Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Iemand al een nieuwe (veiligere) keyfob MS?

This site may earn commission on affiliate links.
Het is een probleem dat iedere fabrikant met een auto die passive entry heeft.
Dezelfde berichten kan je immers googlen van vrijwel alle grote automerken.
Bij de Tesla kan je dat nog uit zetten en een nieuwe keyfob veranderd dit probleem niet. Meer encryptie maakt het iets lastiger en i.p.v. een Raspberry is er wellicht een zwaardere computer nodig. het resultaat blijft hetzelfde.

Als iemand maar genoeg tijd en geld erin wil stoppen dat is overal in te breken en alles te hacken wat wireless is.
Zelfs ouderwetse sleutelsloten kan een handige lockpicker in een paar seconden openen.
Je hebt een punt. En we zijn het eens: Denk niet dat je veilig bent met pincode en passive entry uit. Plus het is het boevengilde weer iets makkelijker gemaakt door de enkele versleuteling intact te houden.
 
een vriend van mij heeft pas vorige week een nieuwe auto afgehaald (géén Tesla:rolleyes:)
Enkel verkrijgbaar met keyless entryo_O

Bij het vertrek gaf de verkoper nog wat goede raad mee : bewaar uw sleutel altijd in een metalen doosje, zelfs in uw broekzak.
Splinternieuwe auto, géén andere oplossing voorhanden !

En neen, ze hadden géén metalen doosje in de aanbieding.;)

Tesla biedt dan : passive entry, pin-to-drive (beide OTA !), én straks nieuwe sleutels.
In afwachting van de nieuwe fob, als je passive entry en PIN onvoldoende vindt, kan je de unieke oplossing van de andere merken gebruiken : een koekentrommel.
 
  • Like
Reactions: sweep and Pascal-R
een vriend van mij heeft pas vorige week een nieuwe auto afgehaald (géén Tesla:rolleyes:)
Enkel verkrijgbaar met keyless entryo_O

Bij het vertrek gaf de verkoper nog wat goede raad mee : bewaar uw sleutel altijd in een metalen doosje, zelfs in uw broekzak.
Splinternieuwe auto, géén andere oplossing voorhanden !

En neen, ze hadden géén metalen doosje in de aanbieding.;)

Tesla biedt dan : passive entry, pin-to-drive (beide OTA !), én straks nieuwe sleutels.
In afwachting van de nieuwe fob, als je passive entry en PIN onvoldoende vindt, kan je de unieke oplossing van de andere merken gebruiken : een koekentrommel.
Zelfde verhaal bij een gloednieuwe Volvo V90. Alle opties, er is niet aan te tornen.
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Ik vind het toch echt logisch dat je voor een nieuwe keyfob moet betalen hoor.
Een aantal van jullie heeft het artikel niet goed gelezen. In wezen staat de deur permanent open door dit issue. Wie durft het aan om 24/7 zijn deuren open te laten, anywhere... niks “passive entry uit en je bent OK” iedere debiel die 100 euro te spenderen heeft kan in je auto als jij de fob niet permanent in de kooi van faraday hebt. Welke fabrikant komt ermee weg een permanent onafgesloten auto af te leveren? Echt jullie onderschatten het probleem (en Tesla vooralsnog ook). Om m leeg te roven is er weinig nodig. Om m mee te nemen (bij pincode geactiveerd) is als extra een verborgen camera en geduld voldoende.
Nou nou, zo erg is het toch niet? Als mijn auto ergens geparkeerd staat moeten ze mij eerst zien te vinden om zowel van de auto als van de sleutel een signaal op te vangen. En niet pas wanneer ik naar mijn auto loop, want dan valt het wel erg op.
En als ze zo graag die auto willen: mij opwachten bij de auto en bedreigen met een mes of pistool gaat waarschijnlijk ook werken, daar helpt een blikje niet tegen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
150 euro, een prima prijs om qua diefstalbeveiliging weer helemaal bij de tijd te zijn!

Dat is maar zeer de vraag. Nogmaals, een relay attack is niet te voorkomen. Draadloze signalen oppikken uit de ether en elders weer uitzenden is nou eenmaal een koud kunstje. Ik zou wachten totdat duidelijk is wat nu precies verbeterd is aan deze sleutel.

Mogelijk dat deze sleutel alleen de zwakke encryptie (het sleutel kopieren verhaal) oplost
 
. Welke fabrikant komt ermee weg een permanent onafgesloten auto af te leveren?

Nou, dat is niet zo moeilijk. Allemaal!

Tesla gebruikt geen uniek stukje sleutelhardware. Het is een off-the-shelf product van een OEM leverancier (weet zo de naam even niet meer). Kans is aanwezig dat exact hetzelfde systeem ook in een BMW, Volvo of Audi zit. Het kopieren van autosleutels is ook niets nieuws:

Uit 2015:
Car Hacker Can Unlock Nearly Any Car

- Mijn allereerste auto kon je openen met een schroevendraaier.
- En elke auto gaat nog altijd prima open door een raampje in te slaan of het "ANWB luchtkussentje" toe te passen.

Een auto is nou eenmaal niet zo goed beschermd tegen inbraak. Al maakt Tesla de beste sleutel ooit, die niet te kraken is, dan kan een dief nog altijd gewoon je raam intikken en alsnog je laptop eruit halen.

Het is dan ook niet zo raar dat transportbedrijven en autoverhuurbedrijven de voertuigen geopend op het terrein zetten. Het idee is "binnen komen ze toch wel, dus dan liever zonder schade".

Kortom, Tesla doet het hier niet slechter dan de Duitse vrienden. Of ze dat wellicht met hun vergaande IT kennis wel hadden moeten doen is een tweede.
 
Dat is maar zeer de vraag. Nogmaals, een relay attack is niet te voorkomen. Draadloze signalen oppikken uit de ether en elders weer uitzenden is nou eenmaal een koud kunstje. Ik zou wachten totdat duidelijk is wat nu precies verbeterd is aan deze sleutel.

Mogelijk dat deze sleutel alleen de zwakke encryptie (het sleutel kopieren verhaal) oplost

I.d.d. alleen de zwakke encryptie. Ik heb mijn auto in juni geleverd gekregenen dat was reeds met de nieuwe keyfob volgens mijn SeC.

Als iemand alleen zin en tijd heeft om de encryptie te achterhalen, dan is ook de nieuwe natuurlijk een koud kunstje ook al heb je wellicht een iets sterkere processor nodig om het te kraken dan een raspberry.
 
Prima, joh.
Dan zie ik je wel op 21 september.
Ben me trouwens van geen weddenschap bewust.
Maar hé, wie ben ik om dat te betwijfelen als ik blijkbaar heb gewonnen? :cool:

No sweat! Wedje leggen dat ik de fob update gratis krijg?

Oh oops. Het was @S-19910 met wie ik een wedje had :p:D:)
21 sept wordt m niet, maar wat in het vat zit verzuurt niet.
 
  • Love
Reactions: S-19910
Ik hou erover op met de opmerking dat je met de oude fob niet beide signalen tegelijk op hoeft te vangen. Als er een week zit tussen signaal van de auto en die van de fob gaat ie gewoon open en dat lukt zelfs mij. Misschien moet ik tijdens de eerstvolgende meeting al jullie minder recente model S’s even open zetten (en een enkele een paar honderd meter verplaatsen) zonder dat ik een maatje mee hoef te nemen, voor je de impact snapt. Met de nieuwe fob gaat me dat niet lukken. Niet zo’n sympathieke binnenkomer.
Ik vind het toch echt logisch dat je voor een nieuwe keyfob moet betalen hoor.

Nou nou, zo erg is het toch niet? Als mijn auto ergens geparkeerd staat moeten ze mij eerst zien te vinden om zowel van de auto als van de sleutel een signaal op te vangen. En niet pas wanneer ik naar mijn auto loop, want dan valt het wel erg op.
En als ze zo graag die auto willen: mij opwachten bij de auto en bedreigen met een mes of pistool gaat waarschijnlijk ook werken, daar helpt een blikje niet tegen.
 
I.d.d. alleen de zwakke encryptie. Ik heb mijn auto in juni geleverd gekregenen dat was reeds met de nieuwe keyfob volgens mijn SeC.
Niet om af te doen aan je reactie of je geloofwaardigheid (verre van), maar ik zou graag bewijs daarvan zien. Ik geloof er geen ene moer van namelijk en de SeC's hangen, in mijn ervaring, vaak zonder blikken-of-blozen een lulverhaal op om je maar de deur uit te krijgen.

Zo zou mijn auto niet in aanmerking komen om te uncorken (volgens de kenners / insiders wél), bij hoog en bij laag niet. Toen bij afgelopen bezoek aan het SeC gevraagd aan "Bob" die mijn auto in ontvangst nam of mijn auto uncorked kon worden waarop hij op z'n scherm keek en bevestigde. Geen probleem. WTF. Maar goed, gedaan waar 'ie voor kwam en toen ik m'n keyfob terugkreeg op de man af gevraagd of 'ie inderdaad nu uncorked was en volgens de meneer ("Bob") was 't door hemzelf hoogstpersoonlijk gedaan en gelukt. Maar bij nader inzien dus niet. Toen ik daar het SeC op aansprak was het "Nee, Bob heeft u verkeerd voorgelicht". Yeah, right. Ik heb 't met eigen ogen op z'n scherm zien staan dat 't kon. Ze weten van elkaar vaak niet wat ze nou aan 't doen zijn (iets met linkerhand niet weten wat de rechterhand doet) en dat geldt nog 10x zo erg voor Tesla US / Tesla NL. Dus als zij aangeven dat je al een nieuwe sleutel hebt (en begrijp me niet verkeerd, ik hoop het voor je en gun het je van harte) dan zou ik dat met een BEHOORLIJK pak zout nemen ;)
 
Als iemand alleen zin en tijd heeft om de encryptie te achterhalen, dan is ook de nieuwe natuurlijk een koud kunstje ook al heb je wellicht een iets sterkere processor nodig om het te kraken dan een raspberry.

Als er moderne encryptie gebruikt wordt, bv. AES-128, dan doen de huidige supercomputers er nog heel veel eeuwen over om deze te kraken. Dus dat zit wel even safe. En ja, ook dit zal ooit te kraken zijn in 5 seconden met de rekenkracht die in een iPhone XXs Mega zit ;)
 
Als er moderne encryptie gebruikt wordt, bv. AES-128, dan doen de huidige supercomputers er nog heel veel eeuwen over om deze te kraken. Dus dat zit wel even safe. En ja, ook dit zal ooit te kraken zijn in 5 seconden met de rekenkracht die in een iPhone XXs Mega zit ;)

Indien een bewegingssensor in de fob geplaatst gaat worden zodat een stilliggende fob niet uitzend is het gevaar van de relay diefstal ook verledentijd. Hoe moeilijk kan dat nu zijn?