Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kan ik hem hebben denk je?

This site may earn commission on affiliate links.
beetje dit topic verder gebruiken/misbruiken...

Daarnet aan stoplichten kwam er een Audi RS4 achter mij staan. Ik stond met de model X 100D vooraan.. dus wat gebeurd er dan? jep ik stamp 't pedaal tegen de vloer. Ik dacht dat 't 'close' ging zijn maar nog geen 30 meter verder ga ik opzij want ik zie in m'n achteruitkijkspiegel dat de RS4 geen centimeter achterblijft en maak dus meteen plaats. Komt die RS4 me bizar vlot voorbij gereden. Einde verhaal voor mij dus :p

De RS4 gaat op papier in 4,1 seconde van 0-100 ... de Model X 100D zou 4,6 of 4,9 of zoiets zijn, correct? Maar wat ik dus meemaakte was van heel andere orde zoals 't leek.
Nu had ik op dat moment nog 115 km bereik op de batterij.. dus misschien zat er gewoon niet genoeg power meer in de batterij?

Mijn ervaring is dat de versnelling een gemiddelde is. Bij tot 40km h is de versnelling bij tesla groter, om daarna redelijk snel af te nemen. Bij een rs4 zal
de versnelling waarschijnlijk zelfs toenemen.

Bij een versnelling vanaf 70kmh zal de rs4 wellicht 1,5 zo snel zijn.

Tesla zal het vaak moeten hebben vanuit stilstand.
 
Het is wat er staat lijkt mij; “limits acceleration” wat niets zegt over (emergency) braking. Als de voorganger dus in de ankers gaat dan remt de auto netjes. Overigens wel benieuwd wat de auto labeled als “low speeds”

Low speed is als je optrekt. Tenminste, dan is deze setting merkbaar.

Al een paar keer meegemaakt dat ik op de linker van twee banen voor een stoplicht tot stilstand kwam. Naast iemand die snel weg wilde. Of althans, daar de auto wel voor had. Vervolgens komt er een motorrijder tussen de stroken door en stopt net over de streep tussen de twee auto's. Licht op groen. Motor als een speer weg. Ik dan vol gas en.... niks. Nada. Sukkeldrafje. Pas als die motorrijder minstens 10 meter verder is begint de M3 weer iets te doen. En die auto rechts van mij, zonder al die eigenwijze elektronica, die was ook al een heel eind verderop :D
 
Ik heb altijd het gevoel dat de acceleratiecijfers van Tesla altijd wel in het meest gunstige geval zijn gemeten. Een P100D is enorm snel, maar ook daarmee is in de praktijk lang niet altijd de tijd van 2.6s haalbaar. Porsche geeft een 0-100 tijd op van 2.8s voor de Taycan Turbo S, dus zou eigenlijk langzamer moeten zijn. Maar onder gelijke omstandigheden is een Taycan Turbo S vaak sneller dan de P100D. Bij deze test waren de tijden juist precies andersom. De Porsche in ruim 2.6s en de Tesla in ruim 2.8s. Weet niet hoe Audi zijn tijden bepaald, maar dat is geen exacte wetenschap.

Met een minder volle accu is de performance sowieso ook wat minder, dus het verbaast mij niet dat die RS4 prima bij kon blijven. Daarbij zijn veel RS4 modellen nog wel van een tuning voorzien, waardoor ze nog wat vlotter zijn. Boven de 100km/u loopt zo'n RS4 je helemaal voorbij. Een stoplichtsprintje gaat nog wel, maar op serieuze snelheid is de fut er bij een Tesla wel uit en knalt een RS nog wel even door.

Een RS4 laat ik sowieso liever voor. Vind het wel lekker om af en toe van zo'n brullende bak te genieten.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Ik heb altijd het gevoel dat de acceleratiecijfers van Tesla altijd wel in het meest gunstige geval zijn gemeten. Een P100D is enorm snel, maar ook daarmee is in de praktijk lang niet altijd de tijd van 2.6s haalbaar. Porsche geeft een 0-100 tijd op van 2.8s voor de Taycan Turbo S, dus zou eigenlijk langzamer moeten zijn. Maar onder gelijke omstandigheden is een Taycan Turbo S vaak sneller dan de P100D. Bij deze test waren de tijden juist precies andersom. De Porsche in ruim 2.6s en de Tesla in ruim 2.8s. Weet niet hoe Audi zijn tijden bepaald, maar dat is geen exacte wetenschap.

Met een minder volle accu is de performance sowieso ook wat minder, dus het verbaast mij niet dat die RS4 prima bij kon blijven. Daarbij zijn veel RS4 modellen nog wel van een tuning voorzien, waardoor ze nog wat vlotter zijn. Boven de 100km/u loopt zo'n RS4 je helemaal voorbij. Een stoplichtsprintje gaat nog wel, maar op serieuze snelheid is de fut er bij een Tesla wel uit en knalt een RS nog wel even door.

Een RS4 laat ik sowieso liever voor. Vind het wel lekker om af en toe van zo'n brullende bak te genieten.
Gelukkig is een Tesla voorzien van goede filters in het ventilatiesysteem. Dit soort turbomotoren braakt nogal eens een zwarte wolk onverbrande benzine uit. De milieutest worden blijkbaar niet gedaan boven de 4000rpm of bij vol vermogen.
 
beetje dit topic verder gebruiken/misbruiken...

Daarnet aan stoplichten kwam er een Audi RS4 achter mij staan. Ik stond met de model X 100D vooraan.. dus wat gebeurd er dan? jep ik stamp 't pedaal tegen de vloer. Ik dacht dat 't 'close' ging zijn maar nog geen 30 meter verder ga ik opzij want ik zie in m'n achteruitkijkspiegel dat de RS4 geen centimeter achterblijft en maak dus meteen plaats. Komt die RS4 me bizar vlot voorbij gereden. Einde verhaal voor mij dus :p

De RS4 gaat op papier in 4,1 seconde van 0-100 ... de Model X 100D zou 4,6 of 4,9 of zoiets zijn, correct? Maar wat ik dus meemaakte was van heel andere orde zoals 't leek.
Nu had ik op dat moment nog 115 km bereik op de batterij.. dus misschien zat er gewoon niet genoeg power meer in de batterij?
dat komt door die 115 km bereik... als de batterij onder de 50-60 % komt wordt de auto echt een stuk minder snel/fel.
 
Low speed is als je optrekt. Tenminste, dan is deze setting merkbaar.

Al een paar keer meegemaakt dat ik op de linker van twee banen voor een stoplicht tot stilstand kwam. Naast iemand die snel weg wilde. Of althans, daar de auto wel voor had. Vervolgens komt er een motorrijder tussen de stroken door en stopt net over de streep tussen de twee auto's. Licht op groen. Motor als een speer weg. Ik dan vol gas en.... niks. Nada. Sukkeldrafje. Pas als die motorrijder minstens 10 meter verder is begint de M3 weer iets te doen. En die auto rechts van mij, zonder al die eigenwijze elektronica, die was ook al een heel eind verderop :D

Komt door "traffic aware acceleration"... kan je uitzetten, en dan kan je wel vol "gas" achter de voorligger aan :)
 
De RS4 gaat op papier in 4,1 seconde van 0-100 ... de Model X 100D zou 4,6 of 4,9 of zoiets zijn, correct? Maar wat ik dus meemaakte was van heel andere orde zoals 't leek.
Nu had ik op dat moment nog 115 km bereik op de batterij.. dus misschien zat er gewoon niet genoeg power meer in de batterij?

Die accelleratie met je X ga je enkel halen bij goed weer en een warme en volle accu. De X is kansloos zodra je boven 50-70 komt.

Toevallig gisteren een sprintje met m'n S gedaan bij ~45% met 3 personen en een ritje van 15 minuten (niet genoeg om de accu op te warmen) en klokte 4.87. Was ik toch nog aardig verbaasd over. Eerste keer dat ik met m'n S100D met ScanMyTesla die feature gebruikte.
 
:D
Met een "gewone" AWD ga je dat niet redden. Mogelijk de eerste paar meters
Ik zat gister achter een M3(XT-606-#) in het zwart en deze probeerde het op de snelweg; accelereerde van 130 naar 180. Versnelling viel mij tegen, ik moest fors van het gas af met mijn M140i om niet tegen hem aan te rijden. Dit was ook wat ik al dacht. Boven de 100 is de versnelling van een awd goed, maar niet echt heel fors meer. Ik vond dat een groot verschil met de performance versie.

Verschil met de P en AWD boven de 100?!
Boven de 100 zijn de P en AWD juist even snel, het verschil zit vooral in 0-70...

Ik denk dat de M3P hem gewoon kan hebben, je doet net alsof een Tesla slecht in de bochten ligt en dat is zeker niet het geval.
Misschien ligt een X wat minder in de bochten maar een 3 rijdt als op rails.
Alles valt of staat ook met de berijder natuurlijk.
Ik ben ook positief verrast hoe snel, makkelijk en soepel mijn LR AWD naar zijn top van 235 gaat en daarna in een soort van begrenzer schiet.
De Audi S6 kon mij zaterdag iig niet bijhouden daar naartoe vanaf ca 130.

Nou ja ik vind de wegligging van de 3 helemaal niet zo goed. Vooral op hogere snelheden merk je dat het echt niet super is. Sturen wordt lichter en de achterkant heeft de drang de grip te verliezen bij iedere lichte stuur actie. Ik vond 233 met de AWD zelfs erg onprettig, waar ik met de eerdere ICE met 2 vingers in de neus harder reed.

Ik heb al diverse keren verloren helaas RS3 en RS6 zijn echt een maatje te gerot voor de AWD...

beetje dit topic verder gebruiken/misbruiken...

Daarnet aan stoplichten kwam er een Audi RS4 achter mij staan. Ik stond met de model X 100D vooraan.. dus wat gebeurd er dan? jep ik stamp 't pedaal tegen de vloer. Ik dacht dat 't 'close' ging zijn maar nog geen 30 meter verder ga ik opzij want ik zie in m'n achteruitkijkspiegel dat de RS4 geen centimeter achterblijft en maak dus meteen plaats. Komt die RS4 me bizar vlot voorbij gereden. Einde verhaal voor mij dus :p

De RS4 gaat op papier in 4,1 seconde van 0-100 ... de Model X 100D zou 4,6 of 4,9 of zoiets zijn, correct? Maar wat ik dus meemaakte was van heel andere orde zoals 't leek.
Nu had ik op dat moment nog 115 km bereik op de batterij.. dus misschien zat er gewoon niet genoeg power meer in de batterij?

op 80% merk ik al duidelijk meer power dan op 50% accu. Vanaf 40% en lager kun je het echt vergeten. De acceleratie neemt dan echt heel fors toe.

Met volle accu hield ik de RS4 redelijk bij tot 233km/h. Maar duidelijk sneller dan de AWD. Geen stoplicht sprint je mee gedaan, op de autobahn. Hij loopt op iedere snelheid uit op de Tesla...

Maar goed, alle normalere snelle auto’s kun je met de AWD prima hebben :D
 
:D

Verschil met de P en AWD boven de 100?!
Boven de 100 zijn de P en AWD juist even snel, het verschil zit vooral in 0-70...



Nou ja ik vind de wegligging van de 3 helemaal niet zo goed. Vooral op hogere snelheden merk je dat het echt niet super is. Sturen wordt lichter en de achterkant heeft de drang de grip te verliezen bij iedere lichte stuur actie. Ik vond 233 met de AWD zelfs erg onprettig, waar ik met de eerdere ICE met 2 vingers in de neus harder reed.

Ik heb al diverse keren verloren helaas RS3 en RS6 zijn echt een maatje te gerot voor de AWD...



op 80% merk ik al duidelijk meer power dan op 50% accu. Vanaf 40% en lager kun je het echt vergeten. De acceleratie neemt dan echt heel fors toe.

Met volle accu hield ik de RS4 redelijk bij tot 233km/h. Maar duidelijk sneller dan de AWD. Geen stoplicht sprint je mee gedaan, op de autobahn. Hij loopt op iedere snelheid uit op de Tesla...

Maar goed, alle normalere snelle auto’s kun je met de AWD prima hebben :D


Heb je hem al laten uitlijnen?
Ik moet wel zeggen dat ik er een andere verenset onder heb zitten, dat scheelt wel.
 
:D
Nou ja ik vind de wegligging van de 3 helemaal niet zo goed. Vooral op hogere snelheden merk je dat het echt niet super is. Sturen wordt lichter en de achterkant heeft de drang de grip te verliezen bij iedere lichte stuur actie. Ik vond 233 met de AWD zelfs erg onprettig, waar ik met de eerdere ICE met 2 vingers in de neus harder reed.
De M3P spoiler erop, scheelt echt.
Vindt zelfs de M3P wel deinen in bochten (beetje golvend wegdek of hobbel, hup daar gaat die weer, onprettig als je hard gaat).
 
Ben twee keer met de M3P op de "Ring" geweest. In tegenstelling tot deze in het filmpje, ben ik wel meerdere keren boven de 200km/u geweest. Je merkte ook dat hij zich op sommige stukken inhield waar hij toch nog kon versnellen. Het weer en de drukte heeft ook niet geholpen natuurlijk. Vroeger veel met de moto op de ring gereden. De M3P kan je hier niet mee vergelijken maar ik, en ik niet alleen gezien het duimpje op het einde van de M6 bijrijder, was toch wel verbaasd van het kunnen van dit "otooke op pillen" zoals mijn schoonvader het zo mooi kan verwoorden... .
Ik heb het hier nog al ergens gepost, als je denkt dat je snel bent, boek dan eens een ritje met Sabine's ringtaxi :) (tip: neem een propere onderbroek mee).

Wat sprintjes trekken betreft, ben ik gezegend in een buurt te wonen waar meer RS'n, AMG's en M'en rondrijden dan standaard golfjes :rolleyes:.
Tot +/- 160km/u is er nog geen eentje die voorbij kon (sneller gaat niet, de weg is niet langer). Enkel een GTR had mij al vanaf de eerste meters.
En nu mogen jullie nog zeveren over stank en lawaai maar zo'n gebrul van prachtige AMG, gehuil van een RS, een jankende GTR of bulderende Porsche... hmm zalig. Ik zet dan toch stiekem mijn raampje open. Maar goed het geluid van een bende losgeslagen muggen, als ik de M3 op zijn staart trap, heeft ook wel iets. Hoewel ik denk niet dat daar iemand zijn raampje voor gaat open zetten... .
 
  • Funny
Reactions: Rla