Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
Toen ik vorige week zaterdag op de route du soleil erg veel tijd had om auto’s te bestuderen dacht ik ook al, vooral bij de Mercedes A klasse met zijn dikke chromen uitlaat openingen, wat belachelijk dat ze willen benadrukken dat er ontzettend veel uitlaatgassen uit die auto komen.
Idem met allerhande koelgrilletjes naast de wielkasten, zodat je nog beter kunt zien hoeveel van de duur betaalde energie in nutteloze hitte afgevoerd moet worden..

Ik denk dat de exorbitante vormgeving van uitlaten in dit decennium juist moest benadrukken dat dieselauto's geen slome herriebakken meer zijn, maar juist snel en sportief (t.o.v. van de vroegere tractoren). Alsof de uitlaat een jetmotor is en bijdraagt bij de voortstuwing van de auto...
Kijk ik daarentegen bijv. naar auto's in de laatste jaren van de vorige eeuw (net toen het gesjoemel vorm begon te krijgen) dan waren uitlaten in het hoogste segment achter de bumpers verborgen, meestal naar beneden wijzend zodat de bumper niet smolt (bijv. bij BMW 740/750 eind jaren '90). De rest had een rond pijpje (een of twee of vier) ergens trillend en druppend onder de bumper door piepen, met hooguit een kleine uitsparing in de bumper.
 
Idem met allerhande koelgrilletjes naast de wielkasten, zodat je nog beter kunt zien hoeveel van de duur betaalde energie in nutteloze hitte afgevoerd moet worden..

Ik denk dat de exorbitante vormgeving van uitlaten in dit decennium juist moest benadrukken dat dieselauto's geen slome herriebakken meer zijn, maar juist snel en sportief (t.o.v. van de vroegere tractoren). Alsof de uitlaat een jetmotor is en bijdraagt bij de voortstuwing van de auto...
Kijk ik daarentegen bijv. naar auto's in de laatste jaren van de vorige eeuw (net toen het gesjoemel vorm begon te krijgen) dan waren uitlaten in het hoogste segment achter de bumpers verborgen, meestal naar beneden wijzend zodat de bumper niet smolt (bijv. bij BMW 740/750 eind jaren '90). De rest had een rond pijpje (een of twee of vier) ergens trillend en druppend onder de bumper door piepen, met hooguit een kleine uitsparing in de bumper.
Ik moet wel de hand in eigen boezem steken, had in 2006 een Alfa 159 2.4 jtdm (waar ik heel trots op was) met twee verchroomde uitlaatpijpen achter op de hoeken en was toen van mening dat een auto minstens 200pk moest hebben om die uitlaat setup te mogen voeren. Ach, wijsheid komt met de jaren.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik moet wel de hand in eigen boezem steken, had in 2006 een Alfa 159 2.4 jtdm (waar ik heel trots op was) met twee verchroomde uitlaatpijpen achter op de hoeken en was toen van mening dat een auto minstens 200pk moest hebben om die uitlaat setup te mogen voeren. Ach, wijsheid komt met de jaren.
Ach, zo hebben we allemaal onze eigenaardigheden. Zo heb ik onder mijn Benz uit 1986 een geregelde katalysator laten bouwen als onderdeel van een geheel RVS uitlaatsysteem. Dat was totale gekkigheid volgens de garage en de uitlatenspecialist. (Wegens niet verplicht op auto's uit die tijd.) Maar ja, alles voor een schonere leefomgeving, toch? En voor de oplettende lezertjes; er is inderdaad een X-pijp in gemaakt.
560sl.22.86.jpg 560sl.2.86.jpg
 
  • Like
Reactions: basvk and ebullio
Ach, zo hebben we allemaal onze eigenaardigheden. Zo heb ik onder mijn Benz uit 1986 een geregelde katalysator laten bouwen als onderdeel van een geheel RVS uitlaatsysteem. Dat was totale gekkigheid volgens de garage en de uitlatenspecialist. (Wegens niet verplicht op auto's uit die tijd.) Maar ja, alles voor een schonere leefomgeving, toch? En voor de oplettende lezertjes; er is inderdaad een X-pijp in gemaakt.
View attachment 324358 View attachment 324357
En wat deed dat met de prestaties?
 
ik zelf vind dat de uitlaat vooraan hoort te zitten, zodat de ICE-rijders in hun stank ea rijden.
Engelse en Franse oldtimer bezitters weten precies wat je bedoelt, met olielekkages die precies op de hete uitlaat druipen en het interieur ingezogen werden langs lekke interieurluchtbuizen... Wat dat betreft deden de Duitsers ICE's het beter, daar lekten de zuigerveren ipv de keerringen en ging de verbrande olie gewoon door de uitlaat achter de auto naar buiten...

Anyway blij dat dit verleden tijd aan het worden is.
 
Mocht je nog plannen hebben om richting Zwitserland te emigreren met je diesel. Verpats je diesel eerst maar, voordat je die kant op gaat ;)

Ben benieuwd of ze dit door gaan zetten richting de het toeristentolvignet. Zal dan wel iets rustiger worden op de skipistes ;)


Cookies op AD.nl | AD.nl
 
  • Like
Reactions: FVO
Dat is niet grappig, hoor!
Ik bedoelde het ook cynisch, had er beter de juiste emoji bij kunnen zetten.
Om deze simpele reden is ons hele bestaan ingericht om deze ellende te voorkomen.
Met alles elektrisch, 45 zonnepanelen, niet vliegen en nog wel een heel aantal zaken proberen wij ons CO2 footprint tot een minimum te beperken. Zelfs het gebruik van de Tesla proberen we te beperken door iedere kilometer die gefietst kan worden te fietsen.
 
Ik bedoelde het ook cynisch, had er beter de juiste emoji bij kunnen zetten.
Om deze simpele reden is ons hele bestaan ingericht om deze ellende te voorkomen.
Met alles elektrisch, 45 zonnepanelen, niet vliegen en nog wel een heel aantal zaken proberen wij ons CO2 footprint tot een minimum te beperken. Zelfs het gebruik van de Tesla proberen we te beperken door iedere kilometer die gefietst kan worden te fietsen.
Ik was vanmiddag in de ijsgrot in de gletscher van de Mont Blanc. Terwijl je de trappen onderaan de gondel afliep, kwam je telkens bordjes tegen waar de gletscher in 1985 en later was, hieronder een foto van het niveau 13 jaar geleden. Dat gaat toch wel erg hard...
77BBCDD1-6F7E-4EC7-A19D-2EB711158B9F.jpeg