Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren met 2019.40.50 een dikke 140 km gereden. Op de heenweg met 8 graden, niet veel wind en volledig gepreconditioneerd op walstroom maar 76 km range verbruikt voor 72 km rijden. Snelheid 95-105 km/u. Ik begrijp het nog steeds niet. Die 75 km range raak ik meestal kwijt op de 50 km naar het werk met niet fundamenteel verschillende snelheden/weersomstandigheden. Zelfs in de zomer heb ik zo'n gunstig verbruik zelden gehaald.

De terugweg 's avonds was overigens minder lief voor de accu: zonder voorverwarmen op walstroom en bij 6 graden en een constante snelheid van 134 (op de teller) betaalde ik 120 km range voor 71 km rijden.

Zoveel invloed hebben preconditioneren en snelheid dus.
 
Gisteren met 2019.40.50 een dikke 140 km gereden. Op de heenweg met 8 graden, niet veel wind en volledig gepreconditioneerd op walstroom maar 76 km range verbruikt voor 72 km rijden. Snelheid 95-105 km/u. Ik begrijp het nog steeds niet. Die 75 km range raak ik meestal kwijt op de 50 km naar het werk met niet fundamenteel verschillende snelheden/weersomstandigheden. Zelfs in de zomer heb ik zo'n gunstig verbruik zelden gehaald.

De terugweg 's avonds was overigens minder lief voor de accu: zonder voorverwarmen op walstroom en bij 6 graden en een constante snelheid van 134 (op de teller) betaalde ik 120 km range voor 71 km rijden.

Zoveel invloed hebben preconditioneren en snelheid dus.

Ik zou ook geen spijt hebben van een knopje/via de app waarmee je de batterij zou kunnen pre-heaten...nu, weet ik niet goed hoe je het moet doen. Ik laad altijd bij voor ik vertrek of zet ik de verwarming aan maar of dit echt werkt en wanneer het voldoende is, blijft gissen, zonder TeslaFi oid.... dus Elon, voor de volgende update heb ik een paar requests: Current Battery Temperature & Current consumption tonen op het "dashboard"
 
Geachte,

Vraag aan alle SR+ bezitters en of ervaring deskundige van dit mooie forum, Ik heb mijn Model 3 SR+ 19" sinds vorige week Woensdag, Zit nu gemiddeld op 165-170 Wh-KM. Vanochtend reed ik weg met 170 KM range zonder voor te verwarmen voor een rit van 22 KM en had op mijn eindbestemming nog 140 KM aan range over. Ik had verder de verwarming aan op 20 graden handmatig. Ik probeer een beetje voor mijzelf te kijken wat er mogelijk is..
 
  • Informative
Reactions: Hans_TM3
Geachte,

Vraag aan alle SR+ bezitters en of ervaring deskundige van dit mooie forum, Ik heb mijn Model 3 SR+ 19" sinds vorige week Woensdag, Zit nu gemiddeld op 165-170 Wh-KM. Vanochtend reed ik weg met 170 KM range zonder voor te verwarmen voor een rit van 22 KM en had op mijn eindbestemming nog 140 KM aan range over. Ik had verder de verwarming aan op 20 graden handmatig. Ik probeer een beetje voor mijzelf te kijken wat er mogelijk is..
En de vraag is .....?
 
Geachte,

Vraag aan alle SR+ bezitters en of ervaring deskundige van dit mooie forum, Ik heb mijn Model 3 SR+ 19" sinds vorige week Woensdag, Zit nu gemiddeld op 165-170 Wh-KM. Vanochtend reed ik weg met 170 KM range zonder voor te verwarmen voor een rit van 22 KM en had op mijn eindbestemming nog 140 KM aan range over. Ik had verder de verwarming aan op 20 graden handmatig. Ik probeer een beetje voor mijzelf te kijken wat er mogelijk is..

Ik zie geen afwijkende getallen. De gemiddelde snelheid en het gewicht van je rechtervoet kunnen e.a. nog beïnvloeden. Het verbruik is netjes voor een relatief korte rit zonder voorverwarmen in de winterperiode ;)

In de zomer kom je op een warme/droge dag in deze situatie wellicht rond de 153 Wh/km uit en dan zal de weergave van km op je scherm de werkelijkheid gaan benaderen -> 170-22 = 148 km op je scherm bij aankomst.:rolleyes:
 
Bij deze buitentemperaturen is de lengte van je rit zeer bepalend. Rijd je steeds maar een 25 km, om vervolgens na een paar uur weer te vertrekken, dan zal steeds de auto van binnen opgewarmd moeten worden. Dit kost gewoon aardig wat range. Daarnaast is echt de snelheid die je rijdt ook bepalend hierin. Ik ben dan misschien niet echt een doorrijder maar rijd de snelheid die er mag +5. Soms blijf ik achter auto's hangen die wat langzamer rijden omdat de auto dit toch zelf regelt maar ik zit op een totaal verbruik van 167 wh/km over een kleine 11.000 km. In de zomer bij de eerste kilometers was 130 wh/km zeer eenvoudig haalbaar.
 
Voor de liefhebbers: ik heb een verslagje bijgehouden van onze rit met Model 3 SR+ naar Mayrhofen in Oostenrijk en vice versa. Voor diegenen die nog twijfelen, het is prima te doen. Het duurt wat langer maar het reist veel relaxter.


We vertrokken in Sint-Oedenrode met 365 km op teller en dus bijna 100% vol. We hebben 2:15u en 220 km gereden en er stond nog circa 50 km op de teller. Gemiddeld verbruik over dit stuk ongeveer 175 Wh/km. De stop was rond lunchtijd en we hebben geladen bij Ionity BAD Honnef met laadsnelheid van > 900 km/u. Na 70% loopt laadsnelheid terug naar 270 km/u. Ondertussen een plasje gedaan en broodje bij Subway gegeten. Totale stop 30 minuten. Toen we vertrokken stond er 317 km op de teller.


De tweede stop was met nog 85 km bereik op de teller. We zijn gestopt bij Ladestation Ultra E (Saaläckerstraße, 63801 Kleinostheim, Duitsland). Staat niet in New Motion app maar werkt wel. Rijverbruik was door hoogtemeters hoger en tijdelijk 185 Wh/km. Koffie bij de Mac gehaald. Laadsnelheid > 700 km/u. Loopt terug naar >200 km/u bij 85% vol. Stop van 30 minuten gemaakt wn en vertrokken met een nieuw bereik van 320 km.


Omdat de volgende logische laadmogelijkheid op de route net wat te ver weg ligt, en er ook file staat, stoppen we redelijk snel bij Tesla Supercharger Dettelbach. Bereik staat hier op 172 km. De werkelijk afgelegde afstand bedroeg circa 100 km. Genoeg Hollanders die filmpjes in de auto aan t kijken zijn of spelletjes aan het doen. 25 minuten geladen tot een bereik van 320 km.


Na 1:45u en 195 km rijden met een verbruik van 195 Wh/km heeft de batterij nog 10% bereik en kunnen we mooi gaan avondeten bij Serways Autobahnrastätte Greding West; de laatste stop voordat we in München zijn. In ruim 20 minuten zat hij al weer op 80% dus al klaar voordat de maaltijd op was.


In München gearriveerd na 1:20 minuten en 110 km met nog 150 km op de teller. Het verbruik van dit laatste ritje bedroeg 170 Wh/km.


De volgende dag weer met 90% volle batterij (330 km) vertrokken uit München. Helaas wat file maar dat is ‘goed’ voor het gemiddelde verbruik. 160 Wh/km over 110 km. Qua bereik hebben we 130 km ‘opgemaakt’. We hebben bedacht nog een laatste stop te maken voor we het Zillertal ingaan. De laadmogelijkheden in het dorp lijken namelijk redelijk beperkt. We laden bij Inonity bij Raststation Angath Nord tot 295 km bereik. Het laden gaat niet supersnel overigens. We staan als enige bij 5 laadpalen maar generen ‘slechts’ een laadvermogen van <30kW (ca. 220 km/u). Nog ruim 54 km te gaan naar Mayrhofen.


Aangekomen met 210 km bereik in Mayrhofen. In de kou en stilstand verbruikt de auto toch wel wat energie. Ook is het bereik als het vriest ineens een stuk minder. Met wat kleine ritjes ter plekke en een goede oplaadbeurt bij Hotel Neue Post weer klaar voor terugweg met 340 km bereik op de teller.


Terug is voor ons makkelijker dan heen omdat de onzekerheid van de bergen ontbreekt. De eerste stint 210 echte km’s gereden. Gestopt bij Tesla SC Schweitenkirchen in Duitsland. Genoeg voorzieningen om te eten/drinken. Bereik was nog 54 km. Het gemiddelde verbruik 175 Wh/km. Weer geladen tot ca. 75% en 295 km bereik.


Na een kort ritje van 85 echte km’s het advies van de Tesla routeplanner gevolgd en gestopt bij Tesla SC Holstein. Het aangegeven bereik is teruggelopen van 295 naar 175 km. Het verbruik was voor dit stuk met 179 Wh/km redelijk hoog. We hebben bijgeladen van 47% naar 72% tot een bereik van 270 km


Ruim anderhalf uur en 140 echte km’s gereden met een verbruik van 177 Wh/km. Aangekomen bij Tesla SC Dettelbach (op de heenweg ook al). Batterij was nog 21% vol (76 km bereik). Bijgeladen tot 84% (312 km bereik).


De volgende stint was met 198 echte km’s door een omweg wat langer dan gepland. Een door ons gekozen Tesla charger bleek niet te werken (..). Hij was ook al anders gekleurd (blauw) op de Tesla navigator. Weten we dus ook waarom.... Dus een ommetje naar Tesla SC Waldlaubersheim. Het restpercentage van de batterij was nog maar 4% (14 km). Iets minder dan we ‘comfortabel’ vinden. Hier opgeladen tot 88% en 325 km op de teller.


Een rit van 144 echte km’s gemaakt naar de Tesla SC in Erfstadt. Het batterijpercentage is met deze rit teruggelopen van 88% naar 31% en nog 115 km op de teller. Het gemiddelde verbruik was met 190 Wh/km best hoog. Onder meer vanwege het hogere snelheidsniveau (>120 km/u) en het heuvelige landschap. Het is druk bij de lader dus het verzoek is maximaal tot 80% te laden. Dat doen we. Bereik is nu 297 km. Genoeg om thuis te komen. Al maken we eerst nog een tussenstop bij familie.
 
906C4BD8-EC7A-483B-B584-57B907BD1182.jpeg
Ik heb gisteren best een hoog verbruik gehad en kan het niet helemaal verklaren.

eerst een stuk 130 op de CC, klimaat op 19 graden stand 1. Buitentemp 8 graden...

Verbruik: 264wh/km constant over 10km
 
geen idee, ik reed de A12 af richting het westen.
Ik vond het wel erg fors...

240km effectieve range met 130km/h (90%-10%) vind ik voor een Long Range wel echt weinig. Dan kan er wel wind tegen zijn, maar dan nog.

Hopelijk valt het van de zomer mee met de wind dan :D
Ik houd mijn hart vast voor vakanties!

Ik had gisteravond ongeveer eenzelfde ritje als jij denk ik. Het waaide echt hard met ook nog wat regen en ook stukken 130 gereden over ongeveer 20 min.
Gemiddeld verbruik was 230 en dat vind ik voor wat ik van mij LR AWD gewend ben behoorlijk hoog.

Ik zou je er dus niet zo druk om maken, zeker niet over de vakanties.
Ik zat op een wintersport reis in maart vorig jaar met 4 personen en volle bepakking op 171 Wh gemiddeld over de hele rit heen en terug.
Daarbij ook nog behoorlijk doorgereden in Duitsland.
 
Voor de liefhebbers: ik heb een verslagje bijgehouden van onze rit met Model 3 SR+ naar Mayrhofen in Oostenrijk en vice versa. Voor diegenen die nog twijfelen, het is prima te doen. Het duurt wat langer maar het reist veel relaxter....

Mijn twijfels waren al een beetje weg maar dit bevestigd maar weer dat het met een SR+ ook prima te doen is.
Wat is overigens je rijstijl, welke snelheden houd je doorgaans aan?
 
geen idee, ik reed de A12 af richting het westen.
Ik vond het wel erg fors...
Het is hier op het forum al vaker aan de orde geweest.
In de Tesla wordt je t.o.v. een ICE veel meer geconfronteerd met je actuele verbruik.
Even los van de rolweerstand van de auto: als je 20 km/u tegenwind hebt, heb je 1,2**2=1,44 oftewel 44% meer energie nodig. De wind is dus een significante factor.
Als de weg ook nog eens nat is, moeten de banden aan de voorzijde water i.p.v. lucht ‘wegduwen’ en aan de achterzijde water i.p.v. lucht ‘omhoogtrekken’ (kijk maar hoe het water stuift achter een auto).
Wind en water beïnvloeden het verbruik van auto’s in grote mate. Maar bij de meeste auto’s heb je daar geen idee van.
 
als je 20 km/u tegenwind hebt, heb je 1,2**2=1,44 oftewel 44% meer energie nodig.
Was dat maar waar :D.

https://bureaulesswatts.nl/de-energiebibliotheek/wind-energie/[/QUOTE]

upload_2020-1-12_13-29-17.png

De hoeveelheid vermogen (is energie per tijdseenheid) die de wind op een windmolen los laat is afhankelijk van v tot de derde macht. De hoeveelheid vermogen (is energie per tijdseenheid) die de wind op je auto los laat (en door jouw motoren ter compensatie geleverd moet worden) is dan ook afhankelijk van v tot de derde macht, zou ik zeggen. De tijdseenheid verandert niet, want je rijdt niet harder. Dus de hoeveelheid energie die de wind, over de gehele rit, op je auto los laat (en door jouw batterij ter compensatie geleverd moet worden) is ook afhankelijk van v tot de derde macht.

Conclusie: effect van tegenwind is nog groter dan het effect van harder rijden. Het verschil tussen 100 km/h (neem aan dat je daar van uit ging) zonder wind en 120 km/h zonder wind is 44%. Maar het verschil tussen 100 km/h zonder wind en 100 km/h met 20 km/h tegenwind is 72%.

Correct me if I am wrong.
 
Was dat maar waar :D.

https://bureaulesswatts.nl/de-energiebibliotheek/wind-energie/[/QUOTE]

View attachment 499292
De hoeveelheid vermogen (is energie per tijdseenheid) die de wind op een windmolen los laat is afhankelijk van v tot de derde macht. De hoeveelheid vermogen (is energie per tijdseenheid) die de wind op je auto los laat (en door jouw motoren ter compensatie geleverd moet worden) is dan ook afhankelijk van v tot de derde macht, zou ik zeggen. De tijdseenheid verandert niet, want je rijdt niet harder. Dus de hoeveelheid energie die de wind, over de gehele rit, op je auto los laat (en door jouw batterij ter compensatie geleverd moet worden) is ook afhankelijk van v tot de derde macht.

Conclusie: effect van tegenwind is nog groter dan het effect van harder rijden. Het verschil tussen 100 km/h (neem aan dat je daar van uit ging) zonder wind en 120 km/h zonder wind is 44%. Maar het verschil tussen 100 km/h zonder wind en 100 km/h met 20 km/h tegenwind is 72%.

Correct me if I am wrong.

v is hier de snelheid waarmee de lucht tegen de schoepen komt.
Bij je auto is dat de snelheid waarmee de lucht tegen je auto komt, die is in beide gevallen gelijk en in jouw voorbeelden 33 m/s (120km/h)
 
v is hier de snelheid waarmee de lucht tegen de schoepen komt.
Bij je auto is dat de snelheid waarmee de lucht tegen je auto komt, die is in beide gevallen gelijk en in jouw voorbeelden 33 m/s (120km/h)
Klopt. De hoeveelheid vermogen die je nodig hebt is gelijk. Maar als je harder rijdt duurt die rit korter en hoef je dat vermogen minder lang te leveren. En verbruik je dus minder energie.

Maw als we kijken naar Wh/h dan heb je gelijk, maar als we dat vertalen naar Wh/km (waar het echt om gaat) dan wordt het anders, omdat km/h niet gelijk is.

En dan heb ik het er nog niet eens over dat je de kachel minder lang aan hebt staan als je harder rijdt :)
 
Last edited:
Klopt. De hoeveelheid vermogen die je nodig hebt is gelijk. Maar als je harder rijdt duurt die rit korter en hoef je dat vermogen minder lang te leveren. En verbruik je dus minder energie.

Maw als we kijken naar Wh/h dan heb je gelijk, maar als we dat vertalen naar Wh/km (waar het echt om gaat) dan wordt het anders, omdat km/h niet gelijk is.

En dan heb ik het er nog niet eens over dat je de kachel minder lang aan hebt staan als je harder rijdt :)

Daar heb je gelijk in maar dat kan je niet kwijt in je genoemde formule dus hoe kom je aan de door jou genoemde verschillen? (44% tov 72%)
Ik zou zeggen dat het verschil iets meer dan 20% is (20% langer het zelfde vermogen nodig incl de kachel/radio, etc langer aan)
 
geen idee, ik reed de A12 af richting het westen.
Ik vond het wel erg fors...

240km effectieve range met 130km/h (90%-10%) vind ik voor een Long Range wel echt weinig. Dan kan er wel wind tegen zijn, maar dan nog.

Hopelijk valt het van de zomer mee met de wind dan :D
Ik houd mijn hart vast voor vakanties!

Wind is wel een grote factor ook met een ICE.
Met een diesel vanuit Normanidië naar huis met 140km/u op de teller met een gemiddelde van 5,5l/100km en een paar dagen later van de randstad naar Noord oost Groningen met 130km/u op de teller en een straffe wind tegen 7,2l/100km... (toch een paar keer gecheckt of de handrem er niet op stond..)

Dan valt de range ook terug van 1100km naar 875km...