Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Mij is juist altijd gezegd in de winter iets smallere banden te nemen, meer druk/cm2, dus minder kans op aquaplaning en beter sporend en meer trekkracht in sneeuw.
Nou heb ik mijn hele leven alleen voorwiel aangedreven auto's gehad. Mogelijk is het anders voor RWD.
In zijn algemeenheid is het juist om bij regen, sneeuw, modder, etc smallere banden te monteren voor betere grip.

Toch valt dit effect bij bredere achterbanden wel weer mee; de voorbanden rijden namelijk al een groot gedeelte van de troep in het spoor aan de kant.
 
Oké, helder.
Maar waarom dan extra geld uitgeven voor verschillende breedte, waardoor je ook niet voor/achter kunt wisselen om je slijtage gelijk te houden? En wat maakt 1 cm nu uit op 25?
+ betere velgbescherming
+ betere uitstraling / looks
+ bij sommige Performance uitvoeringen minder wielspin bij de sprint, dus betere tijden.

(Ik heb ook gewoon 4 x 245 voor de 19" winterwielen. Voor de zomerset ging ik van 245 + 285 in 20" naar 245 + 265 in 21". Alles voor de looks van de 21" arachnid velgen...)
 
Brede banden leiden idd tot meer waterverplaatsing en vergroten daarmee de kans op aquaplaning, zeker bij een RWD.

Ik heb vroeger ook RWD (BMW) gereden en moest sneeuwkettingen om waar anderen doorreden. Een smallere band met een hogere puntdruk scheelde wel, maar ben nu blij met AWd.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Oké, nu begrijp ik waarom ik het niet begrijp. Heb al het gedoe over looks van velgen nooit begrepen. Zeker niet als dat ten koste gaat van comfort of veiligheid (of range).
Ieder zijn/haar ding.
Klopt. Maar als je een MS met de standaard 19 inch naast een versie met 21 inch turbine zet dan moet je toch toegeven dat dat een heel andere uitstraling geeft? En 21 inch hoor je misschien iets meer, maar stuurt veel strakker. En rangeverlies met 21 inch is bijna te verwaarlozen.

Beide varianten heb ik zelf gereden en dus ervaren.
 
Zal achter 2x10j zijn. Bij mij hebben ze achter en voorbanden op 2 velgen omgewisseld. Hierdoor is een achtervelg met smalle band voor komen te liggen waardoor de velg op de wielophanging aanliep. Een erg stomme fout van Tesla. Morgen maar ff langs t SeC. Zal proberen niemand over de balie te trekken:mad:.
Gisteren even langs gereden bij SeC Den Haag met mijn 2 velgen en verhaal. Achtergelaten en zelfde dag gebeld dat de banden omgewisseld weer voor me klaar stonden. De velg die aan de binnenrand licht beschadigd was vervangen door een nieuwe. Het gaat nog niet altijd zoals ik zou willen maar dit is toch weer top en snel opgelost.
 
Dat is een mening.
Dit is de mijne:
Banden redden je leven, zorgen voor veiligheid voor andere weggebruikers, bepalen wegligging, range en comfort.
Velgen zijn die dingen waar banden omheen zitten.
#saai.......ik zie niet in waarom mijn velgen minder veilig zijn, ze hebben een betere wegligging, range is voor mij geen issue en ik houd van een sportieve wegligging/ comfort. Ik vind zowel mijn Model S (met 21 inch) als mijn Model X (met 22 inch)een sexy auto. Een sexy auto wordt (mede) sexy door zijn velgen. Velgen maken de auto.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Mij is juist altijd gezegd in de winter iets smallere banden te nemen, meer druk/cm2, dus minder kans op aquaplaning en beter sporend en meer trekkracht in sneeuw.
Nou heb ik mijn hele leven alleen voorwiel aangedreven auto's gehad. Mogelijk is het anders voor RWD.
Bredere banden hebben op een droge weg meer grip dan smalle banden.
Maar bredere banden hebben ook meer grip op natte en spiegelgladde wegen.
Is er evenwel zoveel water op de weg dat aquaplaning een rol zou kunnen spelen, dan is een smallere band wel in het voordeel.
Ik heb dit voor fietsbanden allemaal door metingen meerdere keren vastgesteld. En rubber is rubber.
Alleen voor de liefhebbers, lees verder.
Kijk vooral even naar de Vredestein F-lite. Dat is een 53 mm brede zuivere slickband die een
twee maal grotere slipweerstand heeft dan de daaronder staande smallere banden met profiel.
Velomobiel Quest en Wim Schermer: IJzel en sneeuw bandentest Continental superieur