Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
**Disclaimer** Enige ironie en/of veralgemening kan deel uitmaken van volgende post.

Auto's met een ingebouwde tapinstallatie. Zonder stuur. En een ontploffende auto-interieurdesign-markt, zodat je een Old English Pub-bestelwagen kan laten komen als je met een groep vrienden uitgaat, gevolgd door een Dora-miniwagen die de meisjes naar de babysit brengt én een FIFA-2022-coole-sportwagen nog eens daarachter die de jongens naar hun voetbaltraining brengt. De Crea-Yoga-mobiel waar Grey's Anatomy op de ingebouwde schermen voortdurend herhalingen speelt is tegen dan, rustig zoemend, net een lading kirrende vrouwen aan het transporteren naar hun wekelijkse afternoon high-tea.

Of zoiets. Maar 't ging hier over interessante nieuwtjes blijkbaar...
 
Wat zijn "high numbers"?

Daar is niemand nog uit volgens mij. Bij Bjorn uit Noorwegen ging het om zo’n 200 SuC sessies en 150 Chademo sessies als ik mij niet vergis. Daarna had hij een vermogen dat beperkt was tot 95 kW. Nog steeds behoorlijk snel. Een vergelijking met zijn nieuwe pack gaf aan dat het zo’n 7 minuten scheelt van 10% tot 90%. En maar 5 minuten van 10-80%. Geen groot verschil lijkt me.
71E46297-2044-439A-87B6-CA9AB9D68E0D.png
 
Solar Magazine - CBS: 'In 2017 700 megawattpiek zonnepanelen geïnstalleerd'

Volgens het CBS is er in 2017 zo'n 700 megawattpiek aan zonnepanelen geïnstalleerd.

Laatst zat ik te denken aan het automatiseren van het plaatsen van zonnepanelen en moest denken aan treinen.
Voordelen:
- Een treinrails is in principe grondgebied waarop niets gebeurd (er mag niemand lopen, er mag niets groeien enz).
- Een rails is een locatie waarop min of meer geautomatiseerd (en dus goedkoop) een zonnepaneel geïnstalleerd kan worden, je maakt één apparaat die dit doet en deze kan dan meteen een gigantisch deel van de 7000km+ spoor af gaan.
- Na afloop kunnen we dit systeem doorverkopen aan Belgie, gezien het spoor daar deels even wijd is als in Nederland: De spoorwijdte in België voor de trein, Brusselse metro en de Brusselse tram is 1435 mm. De spoorwijdte in Nederland voor zowel de trein, de metro's, de sneltrams als de stadstrams is 1435 mm.
- Hoogspanningskabels en treinen lopen vaak parallel, met andere woorden, het valt waarschijnlijk relatief gemakkelijk op het hoogspanningsnet aan te sluiten.
- Het spoor kan dubbel benut worden (de trein er overheen laten rijden en/of energie opwekken)
- Het spoor is toch al nooit gemaakt om er aantrekkelijk uit te zien, dus om die reden klagen is onzin, de panelen houden hoogstens onkruid tegen.
- De treinen gaan vaak van stad naar stad, met andere woorden, van locatie waar veel energie gebruikt wordt, naar een locatie waar veel energie gebruikt wordt.

Nadelen:
- De panelen staan niet recht naar de zon toe gekeerd en presteren om die reden nog maar voor 87%, aldus zonwatt.nl en walhak.com ( http://www.zonwatt.nl/wp-content/uploads/2013/10/orientatie-hoek-opbrengst.png http://www.walhak.com/jice/installatie_panelen.html )
- 1435mm is een breedte die maar weinig zonnepanelen hebben, ook de zonnepanelen moeten dus apart gemaakt worden, of er moet genoegen genomen worden met minder brede panelen.
- Op delen van het spoor is (vaak) schaduw
- Op wissels e.d. kan niets geïnstalleerd worden
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Cookiewall | Het Financieele Dagblad

"RWE (tevens het moederbedrijf van het Nederlandse Essent) was al de grootste energieproducent van Duitsland uit kolencentrales en kerncentrales. Nu wordt het ook de grootste aanbieder van hernieuwbare energie. Het bedrijf wil vasthouden aan kolen- en gascentrales, naast wind- en zonne-energie. Als de deal doorgaat krijgt RWE de belangen van Eon in twee kerncentrales."

Voor mijn gevoel gaat dit de omvorming alleen maar vertragen, maar oke.


Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Ze zijn zich er bewust van dat het een krimpend bedrijf is.

"Groen gas, elektrificatie, warmtenetten, duurzame waterstof, we hebben het allemaal nodig. Maar we blijven een gasbedrijf. We zullen niet, om iets te noemen, ooit WaterstofTerra worden.'"



Cookiewall | Het Financieele Dagblad

"De Europese Investeringsbank (EIB) is akkoord gegaan met een lening van €150 mln aan de Indian Renewable Energy Development Agency (Ireda). Het bedrag zal een totale investering van €500 mln van de Ireda ondersteunen, waarmee zonnepanelen en windparken door het hele land worden gefinancierd. Deze moeten energie gaan bieden aan 1,1 miljoen Indiase huishoudens."


Robotic bee could help pollinate crops as real bees decline
Ogenschijnlijk het vreemdste idee ooit: De hoeveelheid bijen op de wereld is dalende, om die reden willen ze, met behulp van minidrones, het bijen gemakkelijker maken hun werk te doen. Op dit moment worden de minidrones nog door de mens bestuurd, maar op termijn moet dit door artificial intelligence gedaan worden.
 
Last edited:
China’s Solar PV Module Exports Reached 37.9 GW in 2017
In 2017 is er wereldwijd 105GW aan zonne energie geïnstalleerd, in China alleen al 53GW, in China ligt er nu in totaal 130GW aan zonnepanelen.
In totaal is er nu wereldwijd meer dan 405GW aan zonnepanelen geïnstalleerd.
Vlak voor het Trump tarief (dat in Europa al veel langer bestaat) er kwam, is er in het laatste kwartaal van 2017 maarliefst 12 keer zoveel zonnepanelen geïmporteerd in de VS dan in de eerste 3 kwartalen van 2017.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Solar Magazine - CBS: 'In 2017 700 megawattpiek zonnepanelen geïnstalleerd'

Volgens het CBS is er in 2017 zo'n 700 megawattpiek aan zonnepanelen geïnstalleerd.

Laatst zat ik te denken aan het automatiseren van het plaatsen van zonnepanelen en moest denken aan treinen.
Voordelen:
- Een treinrails is in principe grondgebied waarop niets gebeurd (er mag niemand lopen, er mag niets groeien enz).
- Een rails is een locatie waarop min of meer geautomatiseerd (en dus goedkoop) een zonnepaneel geïnstalleerd kan worden, je maakt één apparaat die dit doet en deze kan dan meteen een gigantisch deel van de 7000km+ spoor af gaan.
- Na afloop kunnen we dit systeem doorverkopen aan Belgie, gezien het spoor daar deels even wijd is als in Nederland: De spoorwijdte in België voor de trein, Brusselse metro en de Brusselse tram is 1435 mm. De spoorwijdte in Nederland voor zowel de trein, de metro's, de sneltrams als de stadstrams is 1435 mm.
- Hoogspanningskabels en treinen lopen vaak parallel, met andere woorden, het valt waarschijnlijk relatief gemakkelijk op het hoogspanningsnet aan te sluiten.
- Het spoor kan dubbel benut worden (de trein er overheen laten rijden en/of energie opwekken)
- Het spoor is toch al nooit gemaakt om er aantrekkelijk uit te zien, dus om die reden klagen is onzin, de panelen houden hoogstens onkruid tegen.
- De treinen gaan vaak van stad naar stad, met andere woorden, van locatie waar veel energie gebruikt wordt, naar een locatie waar veel energie gebruikt wordt.

Nadelen:
- De panelen staan niet recht naar de zon toe gekeerd en presteren om die reden nog maar voor 87%, aldus zonwatt.nl en walhak.com ( http://www.zonwatt.nl/wp-content/uploads/2013/10/orientatie-hoek-opbrengst.png http://www.walhak.com/jice/installatie_panelen.html )
- 1435mm is een breedte die maar weinig zonnepanelen hebben, ook de zonnepanelen moeten dus apart gemaakt worden, of er moet genoegen genomen worden met minder brede panelen.
- Op delen van het spoor is (vaak) schaduw
- Op wissels e.d. kan niets geïnstalleerd worden

Paar kommaneukende bemerkingen:

-In de metro zonnepanelen plaatsen lijkt mij niet zo duurzaam.
-alvast in Belgie rijden de normale electrische treinen op DC. 6kv als ik mij goed herinner.
Wat overigens geen probleem hoort te zijn voor uw plan.
 
"-In de metro zonnepanelen plaatsen lijkt mij niet zo duurzaam."
Heb ik iets in die richting geschreven dan?

Cookiewall | Het Financieele Dagblad
"Vanaf 2022 stroom
De winnaar krijgt voor de duur van dertig jaar een vergunning voor het windpark dat een capaciteit krijgt van circa 700 megawatt. Daarmee is de jaarproductie van het park goed voor 1,5%-2,0% van het totale elektriciteitsverbruik in Nederland. Met de bouw van het windpark is naar verwachting een investering gemoeid van meer dan €1,5 mrd.

Windpark Hollandse Kust Zuid moet in 2022 stroom gaan leveren. De aanbesteding is onderdeel van de Nederlandse routekaart windenergie. Nederland wil in 2023 in totaal 4500 MW aan windenergievermogen op zee hebben staan. Ook voor na 2023 bestaan er ambitieuze windplannen. Ørsted (het voormalige Dong Energ) en een consortium van Shell, Eneco en Van Oord wonnen de afgelopen jaren de eerste twee grote tenders voor windparken in de Noordzee in Nederland."

Klinkt leuk, wel traag, 2022. Ook sluit ik een spelletje, namelijk dat Schiphol heel nodig en per se in de zee moet uitbreiden in plaats van (op een geografisch gezien mijns inziens veel logischere locatie) bij de grens tussen Zuid Holland en Noord Brabant in het midden van zo'n 8 miljoen mensen niet uit als excuus om het uiteindelijk tóch maar niet te bouwen. Vooral het laatste zinnetje in het artikel is relatief veelzeggend:
"Omdat bovendien de boete voor het niet bouwen relatief laag is, bestaat het risico dat subsidievrije windparken uiteindelijk niet worden gebouwd."



Cookies op AD.nl | AD.nl
Laten we het er maar op houden dat ze steeds creatiever worden in het verzinnen van niet bestaande problemen. Auto's kijken om zich heen en herkennen de locatie, ze hebben niet eens GPS nodig.
 
Last edited:
Cookies op bd.nl | bd.nl
Slecht nieuws

Tesla gaat stroomuitval in Filipijnen voorkomen
Goed nieuws

Solliance hits 26.3% efficiency on perovskite/silicon tandem
European solar research organization Solliance and the Energy Research Center of the Netherlands (ECN) have announced the achievement of 26.3% efficiency on a transparent perovskite solar cell combined with a crystalline silicon solar cell.

Spain has 24 GW of solar projects under review
Spanje gaat de komende twee jaar waarschijnlijk meer dan 4 miljard investeren in zonne energie, dat zijn nog eens cijfers!
 
  • Informative
Reactions: nico180
Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Er is zo'n 2 miljard euro aan belastingcenten nodig om het "subsidievrije" windpark aan te sluiten aan het net.

Ik schreef niet voor niets dat dit in de toekomst theoretisch de grootste kostenpost gaat worden.
Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

Stel dat je een tuinhuisje op een eiland hebt, waar je af en toe langs gaat bij het varen, dan is het mogelijk goedkoper om zelf energie op te wekken met zonnepanelen, dan om een echte grid aansluiting aan te laten leggen. Voor menig schuurtje geldt hetzelfde, plaats er een 5kWh accu en wat zonnepanelen en je kunt er prima 2 uurtjes op barbecueën die 3 keer per jaar. Ook het koelkastje kan waarschijnlijk prima draaien. De kostenverhouding tussen "de kabel onder de grond aanleggen" en dit wordt steeds kleiner, dus tenzij je gedurende langere tijd veel energie wilt verbruiken (je auto opladen bijvoorbeeld), kun je er ook voor kiezen om een minigrid aan te leggen.

Cookiewall | Het Financieele Dagblad
"Ja, ook met een zelfrijdende auto kan iets mis gaan. Maar dat kon vroeger ook met het even autonome paard, en dat deden we ook niet in de ban, zegt Chris Verhoeven van het TU Delft Robotics Institute."
Prachtig voorbeeld

Cookiewall | Het Financieele Dagblad
"Premier Mark Rutte wil de komende tijd met de Franse president Emmanuel Macron de boer op om de Oost-Europese lidstaten enthousiaster te krijgen over de aanpak van de klimaatverandering."

Nou, humor kunnen we de beste mannen in ieder geval niet ontzeggen.

703px-European-union-renewables-new.svg.png

Percentages groene energiegebruik in Europa

ae8ce7c4f99c7a4e05fc7fa6ad8821e7.png
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Nowyony and shthpnz