Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Inruilen bij Tesla interessant?

This site may earn commission on affiliate links.
Welke ervaringen zijn er hiet met inruil van een Tesla bij Tesla zelf wat betreft inruilprijzen?

Ik rij nu in een Model 3 Performance uit december 2020 (wel MY2021) met 67.500km op de teller en ben wel benieuwd wat ik bij zou moeten betalen als ik een nieuwe Model Y Performance zou bestellen.

Ik zat net naar een tweedehands Model Y Performance te zoeken maar de goedkoopste op Marktplaats is met 7000km op de teller net zo duur als een nieuwe!

Ruilt Tesla überhaupt auto's van een particulier (dus marge auto) in?
 
Tesla heeft een remarketing afdeling die inruil doet.

Je kan via hun website een schatting krijgen en van daaruit verder de inruil regelen. Ik heb zo in het verleden onze BMW ingeruild op onze Model 3.


Ja, je kan ergens anders hogere prijzen krijgen, maar inruil bij de dealer is altijd makkelijker.
 
Dat zijn inderdaad belachelijk lage inruilprijzen. Ik heb het vermoeden dat ze bij Tesla ook een aantal handelaren benaderen en in mijn ervaring geven die hele lage prijzen door.
Remarketing verkoopt inderdaad aan handelaren, en iedereen moet zijn percentje hebben. Degene die het langst met de auto blijft zitten, liefst het grootste percentje.
 
Inruilprijzen Tesla bij Tesla zijn laag. Over het algemeen geldt dat momenteel bij alle partijen. Wie durft nog een Tesla tegen een redelijk bedrag in te kopen?, wetende dat een nieuw exemplaar over een enkele weken of maanden weer gaat zakken in de prijs. Als je nu van je Tesla af wilt, zal je moeten slikken. Maar de nieuwe Tesla's worden ook goedkoper, dus dat zal een troost kunnen zijn.
 
'Tesla Remarketing' is dus gewoon een eufemisme voor 'wij kopen auto's' en al die vergelijkbare en dubieuze bedrijven.
Elk merk, elke dealer heeft zo zijn organisatie om inruilwagens in te kopen en al dan niet door te verkopen.

Als je bij een BMW dealer je VW Golf inruilt, gaat die daar echt niet in de parking van tweedehands wagens staan. Die wordt opgehaald door zo een opkoper, en verdwijnt naar zo een tweedehands autobedrijf, al dan niet in het buitenland. Net omdat de BMW dealer zijn focus niet op VW Golfjes is, maar op eigen BMW's, en dus het kapitaal liever snel omgezet zien worden in geld, dan dat het op z'n parking blijft staan. Andere bedrijven, zoals tweedehands bedrijven en Cardoen's van deze wereld, mikken dan wél weer op jonge tweedehands Golfjes en beslissen om die dingen dan in te kopen en langer op hun parking te parkeren, zodat ze ook meer ervoor terug krijgen.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
'Tesla Remarketing' is dus gewoon een eufemisme voor 'wij kopen auto's' en al die vergelijkbare en dubieuze bedrijven.
Toch niet helemaal. Volgens mij komen de vrij jonge Tesla's ook als occasion op de website van Tesla.
Alleen, op dit moment staan er wel erg veel Model 3's bij Tesla op de site:
 
Ik heb mijn niet Tesla ingeruild bij Tesla en kreeg hier het hoogste bod. Zelfs bij merkdealer kreeg ik minder terug. Allemaal dingen verzinnen om de prijs maar te laten zakken.
Te triest voor woorden. De macht van een auto opkopen zonder een verkoop. Ze weten dat je er vanaf wil.
Ben bij 1, vragend of hij opgenomen moest worden, de zaak lachend uitgelopen.
Uiteraard met het bod van Tesla al op zak.
Er zal overigens best een reden voor zijn waarom Tesla al die inruil auto’s niet wil hebben.
Ik kan er wel een paar bedenken…
 
Laatst ook even een inruil voorstel aangevraagd maar vond het ook wel een beetje aan de lage kant 😂
2BB60BC4-CECF-4269-B55F-981B1DE7CAFC.jpeg
 
Laatst ook even een inruil voorstel aangevraagd maar vond het ook wel een beetje aan de lage kant 😂
View attachment 930614


Op Marktplaats staan er van dit model en bouwjaar, met km-stand tussen de 50.000 en 100.000, 29 exemplaren te koop in prijs van €35.000 tot zelfs €58.000!
Bij de goedkoopste praten we dan dus al over een bruto marge van 37% bij een inkoop van €22.000.

Wie wordt er nou voor de gek gehouden?
 
Ik heb een Model 3 ook zo verkocht, scheelde z'n 10K (in april 2023). Als het kan, zelf regelen of in consignatie (dat heb ik gedaan). Nadeel is: je kunt even zonder of met 2 zitten (extra kosten).

Direct inruilen is gewoon gemakkelijker maar zelden goedkoper.