Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kosten retrofit Autopilot $67k

This site may earn commission on affiliate links.
Foutloze software schrijven is moeilijk.
Dat is zo, maar met een beetje testen en aandacht voor klachten uit het veld kom je een heel eind. In elk geval een stuk verder dan we nu zijn. Het heeft gewoon geen prioriteit.

Een vergelijking met bestaande grote merken is niet eerlijk. Je kunt een organisatie als BMW die miljoenen auto's per jaar bouwt en dat proces tot in de puntjes onder controle heeft niet vergelijken met een nieuwkomer als Tesla. Een vergelijking met een kleine series sportwagenbouwer zou al eerlijker zijn.
Je zou het inderdaad moeten vergelijken met fabrikanten met vergelijkbare productieaantallen, maar dan kom je al gauw bij de categorie exclusieve sportwagen terecht, de jongens speeltjes. En dat was precies de eerste vraag die ik stelde in de showroom: Is het een speeltje of kan ik hem gewoon dagelijks gebruiken? het antwoord liet niets aan onduidelijkheid over. Zo wordt de auto ook gepresenteerd en dus wordt hij op die manier vergeleken.

Een ander puntje dat me iedere keer dwarszit: men vergelijkt deze auto continu met een gelijkgeprijsde ICE, en dan het liefst een luxe sedan met alle technische snufjes erop en eraan.
Dat zit mij ook dwars: Je zou hem eigenlijk moeten vergelijke met een 29% duurdere ICE, omdat in de Tesla prijs geen BPM zit en bij een ICE wel.

Ik vind de Tesla Model S een ruime middenklasser met uitstekende rijeigenschappen en acceleratie. De prijs is veel hoger dan wat je voor een ICE middenklasser zou betalen, maar dat komt vanwege accupakket en 25% winstmarge die Tesla erbovenop legt. (die meerprijs wordt je door de overheid weer (deels) vergoed in de vorm van belastingvoordeel).
Absoluut oneens: De Tesla wordt in de markt gezet als een Premium Sedan op het niveau van een BMW 5 serie. Het prijsniveau is vergelijkbaar, dus geen wonder dat dat de benchmark is.
Natuurlijk is er gigantisch geïnvesteerd in motor- en accutechniek. Tesla heeft op dat gebied echt baanbrekende innovaties en onderzoek gedaan; Gelukkig hebben ze dat gedeelte goed op orde. Maar de productiekosten voor de elektrische drivetrain en het accupakket vallen een stuk lager uit dat die van een 4,5 liter bi-turbo V8 blok met 8-traps automaat. Dat verschil, en de BPM is ze van harte gegund, want het zorgt voor een naar mijn smaak superieure rij-ervaring. Maar ga niet zeggen dat ik hem met ene Passaat moet vergelijken.

Dus als je hem vergelijkt met een duurdere middenklasser, dan klopt het allemaal redelijk qua uitrustingsniveau etc. De meeste middenklassers hebben geen ACC standaard, hebben geen 4WD als sub-5000 euro optie enz.
Ga je hem vergelijken met auto's uit het topsegment, ja dan gaat het mank. Hoe kan men überhaupt verwachten dat Tesla voor diezelfde prijs als een dinosaurus een gelijkwaardige auto kan leveren, maar dan ook nog voorzien van al die nieuwe innovatieve technologie (accupakket, electric drivetrain etc)?
Ik denk dat je de productiekosten van een ICE gebaseerde drivetrain een beetje onderschat, zelfs die van een grote fabrikant.

Ik denk niet dat Tesla er veel van gaat verkopen als ze hem tegen een Passaat gaan marketen...
 
dit weekend een mailtje geprepareerd naar Tesla toe ivm wat gebreken aan mijn huidige S (voornaamste punt was de grote dode hoek door stoelen/spiegel combi, al tot 3x toe bijna ongeval veroorzaakt hierdoor :crying:)
Tevens had ik vermeld dat ik het wel jammer vond dat de auto pilot niet achteraf kon ingebouwd worden en vroeg hen naar een eventueel inruilprogramma.
Het antwoord was dat Tesla scherpe overnameprijs garandeert, namelijk aankoopprijs - 1,5% per maand in gebruik.
Ze wisten me tevens te vertellen dat de Tesla met autopilot vanaf december in België zou aanwezig zijn (modellen met autopilot en dual drive zijn pas van april beschikbaar) en dat de omruiling geen probleem zou mogen zijn (heb zelfs specs/kleur kunnen doorgeven).
Ik moet toegeven dat ik indertijd een verkeerde beslissing had genomen om een 60kw aan te schaffen (bereik van deze was voor mij voldoende en supercharger unit had toen niet veel zin voor mij wegens te ver afgelegen, maar merk toch dikwijls net wat range tekort te komen voor verplaatsingen buiten woon/werkverkeer),mogelijks opteer ik nu dus voor een wissel naar de 85Kw met SuC unit ... (ze wisten me ook te vertellen dat in het slechtste geval de SuC unit ook ingebouwd kan worden in mijn 60Kw, prijs heb ik niet gevraagd/gekregen)
De nieuwe generatie zetels is er reeds, maar wordt enkel geleverd op de P85D, dus vervangen kan momenteel (nog) niet maar met de nieuwe autopilot is mijn dodehoek probleem wel opgelost (zou ik nog mee kunnen leven)
Misschien ook even vermelden dat deze nieuwe zetels op dezelfde rails staan als de eerste generatie, dus is enkel kwestie van 'good will'.
Ben nu meer details te verwachtende en zal dit uiteraard in overweging nemen als het sop de kolen waard is (meerprijs kan deels verzacht worden door gratis laden aan de SuC), ben ook benieuwd hoe mijn boekhouder/leasing maatschappij hierop zal reageren :p
 
Dat valt me alleszins mee! Dat zou betekenen dat een 'retrofit' door het vervangen van de auto na één jaar je 18% van de nieuwprijs, plus de prijs van de optie kost. En dan heb je meteen weer een nieuwe.
Voor Nederlandse eigenaren is het echter niet zo voordelig, want die moeten dan meteen een desinvesteringsbijtelling van ±10k betalen omdat er voor de 'oude' auto allerlei fiscale regelingen waren die er voor de nieuwe niet zijn. Maar zelfs als je dat erbij telt blijf je nog (ver) onder de $67k.
 
dit weekend een mailtje geprepareerd naar Tesla toe ivm wat gebreken aan mijn huidige S (voornaamste punt was de grote dode hoek door stoelen/spiegel combi, al tot 3x toe bijna ongeval veroorzaakt hierdoor :crying:)
Tevens had ik vermeld dat ik het wel jammer vond dat de auto pilot niet achteraf kon ingebouwd worden en vroeg hen naar een eventueel inruilprogramma.
Het antwoord was dat Tesla scherpe overnameprijs garandeert, namelijk aankoopprijs - 1,5% per maand in gebruik.
Ze wisten me tevens te vertellen dat de Tesla met autopilot vanaf december in België zou aanwezig zijn (modellen met autopilot en dual drive zijn pas van april beschikbaar) en dat de omruiling geen probleem zou mogen zijn (heb zelfs specs/kleur kunnen doorgeven).
Ik moet toegeven dat ik indertijd een verkeerde beslissing had genomen om een 60kw aan te schaffen (bereik van deze was voor mij voldoende en supercharger unit had toen niet veel zin voor mij wegens te ver afgelegen, maar merk toch dikwijls net wat range tekort te komen voor verplaatsingen buiten woon/werkverkeer),mogelijks opteer ik nu dus voor een wissel naar de 85Kw met SuC unit ... (ze wisten me ook te vertellen dat in het slechtste geval de SuC unit ook ingebouwd kan worden in mijn 60Kw, prijs heb ik niet gevraagd/gekregen)
De nieuwe generatie zetels is er reeds, maar wordt enkel geleverd op de P85D, dus vervangen kan momenteel (nog) niet maar met de nieuwe autopilot is mijn dodehoek probleem wel opgelost (zou ik nog mee kunnen leven)
Misschien ook even vermelden dat deze nieuwe zetels op dezelfde rails staan als de eerste generatie, dus is enkel kwestie van 'good will'.
Ben nu meer details te verwachtende en zal dit uiteraard in overweging nemen als het sop de kolen waard is (meerprijs kan deels verzacht worden door gratis laden aan de SuC), ben ook benieuwd hoe mijn boekhouder/leasing maatschappij hierop zal reageren :p

ik heb op mijn 60kwh versie in september de SuC optie laten activeren aan 2100€ denk ik. Ben net thuis van een weekendje Duitsand. via 4 sucs, +800km zonder problemen en ook 165 gereden in Duitsland.
Maar hou me op de hoogte van het overname voorstel.

"Het antwoord was dat Tesla scherpe overnameprijs garandeert, namelijk aankoopprijs - 1,5% per maand in gebruik" Dit kan ik maar moeilijk geloven. Zeker als ze onze aankoopprijs gaan nemen. De huidige model S is reeds duizenden euro in prijs gezakt.
 
Afgelopen weken heb ik het nodige mailcontact gehad met Tesla over retrofitten van de Autopilot nieuwigheden. Puntje bij paaltje: geen optie, want het vergt teveel aanpassingen aan de kabelboom, e.d. Ik moet bekennen dat ik wel teleurgesteld was, omdat de auto dus niet extensible is gebleken, ondanks het Tech Package en het Service contract met 'Hardware Upgrades'. Voor mij zou de ACC de belangrijkste optie zijn geweest.

Ze opperden wel de mogelijkheid tot inruil. Afijn, afgelopen donderdag en vrijdag was mijn auto voor service en wat kleine zaakjes in Den Haag. Een bod bleek nog niet mogelijk, omdat men wacht op een programma dat de prijs bepaalt. Over de 1,5% die TisLams noemt, werd met geen woord gerept. Als het klopt, ga ik er wel serieus over nadenken. Maar ik wil dit spel natuurlijk niet ieder jaar herhalen.

Mijn vertrouwen in de beloftes van Tesla is enigszins geschaad door deze affaire. Er zijn kopers geweest die uitdrukkelijk hebben gevraagd of er op korte termijn iets opmerkelijks ging wijzigen. Toen dat werd ontkend, is men tot aanschaf overgegaan om er twee weken later achter te komen dat de D uitkwam. Sommigen hebben daar smalend over gedaan, maar ik vind het beschamend voor Tesla. Afdoen met "dat kon die verkoper toch ook niet weten" vind ik onvoldoende. Als je zo'n serieuze vraag stelt, dan stel die je aan de 'organisatie', niet aan een toevallige passant met een Tesla Crew shirt. Als die het niet weet, moet hij het gaan vragen. Als men de primeur niet wil bederven, kan men antwoorden: "wacht nog even een paar weekjes" (het geruchtencircuit levert ook weer aandacht op).
 
De afgelopen dagen zijn er veel berichten in diverse threads geweest over gebreken aan de auto, de service, het nakomen van beloftes e.d.

Ik wil hier op reageren en doe dat maar in dit draadje.

Natuurlijk zijn de genoemde gebreken erg vervelend en moeten ze opgelost worden. Maar op andere punten kies ik een andere invalshoek.

1) Toen mijn S kwam, eerder dan ingepland omdat ik een inventory car kon krijgen, was het spannend of er wel inklapbare spiegels op zouden zitten. Gezien de breedte van de auto in relatie tot de garagedeur hier thuis is dat wel erg belangrijk. Zeker omdat het toen zo was dat het achteraf niet alsnog kon worden ingebouwd. Een aantal maanden later werd het wel mogelijk om dit te retrofitten. (Bij mij zaten ze er overigens gewoon op)

2) Een vriend van mij, uit Hongarije, had een S besteld die in mei zou worden afgeleverd. Hij had er spijt van dat hij geen duolader had besteld. Ik ben toen voor hem naar Tesla gegaan maar hoorde dat dat niet zo eenvoudig kan en dat het, als hij het echt wilde, aanzienlijk meer dan €.3.000,00 zou moeten kosten. Een paar maanden later was het, in het kader van de 32A fix mogelijk tegen de normale meerprijs. Daarom verwacht ik dat er op enig moment wel een mogelijkheid komt om een ACC in te laten bouwen. Alle aanpassingen voor de auto-pilot lijken we wat minder mogelijk (tegen een redelijke prijs) Dus net als bij de spiegels en de duolader wacht ik gewoon af.

3) Bij de introductie in Duitsland werd duidelijk dat de Autobahn hogere eisen stelt aan een auto en uiteraard zijn de duitse merken hier goed in thuis. EM heeft toen gezegd dat men werkte aan een versie die, zoals we dat dertig jaar geleden noemden, "Autobahnfest" zou zijn. Op de forums werd sindsdien gespeculeerd en werd al min of meer vastgesteld dat het om een aanpassing van het onderstel zou gaan en niet dat de topsnelheid omhoog zou gaan. We weten de rest van het verhaal. De nieuwe 85D versies hebben een topsnelheid van 250 km, net als de duitse topmodellen (op de sportwagens na). Tegelijk een echt "insane" acceleratie van 0-100 in 3,4 seconden. Het is dus gewoon uitgekomen.
Zo zal het mij niet verbazen als er ergens volgend jaar een "Time to unveil the B" komt waarbij dan een vernieuwde batterij met 125 kWh wordt aangekondigd als optie. Dat zit er gewoon in.

4) Toen wij de auto bestelden was het Superchargernetwerk in de eerste fase. We hoopten dat we dit jaar nog een keer met de auto naar Hongarije zouden kunnen rijden, met dan een paar keer 22kW laden. In de eerste berichten was er sprake van een Supercharger bij Hengersberg (tussen Regensburg en Passau). Dat was precies ons overnachtingspunt, dus als die er eenmaal zou zijn..... Vervolgens verdween hij van de kaart (hoewel de website van de Autohof hem wel bleef noemen). We hadden hem al een beetje afgeschreven totdat afgelopen weekend hij er ineens was. Inmiddels zijn we trouwens al drie keer naar Hongarije geweest dit jaar en de geplande uitbouw is vele malen meer dan we hoopten. Vanaf 0 naar 100 Superchargers in ongeveer één jaar vind ik een hoogstandje.

5) De navigatie in versie 6.0 is ook wat mij betreft niet af. Hij brengt mij wel waar ik zijn moet maar soms via wonderlijke wegen. De omleidingen lijken niet altijd logisch maar terwijl ik een aantal malen deze terecht heb genegeerd is er ook een keer of vijf geweest dat ik spijt dat dat ik niet naar hem geluisterd heb. Ik verwacht niet anders dan dat er binnenkort een nieuwe versie komt die dat oplost. Waar ik van blijf genieten is de eenvoud van de bediening. Tik een bedrijfsnaam in, staat hij in de lijst van resultaten?, één klikje en de navigatie begint. Als ik bedenk hoeveel handelingen ik moet verrichten om de navigatie van de Leaf in te stellen, inclusief een tweetal "Zeker weten?" knoppen vind ik dat een verademing. "En dan de knappe agendafunctie. Het werkt in de hand dat ik mijn afspraken goed in mijn agenda zet, met adres en telefoonnummer (voor het geval het "uitloopt" op de weg. Daarna is het maar één klikje om onderweg te zijn. Deze functie zou ik niet meer willen missen.
Ik wacht ook met spanning op de beloofde connectiviteit. Zeker wanneer de dichtheid van de Superchargers groter wordt en er alternatieven zijn kan de navigatie daarbij helpen door gebruik te maken van de bezettingsgraad van de Supercharger, de nog benodigde laadtijd en zelfs rekening houden met andere Tesla's die op weg zijn naar dezelfde Supercharger.

6) Ook ik heb wel wat met de auto gehad. Het panodak dat niet verder open ging en uiteindelijk ook een vervangende drive-train omdat ik de brom had. Het dak werd "on the fly" gerepareerd, half uurtje, en de drive-train na een aantal weken ook. Het waren geen gebreken die de bedrijfszekerheid betroffen. Wat dat betreft hebben we nu 35.000 probleemloze kilometers gehad. Als extra kreeg ik er in de loop van de tijd bij: armor-plate, nieuw schermpje achter het stuur (met het oog op toekomstige "aanpassingen"), nieuwe matten (denk ik, want ze klappen niet meer naar binnen), 32 A fix, bandenwissel voor-achter i.c.m. drivetrain en misschien vergeet ik nog iets. Dat alles zonder dat ik er ook maar één cent voor heb moeten betalen. En natuurlijk alle software-uitbreidingen. Onderhoudskosten: tot nu toe nog steeds €.0,00.

7) Elk contact met Tesla is plezierig geweest. Er was altijd koffie, wanneer nodig een loaner, tijd voor een praatje, nu ook twee Supercharger-stalls die ik al een paar keer heb gebruikt en elke keer was de auto tot in de puntjes gewassen en gepoetst (denk ik, ziet er dan als nieuw uit) waarbij ook de binnenkant is meegenomen.

8) Ook ik ben benieuwd naar wat Tesla doet richting de bestaande klanten. Van diverse kanten heb ik gehoord dat er een terugkoopvoorstel komt wanneer voor een D versie wordt gekozen. Iemand bij de SuC Oosterhout vertelde mij dat hij van Tesla had gehoord dat hij een aanbod zal gaan krijgen, net als iedereen die dat wil. Het is bekend dat Tesla ook de gebruikte auto's wil managen dus wacht ik rustig af. Wie weet. Als ik dan lees dat men aan een aftrek van 1,5% per maand gebruik denkt dan is dat hoopgevend. Alle reden om gewoon maar af te wachten.

9) Tenslotte de vergelijking met andere auto's. Bij Tesla gaat het om de nieuwe techniek die een schot in de roos blijkt te zijn. Dat heeft men gecombineerd met een mooie auto die ook wat spartaanse kantjes heeft. Geen 12 bekerhouders, geen 15 opbergvakjes, geen middenconsole. Eerlijk gezegd bevalt mij dat juist goed. Iedereen neemt nu zijn rommel mee en de auto blijft "zen-achtig" netjes. Het is een kwestie van smaak maar ik ervaar het zeker niet als een tekortkoming.

Zo is er nog veel meer te vertellen en iedereen heeft wel een beetje gelijk maar ik wilde dit er tegenover stellen.
 
Last edited:
...Zo wordt de auto ook gepresenteerd en dus wordt hij op die manier vergeleken...
...Dat zit mij ook dwars: Je zou hem eigenlijk moeten vergelijke met een 29% duurdere ICE, omdat in de Tesla prijs geen BPM zit en bij een ICE wel...
...Absoluut oneens: De Tesla wordt in de markt gezet als een Premium Sedan op het niveau van een BMW 5 serie. Het prijsniveau is vergelijkbaar, dus geen wonder dat dat de benchmark is...
...4,5 liter bi-turbo V8 blok met 8-traps automaat....
...Maar ga niet zeggen dat ik hem met ene Passaat moet vergelijken...

Dit is precies wat ik bedoel. Met deze verwachtingen kun je maar één kant op, en dat is teleurstelling.
Hoe kan een nieuwe autofabrikant, met hun eerste volledig in huis ontwikkelde model, met nieuw ontwikkelde accu en elektrische drive train, en daarvan de eerste serie ('modeljaar'), die auto meteen op hetzelfde uitrustingsniveau krijgen als bestaande fabrikanten, en dan ook nog concurreren op prijs? Dat is toch compleet onrealistisch? Dat is wat me verbaast, een gebrek aan realisme bij veel (internationale) forumleden (ik viel jou overigens niet aan met mijn vorige post, je hebt je al eerder kritisch uitgelaten - toen maakte je deze vergelijking ook en die viel in het nadeel van Tesla uit - uiteraard).

Ik geef niks om wat Tesla's marketing verder allemaal beweert. Die zetten de auto in het mooiste licht en vergelijken met wat hen uitkomt. Dat is marketing, daar moet je kritisch tegenover staan als je een aankoop doet. En beloftes van bedrijven, ja die schrijf ik hier op de toiletrol. (ik ben zelf software ingenieur, en weet precies hoe het gaat met beloofde opleverdata, beloofde functionaliteit etc. in softwareland)

Ik heb de aankoop zelf puur en alleen gebaseerd op de proefrit i.c.m. wat er over Tesla's implementatie van de techniek bekend was, en het nettobedrag dat ik ging uitgeven vergeleken met de hoeveelheid auto die ik daarvoor kreeg, en of die auto voldeed aan waar ik hem voor nodig had. Ik kan je vertellen dat in mijn geval zonder de belastingvoordelen die vergelijking helemaal niet ten voordele van Tesla uitkwam (zoveel kilometers rijd ik niet dat ik het uit de TCO kan halen - en het milieuvoordeel is dientengevolge ook kleiner)... Ik ben bang dat dat nog wel een paar jaar zo blijft qua stekkerauto's, dus ik hoop dat Den Haag de subsidiekraan niet te snel dichtdraait...

Zo, nu ga ik weer een tijdje op lurk mode want ik heb intussen bijna meer woorden op het forum geschreven deze dagen dan dat ik software heb geprogrammeerd :)
 
8) Ook ik ben benieuwd naar wat Tesla doet richting de bestaande klanten. Van diverse kanten heb ik gehoord dat er een terugkoopvoorstel komt wanneer voor een D versie wordt gekozen. Iemand bij de SuC Oosterhout vertelde mij dat hij van Tesla had gehoord dat hij een aanbod zal gaan krijgen, net als iedereen die dat wil. Het is bekend dat Tesla ook de gebruikte auto's wil managen dus wacht ik rustig af. Wie weet. Als ik dan lees dat men aan een aftrek van 1,5% per maand gebruik denkt dan is dat hoopgevend. Alle reden om gewoon maar af te wachten.

Hans, ik wil hier nog aan toevoegen dat ik in augustus een P85 heb besteld die in productie was toen ik, zonder enig probleem, heb kunnen upgraden naar een P85D. Ik weet niet hoeveel constructeurs dit zouden toestaan maar ik vind dit niet vanzelfsprekend. De P85 is nu onderweg en zal begin december aan iemand anders verkocht worden.
 
De afgelopen dagen zijn er veel berichten in diverse threads geweest over gebreken aan de auto, de service, het nakomen van beloftes e.d.

Ik wil hier op reageren en doe dat maar in dit draadje.
Je hebt gelijk in alle punten die je maakt, en in het bijzonder in punt 7; De jongens en meisjes bij het Tesla Service center doen allemaal hun uiterste best om het allemaal netjes op te lossen. Maar de corporate policy zou wel wat meer aandacht mogen geven aan software stabiliteit.

En velen hier doet het misschien niet veel om je auto kostbare nieuwe auto in het midden van de binnenstad met zijn achterklep open aan te treffen, maar mij doet dat wel wat. Zeker als blijkt dat het de auto zelf was die klep open deed. Dat betekent namelijk dat ik hem niet meer vol vertrouwen zomaar ergens kan parkeren.
 
En velen hier doet het misschien niet veel om je auto kostbare nieuwe auto in het midden van de binnenstad met zijn achterklep open aan te treffen, maar mij doet dat wel wat. Zeker als blijkt dat het de auto zelf was die klep open deed. Dat betekent namelijk dat ik hem niet meer vol vertrouwen zomaar ergens kan parkeren.

Nou, ik heb het niet meegemaakt. Maar als mij dat zou overkomen dan zou ik er net zo als jij over denken. Dat mag natuurlijk niet en moet opgelost worden. Wat ook de oorzaak is. Tegelijkertijd de maatregelen nemen waar mogelijk die voorkomen dat het bij anderen ook kan gebeuren. Ik ben het volledig met je eens op dit punt.
 
Je hebt gelijk in alle punten die je maakt, en in het bijzonder in punt 7; De jongens en meisjes bij het Tesla Service center doen allemaal hun uiterste best om het allemaal netjes op te lossen. Maar de corporate policy zou wel wat meer aandacht mogen geven aan software stabiliteit.

Het feit dat men OTA software updates kan sturen doet hier geen goed aan. Het doet immers niet genoeg "pijn" om software met bugs te releasen. Men kan er toch van uitgaan dat deze later gemakkelijk kunnen gefixt worden. Men loopt hiermee wel het gevaar het vertrouwen van de klanten te ondermijnen en dat is veel moeilijker te herstellen dan te verliezen.

Anyway, ik ben er van overtuigd dat het prioriteit krijgt wanneer er in voldoende grote getale over geklaagd wordt. Tesla maakt geen reclame en baseert zijn sales dus voornamelijk op positieve reviews en verhalen van tevreden klanten. Zet je issues eens op papier, zonder te negatief te worden, en vraag aan Tesla hoe je samen tot een aanvaardbare oplossing kan komen. Ik wens je in elk geval een positief vervolg toe.