You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dat zou nog best goed kunnen. Vanuit schade auto's kan je ook packs reviseren.Binnenkort lopen de garantietermijnen van de eerste S'en af in Europa. Zou een 3e partij niet een veel lagere prijs dan bij Tesla kunnen hanteren waartegen falende packs gereviseerd kunnen worden?
Prijzen per kWh die genoemd worden zijn volgens mij kostprijzen voor fabricage. Doe maar maal 2.Wel jammer, zou ondertussen wel willen weten wat een nieuwe batterij kost. Er wordt nu geroepen 150$ per kWh. Dan is dat al gauw 15.000 euro excl montage en transport. Dan zou je richting de 20.000 euro moeten denken.
In een ander draadje (over 85 kWh) batterij is wel meer inzicht in de batterij prijs:Prijzen per kWh die genoemd worden zijn volgens mij kostprijzen voor fabricage. Doe maar maal 2.
Moet het even kwijt. En misschien voor het vermaak van personen die de auto opladen en maak niet uit.
Doel was om met mijn 85D meer dan 10 jaar te doen met het accupakket. Diverse onderzoeken gelezen hoe dit te bereiken.
Conclusie voorkom warmte en hou een laag voltage aan = lading. Ik zit nu op 230.000 km.
Ik 5 jaar lang bizarre acties gedaan. : in schaduw pakeren. Ramen open zetten in de zon. Frequent laden 10-30%. Af laten koelen. Laden zo laat mogelijk voor vertrek. Als ventilatoren gaan draaien bij supercharger om accu te koelen, de kabel er uit trekken om warme accu te voorkomen . Iedere 200 km laden onderweg naar de wintersport. In de zomer benzine auto nemen. Chill mode aan zetten etc. Of te wel je accu capaciteit niet gebruiken om aantal cycli te verlengen.
Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.
Die zag ik niet aan komen.
Vervelend om te horen dat je pack het heeft begeven ondanks dat je er zuinig op bent geweest.Moet het even kwijt. En misschien voor het vermaak van personen die de auto opladen en maak niet uit.
Doel was om met mijn 85D meer dan 10 jaar te doen met het accupakket. Diverse onderzoeken gelezen hoe dit te bereiken.
Conclusie voorkom warmte en hou een laag voltage aan = lading. Ik zit nu op 230.000 km.
Ik 5 jaar lang bizarre acties gedaan. : in schaduw pakeren. Ramen open zetten in de zon. Frequent laden 10-30%. Af laten koelen. Laden zo laat mogelijk voor vertrek. Als ventilatoren gaan draaien bij supercharger om accu te koelen, de kabel er uit trekken om warme accu te voorkomen . Iedere 200 km laden onderweg naar de wintersport. In de zomer benzine auto nemen. Chill mode aan zetten etc. Of te wel je accu capaciteit niet gebruiken om aantal cycli te verlengen.
Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.
Die zag ik niet aan komen.
Nee hoor. Het pack kan je niet balanceren. De door jouw omschreven cyclus moet zijn (bijna) 0% -100% tot ie echt stopt met laden, dan vrij snel wegrijden naar max 90% en (desnoods in een paar dagen) naar (bijna 0%) en daarmee verandert er niks aan het pack, maar alleen aan het batterymanagementsystem dat dan opnieuw gecalibreerd is en in staat is de juiste percentages (en rest-kilometers) aan te geven.Daarbij is het volgens mij zo dat het juist goed is om af en toe (een paar keer per jaar) de accu 100% te laden omdat dan de cellen opnieuw gebalanceerd worden. In een andere reactie gaf jij aan dat je dat nooit hebt gedaan, waardoor een inbalans in het pack misschien niet heel raar is?
Jou beschrijving is beter en waar ik eigenlijk op doelde, cellen balanceren was niet de juiste verwoordingNee hoor. Het pack kan je niet balanceren. De door jouw omschreven cyclus moet zijn (bijna) 0% -100% tot ie echt stopt met laden, dan vrij snel wegrijden naar max 90% en (desnoods in een paar dagen) naar (bijna 0%) en daarmee verandert er niks aan het pack, maar alleen aan het batterymanagementsystem dat dan opnieuw gecalibreerd is en in staat is de juiste percentages (en rest-kilometers) aan te geven.
Het pack zelf wordt juist constant gebalanceerd door het BMS, totdat de rek er echt uit is en dan krijg je de melding waar dit draadje van de OP mee begon.
De accu staat nog in bestelling en is nog niet geleverd. Het is wachten wat geleverd wordt. Hoop dat goed teken is en dat het een nieuw 85kw 350v wordt. Overigens is het maar door blijven monteren van oude cellen die moeten worden afgeknepen omdat die anders vlam kunnen vatten ook niet eindeloos mogelijk lijkt me. In reactie op 50% ? Er zijn wetenschappelijke artikelen te vinden waarbij blijkt dat 10-30. % de levensduur sterk verleng ten opzichte van bijv 50-80%. En inderdaad zoals al gepost balanceren de cellen zelf onderling en onafhankelijk van de lading.Vervelend om te horen dat je pack het heeft begeven ondanks dat je er zuinig op bent geweest.
Toch ben ik wel benieuwd hoe je aan al deze wijsheden komt?
De diverse maatregelen om hoge temperaturen te beperken kan ik mij wel voorstellen. Er is bekend dat dit soort cellen harder slijten bij hogere temperaturen. (Al denk ik dat in de schaduw parkeren maar heel beperkt nuttig is, ja de cabine wordt warm, maar voordat die temperatuur bij de cellen is aangekomen is het alweer donker buiten).
Ik ben geen accu expert, maar heb wel het idee dat ik redelijk op de hoogte ben omtrent dit onderwerp. Voor zo ver ik weet is het qua SoC het beste om de accu rond de 50% te houden. Dus als je zo goed mogelijk je best wil doen houd je hem tussen 40-60% en als dat te weinig is tussen 30-70% etc.
De accu altijd tussen 10-30% houden (als ik jou goed interpreteer) lijkt mij juist schadelijk omdat je dan dus altijd een "bijna lege accu" hebt, ipv rond het midden houden.
Daarbij is het volgens mij zo dat het juist goed is om af en toe (een paar keer per jaar) de accu 100% te laden omdat dan de cellen opnieuw gebalanceerd worden. In een andere reactie gaf jij aan dat je dat nooit hebt gedaan, waardoor een inbalans in het pack misschien niet heel raar is?
Het zou mij niet verbazen als deze twee punten (lage SoC en nooit balanceren) alleen er al voor gezorgd hebben dat jou pack juist harder is versleten dan gewenst. Wellicht dat je dit met Tesla kan bespreken als je jou pack laat vervangen voor een gereviseerde om te zorgen dat die langer goed blijft?
Mooi onderzoek en geeft ook goed aan hoe je het beste een batterij kan verlengen qua levensduur. Overigens fabrikanten leveren de batterijen meestal met 40% SoC om dat uit onderzoek blijkt dat dat de beste is voor de batterij als deze lange tijd niet gebruikt wordt.
Zo maar een een onderzoek ter illustratie levensduur . Overigens heeft de 85kw een NCA lithium pack. Even door scrollen naar de grafiekjes en conclusie .
Inmiddels al wat bekend over de levering?De accu staat nog in bestelling en is nog niet geleverd. Het is wachten wat geleverd wordt. Hoop dat goed teken is en dat het een nieuw 85kw 350v wordt. Overigens is het maar door blijven monteren van oude cellen die moeten worden afgeknepen omdat die anders vlam kunnen vatten ook niet eindeloos mogelijk lijkt me. In reactie op 50% ? Er zijn wetenschappelijke artikelen te vinden waarbij blijkt dat 10-30. % de levensduur sterk verleng ten opzichte van bijv 50-80%. En inderdaad zoals al gepost balanceren de cellen zelf onderling en onafhankelijk van de lading.
Het is speculeren. Is die 380 km nu onstaan door de imbalance . Paar cellen die onvoldoende kunnen bijschakelen en in werkelijkheid 400 km?
Is de 380 het aftoppen van rond 5% door de update van tesla om te voorkomen dat de 4.2 volt aangetipt wordt. Zodat voorheen 95% nu 100% is en niet verder kan worden geladen? De voltage CAP?
Wie zal het weten.
Ik zelf zit in de waan dat ik na nog eens 5 jaar rijden nog steeds 380 km kon halen.
Enkele post gaan hier over.
Lost 20km of max charging within 2 weeks on my S85D. At the 12th of May I was able to charge to 399km at 100% charge. 2 days ago the max charge has dropped to 379km all of a sudden.
Starting with Firmware 2019.16.1 Tesla has begun to reduce kWh capacity and horsepower by reducing the battery’s maximum charge voltage. They also reprogram the battery display to make it appear as if the newly lowered charge value appears to be “100%” when it really isn’t.
DDA0-CBE2-D9-B4-4870-B902-0659-ECA843-B2 hosted at ImgBB
Image DDA0-CBE2-D9-B4-4870-B902-0659-ECA843-B2 hosted in ImgBBibb.co