Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe best je Tesla laden

This site may earn commission on affiliate links.
ben benieuwd wie er allemaal een 2ehands tesla prive gekocht hebben en van plan zijn er maar een paar jaar mee te doen...die Tesla,s kosten 2ehands toch aardig wat centjes, dus koop je prive net elk jaar even een nieuwe.... of doe ik iets verkeerd?. Over accu,s hoeft niemand mij iets wijs te maken(zelfs tesla niet).
Tip: voor als je na 8 jaar ook nog wil genieten van jou Tesla(voor prive eigenaren): zo min mogelijk snel laden! en tussen de 20% en 80% blijven!
Ik. Het plan was om een X goedkoop te kopen. (Dat is gelukt) en er dan een jaartje in te rijden (bijna) en om hem dan met winst te verkopen. Dat kan best maar wil ik niet meer. :p
Ook mijn X is gewoon een auto voor het gebruik, dus gebruik ik hem. Natuurlijk hou ik er ook rekening mee maar het blijft een auto.
Zo heb ik een originele Camel Trophy Discovery gehad en ja die ging gewoon het terrein en water in. Ook de opvolger daarvan de Disco 3 van de G4 Challenge heeft best veel terrein gezien maar stond ook gewoon op een parkeerplaats bij een hotel in Oost Europa als dat nodig was.
 
ben benieuwd wie er allemaal een 2ehands tesla prive gekocht hebben en van plan zijn er maar een paar jaar mee te doen...die Tesla,s kosten 2ehands toch aardig wat centjes, dus koop je prive net elk jaar even een nieuwe.... of doe ik iets verkeerd?. Over accu,s hoeft niemand mij iets wijs te maken(zelfs tesla niet).
Tip: voor als je na 8 jaar ook nog wil genieten van jou Tesla(voor prive eigenaren): zo min mogelijk snel laden! en tussen de 20% en 80% blijven!
Ik heb de auto privé gekocht toen deze vier jaar oud was. Ze kunnen jou niks wijsmaken... Ik denk dat je vrij naïef reageert hier. Of de accu goed is behandeld of niet kun je enigsinds afleiden aan het aantal supercharge kwh en hoeveel de inhoud van het pack nog is. Echter zie je dit enkel als je een dongel aansluit op de auto via de Canbus.
Mocht je pack hebben in de aangekochte auto met veel Supercharge kwh en weinig capaciteit wat heeft het dan voor zijn om je krampachtig te gedragen?
Ik denk dat als je hem privé koopt en bijna de garantie eruit is dat je toch minimaal 15k op een spaarrekening moet hebben voor onderhoud aan je auto.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
Rij nu bijna 5 jaar in eentje uit 2015. Heb er ruim 265 k op staan en reed er regelmatig 500+ km per dag mee dus ook wekelijks supercharging. En ja ik vind het een sport om bijna leeg thuis te komen. Voordat ik het vergeet: privé aangekocht en ik heb geen 15 k op spaarbank boekje. Volgens ABRP 11% degradatie maar weet niet of dat betrouwbaar is. In ieder geval voldoet onze zwarte panter nog volledig en het lijkt mij cool om te kunnen bewijzen dat evs langer mee gaan.
 
Ik heb de auto privé gekocht toen deze vier jaar oud was. Ze kunnen jou niks wijsmaken... Ik denk dat je vrij naïef reageert hier. Of de accu goed is behandeld of niet kun je enigsinds afleiden aan het aantal supercharge kwh en hoeveel de inhoud van het pack nog is. Echter zie je dit enkel als je een dongel aansluit op de auto via de Canbus.
Mocht je pack hebben in de aangekochte auto met veel Supercharge kwh en weinig capaciteit wat heeft het dan voor zijn om je krampachtig te gedragen?
Ik denk dat als je hem privé koopt en bijna de garantie eruit is dat je toch minimaal 15k op een spaarrekening moet hebben voor onderhoud aan je auto.
Er is meer dan DC-laden wat de degradatie in de hand werkt. Opgeladen laten staan met 100%, koud DC-laden, kapotte batterijconditionering, kapotte cellen (ja die kunnen ook random kapot gaan)…
 
Nu ik meer lees op dit forum, oa thread 'what should my ideal charge percentage be?', weet ik niet meer precies wat beste oplaad% moet zijn. Dacht opladen tot 80-90% geadviseerd werd hier, maar daar lees ik nu dat veel lagere SOC% veel beter zou zijn voor de accu en zeker als je toch weinig rijdt dat je beter zelfs onder de 50% kunt blijven. Nu rijden we zelf erg weinig en zeer weinig langere (>50km) ritten (7k per jaar incl vakanties) en zou zelfs met 25% zo'n 95% van onze ritten dekken.
Misschien komt het omdat ik nog pas recent de auto heb, maar lagere SOC% als laadstreven is nieuw voor mij.
 
Nu ik meer lees op dit forum, oa thread 'what should my ideal charge percentage be?', weet ik niet meer precies wat beste oplaad% moet zijn. Dacht opladen tot 80-90% geadviseerd werd hier, maar daar lees ik nu dat veel lagere SOC% veel beter zou zijn voor de accu en zeker als je toch weinig rijdt dat je beter zelfs onder de 50% kunt blijven. Nu rijden we zelf erg weinig en zeer weinig langere (>50km) ritten (7k per jaar incl vakanties) en zou zelfs met 25% zo'n 95% van onze ritten dekken.
Misschien komt het omdat ik nog pas recent de auto heb, maar lagere SOC% als laadstreven is nieuw voor mij.
Ik laad standaard tot 90 procent. Heb de M3 LR nu bijna een jaar, 30.000 km. 90 procent was bij aanschaf 511 en is nu 504. Maak je niet gek zou ik zeggen.
 
Nu ik meer lees op dit forum, oa thread 'what should my ideal charge percentage be?', weet ik niet meer precies wat beste oplaad% moet zijn. Dacht opladen tot 80-90% geadviseerd werd hier, maar daar lees ik nu dat veel lagere SOC% veel beter zou zijn voor de accu en zeker als je toch weinig rijdt dat je beter zelfs onder de 50% kunt blijven. Nu rijden we zelf erg weinig en zeer weinig langere (>50km) ritten (7k per jaar incl vakanties) en zou zelfs met 25% zo'n 95% van onze ritten dekken.
Misschien komt het omdat ik nog pas recent de auto heb, maar lagere SOC% als laadstreven is nieuw voor mij.

Tesla adviseerde mij bij aankoop 80%-90% te laden. Ik had hem dan ook standaard op 90%. In coronatijd teruggegaan naar 80%. Paar keer per jaar naar de 100% en dan meteen wegrijden uiteraard...

Nieuwe batterijen schijn je zelfs continue tot 100% te kunnen/moeten laden.

De grens van 50% heb ik nog nergens gelezen. Ik wil graag altijd een auto ter beschikking hebben dat ik geval van nood (ook 's nachts) ergens heen kan. 50% zou ik weinig vinden omdat ik niet iemand ben die naar de 0% rij, maar meer van bij 15% even bijvullen..

Wellicht kan een andere P85+ rijder je verder helpen, maar mijn beleving (kennis heb ik niet :) ) is dat 80% geen schade aan je accu zal veroorzaken...
 
Nieuwe batterijen schijn je zelfs continue tot 100% te kunnen/moeten laden.
Enkel de M3SR ui China met zijn LFP batterijen.
Bij sommige andere merken mag je ook tot 100% laden, maar daar is de 100% die je daar ziet op het scherm, eigenlijk minder dan 100% in de praktijk. De laatste X% houden ze onbeschikbaar (en misschien kunnen ze later daarvan gebruik maken om nog wat degratie verdoezelen😒, maar ik wil mij niet aan conspiracy schuldig maken).
Tesla kiest er voor om alles vrij te geven. Als je direct vertrekt en dit maar sporadisch doet, kan 100% nu ook weer niet zoveel kwaad.
 
Je moet er sowieso vanuit gaan dat er degradatie zal optreden. Door een beetje verstandig om te gaan met batterij kan je dit process vertragen/uitstellen maar niet vermijden.

De mijne hangt na elke rit aan de stekker naar 75-80%. (Happy Tesla is a charging Tesla)
100% enkel voor de vakantieritten en dan zo ingesteld dat hij klaar is met laden rond vertrek.
(om moment van stress op de batterij te vermijden)

Toen ik hem laatst bij het SEC ging oppikken, was hij ook tot 100% voor mij opgeladen dus tja….
 
Yes, there is not really any doubt of this.
This knowledge is not really ”new” either.

The ”new thing” might be that there is a lot of forum thruths that just ain’t right.

All research about lithium battery degradation tell us the same thing:

= The lower the SOC the better.

The rumor that low SOC is bad is wrong.
We know that lithium batteries does not degrade from being att very low SOC.
As long as they are kept inside the voltage limit, low SOC is the best.

Teslas 20 / 10% amber/red color on the battery has been wrongly taken as a hint that below 20/10% is bad.
Teslas battery shut down before the voltage is too low. Research also show that going below the min voltage( 2.50v/ cell) does not harm the batteries on most cases. Anyway, Teslas BMS disconnects the battery before this happens.
The 12V battery do not like low SOC, so it might get damaged after the big lithium battery disconnects.

Theres two types of degradation:
Calendar aging and cyclic aging.

Calendar aging comes from time and is driven by [SOC x Temperature x Time]
Reduce any of the three and the degradation from time will reduce.

Calendar aging is by far the dominant part in the first five years of a EV.
The first year calendar aging is between 4 to 10% for most average used Teslas.
View attachment 795702
Above, if you have an average battery temp of 25C, and Charge to 80% each night but do not drive much the average SOC will be close to 80%. This will degrade the battery with about 5% for 9.6 months, or about 5.5% for the first year. This has nothing to do with degradation due to driving/ charging so this happens regardless of the miles.
We can see that 0% causes the least caöendar aging( still within the minimum voltage) and that hot days with 100% will take a big bite of the capacity.

Driving/ charging causes cyclic aging. Cyclic aging is less the lower SOC we use, so for example on research report using NCA chemistry( as Panasonic use in the Tesla Batteries) found that 10% cycles around 70% did degrade the battery with 10% after 6000 of these small cycles( = 600EFC). On hte other hand, same cycle count and size but around 30% SOC only degraded the battery 2%.
View attachment 795710
Low SOC during cycles degrade the battery much less.

Small cycles is also much better when it comes to degradation. Charge often.
View attachment 795713
The charts mostly refer to FCE, Full Equivalent Cycles.
For example, ten 10% cycles is 1 FCE.
If you keep the SOC low, use as small cycles you can tour battery will keep the capacity very long and degrade slower.

I use that technique. I have not lost any range at a 100% charge yet. Of course my battery has degraded a little( some 2.5% or so) during my first 40K km / 25K miles.

View attachment 795719
Ik lees idd dat meeste adviseren zoals jullie het ook doen. Viel echter over deze post die uitgebreid ingaat waarom het beter zou zijn om met opladen zelfs onder de 50% te blijven als dat past bij je ritten.
 
Enkel de M3SR ui China met zijn LFP batterijen.
Bij sommige andere merken mag je ook tot 100% laden, maar daar is de 100% die je daar ziet op het scherm, eigenlijk minder dan 100% in de praktijk. De laatste X% houden ze onbeschikbaar (en misschien kunnen ze later daarvan gebruik maken om nog wat degratie verdoezelen😒, maar ik wil mij niet aan conspiracy schuldig maken).
Tesla kiest er voor om alles vrij te geven. Als je direct vertrekt en dit maar sporadisch doet, kan 100% nu ook weer niet zoveel kwaad.

Bij m'n vorige auto was 0% op dashboard 20% in de accu (& 100% dashboard was 90% accu)*
Na 300k nog steeds zo, men heeft dus niet softwarematig gesjoemeld.
Bereik was nauwelijks afgenomen alleen in de winter was de fut er een beetje uit (vooral bij <0Gr.C.)

*= dat kon ik uitlezen met OBD2 software.

Met voorgaande ervaring heb ik niet zo'n moeite met 90% laden (100% doe ik zelden, hooguit 1 tot 2 maal per jaar)
 
Een bijzonder interessant stukje leesvoer over laadgewoonte, superchargen, etc.:


Conclusie: we hoeven ons er niet erg druk over te maken met betrekking tot degradatie.

N.B.: aan het einde van het stuk ook een leuk verhaal over hoe je met driemaal een tikje tegen je IPhone iets op het scherm kan krijgen.
 
Last edited: