Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Noodgedwongen, maar is heel onhandig omdat ze dubbel moeten plaatsen. En dan houd je het probleem dat bij drukte ze bij de één staan te wachten (je zal maar een Leaf 2 voor je hebben) terwijl aan de andere kant niemand staat. Zeker omdat laden toch altijd veel meer tijd kost dan tanken moet je dat proberen te voorkomen.

Bij FastNed was de kans op een in de weg staande i3 of Leaf nog groter: in de eerste reeks stations zijn de snelladers aan weerszijden van het station opgesteld waardoor maar 1 paal bereikbaar is met de opgehangen Tesla adapter. Toen ik FastNed meldde hoe onhandig dat is, kreeg ik als antwoord dat het geen probleem is omdat ik zelf ook een adapter kon kopen. Tja.

Inmiddels valt me op dat de units vaker back-to-back staan in het midden van het station zodat je met 1 adapter twee snelladers kunt bereiken.
 
Noodgedwongen, maar is heel onhandig omdat ze dubbel moeten plaatsen. En dan houd je het probleem dat bij drukte ze bij de één staan te wachten (je zal maar een Leaf 2 voor je hebben) terwijl aan de andere kant niemand staat. Zeker omdat laden toch altijd veel meer tijd kost dan tanken moet je dat proberen te voorkomen.

Daarentegen, als je niet hoeft te wachten, dan spaart het 2x5 minuten omrijden en in die tijd kun je ook 100 km laden.
 
Daarentegen, als je niet hoeft te wachten, dan spaart het 2x5 minuten omrijden en in die tijd kun je ook 100 km laden.

Meestal is het verschil maar een minuut of misschien twee, enkele uitzonderingen daargelaten. En het "nieuwe tanken" onderscheidt zich door wat meer comfort dus niet pal aan de snelweg in de hectiek een half uur tot drie kwartier doorbrengen maar in een meer verdiende ambiance.
 
Ik ben van het weekend langs die eerste Ionity stations in Duitsland en Zwitserland gereden.
Lokaties: prima, direct bij een rastette langs de snelweg (er hoeft niet altijd een hotel bij te zitten zoals bij SuCs)
Branding/uiterlijk: knudde, verschillende hardware leveranciers, dus de stations zien er verschillend uit.
Die 350kW gekoelde kabels zijn flink zwaar, ik kan me niet voorstellen dat alle toekomstige electrische rijders dit prettig gaan vinden.

Brohtal in DE, 6 x 350kW: geen auto te bekennen natuurlijk.
Desondanks stonden bij 30° de laadkasten erachter behoorlijk te blazen om zichzelf af te koelen.
Nog geen kWh geleverd maar nu al een hoop stroomverlies :confused:

1.jpg
4.jpg


Neuenkirchen in CH: ook 6 x 350kW.
Beetje slechte foto's want het regende flink.
Pal voor de laders een groot reclamebord: van Volkswagen, voor de nieuwe Touareg 3.0 dieselslurper.
De boodschap: Ga Toch Vooral Niet Electrisch Rijden! :D
2.jpg
3.JPG
 
Ionity, volgens zichzelf: "We are here to build a network of reliable and POWERFUL charging stations along major routes across Europe. These stations (...) allow FAST charging times due to their capacity of up to 350 kW. As a result, IONITY makes long-distance travel with electric vehicles an enjoyable experience" (note: wel CCS only) heeft nu ook een website met de locaties van de laders: IONITY

Handig, want er zijn nu een aantal van die laders gebouwd, dus laten we maar eens even kijken:

1.png


Wow ! Dat zijn veel lokaties ! Ik tel er wel duizend !
Of....... zouden het soms toekomstige lokaties zijn ? :confused:
Oh nee wacht; hier rechtsonder zit een filter knop:

2.png


Ehm...CCS 44kW... die standaard ken ik niet. Laten we die maar uitzetten dan.
Hmm, CCS > 50KW, dat zullen dan wel de nieuwe 350kW laders zijn toch ? Laten we die maar wel geselecteerd houden dan.
CCS =< 22kW..... neeee, daar ga je toch niet op laden op je trip langs de snelweg ? Die zetten we dus maar uit.
CCS =< 50kW.... tsja, dat kan van alles zijn, dus idem dan maar.
.....CHAdeMo.......... eh?... het was toch CCS only ? :confused: Uit dus maar.
...
...
...
eh......ehm.........Type 1 o_O, Type 2 o_O .......... en: "Schuko =< 10 ampere" ?? :eek:
Neeeeeee, dat is toch niet echt snelladen toch ?? :( Laten we die ook maar uitzetten dan.

3.png



Aha, kijk dat ziet er al beter uit:

4.png


Nou weet ik toevallig wel dat die '2' in Duitsland twee locaties zijn, en die '6' in Zwitserland 1 locatie is met 6 laders.
En Denemarken ook 1 locatie.
Maargoed, startup foutje zullen we dan maar zeggen, dat vergeven we ze.

Maar weet iemand wat je moet met Schuko 10A aansluitingen op de site van een snellaadnetwerk ? :mad:

Focus heren, focus.....zo belangrijk voor het succesvol maken van iets nieuws en disruptiefs.

</rant en recalcitrante mode uit>
 
Last edited:
Last edited:
een duidelijke engineeringsfout in die ionity palen.
de gelijkrichters zullen continu werken. dom want idd veel energieverlies.
die horen enkel onder spanning te komen zodra een stekker aangesloten is.

@robertvg
wie was de fabrikant?
Zou ook kunnen zijn dat dit de koeling van de kabels was die dat lawaai maakte.
Kan natuurlijk niet zo zijn dat je eerst je koelmiddel moet gaan koelen op het moment dat het laden start.
Maar dat koelmiddel zou je ook in een geïsoleerd vat kunnen opslaan en dan hoef je niet continu te koelen.
 
Het lijkt me inderdaad ook dat de koeling van de kabels constant draait aangezien die zwarte kabels in de zon ook serieus kunnen opwarmen, wat als de koeling pas start bij laden nog extra veel energie en tijd zou vragen om eerst die zonnewarmte weg te krijgen terwijl de kabel al volop aan het laden is (of beperkt wordt door zijn warmte).

Maar witte zware laadkabels worden blijkbaar niet gemaakt, enkel zwart.

Het is ook spijtig dat de bewering van de specs op de paal nog niet getest kunnen worden.
 
Als ik mijn bloedhete Tesla stap blaast hij toch ook na een minuut koude lucht ?
Lijkt me vreemd dat die koeling bij 30C zou moeten blijven draaien, als dat voor de kabels is dan moet de koelvloeistof ook constant rondgepompt worden. Terwijl er niet regelmatig een auto op 350kW aan het laden is.
Als het voor de kabels is; dan maar de eerste minuut even op wat lager vermogen laden.
 
Last edited:
Hoe lang duurt het nog voordat de eerste auto's in wat grotere aantallen op 350kW komen laden bij deze laders.. een jaar, twee jaar? en gaat tot we zo ver zijn al die tijd die koeling draaien?
doet een beetje denken aan de Amerikanen die agv het steeds warmere klimaat steeds meer airco's gebruiken waardoor de opwarming alleen maar sneller gaat...
 
  • Like
Reactions: FVO