Dikkie Dik
If gets hard, use hammer
Supergeleiding op kamertemperatuur zou de wereld in een keer naar een Star Trek samenleving katapulteren.
Laten we het hopen, ik volg het met grote interesse.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Supergeleiding op kamertemperatuur zou de wereld in een keer naar een Star Trek samenleving katapulteren.
Laten we het hopen, ik volg het met grote interesse.
Voor mijn ogen kijken we hier gewoon naar een vogelpoepje op het scherm
Zie ook vooral de zinnige commentaren. Die meneer snapt niet helemaal alles.interessante gedachten een DC netwerk als laadinfrastructuur. Of zelfs als vervanger voor in huis.
'We kozen AC, maar nu is DC logischer'
We spraken met tweaker Henry Lootens over de mogelijkheden van gelijkspanning voor het energienet van de toekomst.tweakers.net
Zie ook vooral de zinnige commentaren. Die meneer snapt niet helemaal alles. Een trafo (passief element) vervangen door actieve componenten (DC/DC) brengt nu eenmaal een sterk verlaagde levensduur met zich mee en een veel kwetsbaarder infra bijvoorbeeld.
Ik was er vroeger ook voorstander van, een DC netwerk, maar inmiddels kom ik er toch een beetje op terug.
Vele apparaten werken intern (grotendeels) op DC, maar ook dan moet het wel de juiste spanning zijn.
In zijn verhaaltje suggereert hij dat er bij AC een probleem is boven de 253 Volt. Dat is ook zo, de afspraak is dat er niet meer dan 10% mag worden afgeweken, maar dit is bij DC natuurlijk precies hetzelfde.
Extra nadelen zijn dat je de bij DC de draden niet door elkaar mag halen, de stekker kan er bij AC (op een doodenkele uitzondering na) op 2 manieren in, bij DC maar op 1 manier.
Dat betekend dus dat als je een straat aanpast, je alle WCD's in alle huizen ook aan moet passen, alle apparaten zullen niet meer werken en je dus zo bij het grofvuil kunt zetten, inclusief dat mooie apparaat van je opa waar je zulke mooie herinneringen aan had en er zal een DC variant opnieuw gemaakt en gekocht moeten worden.
Al met al dusdanig kostbaar en veel werk dat je bij jezelf na zou moeten denken hoeveel zin dit nou werkelijk heeft.
Wat je mogelijk wel kunt doen is speciale DC netwerken aanleggen puur apart voor de scheepvaart en/of luchtvaart, want ja, als je zowel het apparaat nieuw moet maken als het netwerk nieuw aan moet leggen, waarom dan niet?
Dit maakt stroom aftappen een stuk moeilijker bijvoorbeeld, verder hebben elektrische vliegtuigen dan misschien geen omvormer meer nodig en dat scheelt dan weer gewicht.
Eigenlijk is het ook voor auto's en vrachtwagens al te laat en ook kunnen die meestal met wat kleinere vermogens al uit de voeten.
op een doodenkele uitzondering na : tesla dus
Hogere spanning is de oplossing daarvoor. Maar de oplossing met DC is niet helemaal wat nodig is.DC... wat dacht je van meer koper (dikkere kabels nodig bij hetzelfde vermogen).
Je kan met DC meer vermogen door dezelfde kabels leveren.DC... wat dacht je van meer koper (dikkere kabels nodig bij hetzelfde vermogen)
En uiteraard NUL media coverage........ brand niet onstaan door EV's !
It wasn't an EV that caused the 'Fremantle Highway' to catch fire - electrive.com.