Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was er vroeger ook voorstander van, een DC netwerk, maar inmiddels kom ik er toch een beetje op terug.
Vele apparaten werken intern (grotendeels) op DC, maar ook dan moet het wel de juiste spanning zijn.
In zijn verhaaltje suggereert hij dat er bij AC een probleem is boven de 253 Volt. Dat is ook zo, de afspraak is dat er niet meer dan 10% mag worden afgeweken, maar dit is bij DC natuurlijk precies hetzelfde.
Extra nadelen zijn dat je de bij DC de draden niet door elkaar mag halen, de stekker kan er bij AC (op een doodenkele uitzondering na) op 2 manieren in, bij DC maar op 1 manier.
Dat betekend dus dat als je een straat aanpast, je alle WCD's in alle huizen ook aan moet passen, alle apparaten zullen niet meer werken en je dus zo bij het grofvuil kunt zetten, inclusief dat mooie apparaat van je opa waar je zulke mooie herinneringen aan had en er zal een DC variant opnieuw gemaakt en gekocht moeten worden.

Al met al dusdanig kostbaar en veel werk dat je bij jezelf na zou moeten denken hoeveel zin dit nou werkelijk heeft.

Wat je mogelijk wel kunt doen is speciale DC netwerken aanleggen puur apart voor de scheepvaart en/of luchtvaart, want ja, als je zowel het apparaat nieuw moet maken als het netwerk nieuw aan moet leggen, waarom dan niet?
Dit maakt stroom aftappen een stuk moeilijker bijvoorbeeld, verder hebben elektrische vliegtuigen dan misschien geen omvormer meer nodig en dat scheelt dan weer gewicht.

Eigenlijk is het ook voor auto's en vrachtwagens al te laat en ook kunnen die meestal met wat kleinere vermogens al uit de voeten.
 
Ik was er vroeger ook voorstander van, een DC netwerk, maar inmiddels kom ik er toch een beetje op terug.
Vele apparaten werken intern (grotendeels) op DC, maar ook dan moet het wel de juiste spanning zijn.
In zijn verhaaltje suggereert hij dat er bij AC een probleem is boven de 253 Volt. Dat is ook zo, de afspraak is dat er niet meer dan 10% mag worden afgeweken, maar dit is bij DC natuurlijk precies hetzelfde.
Extra nadelen zijn dat je de bij DC de draden niet door elkaar mag halen, de stekker kan er bij AC (op een doodenkele uitzondering na) op 2 manieren in, bij DC maar op 1 manier.
Dat betekend dus dat als je een straat aanpast, je alle WCD's in alle huizen ook aan moet passen, alle apparaten zullen niet meer werken en je dus zo bij het grofvuil kunt zetten, inclusief dat mooie apparaat van je opa waar je zulke mooie herinneringen aan had en er zal een DC variant opnieuw gemaakt en gekocht moeten worden.

Al met al dusdanig kostbaar en veel werk dat je bij jezelf na zou moeten denken hoeveel zin dit nou werkelijk heeft.

Wat je mogelijk wel kunt doen is speciale DC netwerken aanleggen puur apart voor de scheepvaart en/of luchtvaart, want ja, als je zowel het apparaat nieuw moet maken als het netwerk nieuw aan moet leggen, waarom dan niet?
Dit maakt stroom aftappen een stuk moeilijker bijvoorbeeld, verder hebben elektrische vliegtuigen dan misschien geen omvormer meer nodig en dat scheelt dan weer gewicht.

Eigenlijk is het ook voor auto's en vrachtwagens al te laat en ook kunnen die meestal met wat kleinere vermogens al uit de voeten.
op een doodenkele uitzondering na : tesla dus
 
Ik zie ook niet direct gebeuren dat alle stopcontacten vervangen worden. Maar je zou in nieuwbouw beide kunnen aanleggen. Bijvoorbeeld voor de warmtepomp als die beter draait op DC. Voor de inductie plaat leg je nu ook perilex aan bijvoorbeeld.