Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Het duurde een paar jaar maar Tesla gaat mogelijk eindelijk officieel gebruik van api ed door 3rd party apps ondersteunen.
 

Tesla released de Fleet Telemetry software waarmee service providers (en hopelijk ook geavanceerdere thuisgebruikers) direct real-time data van het voertuig ontvangen. Het is nog een beetje vaag, maar de officiële (press) release volgt heel binnenkort:
 
Vandaag 15!!! Van de 24 uren in Nederland een negatieve stroomprijs



(selecteer NL)

Tussen 12:00 en 16:00 even je Tesla laden, dan help je het grid het meest én met een variabel contract krijg je geld toe, ondanks de belasting.

Fz9BJvCXoAMKHUh
 

Tesla released de Fleet Telemetry software waarmee service providers (en hopelijk ook geavanceerdere thuisgebruikers) direct real-time data van het voertuig ontvangen. Het is nog een beetje vaag, maar de officiële (press) release volgt heel binnenkort:
Lijkt me niet voor thuisgebruikers. Even gekeken naar de docker-compose, maar dit is niet iets wat gebouwd is voor 1 of 2 auto's vor de gemiddelde forumgebruiker hier. De app is afhankelijk van services die grote datastromen managen, die er hardcoded in lijkten te zitten. Alleen al het aantal open poorten (niet een enkele poort 80 die je via een nginx-letsencrypt container kan exposen) zegt ook wel dat het geen app voor de Raspberry Pi is. Het is wel geschikt voor LeasePlan.

We kunnen nu wel zien hoeveel er technisch gezien die "We gebruiken je VIN niet voor deze data" kan worden afgehandeld. Het lijkt alsof anonimisering later is toegevoegd. fleet-telemetry/telemetry/record.go at 4cb93e2227eb54600cdbfd0c38b1c0528e950607 · teslamotors/fleet-telemetry
 
Vandaag 15!!! Van de 24 uren in Nederland een negatieve stroomprijs



(selecteer NL)

Tussen 12:00 en 16:00 even je Tesla laden, dan help je het grid het meest én met een variabel contract krijg je geld toe, ondanks de belasting.

Fz9BJvCXoAMKHUh
Hoe komen mensen er toch bij dat je het grid helpt?? Je helpt de DA markt die zo’n negatieve prijs neer heeft moeten zetten om het nationale net in balans te krijgen.
Als we allemaal onze auto gaan opladen op deze tijdstippen wat denk je dat er met de lokale netwerken gebeurt?
En….waar komt de extra stroom vandaan als er opeens 50.000 auto’s extra gaan opladen op deze momenten?
 
  • Informative
Reactions: Stream
Ja en nee... De negatieve stroomprijzen is omdat er installaties zijn zoals kerncentrales die je niet kan uit zetten, en er ook wind- en zonne installaties zijn die niet curtailen.

Hoe help je dan het grid? Door overdag te laden, trek je wel de zonnestroom van de zonnepanelen van de buren in je batterij, en draait hun teller wel zodat ze kunnen blijven salderen. Zou je dat niet doen, dan stijgt de spanning op het lokale net tot 253V en gaan de omvormers van de buren een na een uit, en salderen ze niet meer.

Maar inderdaad, als we allemaal op residentiële plekken onze auto in trage AC laders steken, heeft dat nauwelijks effect voor het hele net.
 
Hoe komen mensen er toch bij dat je het grid helpt?? Je helpt de DA markt die zo’n negatieve prijs neer heeft moeten zetten om het nationale net in balans te krijgen.
Als we allemaal onze auto gaan opladen op deze tijdstippen wat denk je dat er met de lokale netwerken gebeurt?
En….waar komt de extra stroom vandaan als er opeens 50.000 auto’s extra gaan opladen op deze momenten?
En vergeet niet al die electrische kacheltjes die staan te gloeien om 4u x 3kW x 0,43 = €5 te cashen

#Waarwasjijophethoogtepuntvandeenergietransitie
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Elders op dit forum interessante ontwikkelingen waar touch screen hackers voor de model S/X de handen ineen slaan met nieuwe spelers voor het hacken van de Model 3/Y schermen met HDMI input, nachtzichtcameras etc.
Possible? Yes. You can see a prototype of exactly this in the model pd video.

We still have some kinks to work out on any mass market version of it though.

Go make one for Normal 3/Y/S/X then. @appleguru
 
Hoe komen mensen er toch bij dat je het grid helpt?? Je helpt de DA markt die zo’n negatieve prijs neer heeft moeten zetten om het nationale net in balans te krijgen.
Als we allemaal onze auto gaan opladen op deze tijdstippen wat denk je dat er met de lokale netwerken gebeurt?
En….waar komt de extra stroom vandaan als er opeens 50.000 auto’s extra gaan opladen op deze momenten?
Alle beetjes helpen, steek op dergelijke tijdstippen je voltmeter maar in een WCD en je zult zien dat de stroom significant boven de 230V staat buiten de randstad.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Alle beetjes helpen, steek op dergelijke tijdstippen je voltmeter maar in een WCD en je zult zien dat de stroom significant boven de 230V staat buiten de randstad.
Precies dat dus.

Maar ik maakte dezelfde opmerking zondag op Twitter en kreeg van iemand terug dat het voltage in zijn wijk maar op 230 Volt zat dus dat hij prima door kon laden. Als het boven de 253V komt en omvormers schakelen af dan kan het prima helpen om te gaan laden. Maar dat komt echt toch nog weinig voor.
En als iedereen gaat laden terwijl er weinig zon is kan ondervoltage mogelijk een probleem worden.
Mijn punt is dat de prijzen los staan van deze situaties in de wijk. De prijzen gaan over netbalans en dat is echt iets anders dan lokale netcongestie.
NB: netbheerders waarschuwen nu al dat na het transportnet mogelijk ook het LS net in sommige gebieden volgend jaar op rood gaan.
Dan kan je mooi willen laden als het goedkoop is maar als het lokale net het niet kan leveren gaan de laadpalen toch op lager vermogen.
M.i. is het onontkoombaar dat er in de toekomst ook lokaal meer bemetert gaat worden zodat ook daarop gestuurd kan worden.

Zie ook COLUMN: Netbalancering en netcongestie, da's toch hetzelfde? Nou nee...
 
Op HBO Max




Beetje (heel erg) lage informatiedichtheid maar in deel een electrificeert Downey samen met Rich ‘Rebuilds’ Benoit een classic pick-up truck.
Op het kanaal van richrebuilds wat ik volg hebben ze de bouw van de pickup staan maar nog niet de onthulling daar dat in deze serie komt. Die pick up is echt al wel een gaaf ding met de motor erin maar als EV ook erg gaaf geworden.
 
Precies dat dus.

Maar ik maakte dezelfde opmerking zondag op Twitter en kreeg van iemand terug dat het voltage in zijn wijk maar op 230 Volt zat dus dat hij prima door kon laden. Als het boven de 253V komt en omvormers schakelen af dan kan het prima helpen om te gaan laden. Maar dat komt echt toch nog weinig voor.
En als iedereen gaat laden terwijl er weinig zon is kan ondervoltage mogelijk een probleem worden.
Mijn punt is dat de prijzen los staan van deze situaties in de wijk. De prijzen gaan over netbalans en dat is echt iets anders dan lokale netcongestie.
NB: netbheerders waarschuwen nu al dat na het transportnet mogelijk ook het LS net in sommige gebieden volgend jaar op rood gaan.
Dan kan je mooi willen laden als het goedkoop is maar als het lokale net het niet kan leveren gaan de laadpalen toch op lager vermogen.
M.i. is het onontkoombaar dat er in de toekomst ook lokaal meer bemetert gaat worden zodat ook daarop gestuurd kan worden.

Zie ook COLUMN: Netbalancering en netcongestie, da's toch hetzelfde? Nou nee...
Ik dacht dat het maximaal 10% mocht afwijken, dan kom ik uit op 253V en 207V.
Alles is mogelijk, maar ik heb het nog nooit in de buurt van de 207V gezien.
Desalniettemin zou ik het waarderen wanneer auto's technisch de mogelijkheid hebben om te stoppen met laden onder de 220V, of dat je zelf een schema zou kunnen maken met; tot 50% laden bij een voltage tussen de 220V en de 235V, tot 80% tussen de 235 en 240V en tot 90% bij een voltage boven de 240V.
Ik denk dat dit het lokale netwerk (dat ik inderdaad het grid noemde voor het gemak) zou kunnen helpen.
Op een normale dag rijd ik toch niet meer dan 50% weg en het helpt het milieu en mijn omgeving zonder dat ik er last van heb.
 
Ik dacht dat het maximaal 10% mocht afwijken, dan kom ik uit op 253V en 207V.
Alles is mogelijk, maar ik heb het nog nooit in de buurt van de 207V gezien.
Desalniettemin zou ik het waarderen wanneer auto's technisch de mogelijkheid hebben om te stoppen met laden onder de 220V, of dat je zelf een schema zou kunnen maken met; tot 50% laden bij een voltage tussen de 220V en de 235V, tot 80% tussen de 235 en 240V en tot 90% bij een voltage boven de 240V.
Ik denk dat dit het lokale netwerk (dat ik inderdaad het grid noemde voor het gemak) zou kunnen helpen.
Op een normale dag rijd ik toch niet meer dan 50% weg en het helpt het milieu en mijn omgeving zonder dat ik er last van heb.
Ik heb al 215 gezien en 1 keer dat hij niet wilde laden. Misschien zat hij dan onder de 207.
10 minuten later ging het wel.
 
Ik heb in Italië met de mobiele lader wel eens op 198V geladen :oops:
Had het wel teruggezet naar 5A, dat zou ook nog een mogelijkheid zijn in aanvulling op het voorstel van @Rowan256
Ik heb in Italië ooit eens totaal niet kunnen laden bij een agritourismo. De eigenaar zei dat het net er heel instabiel was. Toen nog niet aan gedacht om aan lage ampères te laden, was mijn eerste Tesla reis. Ook de laatste waar ik mijn grannylader geprobeerd heb.
 
Ik heb in Italië ooit eens totaal niet kunnen laden bij een agritourismo. De eigenaar zei dat het net er heel instabiel was. Toen nog niet aan gedacht om aan lage ampères te laden, was mijn eerste Tesla reis. Ook de laatste waar ik mijn grannylader geprobeerd heb.

Zeker, lage ampères en een stopcontact wat zo dicht mogelijk bij de meterkast / hoofdaansluiting zit willen beiden helpen.
Ook in Frankrijk en Spanje (campings) heeft ons dit nog wel eens geholpen om toch te kunnen laden.
 
  • Like
Reactions: Phil V