Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe fair/goed prijsplafond afrekenen / doorbelasten

This site may earn commission on affiliate links.
Goede afrekening maken van thuisladen gaat wat ingewikkelder worden de komende maanden. Hoe vertimmer je bij doorbelasten op een nette manier de korting / het plafond op privé aansluiting van de EV rijders.

a. Niet.
b. Altijd toptarief
c. 50/50
d. Wat overschiet van plafond laag - rest aan toptarief
e. Wat anders

Kortom waar zit volgens jullie ergens de grens of is het weer een kwestie van : plussen pak je prive en de minnen voor de maatschap mindset.

Heb ik het nog maar niet over zonnepanelen want dan is het na kerst voor we er uit zijn.
 
Last edited:
Ik zou er van uitgaan dat je met het laden van je auto boven het door de overheid gecompenseerde verbruik gaat uitkomen. Kortom: A: Geen correctie, gangbaar tarief, plus een "handling fee" voor opstellen van rekening, opnemen meterstanden, etc.... Ik had afgelopen kwartaal 50 ct/kWh gekozen.
 
Ik reken 1 keer per jaar door en gebruik daarvoor mijn jaarlijkse afrekening op de elektriciteitsfactuur. Totaal in € gedeeld door totaal jaarverbruik in kWh = gemiddelde prijs per kWh voor dit jaar.
Sedert kort heb ik een MID teller om het verbruik van de wagen te meten. Die waarde vermenigvuldig ik dan met de kWh prijs.
In de 5 jaar dat ik die teller nog niet had, nam
Ik het meerverbruik aan elektriciteit in vergelijking met de jaren zonder EV, extra gestaafd door de km gereden, gemiddeld verbruik/km + 15% laadverliezen. Dit laatste lag veel hoger omdat ik ook nog gratis SuC had.
 
Wij gaan voor A. Bijna al onze berijders zullen zonder auto al tegen het plafond, en velen er zelf al boven zitten. Dus het meerverbruik door de auto gaat gewoon tegen hun "echte" contracttarief en niet het tot-plafond-tarief. Wij geven onze mensen een compleet thuislaadpunt, dus met RFID zoals de zakelijke en publieke palen ook hebben. We gaan niet die honderden mensen foto's van meters laten maken, etc etc. Gewoon pasje ervoor en de rekening komt bij de leasemij terecht (en daarna helaas bij ons). De laadpaaloperator vergoed de huiseigenaar voor de gebruikte stroom tegen het tarief dat hijzij zelf kan invullen op het portal van laadpaaloperator.
 
Bij een dynamisch tarief zou je ervoor kunnen kiezen om per maand het tarief aan te passen op basis van het gemiddelde tarief van de vorige maand. Als je ervan uitgaat dat iemand gemiddeld evenveel per maand rijd, kom je op jaarbasis wel redelijk goed uit denk ik.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Dan komen we in de piekuren steeds bij jou laden.
Prima, dan zet ik de koffie klaar (die moet je dan wel betalen als je komt laden in de piekuren ;) j.

Ik denk dat er niet veel alternatieven zijn, dan op basis van gemiddelden werken.
Ik heb al contact gehad met Shellrecharge en ze zijn wel aan net onderzoeken of ze dynamische tarieven kunnen koppelen aan hun laadportal. Dat zou het probleem oplossen denk ik, maar tot die tijd is het zoeken naar alternatieven.
 
  • Like
Reactions: Phil V