Wat is de ideale bandenspanning op de M3? 2,9 bar of hoger? Maakt 18” of 19” ook. Nog uit?
Volgens mij is 2,8 het minimum maar ik houd hem op 3.1.
En bandenspanning is bandenspanning, die is niet afhankelijk van je inchmaat.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wat is de ideale bandenspanning op de M3? 2,9 bar of hoger? Maakt 18” of 19” ook. Nog uit?
Ah, je hebt gelijk;Wat ik bedoelde is dat koude lucht idd een hogere dichtheid heeft dan warme lucht.
De dichtheid van lucht wordt weergegeven met volgende formule.
p is de luchtdruk
M is de molaire massa, die is in principe constant
R is de gasconstante en is, zoals de naam het doet vermoeden, constant
T is de temperatuur, in Kelvin.
De invloed van een Detla T van 20°C op de densiteit van lucht, bv. 293°K tov 273°K, is 7%.
De luchtweerstand wordt gegeven door
hieruit blijkt dat de luchtweerstand evenredig is met de densiteit. De toename in verbruik tgv de luchtweerstand bedraagt dus ook 7% en de luchtweerstand is slechts voor ongeveer de helft verantwoordelijk voor het verbruik, de rest is vooral rolweerstand, wat andere verliezen en randverbruik.
Dat verschil van 20°C zorgt dus voor 3,5% meerverbruik en verklaart dus maar voor een kleine fractie het grote verschil in verbruik, ook al blijft het hier telkens opnieuw terugkomen als dé verklaring. De echte reden van een hoger verbruik bij lage temperaturen is dus niet de hogere densiteit van de lucht, maar een combinatie van de verhoogde interne weerstand van de batterij, de verwarming ervan en het energieverbruik voor het verwarmen van het interieur. Ook wrijving in assen ed ligt hoger bij koude temperaturen.
Vlak de verwarming niet uit. De auto is superslecht geïsoleerd (binnen een uur na parkeren is de binnentemperatuur vaak alweer hard op weg naar de buitentemperatuur) dus je blijft voortdurend bijverwarmen en dat kost erg veel energie. Zeker ook omdat je voortdurend koude buitenlucht via de ventilatie binnenkrijgt, die moet met de huidige temperaturen wel 10 tot 15 graden worden opgewarmd. Als je bij kou wilt besparen, verwarm je de auto voor, zet daarna de verwarming uit als je gaat rijden en zet dan alleen nog de stoelverwarming aan. Maar dan wel de ventilatie ook uit! Dat is natuurlijk alles behalve comfortabel, maar het scheelt behoorlijk in het verbruik.Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht, dat verschil in verbruik merk je dan wel bij hoge snelheden.
Meer moleculen wegduwen kost meer energie. Verder kleine dingen als bandenspanning die hoger is bij warme lucht, en natuurlijk de verwarming. Verder dan dat kom ik inderdaad ook niet. Het is vooral de accu (en wel of geen limited regen)
Hmm, ik zeg gaan met die banaan. Niet inleveren op comfort tenzij er noodzaak is.Vlak de verwarming niet uit. De auto is superslecht geïsoleerd (binnen een uur na parkeren is de binnentemperatuur vaak alweer hard op weg naar de buitentemperatuur) dus je blijft voortdurend bijverwarmen en dat kost erg veel energie. Zeker ook omdat je voortdurend koude buitenlucht via de ventilatie binnenkrijgt, die moet met de huidige temperaturen wel 10 tot 15 graden worden opgewarmd. Als je bij kou wilt besparen, verwarm je de auto voor, zet daarna de verwarming uit als je gaat rijden en zet dan alleen nog de stoelverwarming aan. Maar dan wel de ventilatie ook uit! Dat is natuurlijk alles behalve comfortabel, maar het scheelt behoorlijk in het verbruik.
Helemaal mee eens! Het ging mij hier ook meer om de theorie dan dat zonder verwarming rijden wenselijk zou zijn (tenzij je in een soort wedstrijd zuinig rijden zit, maar dan kun je beter langzamer gaan rijden)Hmm, ik zeg gaan met die banaan. Niet inleveren op comfort tenzij er noodzaak is.
Sentry ModeMet de laatste update heb ik Sentry Mode ontvangen. Heeft iemand een idee wat dit met het verbruik doet indien je het constant aan laat staan?
Wat mij opvalt is dat het verbruik erg hoog is van de M3 volgens de spreadsheet, vergeleken met de Nissan Leaf die ik rij (rond de 156 Wh/km) of de Ioniq (onder de 150 Wh/km). Ja, ik rij zuinig, in principe niet harder dan 100 km/h, waarschijnlijk vergelijkbaar met de rijstijl van WimS, hoewel ik ICE rijders nog wel eens wil pesten bij verkeerslichten. Standje ECO altijd aan (afgezien van die verkeerslichten dan).
Er zijn vier factoren waardoor het verbruik bij regen sterk toeneemt.Bij regen moet er veel water afgevoerd worden door de banden -> extra verlies. Daarnaast kan een uitgebreide airco met luchtvochtigheidsregeling wat harder aan de slag gaan ivm relatief hoge luchtvochtigheid. (kun je uitzetten door airco knopje in te drukken / uit te schakelen) Al met al scheelt dit wat in het verbruik maar 20% verschil tussen door/regen is wel erg veel....
Er zijn vier factoren waardoor het verbruik bij regen sterk toeneemt.
1. Regen op het wegdek vormt een boeggolf die veel extra weerstand oplevert
2. Regen koelt banden sterk af waardoor de rolweerstand toeneemt
3. Regen veroorzaakt lokaal een flinke lagere temperatuur waardoor de luchtweerstand toeneemt
4. Regendruppels op de carrosserie verslechteren de aërodynamica en ook hierdoor neemt de weerstand toe.
Met de laatste update heb ik Sentry Mode ontvangen. Heeft iemand een idee wat dit met het verbruik doet indien je het constant aan laat staan?