen zal zich dus nog meer uitgesproken voordoen bij een koude batterij.
Hier wordt wel eens beweerd dat de door de koude "verdwenen energie" terugkomt. Dat is niet waar: alle elektronen die verbruikt werden, hebben minder energie kunnen leveren en dat verlies ben je kwijt. Eens de batterij opgewarmd, daalt de interne weerstand en zullen toekomstige verliezen tgv spanningsval kleiner zijn.
 
Last edited:
Ik doe een poging.
De energie die je levert vanuit een batterij is stroom * spanning. (Bij gelijkspanning geen problemen met cosinus phi omwille van faseverschuiving). Bij een hoog vermogen zal de spanning meer "inzakken" dan bij een kleiner vermogen. Dezelfde hoeveelheid electronen (= energieinhoud van de batterij) zullen dus minder energie geleverd hebben dan wat ze bij een lager vermogen hadden geleverd, want dezelfde stroomhoeveelheid (Ah) wordt met een lagere spanning vermenigvuldigd. De capaciteit van een batterij wordt bij EVs jammer genoeg weergegeven in kWh terwijl eigenlijk beter Ah zou worden gebruikt: het zijn een vast aantal ionen die electronen kunnen uitwisselen en dus is wordt de capaciteit eerder bepaald door de integraal van I.dt dan van P.dt. Enkel BMW doet het correct en spreekt van Ah. Als je het zo doet hangt de capaciteit ook niet af van het gevraagde vermogen.
Maar inderdaad, de spanningsval is afhankelijk van de inwendige weerstand van de batterij en die ligt bij een koude batterij aanzienlijk hoger dan bij een warme. Het fenomeen zal zich dus nog meer uitgesproken voordoen bij een koude batterij.
Hier wordt wel eens beweerd dat de door de koude "verdwenen energie" terugkomt. Dat is niet waar: alle elektronen die verbruikt werden, hebben minder energie kunnen leveren en dat verlies ben je kwijt. Eens de batterij opgewarmd, daalt de interne weerstand en zullen toekomstige verliezen tgv spanningsval kleiner zijn.
Hier moet ik even op kauwen, maar ik zie waar het pijnpunt zit. Dank je voor de moeite die je hebt gedaan dit toe te lichten! Ik ben met een studie bezig waarin dit onderwerp ook aan bod komt, maar gaan ze niet in op het wisselend gedrag bij de vermogensvraag, alleen op de totale energie als functie van de afgelegde weg en snelheid.
 
Snelheid is inderdaad de belangrijkste verbruiksfactor, omdat de hoeveelheid benodigde energie kwadratisch toeneemt met de snelheid. Maar als je een warme accu hebt, zou hard optrekken volgens de natuurkunde theorie nauwelijks meer energie mogen kosten dan rustig optrekken. Een elektromoter heeft namelijk een vrijwel perfect rendement, dus alle elektrische energie wordt omgezet in kinetische energie. Je legt de weg alleen sneller af, dus je verbuikt even meer energie, maar je hebt de afstand dan ook rap afgelegd. Ik ben benieuwd of iemand hier een natuurkundige onderbouwing heeft waarom hard optrekken meer energie zou moeten kosten dan rustig optrekken, ik denk zelf dat dit een beeld is dat vooral correct is voor een ICE. Anyone?
Ik nomineer mijn (beta) oud-klasgenoot @RioolRat om hier naar te kijken. Volgens mij was hij net als @fivari heel goed in natuurkunde. Temeer omdat ik het gestelde hierboven ook vermoedt. Het enige extra verlies bij snel optrekken is volgens mij warmte van banden en motor.
Anders zou ik met mijn S niet net zoveel verbruik hebben gehad als @Wim S. Denk dat ik sneller optrek dan hij maar verder niet veel harder rijdt.
 
Wanneer je eerder op hogere snelheid bent heb je eerder meer luchtweerstand en in zijn totaliteit verhoudingsgewijs dus meer luchtweerstand.
Daar buitenom heb je in principe denk ik gelijk, volgens mij is dat ook de reden te zijn dat treinen zo snel mogelijk op hoge snelheid willen rijden. Bij het hele extreme denk ik trouwens dat ook de elektromotor minder efficiënt werkt dan de +-92%, maar in verhouding tot de benzine/diesel motor vele malen efficiënter blijft.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Bij een permanent-magneetmotor (i.e. achterste motor bij Model 3) is de efficientie maximaal (rond de 95%) bij ongeveer 1/3 van het nominale koppel, maar het verschil is slechts een paar %. Voor de voorste motor (bij AWD), die een inductiemotor is, geldt het omgekeerde: hier is de efficientie maximaal bij nominaal vermogen. Het verschil is dus niet erg groot, en als je dit dan nog vermenigvuldigd met de fractie van de tijd dat je werkelijk (hard) aan't accelereren bent, maakt dit volgens mij uiteindelijk vrij weinig verschil.
Wat veel meer van invloed is op het verbruik, is de gemiddelde snelheid waarmee je onderweg bent.
 
Zo kan het dus ook... en dan ook nog eens de berg op! (25m :D)

bergop.png


Natuurlijk, alleen maar 80-wegen, lekker temperatuurtje... maar toch! Dit is met de 18 inch velgen, zomerbanden, zonder aero covers.