Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Klimaat Milieu Portemonnee

Ik heb mijn Tesla gekocht voor

  • a. een beter klimaat

  • b. een beter milieu

  • c. een betere portemonnee

  • a. & b.

  • a. & c.

  • b. & c.

  • a. & b. & c.

  • anders, ...


Results are only viewable after voting.
This site may earn commission on affiliate links.
Dat iedereen zijn steentje kan bijdragen is ook prima, ook ik heb meerdere 'groene' aanpassingen gedaan. Maar als ik bovenstaande opmerking lees, dan komt dat op mij over als een misplaatste milieuridder 'omdat je Tesla rijdt'. Net als het afgeven op ICE rijders, compleet misplaatst. Wees blij dat jij wel in een positie bent om een EV te kunnen rijden, maar besef dat groene aanpassingen voor de meerderheid financieel niet is weggelegd, hoe graag je dat ook zou willen.(en ja, groene energie kan iedereen aanvragen... alleen is mijn vraag dan wel, waar komt dat vandaan als heel Nederland dat zou aanvragen?)


Het zijn idd de 3-rijders die zoiets stellen. Dat mag hoor, begrijp me niet verkeerd. Onder de S en X-rijders zul je dat niet zo snel horen.
Ja, ik heb PV, groene stroom, warmtepomp straks in mijn nieuwe huis. En ja, ik ga ook wel eens met het vliegtuig op vakantie. Heb ook leren schoenen en banken. Eet ook vlees. Ik wil ook lekker leven. Maar daar waar ik kan draag ik bij. Als anderen dat ook eens deden in plaats van miepen over de zomertijd en wel gewoon 5 tijdzones verder op vakantie gaan...
 
Last edited:
Dat iedereen zijn steentje kan bijdragen is ook prima, ook ik heb meerdere 'groene' aanpassingen gedaan. Maar als ik bovenstaande opmerking lees, dan komt dat op mij over als een misplaatste milieuridder 'omdat je Tesla rijdt'. Net als het afgeven op ICE rijders, compleet misplaatst. Wees blij dat jij wel in een positie bent om een EV te kunnen rijden, maar besef dat groene aanpassingen voor de meerderheid financieel niet is weggelegd, hoe graag je dat ook zou willen.(en ja, groene energie kan iedereen aanvragen... alleen is mijn vraag dan wel, waar komt dat vandaan als heel Nederland dat zou aanvragen?)
Klopt. Alles binnen de redelijkheid.
En groene stroom genoeg, via Duitsland. Als het waait of als de zon schijnt. Komt er toch nog iets goeds uit Duitsland!:cool:
 
27% steenkolen dan hè. Voor de rest is dat aardgas, biomassa en ook zowaar ook nog wat water, wind en zon.
Aandeel steenkolen in 2019: 15,5 %
Schermafbeelding 2020-01-18 om 21.11.42.png
 
  • Like
Reactions: roekke
Ik denk dat de meerderheid van de Tesla rijders ook hun stroom vergroenen bij aanschaf, en er dus 2 positieve effecten optreden, minder lokale vervuiling en minder algemene vervuiling.
Elektrische rijders die op grijze stroom rijden, tsja, sneu.

Je kan toch ook een Tesla hebben gekocht omdat je het gewoon een mooie auto vindt en tevens electrisch lekker vindt rijden?
Aan de vorige reacties te zien zijn er zat die daarom een Tesla hebben gekocht en dat was voor mij ook 1 van de redenen.
 
Waarom sneu? Omdat je Tesla rijder bent, moet je opeens heel bewust zijn over het milieu/ klimaat?

Ik laat de "leren schoenen" argumentatie maar even onbesproken. Milieubewust of niet, ik vind vergroening van je stroom wel het minimale, zeker als Tesla rijder.

Je kan toch ook een Tesla hebben gekocht omdat je het gewoon een mooie auto vindt en tevens electrisch lekker vindt rijden?

Zeker, voor mij ook 1 van de hoofdredenen voor aanschaf. De combinatie van mooi en lekker rijden is onverslaanbaar in de huidige markt. Maar als dat het enige is wat telt in deze tijden, als je voor 1 ct/kWh goedkoper grijze stroom blijft inkopen, heb ik er geen andere kwalificatie voor dan...sneu.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Dan84 and Maarten
Waarom MOET je juist als Tesla rijder groene stroom nemen, die samenhang is mij totaal niet duidelijk. Dat mensen groene stroom zouden moeten nemen is prima, maar die samenhang met Tesla is raar. Het is een auto, zoals zovelen. Omdat je Tesla rijdt moet je meer doen voor het milieu dan anderen? Dat soort moralisme vind ik vreemd.

Ook ik heb groene stroom, maar echt niet omdat ik Tesla rijd. Ik laat mijn wel of niet groen zijn niet afhangen van een automerk.

Ik laat de "leren schoenen" argumentatie maar even onbesproken. Milieubewust of niet, ik vind vergroening van je stroom wel het minimale, zeker als Tesla rijder.



Zeker, voor mij ook 1 van de hoofdredenen voor aanschaf. De combinatie van mooi en lekker rijden is onverslaanbaar in de huidige markt. Maar als dat het enige is wat telt in deze tijden, als je voor 1 ct/kWh goedkoper grijze stroom blijft inkopen, heb ik er geen andere kwalificatie voor dan...sneu.
 
Waarom MOET je juist als Tesla rijder groene stroom nemen, die samenhang is mij totaal niet duidelijk

Nee, die samenhang met Tesla is niet raar. Als Tesla rijder rijdt je op stroom. Heel veel stroom. Ongeveer net zoveel als 2 à 3 normale huishoudens per jaar gebruiken. Daarmee wordt een Tesla een factor van betekenis als je daar wel of geen groene stroom in stopt. Dus als je accepteert dat (in jouw woorden) mensen groene stroom zouden moeten nemen, dan zouden mensen met een Tesla dat zeker moeten doen.
 
Nee, die samenhang met Tesla is niet raar. Als Tesla rijder rijdt je op stroom. Heel veel stroom. Ongeveer net zoveel als 2 à 3 normale huishoudens per jaar gebruiken. Daarmee wordt een Tesla een factor van betekenis als je daar wel of geen groene stroom in stopt.
Alle extra Tesla’s gaan niet zorgen voor meer groene stroom in Nederland. Zoals je kan zien op de grafiek hierboven wordt 3/4 van alle stroom in Nederland met gas of steenkool opgewekt. Extra stroomvraag komt dan voorlopig uit extra aardgas en steenkolen verstoken IN NEDERLAND. Dat er op je rekening staat dat je groene stroom hebt gekregen betekent in het beste geval dat er nog wat extra groene-stroomcertificaten zijn bijgekocht. Meestal zijn dat certificaten voor hydro die toch al werd opgewekt in bijvoorbeeld Noorwegen.
Maar als je dat een goed, duurzaam en vooral deugdzaam gevoel geeft, be my guest.
 
  • Like
Reactions: Dan84
Dat er op je rekening staat dat je groene stroom hebt gekregen betekent in het beste geval dat er nog wat extra groene-stroomcertificaten zijn bijgekocht.

Nee. In het slechtste geval worden er GvO's van gekocht.In het beste geval worden er van jouw groene stroom bijdrage meer windmolens en zonnepanelen bijgelegd in Nederland. Daarvoor moet je wel een donkergroene stroomleverancier nemen.
 
In het beste geval worden er van jouw groene stroom bijdrage meer windmolens en zonnepanelen bijgelegd in Nederland
En die windmolens en zonnepanelen leveren dan meestal veel electriciteit als er geen extra vraag is. De extra Tesla’s krijgen hun stroom van gas en steenkolen. De extra opbrengst van windmolens en zonnepanelen zonder dat er op dat moment vraag is wordt wel weer meegeteld in de grafiek van volgend jaar. Voor mensen met een groen hart geeft dat een heel deugdzaam gevoel. Als je weet hoe het echt zit denk je “waarom moet ik dat betalen?”

 
  • Like
Reactions: Dan84
Als het huidige systeem van GvO's wordt misbruikt door energieleveranciers die grijze stroom als groene stroom verkopen dan geeft dat mensen met een fossiel hart een heel deugdzaam gevoel. Als je weet hoe het echt zit dan kies je een leverancier die dat circus doorziet en er niet aan mee doet.
 
Ik denk dat de waarde van deze poll op dit forum heel laag is. Momenteel is de 3 een populaire lease auto. Maar de meesten zullen nooit op dit forum terecht komen of ze moeten een oplossing voor een probleem zoeken. Dus het aantal dat puur voor optie C zou kiezen is in werkelijkheid een stuk groter dan die hier zou worden.
 
Voor mij, beter voor mijn portemonnee.

Windmolens slecht voor de vogels.
Zonnepanelen in de weide, geen plaats meer voor weidevogels, afsterven van planten.
Groen stroom eigenlijk slecht voor de natuur.
Zoals alles in dit universum, alles heeft minimaal twee kanten.
 
Ik rij de Model 3 overigens om meerdere reden,

- Prachtig model, innovatief merk waar ik mij mee verbonden voel.
- Portemonnee (echter zonder de bijtellingskorting had ik er ook voor gekozen, zie hieronder)
- Comfort (geen uitleg nodig op dit forum)
- Laten zien naar de omgeving dat het anders kan. (Electrisch op vakantie met vouwwagen, thuis tanken op stroom uit je PV).
- Verbetering van de luchtkwaliteit in de directe leefomgeving van mensen (milieu)

Hoe langer ik de Model 3 rij hoe onlogischer een ICE wordt voor mij. It just makes no sense anymore..