Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Is ‘die Wende’ ingezet?

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn we de knik aan het maken van early adopters naar early majority?
Ik zie een aantal positieve evoluties:
  • Uitleverhoeveelheden in NL (wel afwachten wat het na de verhoogde bijtelling gaat geven)
  • Ev’s dringen nu ook in BE door tot de lease markt. ik ken een groot engineering bedrijf, actief in de wegenbouw, waar de car policy verplicht om vanaf manager niveau een Tesla te nemen, voor andere niveaus, staan er evenveel EV’s als ICE’s op de lijst. Er is een wisselmogelijkheid tijdens het verlof om tijdelijk met een collega te swappen. Vooral voor wie geen Tesla mag nemen en dus range issues heeft op reis. Zo leert die ICE rijder ook weer de troeven van een EV kennen.
  • De uitgebreide lijst nieuwe EV’s die aangekondigd zijn. Goeie marketing door andere constructeurs, ook voordelig voor Tesla. “Als VW en Mercedes een EV maken, dan is die piste zo gek nog niet.” Als ze dan de specs gaan vergelijken, komen ze toch weer bij Tesla terecht.
Andere meningen? Bevestigingen?
 
Zijn we de knik aan het maken van early adopters naar early majority?
Ik zie een aantal positieve evoluties:
  • Uitleverhoeveelheden in NL (wel afwachten wat het na de verhoogde bijtelling gaat geven)
  • Ev’s dringen nu ook in BE door tot de lease markt. ik ken een groot engineering bedrijf, actief in de wegenbouw, waar de car policy verplicht om vanaf manager niveau een Tesla te nemen, voor andere niveaus, staan er evenveel EV’s als ICE’s op de lijst. Er is een wisselmogelijkheid tijdens het verlof om tijdelijk met een collega te swappen. Vooral voor wie geen Tesla mag nemen en dus range issues heeft op reis. Zo leert die ICE rijder ook weer de troeven van een EV kennen.
  • De uitgebreide lijst nieuwe EV’s die aangekondigd zijn. Goeie marketing door andere constructeurs, ook voordelig voor Tesla. “Als VW en Mercedes een EV maken, dan is die piste zo gek nog niet.” Als ze dan de specs gaan vergelijken, komen ze toch weer bij Tesla terecht.
Andere meningen? Bevestigingen?
Ja, is ingezet, geen weg terug.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ben het wel met je eens, we zijn al wel weer een stap verder, maar de grote omslag gaat komen op het moment dat al deze model 3's als tweedehands op de markt komen voor particulieren, dan is het gunstig voor hen om over te stappen. Moeten ze wel in Nederland blijven en niet net als de Outlander massaal worden geëxporteerd naar oost Europa.

Nee. Dankzij de leasemarkt met nog relatief lage bijtellingspercentages nu een flow. De gewone burger is nog huiverig. Daarnaast
 
Ik denk dat die wende wel degelijk is ingezet. Er komen dit jaar 50.000 EV rijders bij die hun directe omgeving laten zien dat een EV geen belemmering is in het dagelijks leven. Integendeel zelfs, dat het grote voordelen levert. Hoeveel potentiële kopers levert dit niet op!

En natuurlijk speelt het fiscale voordeel mee (daarvoor is hij er ook), en dat zal in veel gevallen het laatste zetje zijn. Maar laten we wel wezen, met het leasebudget in de klasse van de M3 is het by far de beste deal die je kan krijgen.
 
Ik heb gisteren een ander lijstje gezien. Maar ok, 9 is prima natuurlijk maar ook nog steeds fiscaal gedreven. En de fiscale douceurtjes gaan verdwijnen!
Misschien dat lijstje van autoscout24, dat ging over tweedehands auto's...

9 voor het merk Tesla, maar de Model 3 op 1 is toch echt spectaculair te noemen.

Ik denk dat fiscaal voordeel zeker meehelpt, maar ik Amerika zie je dat ook als de stimuli wegvallen er nog steeds heel veel verkocht worden.

Ik denk dat in - tegenstelling tot de model S en X die in een niche prijssegment zitten - het geval van de model 3 niet alleen de fiscale voordelen bepalend zijn. Voor mijzelf, ik heb 3 jaar de wachtlijst gestaan voor deze auto omdat ik heel graag wilde overstappen op elektrisch maar dan wel met voldoende range. Mijn belangrijkste drijfveer was het klimaat. Dit was de eerste auto waarbij bijna overal een vinkje kon worden gezet. Het fiscale voordeel is er zeker, en dat heeft me ook over de drempel geholpen, maar moet ook niet overdreven worden.

Dit is een segment waar ik normaal nooit geshopt zou hebben. Maar ik heb alles uitgerekend het belangrijkste voordeel komt door de besparing van 15.000 euro aan benzinekosten over 5 jaar (afhankelijk van aantal km's natuurlijk) en dat de verwachte ontwaarding in 5 jaar voor EV 40% is , voor BV 50% en DV 60%. En die voordelen blijven, zelfs als de bijtelling en wegenbelasting omhoog gaan...

Ik denk dat in ieder geval deze EV het punt snel voorbij zal zijn dat fiscale veel uitmaakt. En dan moet de model Y nog komen en de golf EV's die eraan zitten te komen...
 
  • Like
Reactions: Tuhhje and FVO
Misschien dat lijstje van autoscout24, dat ging over tweedehands auto's...

9 voor het merk Tesla, maar de Model 3 op 1 is toch echt spectaculair te noemen.

Ik denk dat fiscaal voordeel zeker meehelpt, maar ik Amerika zie je dat ook als de stimuli wegvallen er nog steeds heel veel verkocht worden.

Ik denk dat in - tegenstelling tot de model S en X die in een niche prijssegment zitten - het geval van de model 3 niet alleen de fiscale voordelen bepalend zijn. Voor mijzelf, ik heb 3 jaar de wachtlijst gestaan voor deze auto omdat ik heel graag wilde overstappen op elektrisch maar dan wel met voldoende range. Mijn belangrijkste drijfveer was het klimaat. Dit was de eerste auto waarbij bijna overal een vinkje kon worden gezet. Het fiscale voordeel is er zeker, en dat heeft me ook over de drempel geholpen, maar moet ook niet overdreven worden.

Dit is een segment waar ik normaal nooit geshopt zou hebben. Maar ik heb alles uitgerekend het belangrijkste voordeel komt door de besparing van 15.000 euro aan benzinekosten over 5 jaar (afhankelijk van aantal km's natuurlijk) en dat de verwachte ontwaarding in 5 jaar voor EV 40% is , voor BV 50% en DV 60%. En die voordelen blijven, zelfs als de bijtelling en wegenbelasting omhoog gaan...

Ik denk dat in ieder geval deze EV het punt snel voorbij zal zijn dat fiscale veel uitmaakt. En dan moet de model Y nog komen en de golf EV's die eraan zitten te komen...
Voor jou en mij. Maar de overbuurman wil geen 30 wachten voor een laadbeurt terwijl de kans aanwezig is dat hij daarvoor ook nog in de rij moet staan.
 
Last edited:
In juli voor 15.000 Euro een 2e hands Zoe gekocht met 8k KM op de teller. Bijna nieuw. Geweldige deal! Die 2e handse markt komt echt in 2020 op gang hoor!

Met of zonder batterij? Als het met batterij is, is het idd een geweldige deal. Er is zeker een Wende ingezet. Vergeet niet dat volgend jaar ook de andere constructeurs gedwongen zullen worden om meer EVs op de markt te brengen. Zo wordt 1+1=3.
 
Zodra mensen in de gaten krijgen hoeveel lekkerder een EV rijdt t.o.v. een ICE is het pleit snel beslecht denk ik.
De vermeende nadelen van laden tegenover tanken zullen ook snel verdwijnen naarmate er meer laadmogelijkheden (winkelen en tegelijk laden bij de Aldi en zo) komen.
 
Vanmiddag nog met iemand gesproken die recent een nieuwe ICE gekocht had, en die alleen de valse argumenten kende. Zolang de pers nog ongenuanceerd blijft roepen dat laden zo lang duurt (klopt, maar dat kan prima 's nachts), de range zo beperkt is (niet meer) en de accu's zo snel degraderen (onzin) zal er niet veel veranderen. De conclusie van vanmiddag was 'ik heb mezelf niet goed genoeg geïnformeerd'. Weer iemand over gehaald, helaas voor over een paar jaar.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
en dat de verwachte ontwaarding in 5 jaar voor EV 40% is , voor BV 50% en DV 60%. En die voordelen blijven, zelfs als de bijtelling en wegenbelasting omhoog gaan...

Reken je zelf niet rijk. Ik heb een MX van net voor de prijsdaling van € 32.000,-. Mag blij zijn als ik 35-40% terug krijg na 5 jaar. Nieuwe prijsdaling in de toekomst is zeker niet onwaarschijnlijk.
 
Het valt mij op dat heel veel mensen anti-EV zijn, totdat blijkt dat deze financieel toch binnen de mogelijkheden valt (wegens bedrijfswagen of subsidiëring). Dan maken ze maar al te graag de overstap en zijn range, laadsnelheid, zeldzame grondstoffen, uitstoot tijdens productie, elektriciteitscapaciteit op het net, ineens geen issue meer.

Toch wel raar dat je in de pers weinig leest over total cost of ownership. Ik was er 3,5 jaar geleden ook van overtuigd dat Tesla geen spek voor mijn bek was (meer dan 100K€ weet je nog). Ik had hem zelfs niet in mijn analyse voor de volgende wagen mee genomen. Pas door een gelukkig toeval ben ik die optie gaan bekijken. Eerst nog vol ongeloof, maar toen oen de TCO minstens even goed bleek, als die van de ICE die ik voor ogen had, werd het een nobrainer.
 
  • Like
Reactions: nervus and RobsEV