Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe best je Tesla laden

This site may earn commission on affiliate links.
Dat lukt me niet, dan moet ik morgen in Emmeloord, Drachten en Zuidbroek laden en op de terugweg weer.
Ik rij naar Zuidbroek laad tot 70%,pik mijn moeder en we gaan een beetje toeren en op de terugweg waarschijnlijk weer naar Zuidbroek laden tot 60% en met iets meer dan 10% thuis aankomen. Ik probeer echt wel een beetje om mijn accu te denken, maar het is wel een auto.
Dit geeft dus aan hoe verschilend het per persoon is kwa ideaal laden,hangt dus af van je dagelijkse afstand die je moet rijden. 90%soc als max aanhouden dan kan er niet abnormaal veel degradatie optreden....verder idd lekker rijden.
 
Ik zeg "I stand corrected" op mijn gedachte dat ik dacht dat het verbruik van een Model 3 was? Die foto van je cockpit is niet nodig.

Wat punten uit onze posts:

- Pre-heaten via het lichtnet zorgt voor minder discharge cycli dus beter voor de batterij
- Pre-heaten zorgt voor meer (rij)comfort
- Pre-heaten zorgt voor meer verbruik
- Pre-heaten via lichtnet zorgt voor verbruik dat meegerekend zou moeten worden in het verbruik per kilometer
- HVAC zorgt voor meer verbruik
- Range Mode voorkomt het onnodig activeren van de batterij heater bij korten ritten
- Een lange snelweg rit zorgt in de meeste gevallen dat er niet voor snelladen voorverwarmd hoeft te worden
- Een warm pack zorgt ervoor dat (meer) regeneratie beschikbaar is
- Laden om het pack te verwarmen is beter dan de onnodige warmteverliezen door pre-heaten
- Laden direct na het rijden zorgt voor een hogere laadefficiency
- Laden voor vertrek verwarmt het pack ook door de conversie verliezen
- Een warme batterij is efficienter bij dischargen dan een koude
- Parkeren in een garage zorgt ervoor dat het pack minder afkoelt
- Pre-heaten is onzinnig voor korte ritten
- Pre-heaten aan de stekker is ideaal om de meeste range uit je pack te halen ten kosten van lichtnet verbruik

Ik denk dat we meer op één lijn zitten. Ik ben het praktisch met al je punten eens. Echter, jij belicht het antwoorden op basis van wat beter is voor de batterij en ik op basis van wat beter is voor het algehele verbruik. Jouw standpunten m.b.t. wat beter is voor het pack onderschrijf ik maar uit het oogpunt van verbruik sta ik niet achter deze aanpak.

Ik kon het niet laten en even een test uitgevoerd. Voor de gein even naar het pre-heaten gekeken voor mijn S100D. Auto aan het lichtnet gekoppeld en via de app pre-heating ingeschakeld.

In 22 minuten van 9.17 naar 18.9 graden tegen een verbruik van minstends 7.000W. Dat kost dus tenminste 7000*1/3 = 2.3kWh en dat is erg optimistisch.

Als het straks echt koud is duurt het nog langer. Als het vriest zeker 2x zo lang en dat komt ook overeen met eerdere testen die ik heb gedaan puur op opwarmtijd.


ScanMyTesla:

View attachment 744170View attachment 744173


DSMR reader:

View attachment 744174



Dus ja, ergens zit natuurlijk een kantelpunt waarbij het zinvoller is om te preheaten.


Je geeft zelf aan dat je een delta hebt van 30wh/km en mijn inschatting is circa 25wh/km. Dat zou inhouden dat bij 2300wh met een delta van 30wh/km voor preheaten je dus 76 kilometer moet rijden voor je er winst uithaalt. Dat is natuurlijk nog zeer optimistisch omdat tijdens het rijden het pack ook wordt verwarmt eigenlijk is pre-heaten dus altijd zinloos voor het verbruik en brengt het enkel comfort (in ieder geval voor mijn S100D).

Mijn conclusie is dat pre-heaten onder deze afstand dus niet zinvol is voor het verbruik. Dat dacht ik al op gevoel maar deze test bevestigd dit gelukkig ook.

Maar... je zit dan wel in een koude auto :) vandaar mijn eerdere opmerking... pre-heaten doe ik enkel bij echt langere ritten als range of comfort belangrijk
Pre heaten doe ik zelf meer om de accu toch wat warmer te hebben zodat de accu minder op zijn donder krijgt...voor mij zelf is de cabine snel genoeg warm in combi met stoelverwarming,sneller als een ice auto 👍
 
  • Like
Reactions: bartdv
Vandaag mailtje gekregen van Tesla


Tesla
Winter_Driving_Tips_SuperCharger%20%281%29.png
Slim opladen
Bij koud weer gebruikt uw auto meer energie om u en de batterij warm te houden. Dit zou kunnen betekenen dat u vaker moet laden. Indien u een Supercharger gebruikt, gebruik dan het navigatiesysteem in de auto om er naartoe te rijden, zelfs als u weet hoe u er moet komen. Uw auto zal de batterij dan automatisch voorbereiden op het onderweg opladen.
Winter_Driving_Tips_MS%20%281%29.png
Gepland vertrek
Stel voor de koudste winterdagen een geplande vertrektijd in en geniet van een comfortabele ochtendrit. Uw auto brengt automatisch het interieur op de door u gewenste temperatuur en begint de batterij op te warmen.
Winter_Driving_Tips_MX%20%281%29.png
Blijf aangesloten
Laat uw Tesla aangesloten op de lader wanneer u niet onderweg bent. Uw auto zal de energie van het elektriciteitsnet gebruiken voor de voorverwarming, zodat alle energie van de batterij kan worden gebruikt voor het rijden.
Tesla | Alle rechten voorbehouden | Boomsesteenweg 8 2630 Aartselaar
Privacy | Uitschrijven
open
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als ik nu in de pers lees dat Tesla nieuwe modellen met 3 jaar oude, ongebruikte accu's verkoopt en waarschuwt voor ruim 10% degradatie, waarom dan nog druk maken over hoe te laden of wel of niet superchargen. Bij mijn ingeleverde MS was 90% nieuw 345 en na 120.000 km en 39 maanden 315, dat is ongeveer 10%, met redelijk veel superchargen en laden tot 90%.

Parallel daaraan, wie stelt dat hij geen degradatie kent, dat kan toch niet?

Niet om te trollen, ik vraag het me gewoon af. Al die strategieën, de accu zal degraderen. Of is 10 procent naar 3 jaar gewoon erg netjes, dat kan ook nog.
 
Als ik nu in de pers lees dat Tesla nieuwe modellen met 3 jaar oude, ongebruikte accu's verkoopt en waarschuwt voor ruim 10% degradatie, waarom dan nog druk maken over hoe te laden of wel of niet superchargen. Bij mijn ingeleverde MS was 90% nieuw 345 en na 120.000 km en 39 maanden 315, dat is ongeveer 10%, met redelijk veel superchargen en laden tot 90%.

Parallel daaraan, wie stelt dat hij geen degradatie kent, dat kan toch niet?

Niet om te trollen, ik vraag het me gewoon af. Al die strategieën, de accu zal degraderen. Of is 10 procent naar 3 jaar gewoon erg netjes, dat kan ook nog.
Er zijn natuurlijk al genoeg statistieken over batterijdegradatie. Wat ik nog niet heb gezien is iemand die de zwaarst gedegradeerde 10% heeft vergeleken met de minst gedegradeerde packs en daar een analyse op heeft losgelaten wat betreft laadgedrag maar ook rijgedrag.
 
Voor een elektische auto waarvan de accu nog onder de garantie valt zou ik mij niet al te veel zorgen maken.10 tot 15% degradatie in 8 jaar tijd 250.000km is wat je ziet,als er afwijkende minder goede batterijmodules/cellen tussen ziten hadden deze al binnen 100.000km voor problemen gezorgt en is er al een andere accu onder garantie gemonteerd.

Ben je prive in het bezit van een tesla die 6 jaar of ouder is..dan wordt het verhaal volgens mij heel anders?
Ik ga echt niet snel laden met mijn tesla model s 2013 die ik prive(€37k) gekocht heb,tenminste als het niet nodig is net als onder de 20%soc leegrijden en boven de 75%soc opladen.
Ik weet 200%zeker dat oude accu,s met 2ton of meer zwaar te lijden hebben van vaak snel laden..vroeg of laat gaat dat mis en krijg je een rits aan bms storingen,rijden niet meer mogelijk en daar sta je dan met je tesla die buiten de hv accu garantie valt 😆
Dat gaat je dus 10 tot 15k kosten 👎 ik ben wel zuinig met mijn accu en hoop dat deze nog 60k km mee gaat 🤞
Erg belangrijk ook dat het hvac systeem goed werkt want deze zorgt met warme dagen dat de hv accu niet te warm wordt net als tijdens het snel laden...te warm is een killer voor oude lithium cellen.

Veel kun je zelf goedkoop fixen/vervangen maar de HV accu blijft toch lastig als deze buiten de garantie valt.
 
Voor een elektische auto waarvan de accu nog onder de garantie valt zou ik mij niet al te veel zorgen maken.10 tot 15% degradatie in 8 jaar tijd 250.000km is wat je ziet,als er afwijkende minder goede batterijmodules/cellen tussen ziten hadden deze al binnen 100.000km voor problemen gezorgt en is er al een andere accu onder garantie gemonteerd.

Ben je prive in het bezit van een tesla die 6 jaar of ouder is..dan wordt het verhaal volgens mij heel anders?
Ik ga echt niet snel laden met mijn tesla model s 2013 die ik prive(€37k) gekocht heb,tenminste als het niet nodig is net als onder de 20%soc leegrijden en boven de 75%soc opladen.
Ik weet 200%zeker dat oude accu,s met 2ton of meer zwaar te lijden hebben van vaak snel laden..vroeg of laat gaat dat mis en krijg je een rits aan bms storingen,rijden niet meer mogelijk en daar sta je dan met je tesla die buiten de hv accu garantie valt 😆
Dat gaat je dus 10 tot 15k kosten 👎 ik ben wel zuinig met mijn accu en hoop dat deze nog 60k km mee gaat 🤞
Erg belangrijk ook dat het hvac systeem goed werkt want deze zorgt met warme dagen dat de hv accu niet te warm wordt net als tijdens het snel laden...te warm is een killer voor oude lithium cellen.

Veel kun je zelf goedkoop fixen/vervangen maar de HV accu blijft toch lastig als deze buiten de garantie valt.
8 jaar oud bedoel je dan neem ik aan?
 
Voor een elektische auto waarvan de accu nog onder de garantie valt zou ik mij niet al te veel zorgen maken.

Ben je prive in het bezit van een tesla die 6 jaar of ouder is..dan wordt het verhaal volgens mij heel anders?
Ik weet niet wat je precies duidelijk wil maken..erg vaag jou reacties. 8 jaar of 70.080 uren valt de accu buiten de garantie.
In je post schrijf je dat je je geen zorgen maakt voor een auto waarvan de accu nog onder de garantie valt, maar dat het voor privé bezit voor 6 jaar of ouder heel anders wordt.
Ik denk dat @job-lek (en ook ik) zich afvraagt of de 6 jaar wellicht een typo is en dat je 8 jaar bedoeld? Je hebt immers ook privé gezien gewoon 8 jaar garantie en waarom zou de situatie voor privé anders zijn dan voor zakelijk gebruik?
Of zie je het risico voor privé gebruik anders dan voor zakelijk gebruik?
 
  • Like
Reactions: job-lek
In je post schrijf je dat je je geen zorgen maakt voor een auto waarvan de accu nog onder de garantie valt, maar dat het voor privé bezit voor 6 jaar of ouder heel anders wordt.
Ik denk dat @job-lek (en ook ik) zich afvraagt of de 6 jaar wellicht een typo is en dat je 8 jaar bedoeld? Je hebt immers ook privé gezien gewoon 8 jaar garantie en waarom zou de situatie voor privé anders zijn dan voor zakelijk gebruik?
Of zie je het risico voor privé gebruik anders dan voor zakelijk gebruik?
Verplaats je eens in iemand die prive een 2ehands tesla koopt met nog 1 of 2 jaar garantie op de accu,die auto koop je niet zomaar om er twee jaar in te rijden lijkt mij?ik zou de accu netjes behandelen en dus niet gaan snelladen en flink scheuren...waarom niet? Omdat de meeste mensen die prive een oude tesla kopen hem langer als de garantie op de accu willen blijven kunnen rijden! Je kan ook gewoon dom en lomp gaan doen en lekker gratis snel laden bij tesla,maar dan moet je na een jaar niet janken als je accu slechter is of niet meer werkt/garantie net verlopen is.vooruit denken noem je zoiets,netjes omgaan met je spullen en proberen zo lang mogelijk te berijden das pas duurzaam vindt ik.

Dus ook voor een 6 of 7 jaar oude tesla die je prive rijd zou ik sterk afraden om vaak aan de super charger te hangen.

En ja na 8 jaar is de accu garantie er af ja.....maar mag de auto/tesla daarna ook nog gewoon door met een betrouwbare accu!?
 
Last edited:
Verplaats je eens in iemand die prive een 2ehands tesla koopt met nog 1 of 2 jaar garantie op de accu,die auto koop je niet zomaar om er twee jaar in te rijden lijkt mij?ik zou de accu netjes behandelen en dus niet gaan snelladen en flink scheuren...waarom niet? Omdat de meeste mensen die prive een oude tesla kopen hem langer als de garantie op de accu willen blijven kunnen rijden! Je kan ook gewoon dom en lomp gaan doen en lekker gratis snel laden bij tesla,maar dan moet je na een jaar niet janken als je accu slechter is of niet meer werkt/garantie net verlopen is.vooruit denken noem je zoiets,netjes omgaan met je spullen en proberen zo lang mogelijk te berijden das pas duurzaam vindt ik.

Dus ook voor een 6 of 7 jaar oude tesla die je prive rijd zou ik sterk afraden om vaak aan de super charger te hangen.

En ja na 8 jaar is de accu garantie er af ja.....maar mag de auto/tesla daarna ook nog gewoon door met een betrouwbare accu!?
En als je nu als zelfstandige beslist om 15 jaar met je auto te rijden, wat is dan het verschil?

Differentiator is niet ‘privé of niet’ maar ‘al dan niet verkopen voor de garantie uit is’.
 
En als je nu als zelfstandige beslist om 15 jaar met je auto te rijden, wat is dan het verschil?

Differentiator is niet ‘privé of niet’ maar ‘al dan niet verkopen voor de garantie uit is’.
Iets met btw recuperen, als onkost wegboeken, .... of maakt dat allemaal niets tov prive te rijden? (but I get your point)
Uiteindelijk, 15 jaar met een auto rijden is al redelijk extreem.

Op de duur wil je toch iets anders, loop je zo achter of is het interieur helemaal naar de sjaak.
 
Verplaats je eens in iemand die prive een 2ehands tesla koopt met nog 1 of 2 jaar garantie op de accu,die auto koop je niet zomaar om er twee jaar in te rijden lijkt mij?ik zou de accu netjes behandelen en dus niet gaan snelladen en flink scheuren...waarom niet? Omdat de meeste mensen die prive een oude tesla kopen hem langer als de garantie op de accu willen blijven kunnen rijden! Je kan ook gewoon dom en lomp gaan doen en lekker gratis snel laden bij tesla,maar dan moet je na een jaar niet janken als je accu slechter is of niet meer werkt/garantie net verlopen is.vooruit denken noem je zoiets,netjes omgaan met je spullen en proberen zo lang mogelijk te berijden das pas duurzaam vindt ik.

Dus ook voor een 6 of 7 jaar oude tesla die je prive rijd zou ik sterk afraden om vaak aan de super charger te hangen.

En ja na 8 jaar is de accu garantie er af ja.....maar mag de auto/tesla daarna ook nog gewoon door met een betrouwbare accu!?
Uiteindelijk maakt het naar mijn idee niet uit of je een auto zakelijk of prive rijd. In beide gevallen moet je er op een normale manier mee omgaan. Dus ook zakelijk niet dom en lomp gaan doen en lekker gratis laden. Dat doe je prive immers ook niet.
Als je een gebruikte auto prive koopt is het inderdaad wel handig als je een garantie buffer hebt In dat geval kan je dus een 6 jaar oude auto kopen. Neemt niet weg dat een auto die uit de garantie is, weer goedkoper is. Uiteindelijk hangt dat dus helemaal van de situatie af.
 
Ik rij meest langere afstanden waarbij eigenlijk altijd wel bij een Suc langs moet om thuis te komen, wordt hier nu gezegd dat ik beter een van mijn andere auto's moet nemen?
En ja auto's ouder dan 15 is niet normaal. OK eentje nieuw gekocht in 2006 en die is er nog steeds. Een andere gekocht in 2009 van 2001 en die staat op de zaak.
De voorganger van de X heb ik gekocht met 4 jaar oud en daar heb ik 10 jaar ingereden.
De X was nog in de garantie zowel leeftijd als kilometers, Ga ik daar ook 10 jaar of langer in rijden?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik rij meest langere afstanden waarbij eigenlijk altijd wel bij een Suc langs moet om thuis te komen, wordt hier nu gezegd dat ik beter een van mijn andere auto's moet nemen?
Nee hoor zeker niet, als het nodig is moet je de SuC zeker gebruiken, dat doe ik ook en daar zijn ze ook voor.
Uiteindelijk is langzaam laden beter, dat weet iedereen hier wel denk ik.
Maar er zijn ook mensen die vaak langs de SuC gaan omdat het zo makkelijk is. Een colega van mij vergeet nog wel eens zijn auto thuis/aan de straat te laden en gaat dan ‘s ochtends eerst even langs de SuC, dat is volgens mij dan weer niet zo handig.
 
ben benieuwd wie er allemaal een 2ehands tesla prive gekocht hebben en van plan zijn er maar een paar jaar mee te doen...die Tesla,s kosten 2ehands toch aardig wat centjes, dus koop je prive net elk jaar even een nieuwe.... of doe ik iets verkeerd?. Over accu,s hoeft niemand mij iets wijs te maken(zelfs tesla niet).
Tip: voor als je na 8 jaar ook nog wil genieten van jou Tesla(voor prive eigenaren): zo min mogelijk snel laden! en tussen de 20% en 80% blijven!