Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hellup! Aankoopadvies ...

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo Tesla-goeroes!

Ik zal mij eerst even voorstellen; ik ben Bas en woon in het midden van het land. Ik rij nu ongeveer 20.000 kilometer per jaar in een diesel. De auto zal ik prive rijden. Na lang dromen, wikken, wegen en rekenen sta ik nu op het punt een gebruikte Tesla Model S te kopen. Heel veel gelezen over alle mogelijke opties en uitvoeringen, uiteindelijk bedacht ik onderstaande shortlist;

- Faceliftmodel (>09-2016)
- Gratis Superchargen (<04-2017)
- AP2 (> 12-2016)

Maar deze auto's zijn kennelijk zeer schaars, heb er maar één kunnen vinden, maar die heeft enorm veel kilometers en is qua kleur niet mijn smaak.

Facelift model lijkt mij meer waarde hebben, nu maar ook wanneer ik de auto ooit ga inruilen.
Gratis superchargen is aantrekkelijk lijkt mij, ik heb in mijn dorp een Tesla-Superchargelader en waar ik veel werk zit er ook één vrijwel naast. Het scheelt mij schat ik zo'n 2k á 3k euro per jaar.
AP2 heeft upgrade mogelijkheden, AP1 is beperkter. Ik vindt gadgets en knopjes altijd wel leuk, maar vraag mij af of ik behalve van TACC gebruik zal maken van de andere opties (al ze al actief zijn). Maar ik heb er eigenlijk geen ervaring mee.

Ik heb mijn oog laten vallen op prachtige MS70 uit 09-2016, faceliftmodel, premiumpakket en helemaal prima kleuren, 120k kilometers, gratis superchargen en voor rond de €40k. Met AP1. Maar ik zag bijvoorbeeld ook MS75 uit halverwege 2018 voor rond de €47k, ook erg fraai, met AP2 (enhanced zelfs al actief), maar zonder gratis chargen. Nu is de vraag, wat is slim? Beter een nieuwere MS met upgrade-bare AP2, maar dan zonder gratis chargen, of 'genoegen nemen' met een goedkopere MS, met gratis chargen, maar met AP1? Is AP2 zoveel meer waard?

Hellup! ;-)


Groet, Bas.
 
Let op, er zijn 2 soorten gratis superchargen. de eerste gaat mee met de auto, naar de nieuwe eigenaar.
De tweede valt weg bij overdracht naar een nieuwe eigenaar. Zelf heb ik geen idee hoe je het verschil kan zien. Er zal wel een datum zijn van wanneer ze van fase 1 naar fase 2 zijn gegaan.

Ik heb AP1 op mijn model S en AP2 op onze M3.
AP2 heeft meer mogelijkheden, maar die gebruik ik weinig (zoals NOA) AP1 is ook super relaxed rijden.
 
Je kostenbesparing is eerder gebaseerd op 50.000 km per jaar. Ik denk dat je aan elektriciteit (uitgaande van thuis laden) hooguit de helft kwijt bent (1000 euro ongeveer). Realiseer je dat superchargen altijd tijd kost, je je werk dan zult moeten onderbreken, want als je laadlimiet (en zet die maar op 80% als je zoveel wilt superchargen) is bereikt moet je het laden beëindigen en de auto elders parkeren op straffe van een hoge idle-fee (80 cent per minuut, ingaande 5 minuten na het beëindigen van het laden). Gun jezelf wat rust en laadt gewoon thuis of op de zaak terwijl je werkt. Altijd genoeg stroom en je hoeft er niet over na te denken. Als je in plaats van een model S dan een model3 of Y koopt loop je die laadkosten ruimschoots in met een lagere aanschafprijs, een veel zuiniger auto, met een hoger bereik, die je op vakantieritten ook nog eens sneller oplaadt. En dan heb je recentere techniek dan met een tweedehands Model S, vermoedelijk langer garantie en zeker lagere onderhouds/reparatie kosten. Model 3 en Y hebben geen dure "bekende problemen". Dus als je wilt besparen zou ik het eerder op de aanschafprijs doen, dan wel recenter kopen en me niet blind staren op gratis superchargen. Tenzij je thuis helemaal niet kunt laden.
(En ik heb een tweedehands model S gehad, weliswaar nog ouder)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V and JanG007
Inderdaad, laat dat gratis superchargen maar zitten. Dat is globaal gezien de kostenpost niet. Sowieso ga je eerder geërgerd raken aan het beperkte rijbereik van zo een 70 of 75, die zijn niet zo zuinig als een Model 3 Long Range of Short Range +.

Als ik op mijn geld moest letten, zou ik voor een recente Model 3 SR+ gaan. Da's echt wel een generatie na de Model S'sen waarvan je spreekt.
 
  • Like
Reactions: Adm
Ik denk iets anders als de heren hierboven. Ik ben geen M3 fan, heel simpel ik vind hem van voren en van binnen niet mooi. Maar dat is persoonlijk. :D
Ik zou wel kiezen voor een S (of X) maar eentje met een grotere accu. Een grotere accu heeft meer bereik (logisch) maar laad ook sneller. Een S rijdt beter maar misschien iets minder sportief dan een 3.
Maar vaak is het budget belangrijk dus kun je of voor iets minder gaan of wat langer zoeken.
 
Wanneer je echt een model s wilt zou ik eerder voor een iets oudere 90d gaan. Dat laadt (zoals hierboven gezegd) sneller en je rijdt wat relaxter wanneer je regelmatig meer dan 200 km per dag moet maken. AP1 is al super-de-luxe rijden. Ik zie geen echt verschil in prijs tussen de oude en de nieuwe neus en de nieuwe neus is vanaf volgend jaar ook alweer overjarig 😉
 
Ik zou altijd gaan voor een MCU2, in verband met de veel snellere reponstijd en nog steeds ondersteuning.
MCU1 auto's krijgen bijna geen updates meer.
Een MCU2 is > 03-2017.
De keuze van 60, 75, 90 of 100 hangt af van de te verwachten afstanden die je rijdt.
De MCU kan je voor 1550 euro upgraden naar MCU2. Die werkt dan ook snel en zeer goede response tijden. In een ander draadje schreef ik al wat over de upgrade: Welke Tesla model X aan te schaffen ?

Daar komt nu als nadeel bij, dat de vampire drain wel hoog is geworden, 3% i.p.v. 1% per dag.

Het probleem met de camera bestond al, was alleen niet zichtbaar met de vorige MCU (lager resolutie). Het is een kleine beschadiging aan de binnenkant van de lens.... hoe dat kan???
 
Ik zou een zo recent mogelijke auto nemen, zeker een D (4x4) zonder gratis supercharging en liefst eentje met 525PK ipv 420. Na aankoop best wel de CCS upgrade laten doen. Probeer er ook eentje te vinden met garantie. Je wil enkele weken na aankoop al niet voor een defecte koplamp de hoofdprijs betalen. Tenslotte vindt ik zelf op een Model S de optie van een schuifdak wel leuk
 
Zoals @job-lek al schrijft. Een Model S 90D pre-facelift met AP1 is een heerlijk auto met goed bereik en geen beperking meer in laadsnelheid. Dat was er wel. De laadsnelheid was afgetopt op circa 90 kW maar is nu ruim 110 kW met af en toe een uitschieter naar 120 kW
Klopt, zelfde laadervaring met 90D facelift.

De facelift beschikt dan wel over een hepa filter, voor wie (hier dus) gevoelige luchtwegen heeft of gewoon geen stank in de auto wil, echt een uitkomst.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Op het moment is er denk ik weinig verschil tussen AP1 en AP2. Dat geldt ten minste voor mij vanwege hoe wij autopilot gebruiken; alleen op de snelweg zonder "navigate on autopilot". Mijn auto had oorspronkelijk AP2.0 en HW2.0, maar is geüpgraded naar HW3.0 met FSD. Voor mij was AP2.0 nu als minimum omdat er naar mijn mening een moment komt waarop Tesla AP1 niet meer gaat ondersteunen met de nieuwe updates en de uitrol van FSD in Europa gaat zeker impact gaat hebben op de waarde.

Meerwaarde van AP2 of hoger is dat deze nog steeds te upgraden zijn naar AP3 / HW3 of misschien zelfs HW4. (Correct me if I am wrong) AP1 auto's kan je niet upgraden voor zover ik heb begrepen.
 
Redelijk eens met @TXExpress met wat kanttekeningen :)
- AP1 op snelwegen is prima rijden, sommigen vinden het zelfs beter dan AP2 en hoger;
- Maar AP1 zit, zover mij bekend, geen verder vooruitgang meer in;
- Ik zou het minimum op HW2.5 zetten ipv HW2: al is het maar voor de camera's;
- En dan upgrade naar MCU2/HW3 als dat nodig is.
 
Hi Bas,
- Faceliftmodel (>09-2016)
is persoonlijk maar ik vind deze inderdaad veel mooier en zal ook iets meer opleveren bij inruil, maar dat zal het verschil niet echt maken.

- Gratis Superchargen (<04-2017)
20.000 km per jaar is ongeveer 800 euro aan laadkosten per jaar (200W/km voor een model S gemiddeld tegen 20 cent per kW is 800 euro), dus deze wens zou ik laten vervallen (net als de meeste anderen hierboven je vertellen).

- AP2 (> 12-2016)
Is handig omdat je kunt upgraden als je je teveel ergert aan de snelheid van de computer, ik heb dit gedaan omdat ik op lange ritten naar het buitenland effectief de navigatie niet meer normaal kon gebruiken (>1000 km).

Als je dat invult op de voorraadsite van Tesla geleverde auto's EEV-TSLA.com - Global Inventory Search dan heb je al 72 auto's waarvan de gunstigste een Duitse Model S 75D voor 47.000 euro is met 80K aan kilometers, AP3, EAP en 1 jaar garantie. Buiten Tesla natuurlijk meer aanbieders. Importeren gebeurt door Tesla en BPM zit niet op EV's dus dat kost je niets. (P.S. Sla de Engelse auto's over, stuur en 10% import :)
 
Hoi Bas,

Mag ik vragen waarom je geen M3 overweegt?

Ik heb namelijk voor dezelfde keus gestaan. Ook ik rij privé. Wilde in eerste instantie ook een MS. Proefgereden in een 90D uit 2015, fantastisch! Lange zoektocht en heel veel hier op het forum gelezen, YT filmpjes gekeken. Uiteindelijk ben ik toch uitgekomen op een M3.

Wat mij overhaalde om toch voor een M3 te kiezen:
- de ruimte van een MS heb ik in principe niet nodig (gezin bestaat uit 3 personen, dochter van 10)
- Free SC klinkt leuk maar, zoals boven mijn reactie al aangehaald, voordeel beperkt
- nieuwere technologie van een M3 t.o.v. een "oudere" MS
- verbruik van een M3 flink lager en range meestal hoger
- luchtvering is een plus van de MS maar ik vind de M3 ook comfortabel (niet minder comfortabel dan de Audi A4 die ik nu rij)
- Ben vast nog wat vergeten.........

Buiten dat, als je echt voor een MS wil gaan zou ik niet schrikken van een hoge KM-stand. EV is anders dan ICE.
 
Hi Bas,
- Faceliftmodel (>09-2016)
is persoonlijk maar ik vind deze inderdaad veel mooier en zal ook iets meer opleveren bij inruil, maar dat zal het verschil niet echt maken.

- Gratis Superchargen (<04-2017)
20.000 km per jaar is ongeveer 800 euro aan laadkosten per jaar (200W/km voor een model S gemiddeld tegen 20 cent per kW is 800 euro), dus deze wens zou ik laten vervallen (net als de meeste anderen hierboven je vertellen).

- AP2 (> 12-2016)
Is handig omdat je kunt upgraden als je je teveel ergert aan de snelheid van de computer, ik heb dit gedaan omdat ik op lange ritten naar het buitenland effectief de navigatie niet meer normaal kon gebruiken (>1000 km).

Als je dat invult op de voorraadsite van Tesla geleverde auto's EEV-TSLA.com - Global Inventory Search dan heb je al 72 auto's waarvan de gunstigste een Duitse Model S 75D voor 47.000 euro is met 80K aan kilometers, AP3, EAP en 1 jaar garantie. Buiten Tesla natuurlijk meer aanbieders. Importeren gebeurt door Tesla en BPM zit niet op EV's dus dat kost je niets. (P.S. Sla de Engelse auto's over, stuur en 10% import
Voor de navigatie heb je alleen gratis mcu upgrade nodig
 
20.000 km per jaar is ongeveer 800 euro aan laadkosten per jaar (200W/km voor een model S gemiddeld tegen 20 cent per kW is 800 euro), dus deze wens zou ik laten vervallen (net als de meeste anderen hierboven je vertellen).
200Wh/km is wel laag. Zeker als je slechts 20000km/jaar doet (veel opwarmen). Je vergeet ook de phantom drain en laadverliezen. Ik zou er 20% bij doen. Maar je punt blijft. Het is zeker geen 2000€.