Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Vergeet niet dat je daar vaak maximaal 80km/h mag. Dat maakt echt een groot verschil in verbruik.

Gisteren reed ik vanaf Amsterdam naar Venlo. Rustig aan gereden met 110km/h op de CC en kwam met 191Wh/km aan na een lange rit. Het was ook al wat warmer en zonniger. Dat merk je direct in je verbruik.

In het voorjaar en van de zomer gaan we weer naar de 160Wh/km!

Deze verhalen komen nu sinds 2013 elk jaar al terug op dit forum :)
Klopt. Dit is nu mijn tweede winter met de S. Het blijft me verbazen, vooral die korte stukjes!
 
Let op. Bij de nieuwere Model S wordt het verbruik weergegeven t.o.v. de rated range. 'vroeger' kon je dat aanpassen naar typical, maar dat kan niet meer. Dus, het verbruik wat je ziet in nieuwere model S uitvoering is zo'n 30-40% hoger.

Zelf vond ik de stats van TeslaFi wel interessant, die laat ook zie hoe lang je accu verwarming heeft aangestaan. Dat is pas een echte killer.

Weet je het zeker? Er zit een 'bug' in de software, je kunt enkel switchen tussen rated en typical als je display op distance hebt staan ipv capacity. Als je dan weer terug gaat naar capacity blijft het rated/typical lijntje wel op de nu onzichtbare waarde staan.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
En toch valt me dat tegen eerlijk gezegd. Ik kom van rond de 230 in de winter. Daar zitten jullie met een M3 dan toch dik onder?
Mijn wintergemiddelde zit rond de 190. Dit is over de periode begin december tot maart. Meest snelweg verkeer en 1 x op wintersport.

Ik had deze week overigens een voorspeld bereik van 667 stond heel even op 999, maar ik kon op dat moment even niet stoppen om een foto te maken. Zo optimistisch had ik het nog nooit gezien. Helaas was de waarde maar van korte duur;)
 

Attachments

  • 7FB810AD-BBCA-4CAD-AF42-A6B809F88380.jpeg
    7FB810AD-BBCA-4CAD-AF42-A6B809F88380.jpeg
    393.6 KB · Views: 74
En toch valt me dat tegen eerlijk gezegd. Ik kom van rond de 230 in de winter. Daar zitten jullie met een M3 dan toch dik onder?

Het kan wel lager maar dan hebben we het niet meer over een gemiddelde rijstijl.
Daarnaast valt het me op dat alles netjes op temperatuur moet zijn, anders is het verbruik al snel een stuk hoger.

Voorbeeld bevrijdingsdag:
  • Heen snelweg met een auto welke al 2 dagen stil stond in de relatief koude garage -> ca. 155 Wh/km
  • Terug een binnendoor route ca. 22 Gr. zonder airco en ventilatie op 2 mee tuffen met ander verkeer -> 95 Wh/km
Dit was overigens een extreme uitzondering en een zeer lage gemiddelde snelheid van rond de 50 km/u. (en wellicht wat hoogteverschil in Omgeving Arnhem!)

Over de ruim 55.000 km ODO zit ik nu gemiddeld op 162 Wh/km (zomer+winter)
Met nieuwe (lagere) max. snelheden gaat dat gunstiger worden....... :rolleyes:

En nu snel wegwezen, ik hoor niet in dit onderwerp/draadje ;)
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Het kan wel lager maar dan hebben we het niet meer over een gemiddelde rijstijl.
Daarnaast valt het me op dat alles netjes op temperatuur moet zijn, anders is het verbruik al snel een stuk hoger.

Voorbeeld bevrijdingsdag:
  • Heen snelweg met een auto welke al 2 dagen stil stond in de relatief koude garage -> ca. 155 Wh/km
  • Terug een binnendoor route ca. 22 Gr. zonder airco en ventilatie op 2 mee tuffen met ander verkeer -> 95 Wh/km
Dit was overigens een extreme uitzondering en een zeer lage gemiddelde snelheid van rond de 50 km/u. (en wellicht wat hoogteverschil in Omgeving Arnhem!)

Over de ruim 55.000 km ODO zit ik nu gemiddeld op 162 Wh/km (zomer+winter)
Met nieuwe (lagere) max. snelheden gaat dat gunstiger worden....... :rolleyes:

En nu snel wegwezen, ik hoor niet in dit onderwerp/draadje ;)
Ja, heel netjes zo. Zit nu op - ca. 70.000 km. - 205 gemiddeld. That is different cook.
 
Gisteren geladen op 90%, dat was 323 km. Op en neer naar Nijmegen, bijna 200 km. Verbruik 150 en als ik die optelde bij de geschatte actieradius kwam ik uit op 350 km bij SoC van 90%. Was dat maar altijd zo!

Klein beetje off topic. Mijn 90% SOC staat op 321km tegenwoordig. Ik zit op de 75.000km teller. Misschien toch niet zo gek dan?

On topic: De laatste tijd rijd ik ook zuinig. Met het zachte weer heb ik een raampje open, of de ventilator aan zonder airco. Ik kom dan rond de 160 uit. Bij lange ritten ga ik ook richting de 150.
 
Klein beetje off topic. Mijn 90% SOC staat op 321km tegenwoordig. Ik zit op de 75.000km teller. Misschien toch niet zo gek dan?

On topic: De laatste tijd rijd ik ook zuinig. Met het zachte weer heb ik een raampje open, of de ventilator aan zonder airco. Ik kom dan rond de 160 uit. Bij lange ritten ga ik ook richting de 150.
Bij mij ook 322-323 met bijna 90k op de klok, mei 2018.

26 graden, windstil en 100 km per uur (dit zijn de magic words) maar wel airco aan.
 
  • Informative
Reactions: Sprins