Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had vandaag een idioot hoog verbruik.
Snap niet dat al die tests en die persoonlijke verbruiken zo gunstige waardes laten zien. Misschien was het de regen en de kou, maar ik kwam met 90% batterij tweehonderd kilometer ver..
Waardeloze auto.
Maar ja, met al die fanboys hier zal het wel weer goed gepraat worden..;)
Je hebt gewoon verkeerd gekeken. Die grote cijfers geven je range aan, in dit geval dus 252. Valt toch mee ? :D
 
  • Funny
Reactions: Tuhhje
Ik weet niet welk model je hebt... Je kunt in de lijst op deze pagina kijken wat de range zou moeten zijn. Hier staan EPA range, die komt overeen met de range die bij je batterijtje bovenin je scherm komt te staan. Het kan zijn dat jij de WLTP range in je hoofd hebt, die is altijd hoger maar niet reeel. Die haal je alleen bij ideale omstandigheden.

En ik ben benieuwd welk percentage je hebt geladen. naar 100% laden moet je sowieso alleen doen als je direct doorrijdt en hem dan naar onder de 80% kan rijden. Als 100% laden niet nodig is laad je hem altijd tot 80% en rij je hem bij voorkeur niet leger dan 10%. Dan blijft je batterij het langst in prima conditie.

En als er toch een afwijking is zal het BMS (Battery Management System) er voor zorgen dat de batterij de komende dagen wordt uitgebalanceerd.
 
  • Disagree
Reactions: eelcodb
Ik had vandaag een idioot hoog verbruik.
Snap niet dat al die tests en die persoonlijke verbruiken zo gunstige waardes laten zien. Misschien was het de regen en de kou, maar ik kwam met 90% batterij tweehonderd kilometer ver..
Waardeloze auto.
Maar ja, met al die fanboys hier zal het wel weer goed gepraat worden..;)

Ik kijk ff op je foto en heb een vraag: staat je scherm op miles of km? ;)
 
Het is mij opgevallen dat mijn typical range bij zowel 90% als 100% flink is gedaald de afgelopen tijd. De model 3 heeft maar 15k km gelopen en range bij 90% is 429km en bij 100% 476. Nieuw was het 450km en 500km.

bij de supercharger kom ik zelden overigens. Ik denk maar 4x DC geladen in totaal.

Ik vroeg mij af hoe de typical range bij andere model 3 rijders is.
 
Last edited:
De range is duidelijk afhankelijk van het weer. Degene die al een zomer-winter-zomer hebben gehad kunnen misschien vertellen of het in zomer 'weer helemaal goed komt'.

Wellicht is laden tot 80% ook verstandiger, aangezien de rest van de wereld (niet Tesla) aanhoud dat je tot max 80% moet laden voor een lange levensduur (en bij 'opslag' rond de 60% moet zitten).
 
  • Like
Reactions: arne-nl
Aangezien Tesla meer ervaring blijkt te hebben met batterijen (zeker met die van Tesla zelf) alsmede het beste Battery Management System dan de rest van de wereld zou ik toch het advies van Tesla opvolgen, en niet dat van de rest van de wereld.

En dat met die range komt wel weer goed hoor.
 
De range is duidelijk afhankelijk van het weer. Degene die al een zomer-winter-zomer hebben gehad kunnen misschien vertellen of het in zomer 'weer helemaal goed komt'.

Wellicht is laden tot 80% ook verstandiger, aangezien de rest van de wereld (niet Tesla) aanhoud dat je tot max 80% moet laden voor een lange levensduur (en bij 'opslag' rond de 60% moet zitten).

Bij mijn vorige auto werd de accu 2 tot 3 keer per dag opgeladen en leeg gereden. Vol op de display was wekelijk 90% / leeg was werkelijk 22%. Na 300.000 km was de accu nog als nieuw -> max. 3% minder capaciteit. Als we dit vertalen naar een Tesla accu en we gaan 2x per dag leegrijden/laden van 22->90% dan kom je heel globaal op 1,5 miljoen km met een accu!
Mijn vorige auto kwam ook uit de USA, ik hoop dat de Tesla accu het net zo goed gaat doen ;)

Ik maak me in ieder geval niet druk om laden tot 90%. (doe ik voor het weekend / rest van de week op 80%)
Naar 100% ga ik bewust maar zelden. Nog maar 2x gedaan in de afgelopen 40.000 km en dan overigens vlak voor vertrek.
Met een LR is laden geen ergernis of belemmering meer. Sterker nog, ik erger me rot als ik moet tanken! (wat kost dat veel tijd zeg :))
 
Amai nu valt mij pas echt op hoeveel de temperatuur van invloed is op de range en het verbruik. Bij die aangename 15 graden van de laatste dagen zit ik terug op 150 wh/ km terwijl dat in de koude dagen veel veel hoger was.

ik heb dat gevoel eigenlijk minder, let op, ik zie ook dat er minder verbruikt wordt, maar op lange ritten (+400km) heb ik nog niet de indruk gekregen dat ik een charger zou kunnen overslagen. Ik denk dat het grootste merkbare verschil in het warm krijgen van de batterij zit wat bij koude temperaturen lang kan duren.

Persoonlijk heb ik vooral het gevoel dat wind een grotere factor is. Ik zie bij ABRP ook geen wezenlijk verschil als ik de rit met 5 of 15 plan.... met head wind daarentegen...

disclaimer: heb geen harde gegevens (Teslafi oid) dus kan ook gewoon Bs zijn
 
Het is mij opgevallen dat mijn typical range bij zowel 90% als 100% flink is gedaald de afgelopen tijd. De model 3 heeft maar 15k km gelopen en range bij 90% is 429km en bij 100% 476. Nieuw was het 450km en 500km.

Hou maar gewoon rekening met 5% verlies het eerste jaar. Dat is een aardig gemiddelde blijkt uit ervaringen van mensen die al langer met de Model 3 rijden. Daarna wordt het verlies minder of blijft zelfs stabiel. Lig er vooral niet wakker van, en ga je niet blindstaren op een paar kilometer meer of minder op het display. De werkelijke range wordt tijdens het rijden berekend en hangt inderdaad vooral af van temperatuur, wind, nat wegdek en het meest de gereden snelheid. De accu zal bij de meesten langer mee gaan dan ze de auto in bezit hebben.