Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Heb gemerkt dat het verbruik behoorlijk omlaag gaat als het warmer word. Op de snelweg in zuid Duitsland en Italië (30 graden) met gemiddelde van 130 km/h een verbruik van 220! Dat haal ik in NL niet

- - - Updated - - -

Heb gemerkt dat het verbruik behoorlijk omlaag gaat als het warmer word. Op de snelweg in zuid Duitsland en Italië (30 graden) met gemiddelde van 130 km/h een verbruik van 220! Dat haal ik in NL niet
 
Wat mij onmiddellijk opvalt is dat het niet echt een verschil maakt of je 19" of 21" hebt liggen, breedte van de band heeft veel meer invloed!

Ik denk ook dat de profieldiepte van invloed is. Het lijkt mij aannemelijk dat een nieuwe band zuiniger rijdt dan een afgesleten band.
Een afgesleten band heeft minder elastisch rubber om energie op te nemen en af te geven.
 
Ik denk ook dat de profieldiepte van invloed is. Het lijkt mij aannemelijk dat een nieuwe band zuiniger rijdt dan een afgesleten band.
Een afgesleten band heeft minder elastisch rubber om energie op te nemen en af te geven.

Afgesleten banden voor auto's en ook bij fietsbanden lopen bij droog weer lichter dan nieuwe banden. Bij regen lopen nieuwe autobanden iets lichter omdat ze water verplaatsen via het profiel en minder een 'boeggolf' vormen dan gladdere banden. Bij fietsen lopen half versleten banden van identiek fabrikaat en druk 5 tot 7% lichter dan nieuwe. Banden enkele jaren op een donkere zolder bewaren doet de rolweerstand ook verminderen.

Hoe minder rubber er vervormd hoeft te worden, hoe minder warmte er ontstaat en dus hoe minder energie er wordt verbruikt.
 
korte vraag, lang antwoord.
Hoeveel Km had je gereden? Op een korte afstand zal het verbruik van je verwarming (hoeveel graden?) zwaarder doorwegen.
Hoe snel heb je gereden? Snel vertrekken aan de stoplichten?
Tegenwind?
Was je regen beperkt?
Zelf heb ik een gemiddeld verbruik van 200 op 15.000 km, maar ik heb een rustige rijstijl (bompa zullen er velen denken) en heb ook nog geen echte winter meegemaakt.
 
De eerste 10 km wordt de batterij verwarmt wat vrij veel energie kost. Zeker op een korte rit. Verder heeft wind en de snelheid veel invloed.

Op vakanties naar wintersport of zomer naar italie rij ik redelijk door (tussen 130-150) en kom ik meestal op een verbruik van 240 uit, met een classic 85.
Nu na 45000km gem verbruik van 235.

en gemiddeld over zulke afstand betekent dat er ook lagere verbruik van de zomer bijzit.
@pappie : bij lagere temperaturen (laat ons zeggen 'in de winter') ligt het verbruik merkelijk hoger.
 
ok, bedankt allemaal. Ik ben nu toch gerustgesteld dat mijn 250 die ik vandaag reed, geen abnormaal cijfer is. Dus dat betekent dat de 380 km reikwijdte ook enkel maar op papier bestaat. Dus zal ik nog even moeten wennen om mijn range anxiety kwijt te geraken...

Volgende week moet ik in Frankfurt zijn. Hopelijk neemt die rit veel mijn zorgen nadien weg.
 
ok, bedankt allemaal. Ik ben nu toch gerustgesteld dat mijn 250 die ik vandaag reed, geen abnormaal cijfer is. Dus dat betekent dat de 380 km reikwijdte ook enkel maar op papier bestaat. Dus zal ik nog even moeten wennen om mijn range anxiety kwijt te geraken...

Volgende week moet ik in Frankfurt zijn. Hopelijk neemt die rit veel mijn zorgen nadien weg.
Heeft alles te maken met je rechtervoet. Ik reed, inmiddels verkocht, in mijn Classic 40.000 km met een overall gemiddelde van 210 wH/km. In de zomer 195 wH/km.
Een roadtrip door Scandinavië van 5800 km in september reed ik met 195 wH/km.
De dual motor is duidelijk nog zuiniger. 380 km met een 90D is zeker haalbaar al moet je geen 160 km/u gaan rijden. Wil je dat toch dan gewoon elke 200 km een SuperCharger opzoeken.
 
Volgende week moet ik in Frankfurt zijn. Hopelijk neemt die rit veel mijn zorgen nadien weg.
Duitsland is het leukste land om met een Tesla te rijden: Gewoon je verbruiksgrafiek en navigatie openen en in zicht houden, zo lang '50km average range' > aantal kilometers tot supercharger kun je zo hard als je wilt doorrijden :)

Vergelijkbaar, als je twijfelt of je het gaat halen: Je bereik in km is gebaseerd op zo'n 200wh/km. Onafhankelijk van snelheid of belading, bereik <= afstand? pak je '10km instant range' grafiek er bij en zorg ervoor dat je rond of onder die 200wh/km zit.

Ja, ik moest een keer de hele weg met strak 80km/h vanuit Zeebrugge naar Oosterhout rijden. Voorspelling bij aankomst: -9%. Maar ik heb bewust niet geladen in Gent, ook niet in Antwerpen. Duizenden potentiele laadpunten genegeerd en ik heb Oosterhout gehaald met 'charge now'.

Wel weet je dat je langzaam rijdt als je ingehaald wordt door bejaarden en ijsco wagens... Maar 33 > 31

IMG_20150822_201056.jpg
 
Heeft alles te maken met je rechtervoet. Ik reed, inmiddels verkocht, in mijn Classic 40.000 km met een overall gemiddelde van 210 wH/km. In de zomer 195 wH/km.
Een roadtrip door Scandinavië van 5800 km in september reed ik met 195 wH/km.
De dual motor is duidelijk nog zuiniger. 380 km met een 90D is zeker haalbaar al moet je geen 160 km/u gaan rijden. Wil je dat toch dan gewoon elke 200 km een SuperCharger opzoeken.

Ik noemde mezelf ook altijd een rustige chauffeur. Ik rij 120 à 125 km/u, maar dan blijf ik nu dus toch hangen rond de 240 wh/km. En zo lijkt me 380 km toch ook nog niet echt haalbaar.
 
Duitsland is het leukste land om met een Tesla te rijden: Gewoon je verbruiksgrafiek en navigatie openen en in zicht houden

View attachment 105737

Ik zet de verbruiksgrafiek dan wel op "instant range" dan geeft ie precies aan of je je bestemming gaat halen. Indien ie aangeeft dat je het niet haalt ga je rustiger rijden tot ie aangeeft dat je het toch wel haalt (op basis van je actueel verbruik). Na een paar ritten was bij de range anxiety zo weg, simpelweg omdat je dan gevoel en vertrouwen krijgt in de systematiek. Als je rustig rijdt kom je ineens heel veel verder.
Heb zo in Duitsland met 200-250km/u gereden. Terugweg even laden in Moers. Zou dan met 29% thuis gaan komen. Vervolgens met 200-250km/u naar de grens, gaf bij de grens toen aan dat ik net -9% thuis zou komen. Maar na de grens rij je ca 130km/u en een stuk ca.90km/u. Kwam dus met +5% thuis. (Ca.30min vanaf de grens).
Sindsdien vol vertrouwen op pad en gebruik ik de grafiek alleen in uitzonderlijke situaties.
 
Last edited: