Ik zeg "I stand corrected" op mijn gedachte dat ik dacht dat het verbruik van een Model 3 was? Die foto van je cockpit is niet nodig.
Wat punten uit onze posts:
- Pre-heaten via het lichtnet zorgt voor minder discharge cycli dus beter voor de batterij
- Pre-heaten zorgt voor meer (rij)comfort
- Pre-heaten zorgt voor meer verbruik
- Pre-heaten via lichtnet zorgt voor verbruik dat meegerekend zou moeten worden in het verbruik per kilometer
- HVAC zorgt voor meer verbruik
- Range Mode voorkomt het onnodig activeren van de batterij heater bij korten ritten
- Een lange snelweg rit zorgt in de meeste gevallen dat er niet voor snelladen voorverwarmd hoeft te worden
- Een warm pack zorgt ervoor dat (meer) regeneratie beschikbaar is
- Laden om het pack te verwarmen is beter dan de onnodige warmteverliezen door pre-heaten
- Laden direct na het rijden zorgt voor een hogere laadefficiency
- Laden voor vertrek verwarmt het pack ook door de conversie verliezen
- Een warme batterij is efficienter bij dischargen dan een koude
- Parkeren in een garage zorgt ervoor dat het pack minder afkoelt
- Pre-heaten is onzinnig voor korte ritten
- Pre-heaten aan de stekker is ideaal om de meeste range uit je pack te halen ten kosten van lichtnet verbruik
Ik denk dat we meer op één lijn zitten. Ik ben het praktisch met al je punten eens. Echter, jij belicht het antwoorden op basis van wat beter is voor de batterij en ik op basis van wat beter is voor het algehele verbruik. Jouw standpunten m.b.t. wat beter is voor het pack onderschrijf ik maar uit het oogpunt van verbruik sta ik niet achter deze aanpak.
Ik kon het niet laten en even een test uitgevoerd. Voor de gein even naar het pre-heaten gekeken voor mijn S100D. Auto aan het lichtnet gekoppeld en via de app pre-heating ingeschakeld.
In 22 minuten van 9.17 naar 18.9 graden tegen een verbruik van minstends 7.000W. Dat kost dus tenminste 7000*1/3 = 2.3kWh en dat is erg optimistisch.
Als het straks echt koud is duurt het nog langer. Als het vriest zeker 2x zo lang en dat komt ook overeen met eerdere testen die ik heb gedaan puur op opwarmtijd.
ScanMyTesla:
View attachment 744170View attachment 744173
DSMR reader:
View attachment 744174
Dus ja, ergens zit natuurlijk een kantelpunt waarbij het zinvoller is om te preheaten.
Je geeft zelf aan dat je een delta hebt van 30wh/km en mijn inschatting is circa 25wh/km. Dat zou inhouden dat bij 2300wh met een delta van 30wh/km voor preheaten je dus 76 kilometer moet rijden voor je er winst uithaalt. Dat is natuurlijk nog zeer optimistisch omdat tijdens het rijden het pack ook wordt verwarmt eigenlijk is pre-heaten dus altijd zinloos voor het verbruik en brengt het enkel comfort (in ieder geval voor mijn S100D).
Mijn conclusie is dat pre-heaten onder deze afstand dus niet zinvol is voor het verbruik. Dat dacht ik al op gevoel maar deze test bevestigd dit gelukkig ook.
Maar... je zit dan wel in een koude auto
vandaar mijn eerdere opmerking... pre-heaten doe ik enkel bij echt langere ritten als range of comfort belangrijk