Idem met allerhande koelgrilletjes naast de wielkasten, zodat je nog beter kunt zien hoeveel van de duur betaalde energie in nutteloze hitte afgevoerd moet worden..Toen ik vorige week zaterdag op de route du soleil erg veel tijd had om auto’s te bestuderen dacht ik ook al, vooral bij de Mercedes A klasse met zijn dikke chromen uitlaat openingen, wat belachelijk dat ze willen benadrukken dat er ontzettend veel uitlaatgassen uit die auto komen.
Ik denk dat de exorbitante vormgeving van uitlaten in dit decennium juist moest benadrukken dat dieselauto's geen slome herriebakken meer zijn, maar juist snel en sportief (t.o.v. van de vroegere tractoren). Alsof de uitlaat een jetmotor is en bijdraagt bij de voortstuwing van de auto...
Kijk ik daarentegen bijv. naar auto's in de laatste jaren van de vorige eeuw (net toen het gesjoemel vorm begon te krijgen) dan waren uitlaten in het hoogste segment achter de bumpers verborgen, meestal naar beneden wijzend zodat de bumper niet smolt (bijv. bij BMW 740/750 eind jaren '90). De rest had een rond pijpje (een of twee of vier) ergens trillend en druppend onder de bumper door piepen, met hooguit een kleine uitsparing in de bumper.