MindBender
Bite my shiny metal ass
Dat is zo, maar met een beetje testen en aandacht voor klachten uit het veld kom je een heel eind. In elk geval een stuk verder dan we nu zijn. Het heeft gewoon geen prioriteit.Foutloze software schrijven is moeilijk.
Je zou het inderdaad moeten vergelijken met fabrikanten met vergelijkbare productieaantallen, maar dan kom je al gauw bij de categorie exclusieve sportwagen terecht, de jongens speeltjes. En dat was precies de eerste vraag die ik stelde in de showroom: Is het een speeltje of kan ik hem gewoon dagelijks gebruiken? het antwoord liet niets aan onduidelijkheid over. Zo wordt de auto ook gepresenteerd en dus wordt hij op die manier vergeleken.Een vergelijking met bestaande grote merken is niet eerlijk. Je kunt een organisatie als BMW die miljoenen auto's per jaar bouwt en dat proces tot in de puntjes onder controle heeft niet vergelijken met een nieuwkomer als Tesla. Een vergelijking met een kleine series sportwagenbouwer zou al eerlijker zijn.
Dat zit mij ook dwars: Je zou hem eigenlijk moeten vergelijke met een 29% duurdere ICE, omdat in de Tesla prijs geen BPM zit en bij een ICE wel.Een ander puntje dat me iedere keer dwarszit: men vergelijkt deze auto continu met een gelijkgeprijsde ICE, en dan het liefst een luxe sedan met alle technische snufjes erop en eraan.
Absoluut oneens: De Tesla wordt in de markt gezet als een Premium Sedan op het niveau van een BMW 5 serie. Het prijsniveau is vergelijkbaar, dus geen wonder dat dat de benchmark is.Ik vind de Tesla Model S een ruime middenklasser met uitstekende rijeigenschappen en acceleratie. De prijs is veel hoger dan wat je voor een ICE middenklasser zou betalen, maar dat komt vanwege accupakket en 25% winstmarge die Tesla erbovenop legt. (die meerprijs wordt je door de overheid weer (deels) vergoed in de vorm van belastingvoordeel).
Natuurlijk is er gigantisch geïnvesteerd in motor- en accutechniek. Tesla heeft op dat gebied echt baanbrekende innovaties en onderzoek gedaan; Gelukkig hebben ze dat gedeelte goed op orde. Maar de productiekosten voor de elektrische drivetrain en het accupakket vallen een stuk lager uit dat die van een 4,5 liter bi-turbo V8 blok met 8-traps automaat. Dat verschil, en de BPM is ze van harte gegund, want het zorgt voor een naar mijn smaak superieure rij-ervaring. Maar ga niet zeggen dat ik hem met ene Passaat moet vergelijken.
Ik denk dat je de productiekosten van een ICE gebaseerde drivetrain een beetje onderschat, zelfs die van een grote fabrikant.Dus als je hem vergelijkt met een duurdere middenklasser, dan klopt het allemaal redelijk qua uitrustingsniveau etc. De meeste middenklassers hebben geen ACC standaard, hebben geen 4WD als sub-5000 euro optie enz.
Ga je hem vergelijken met auto's uit het topsegment, ja dan gaat het mank. Hoe kan men überhaupt verwachten dat Tesla voor diezelfde prijs als een dinosaurus een gelijkwaardige auto kan leveren, maar dan ook nog voorzien van al die nieuwe innovatieve technologie (accupakket, electric drivetrain etc)?
Ik denk niet dat Tesla er veel van gaat verkopen als ze hem tegen een Passaat gaan marketen...