Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Met enige regelmaat postte ik links naar interessante nieuwtjes in het "Tesla in de pers" topic. Een deel hiervan ging echter niet over Tesla, maar ook over andere onderwerpen als zonnepanelen, windenergie, batterijtechnologie, politieke beslissingen, tunnels of op andere manier veelbelovende nieuwtjes. Gezien niet alles met Tesla te maken had kreeg ik uiteindelijk het verzoek om hier een apart topic over te maken, dus bij deze.
Wie heeft er een interessant nieuwtje gevonden waarvan hij/zij denkt, dit moet gelezen worden en zal menig Tesla fan aanspreken. Heb je dat? Post het hier en vertel er eventueel je mening bij.
 
Largest Floating Solar Energy Farm at Sea Planned for the Netherlands
"Largest Floating Solar Energy Farm at Sea Planned for the Netherlands"

Het klinkt misschien raar, maar vreemd genoeg ben ik hier persoonlijk geen voorstander van, ten eerste zal er door de reisafstand meer energieverlies zijn dan in geval van daken, ten tweede zijn er nog meer dan teveel daken onbedekt, verder weet ik niet wat een grootschalig project met de dieren in de oceaan doet (die krijgen ten slotte minder licht) en dan heb ik het nog niet over het scheepsverkeer e.d. Eigenlijk lijkt hierdoor meteen enkel de locatie tussen de windmolens in nog echt geschikt (daar ligt ten slotte toch al een kabel).


En dan nog een oud nieuwtje met een bijzonder detail:
BREAKING: Suniva petition could start new global solar trade war

Dit lijkt oud nieuws, maar vreemd genoeg was het me de comments die er onder geplaatst werden op 27 en 28 april 2017 die ik veel interessanter vond:

De eerste:
"I have been a leader in the US solar industry for 40 years now and run a major solar EPC firm in CA. We will commit to NOT using and boycotting Suniva modules as long as their anti-US solar industry action continue.
It has been the availability of low cost, high quality modules that has fueled the growth of the US solar industry — installers, BOS, engineering and the like.
Their actions, like that of SolarWorld before them, hurt the vast majority of the US solar industry.
It is a BAD idea on so many fronts and know you will never get our business this way. Boycott Suniva!"


En de tweede:
"It’s ironic for a Chinese owned US Solar company to ask Trump to impose tariffs on Chinese imports.
Trump is called to settle a Chinese family feud and favor one solar company over the others.
Shunfeng must have known when it bought Suniva that the company’s future prospects were dim, the rationale behind the acquisition was to use Suniva as a front to make Shunfeng products qualify as US made panels.
Now Suniva is being used by Shunfeng to cause harm to its Chinese rivals: Trina, Canadian Solar, Jinko, JA,Suniva’s management is to blame for its bankruptcy, many indicators point to Suniva’s management incompetence and even worst: Suniva completed a $250 million expansion in December 2016 and filed for bankruptcy 4 months later.
Why would Suniva management expand capacity if they were not sure about their future prospects?
If they were so inept in forecasting price and demand for just 4 months, why should we trust them in deciding the future of the solar industry in the US.
How did lenders provide the funding to this company when it was clear that it can’t compete and remain an ongoing concern?
One can presume that the founders knew of its questionable future when they sold 63% of the company to Shunfeng. $250 million seems an inflated figure for a relatively small plant that’s not even state of the art (as can be seen in the pictures : on Suniva reports 59 layoffs to state of Michigan ) , the tax credits and rebates could have paid for the whole investment with a few millions left over.
One can commission a 10MW solar PV plant for less than $1 million.There is hardly any solar manufacturing capacity left in the US (FirstSolar is limping along and SunPower is a French company owned by Total).
It does not make sense for the ITC to hurt the future of 260000 workers in the PV solar installation business to protect the 2000 working for foreign owned solar panel makers.
Many current and former employees Suniva’s employees give very poor marks to the management in their reviews on indeed and glassdoor."


Zijn het dan de Chinezen zelf die hier op hebben aangestuurd? Eerlijk is eerlijk, na de acties die hieruit voortgevloeid zijn staat China nu in een zeer goed daglicht en Amerika juist in een zeer negatief. Ook krijgt het de kans om hun eigen land technisch gezien gigantisch op te bouwen en Amerika en Europa voorbij te streven. Ook is het Trump die de schuld krijgt, terwijl ze er enkel zelf beter van worden. Beide posters konden toen nooit zeker weten dat het zou gaan verlopen zoals het nu verlopen is. Ondanks dat zij waarschijnlijk wel wisten dat Trump een fan van coal is. Ook was mij onbekend dat deze "Trump wet" een voortvloeisel is uit het faillissement van een zonnepanelenfabrikant uit Chinese handen. Ik vind het in ieder geval op zijn minst frappant, ook gezien de Amerikaanse verkiezingen naar verluid ook al beïnvloed zouden zijn vanuit Rusland.
 
Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Steenkolenoverslag Rotterdamse haven met 25 jaar verlengd

Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Hoewel ik Arno Bonte een gigantische engerd vind, een gevaar voor de samenleving en een bijzonder dure onzinnige ambtenaar, bij mijn weten zelfs de duurste niet minister van de gehele randstad, moet ik erkennen dat hij in deze binnen zo'n 8 jaar gelijk heeft.

In Nederland geloven sommigen schijnbaar nog niet in Tony Seba
 
Cookiewall | Het Financieele Dagblad

Groot deel zonne energiesubsidie gaat naar het buitenland (Denemarken, Noorwegen, China).
Heel vreemd, zeker als je weet dat er in Noorwegen maar een totaal van 0.027GW aan zonne energie is en in Nederland 2.1GW dus dat Nederland iets over zonne energie moet leren van de Noren klopt in ieder geval niet.
Heel vreemd, maar zal vast en zeker niets met de subsidie te maken hebben.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Gaston

"A comparison of supercharging speed between my old and new 90 kWh pack for my Model X.
My old pack had a failure and was replaced under warranty last year. All the new packs after 85 kWh has a different chemistry.
Tesla has put a counter on supercharging/CHAdeMO.
After a given number/amount (unknown), the battery's BMS will permanently reduce charging speed on supercharging. Charging on AC and CHAdeMO is still unchanged.
This is another reason to avoid too many DC fast charging sessions.
You can get free supercharging when buying a Tesla Model S or X by using my referral link: *removed*
If you like my content and would like to see more videos, please support me on my Patreon page: http://www.patreon.com/Teslabjorn"

Ik heb Tesla zelf hier niets over horen zeggen, wel ?
 
Last edited:

"A comparison of supercharging speed between my old and new 90 kWh pack for my Model X.
My old pack had a failure and was replaced under warranty last year. All the new packs after 85 kWh has a different chemistry.
Tesla has put a counter on supercharging/CHAdeMO.
After a given number/amount (unknown), the battery's BMS will permanently reduce charging speed on supercharging. Charging on AC and CHAdeMO is still unchanged.
This is another reason to avoid too many DC fast charging sessions.
You can get free supercharging when buying a Tesla Model S or X by using my referral link: *removed*
If you like my content and would like to see more videos, please support me on my Patreon page: http://www.patreon.com/Teslabjorn"

Ik heb Tesla zelf hier niets over horen zeggen, wel ?

Volgens mij is het wel bevestigd en is dit preventief gedaan door Tesla om te zorgen dat de batterij lang meegaat en goed blijft functioneren. Hier een officiële verklaring: Tesla explains why it limits Supercharging speed after high numbers of DC charges
 
Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Daf maakt nu meer vrachtwagens per dag dan in de afgelopen 10 jaar (misschien is het dus niet zo heel vreemd dat ook Tesla op dit moment de vraag naar model S en X niet aankan en ook een wachttijd heeft van 5 maanden voor die modellen).

Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Ook VDL groeit trouwens sterk, mij persoonlijk verbaast het om te zien dat de autobranche zo sterk groeit, ondanks dat er toch steeds meer mensen bewust lijken te zijn van de elektrische toekomst.

Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Diederik Samsom (PvdA), Kees Vendrik (GroenLinks) en Ed Nijpels (VVD) helpen Wiebes met de klimaatplannen.
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van ben om (oud) politici zonder reden verzonnen erebaantjes te geven, wel denk ik dat de betreffende heren op zich redelijk vakbekwaam zijn in deze. Diederik was zelfs kernfysicus als ik me niet vergis en sterk actief bij Greenpeace.


Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Tennet will de komende 10 jaar 28 miljard investeren, ter vergelijking, in 2011 mikte het bedrijf op een investering van 14 miljard over de duur van 10 jaar.
Er zijn allerlei megakabels tussen de noordzee en Nederland in de planning, evenals een 8 miljard kostende kabel tussen het zuiden van Duitsland en hun windmolens in het noorden.
Wat het plan precies wordt bij een toekomstig mogelijk (tijdelijk) overschot aan energie is onduidelijk, simpelweg uit zetten lijkt voorlopig nog het gemakkelijkst.

Vreemd genoeg wordt er geen woord gerept over accu's.
 
Last edited:
Egypt Will Soon Be Home to the World's Largest Solar Park
"The Benban Solar Park, which targets to reach between 1.6 - 2.0 GW of solar power by the middle of 2019, will provide fast-developing Egypt with the clean energy it requires for sustainable economic growth.

The project will not get any incentives. However, it will be granted a 25-year contract to sell its electricity at 7.8¢/kWh to the state-owned Egyptian Electricity Transmission Company (EETC). The price will be pegged to the value of the US dollar."
Om eerlijk te zijn vind ik 7.8 cent per kWh bijzonder duur voor Egypte! Zeker als het voor de komende 25 jaar geldt!
 
Tony Seba (filosoof over de toekomst in transport e.d.) komt naar Amsterdam:
rEVolution 2018 on Twitter

Hoewel ik graag naar hem luister, vind ik het persoonlijk echt net ietsje te duur:
rEVolution 2018

Wel is het misschien interessant voor Wiebes en co.

Mocht autopilot er overigens daadwerkelijk komen binnen nu en 3 jaar, dan zal het een kwestie van tijd zijn voordat elke dag de taxi goedkoper is dan de gewone auto, mocht de taxi goedkoper zijn dan de gewone auto, dan hoeft er bij veel mensen thuis ook niets aan de stoppenkast gedaan te worden om elektrisch rijden mogelijk te maken. Parkeerplaats? Niet nodig. Talloze auto's zullen verdwijnen, met name in de randstad. Veel taxi's zullen vermoedelijk ook veel kleiner worden dan de huidige (denk aan éénpersoons flink opgevoerde Birò), gezien hun hoofdtaak daadwerkelijk alleen maar "één persoon van A naar B verplaatsen" wordt.
We gaan sowieso een hele rare tijd tegemoet, menig garage en giga autofabrikant zal mogelijk binnen 15 jaar failliet zijn.
 
  • Informative
Reactions: MarcoGreen
Het idee dat de komst van de autonoom rijdende auto gaat leiden tot minder auto’s op de weg is m.i. een achterhaald idee. Voor veel mensen zal de AV een alternatief worden voor het openbaar vervoer, thinkaboutit.
En AV’s zullen zo min mogelijk geparkeerd staan, ze moeten immers geld opbrengen.
Gevolg: meer rondrijdende auto’s, mogelijk zelfs zombie cars.
 
Het idee dat de komst van de autonoom rijdende auto gaat leiden tot minder auto’s op de weg is m.i. een achterhaald idee. Voor veel mensen zal de AV een alternatief worden voor het openbaar vervoer, thinkaboutit.
En AV’s zullen zo min mogelijk geparkeerd staan, ze moeten immers geld opbrengen.
Gevolg: meer rondrijdende auto’s, mogelijk zelfs zombie cars.
In NRC.NEXT laatst een aardige rapportage hoe Uber en Lyft hebben gezorgd dat Amerikaanse steden als San Francisco volledig zijn dichtgeslibt door toegenomen verkeersaanbod van deze diensten. Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben dat het kleinere aantal deelauto's (ruim) teniet gedaan wordt door de hogere bezetting... In elk geval kunnen ze op de snelweg zonder veel problemen bumperkleven.
 
Het idee dat de komst van de autonoom rijdende auto gaat leiden tot minder auto’s op de weg is m.i. een achterhaald idee. Voor veel mensen zal de AV een alternatief worden voor het openbaar vervoer, thinkaboutit.
En AV’s zullen zo min mogelijk geparkeerd staan, ze moeten immers geld opbrengen.
Gevolg: meer rondrijdende auto’s, mogelijk zelfs zombie cars.
Ik ben met Robert eens dat er niet minder auto's zullen rondrijden. Er zullen wel veel minder auto's nodig zijn.
De huidige auto's staan 95% van de tijd stil. Als je die 5% die de auto's rijden kunt opvoeren naar 50%, heb je maar 10% van het huidige aantal auto's nodig.
Er zullen dan ook zeer veel minder parkeerplaatsen nodig zijn, de auto's rijden immers vrijwel continue. De ruimte op de weg kan met autonoom rijden veel efficiënter worden gebruikt, zeker als er vrijwel geen ongevallen meer plaatsvinden.

In de toekomst geef je met een app aan waar je naar toe wilt. De app zal zorgen dat je vervoer wordt geregeld. De ene keer met een autonoom rijdende auto van je vertrekpunt naar je bestemming. De andere keer, bijv. bij een lange trip, zal de app je naar het station laten vervoeren, de reis laten vervolgen per trein waarna een autonoom rijdende auto je naar je eindbestemming vervoert.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Toekomstspeculatie. Heerlijk. Ik doe mee.
Toch wel minder verkeer volgens mij. En zeker meer spreiding. Doordat je in de auto kan slapen, werken... is het vertrek en aankomstuur minder bekangrijk.
Boodschappen worden in de daluren geleverd ipv dat je in de avonspits nog naar de supermarkt moet.
De ganse straat wordt door 1 bestelwagen/lichte vracht beleverd ipv dat de ganse straat individueel moet gaan shoppen.
Kinderen naar school brengen? 1 busje per straat per school. Zelfde busje gaat daarna de boodschappen ophalen.
Wat gedacht van een minibusje tot aan de snelweg of hoofdweg. Vandaar met een bus tot de afslag vd werklocatie. Vanaf die afslag weer met 1 minibus per bedrijf naar je werk.
Slimme wagens anticiperen ook voor kruisend verkeer aan kruispunten. Geen verkeerslichten meer. Minder dode momenten (is capaciteitsverlies vd weg).
Wie nog geen AP heeft krijgt in een overgangsfase een bakje in de wagen dat de dynamische snelheidsbeperking toont en het verkeerslicht vervangt door lichtjes in de wagen en dat tegelijk overtredingen registreerd.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Ik erken meteen dat het hiermee alleen maar drukker wordt op de weg, wel verwacht ik kleinere auto's, die om die reden dus ook minder wegoppervlakte per persoon nodig hebben. Als ik bij mij in de buurt naar auto's kijk zit er in pak en beet 80% van de gevallen slechts 1 persoon in die van A naar B moet. Als ik naar auto's kijk zijn ze eigenlijk vrijwel allemaal gemaakt voor die 15 keer in het jaar dat er 4 personen in moeten zitten, terwijl in praktijk 500 keer per jaar de auto alleen gebruikt wordt om van A naar B te gaan.
Je zou via een app in kunnen vullen dat je die dag alleen een opgevoerde Byro nodig hebt in plaats van een grote auto als een model 3.
Er komt vast wel een artificial intelligent computercentrale die uit kan rekenen wat het handigst is om de meesten zo snel mogelijk van A naar B te krijgen, ook hoop ik dat stoplichten met artificial intelligence en camera's gaan werken.
Ook mag er van mij een minimumafstand komen voor deze taxi's, want anders krijg je inderdaad een auto die 10km naar jou toe moet rijden om jou 1km te verplaatsen.
De hoeveelheid ongelukken gaat waarschijnlijk omlaag, de gemiddelde snelheid kan omhoog (velen rijden ten slotte toch al 15km harder dan toegestaan). Zondagsrijders verdwijnen praktisch geheel, rijbewijs halen wordt al snel te duur.

Wel denk ik dat het altijd toegestaan moet blijven om zelf te rijden, dat het een dure hobby wordt prima, maar een ambulance, agenten, motoren, loodgieters en elektriciens moeten ten slotte nog wel hun gang kunnen blijven gaan. Ook kun je iemand zijn oldtimer moeilijk zomaar afpakken.