Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Is ‘die Wende’ ingezet?

This site may earn commission on affiliate links.
Het valt mij op dat heel veel mensen anti-EV zijn, totdat blijkt dat deze financieel toch binnen de mogelijkheden valt (wegens bedrijfswagen of subsidiëring). Dan maken ze maar al te graag de overstap en zijn range, laadsnelheid, zeldzame grondstoffen, uitstoot tijdens productie, elektriciteitscapaciteit op het net, ineens geen issue meer.

Toch wel raar dat je in de pers weinig leest over total cost of ownership. Ik was er 3,5 jaar geleden ook van overtuigd dat Tesla geen spek voor mijn bek was (meer dan 100K€ weet je nog). Ik had hem zelfs niet in mijn analyse voor de volgende wagen mee genomen. Pas door een gelukkig toeval ben ik die optie gaan bekijken. Eerst nog vol ongeloof, maar toen oen de TCO minstens even goed bleek, als die van de ICE die ik voor ogen had, werd het een nobrainer.
Niet alleen mensen zijn anti-EV, zelfs een bank als ABN AMRO heeft kennelijk een hekel aan de Tesla Model 3.
Dit schrijven ze vanochtend in hun 'Business Insider'.
INNOVATIE
image_ikMOBP0UiR2QIPuXbtGOmg.png


De duurste en goedkoopste auto’s van 2019
Het jaar 2019 kenmerkt zich vooral door de Tesla-tsunami, wat betreft de verkoop van nieuwe auto’s. Vooral om fiscale redenen loopt de verkoop van de Model 3 ongekend hard en dreigt dit de meeste verkochte auto van het jaar te worden. Maar er is natuurlijk meer dan Tesla. In november werden in Nederland 39.514 personenauto’s verkocht. Business Insider
 
Nice van ABN-Amro, zo'n opmerking. Je weet in ieder geval dat daar nog wat te winnen valt :)

Ik merk dat er met name lacherig wordt gedaan over de range. Hoe kan je in vredesnaam met maar 400km range leven, terwijl je met een diesel 1000km range hebt.... En de panel gaps van Tesla, dat is niet acceptabel... Om te eindigen met: 1 keer optrekken en je batterij is leeg.

Ach ja... we gaan het meemaken de komende jaren. Ik voorzie een hoop EV's op de weg, niet alleen van Tesla, maar ook van de andere merken. Telsa is daarbij de katalysator geweest de afgelopen jaren.
 
  • Like
Reactions: Jooop
Wat is eigenlijk de impact op een M3 in bijtelling tussen 2019 en 2020 in absolute cijfers? Van 4 naar 8 procent lijkt mij als buitenstaander nu ook weer niet zo onoverkomelijk.

Even advokaat van de duivel spelen. Als je de Tesla-disruptie op de markt ziet, is het wellicht wel verdedigbaar dat er een correctie komt, niet?
Je zal maar een Toyota dealer zijn, om er maar 1 uit te pikken. De staat neemt hier wel een hap uit je inkomen. Lijkt op ongeoorloofde overheidssubsidie richting 1 merk. Al hadden de andere merken maar eerder moeten reageren natuurlijk. Maar daar kan die dealer weer niets aan doen. De EV overschakeling lijkt voor andere constructeurs moeilijker dan gedacht. Ook technisch. Zou Tesla hier en daar geen lucky shots gemaakt hebben?
 
Wat is eigenlijk de impact op een M3 in bijtelling tussen 2019 en 2020 in absolute cijfers? Van 4 naar 8 procent lijkt mij als buitenstaander nu ook weer niet zo onoverkomelijk.

Even advokaat van de duivel spelen. Als je de Tesla-disruptie op de markt ziet, is het wellicht wel verdedigbaar dat er een correctie komt, niet?
Je zal maar een Toyota dealer zijn, om er maar 1 uit te pikken. De staat neemt hier wel een hap uit je inkomen. Lijkt op ongeoorloofde overheidssubsidie richting 1 merk. Al hadden de andere merken maar eerder moeten reageren natuurlijk. Maar daar kan die dealer weer niets aan doen. De EV overschakeling lijkt voor andere constructeurs moeilijker dan gedacht. Ook technisch. Zou Tesla hier en daar geen lucky shots gemaakt hebben?

Ongeoorloofde subsidie speelt hier niet: iedere fabrikant kan gebruik maken van het voordeel. En dat voordeel is er al jaren (en neemt af in plaats van toe). Tesla is de nu de gevierde jongen omdat ze de sweet point hebben weten te vinden tussen (lease)prijs, bijtelling, performance, gebruikersgemak en acceptatie. Toch wel knap van een jonge Amerikaanse autobouwer met amper tot geen marketing budget in lokale markten. De "Toyota" dealer heeft of zitten slapen, of zijn boodschap niet over weten te brengen. In beide gevallen is dat 'helaas, pindakaas'.
 
  • Like
Reactions: Phil V and Kiprich
Het zou mij niet verbazen.
Fiscaliteit is relevant maar laten we dit niet overdrijven, dit jaar het gaat om €80/mnd.
De TCO van een EV zal ook belangrijk zijn.

enkel in NL, 24000 tesla verkopers
Meer en meer EV's geven een olievlek werking.

Ook belangrijk lijken de EU-regels te worden.:
Post-2020 CO2 emission performance standards for cars and vans - Klimaat - European Commission
Als ik het goed begrijp, hebben, vanaf 1 jan 2020, alle autofabrikanten en heeft elke dealer er belang bij om zoveel mogelijk EV's te verkopen.
Een fabrikant die zijn target niet haalt zal geneigd zijn de prijs verder te verlagen om boetes te ontlopen.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Het scheelt ongeveer 100 euro netto per maand. Dat is toch een flink bedrag over de gehele looptijd van het leasecontract. Maar daarbij moet uiteraard wel gezegd worden dat je dan nog steeds "goedkoop" uit bent in vergelijk met andere merken (diesel/benzine).


En de subsidie is niet richting 1 merk, maar richting alle merken die EV's produceren. Dat er 1 merk is dat enorme aantallen daarbij verkoopt, dan kan je dat merk niet aanrekenen. De andere merken hebben evenveel kans gehad, maar hebben het niet waar kunnen maken.

Wat is eigenlijk de impact op een M3 in bijtelling tussen 2019 en 2020 in absolute cijfers? Van 4 naar 8 procent lijkt mij als buitenstaander nu ook weer niet zo onoverkomelijk.

Even advokaat van de duivel spelen. Als je de Tesla-disruptie op de markt ziet, is het wellicht wel verdedigbaar dat er een correctie komt, niet?
Je zal maar een Toyota dealer zijn, om er maar 1 uit te pikken. De staat neemt hier wel een hap uit je inkomen. Lijkt op ongeoorloofde overheidssubsidie richting 1 merk. Al hadden de andere merken maar eerder moeten reageren natuurlijk. Maar daar kan die dealer weer niets aan doen. De EV overschakeling lijkt voor andere constructeurs moeilijker dan gedacht. Ook technisch. Zou Tesla hier en daar geen lucky shots gemaakt hebben?
 
Wat is eigenlijk de impact op een M3 in bijtelling tussen 2019 en 2020 in absolute cijfers? Van 4 naar 8 procent lijkt mij als buitenstaander nu ook weer niet zo onoverkomelijk.

Even advokaat van de duivel spelen. Als je de Tesla-disruptie op de markt ziet, is het wellicht wel verdedigbaar dat er een correctie komt, niet?
Je zal maar een Toyota dealer zijn, om er maar 1 uit te pikken. De staat neemt hier wel een hap uit je inkomen. Lijkt op ongeoorloofde overheidssubsidie richting 1 merk. Al hadden de andere merken maar eerder moeten reageren natuurlijk. Maar daar kan die dealer weer niets aan doen. De EV overschakeling lijkt voor andere constructeurs moeilijker dan gedacht. Ook technisch. Zou Tesla hier en daar geen lucky shots gemaakt hebben?

Hyundai heeft rijen Kona-E's in het douane entrepot staan maar wil ze liever in 2020 leveren dan in 2019.
Dus Tesla levert alleen zo goed omdat andere niet kunnen of niet willen leveren.

Dat dit zou gebeuren als er een Tesla zou komen tegen een lagere prijs dan de MS was al een paar jaar geleden te zien.
Dat daar niet op geacteerd is door de andere fabrikanten is niet de schuld van de politiek nog van Tesla.
 
Wat is eigenlijk de impact op een M3 in bijtelling tussen 2019 en 2020 in absolute cijfers? Van 4 naar 8 procent lijkt mij als buitenstaander nu ook weer niet zo onoverkomelijk.

Even advokaat van de duivel spelen. Als je de Tesla-disruptie op de markt ziet, is het wellicht wel verdedigbaar dat er een correctie komt, niet?
Je zal maar een Toyota dealer zijn, om er maar 1 uit te pikken. De staat neemt hier wel een hap uit je inkomen. Lijkt op ongeoorloofde overheidssubsidie richting 1 merk. Al hadden de andere merken maar eerder moeten reageren natuurlijk. Maar daar kan die dealer weer niets aan doen. De EV overschakeling lijkt voor andere constructeurs moeilijker dan gedacht. Ook technisch. Zou Tesla hier en daar geen lucky shots gemaakt hebben?

Tsja, wil je het echte verhaal horen?
Er is nog een reden waarom Tesla het zo goed doet met elektrische voertuigen, met name omdat ze echt Greenfield approach kunnen toepassen. Klassieke automerken hebben namelijk nog een probleem: veel dealers wilden geen elektrische voertuigen verkopen, want daar verdienden ze zo goed als niets aan tijdens het onderhoud (geen oliewissels, geen remschijven, geen luchtfilters, geen ...). Ondertussen komt ook bij die dealers het besef dat ze geen keuze hebben.
 
Nice van ABN-Amro, zo'n opmerking. Je weet in ieder geval dat daar nog wat te winnen valt :)

Ik merk dat er met name lacherig wordt gedaan over de range. Hoe kan je in vredesnaam met maar 400km range leven, terwijl je met een diesel 1000km range hebt.... En de panel gaps van Tesla, dat is niet acceptabel... Om te eindigen met: 1 keer optrekken en je batterij is leeg.

Ach ja... we gaan het meemaken de komende jaren. Ik voorzie een hoop EV's op de weg, niet alleen van Tesla, maar ook van de andere merken. Telsa is daarbij de katalysator geweest de afgelopen jaren.

Op het werk krijg ik van mijn collega's ook altijd opmerkingen in die zin te verwerken. In België is een plug-in hybride voor een werknemer even interessant als een elektrisch voertuig in leasing. Dus gaan veel van mijn collega's aan de Mercedes E300de, C300de, Volvo XC60 T8, BMW 330e,... . Ze snappen niet dat ik voor een elektrische wagen kies, want die heeft echt toch een beperkt bereik.

Maar die collega's zetten hun auto op 't werk dus iedere dag aan de laadpaal om bij te laden. En moeten dan over de middag de laadpaal vrijmaken voor een andere collega.
Terwijl ik één keer per maand zal moeten uitkijken waar ik langs een supercharger kan rijden, moeten zij dus iedere dag die extra moeite doen. Ik heb het comfort om de wagen thuis op te laden, want meer dan voldoende bereik

Ik heb de indruk dat VW vrij snel een grote speler gaat worden op de markt, naast Tesla. VW is erg veel geld aan 't investeren in dat programma. De eerste testen van die ID.3 zijn eerder positief, en vanwege het grote succes van de lancering heeft VW beslist om veel meer dan de initieel aangekondigde 30.000 stuks van de first edition te produceren.
 
Ik heb de indruk dat VW vrij snel een grote speler gaat worden op de markt, naast Tesla. VW is erg veel geld aan 't investeren in dat programma. De eerste testen van die ID.3 zijn eerder positief, en vanwege het grote succes van de lancering heeft VW beslist om veel meer dan de initieel aangekondigde 30.000 stuks van de first edition te produceren.

'Volkswagen ID.3 kampt met gigantisch softwareprobleem'

VW weet kennelijk alleen raad met sjoemelsoftware ;)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Jooop and Bas.
Wat is eigenlijk de impact op een M3 in bijtelling tussen 2019 en 2020 in absolute cijfers? Van 4 naar 8 procent lijkt mij als buitenstaander nu ook weer niet zo onoverkomelijk.

Even advokaat van de duivel spelen. Als je de Tesla-disruptie op de markt ziet, is het wellicht wel verdedigbaar dat er een correctie komt, niet?
Je zal maar een Toyota dealer zijn, om er maar 1 uit te pikken. De staat neemt hier wel een hap uit je inkomen. Lijkt op ongeoorloofde overheidssubsidie richting 1 merk. Al hadden de andere merken maar eerder moeten reageren natuurlijk. Maar daar kan die dealer weer niets aan doen. De EV overschakeling lijkt voor andere constructeurs moeilijker dan gedacht. Ook technisch. Zou Tesla hier en daar geen lucky shots gemaakt hebben?
Van 4 naar 8% is niet het probleem. Wel dat alles over een paar jaar op 22% zit. Kijk naar de MS. Toen de Tesla tax werd ingevoerd werd dit model te duur. Gelukkig kwam net op tijd de M3.
 
Er zijn/worden er nog steeds talloze uitgeleverd momenteel. Ik denk eerder dat ze het niet kunnen bijhouden, er zijn updates nodig voordat ze worden verstuurd.

Gewone en hybrides waarschijnlijk. De BEV's mogen niet geleverd worden door Korea is het officiele statement en de reden dat een klant van mij onder zijn aankoop uit kon.
Was in maart 2019 besteld en zou pas in 2020 geleverd gaan worden.

Hij gaat nu een M3 rijden. Dit jaar nog.
 
Zie het betreffende tweakers topic. Er wordt nog steeds uitgeleverd. Ik ben me alleen bewust van een order in die richting van Kia, en die is in Spanje gegeven. Levertijd van een Kona is sowieso 11 tot 12 maanden, dat heeft niet zoveel met verboden levering te maken als wel met een tekort aan auto's al dan niet veroorzaakt door een tekort aan batterijen.

Mijn auto is ook pas na 11 maanden geleverd.

Verstandige keuze om dan nu een M3 te gaan rijden, als ik destijds de keuze had gehad dan had ik dat ook gedaan.
 
'Volkswagen ID.3 kampt met gigantisch softwareprobleem'

VW weet kennelijk alleen raad met sjoemelsoftware ;)

Wel, de product manager van de ID-serie bij VW heeft een week geleden op een pre-bookers dag in Leipzig uitgelegd dat de software nog niet klaar was. De wagens die de prebookers konden testen hadden ook nog geen correct werkende software. Er is toen ook uitgelegd dat de eerste 10000 wagens na productie een update zouden krijgen , en dat dat al maanden geleden zo gepland was.
Maar de pers wil natuurlijk altijd ronkende titels.
 
Wel, de product manager van de ID-serie bij VW heeft een week geleden op een pre-bookers dag in Leipzig uitgelegd dat de software nog niet klaar was. De wagens die de prebookers konden testen hadden ook nog geen correct werkende software. Er is toen ook uitgelegd dat de eerste 10000 wagens na productie een update zouden krijgen , en dat dat al maanden geleden zo gepland was.
Maar de pers wil natuurlijk altijd ronkende titels.

Er is alleen geen hond die die BS gelooft.
 
Ik merk dat er met name lacherig wordt gedaan over de range. Hoe kan je in vredesnaam met maar 400km range leven, terwijl je met een diesel 1000km range hebt.... En de panel gaps van Tesla, dat is niet acceptabel... Om te eindigen met: 1 keer optrekken en je batterij is leeg.

Mensen vergeten dat vroeger niemand in een diesel (auto) wou rijden (herrie makende koffiemolens, stank en niet vooruit te branden, liepen 1:8, 160kmh top, bereik ook niet denderend, werd je ook uitgelachen), pas in de jaren 90 werden ze enigszins volwassen. Pas echt in 1997 met de common rail (20 jaar geleden).

En nu gaan ze weer verdwijnen......die wende is al voorbij.
Ev's zijn nu al verder dan diesels toen waren (in nog geen 10 jaar), ik twijfel niet meer aan de EV wende.....
 
  • Like
Reactions: horta
De moderne diesels zijn toch echt zo slecht nog niet en ze worden doorontwikkeld. Ook dat heeft en positieve werking. Voor veel mensen is een stap naar een moderne diesel beter te nemen dan naar een EV.

Zie toevallig ook dit bericht, zojuist gepost (maar het verhaal is al veel langer bekend):
’Dieselmotor maakt stad schoner’



Mensen vergeten dat vroeger niemand in een diesel (auto) wou rijden (herrie makende koffiemolens, stank en niet vooruit te branden, liepen 1:8, 160kmh top, bereik ook niet denderend, werd je ook uitgelachen), pas in de jaren 90 werden ze enigszins volwassen. Pas echt in 1997 met de common rail (20 jaar geleden).

En nu gaan ze weer verdwijnen......die wende is al voorbij.
Ev's zijn nu al verder dan diesels toen waren (in nog geen 10 jaar), ik twijfel niet meer aan de EV wende.....