Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in Ardennen/Wallonië

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Voor degenen die het niet te ver zoeken deze vakantie of geneuterd zijn in de Ardennen zijn er nu door Ores (de Waalse netbeheerder) meerdere 22kW-laadpunten geplaatst.
Ongeacht het afgenomen vermogen geldt er een tarief van 1€/30min en te activeren dmv een sms.
Werkt eigenlijk perfect, weet alleen niet of het ook met buitenlandse sim-kaart werkt.
Locaties staan op chargemap.com of "Ores mobilité".
Als iemand met een Nederlandse sim-kaart eens in de buurt van zo'n punt is probeer het dan zeker eens dan kunnen we geneuterde teslavrienden in de toekomst daarmee helpen.

Edit: ik kan op Ores mobilité niet direct een kaart vinden met hun laadpunten.
(Sankt-Vith heb ik gisteren geprobeerd)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
....
Werkt eigenlijk perfect, weet alleen niet of het ook met buitenlandse sim-kaart werkt.
Locaties staan op chargemap.com of "Ores mobilité".
Als iemand met een Nederlandse sim-kaart eens in de buurt van zo'n punt is probeer het dan zeker eens dan kunnen we geneuterde teslavrienden in de toekomst daarmee helpen.

Edit: ik kan op Ores mobilité niet direct een kaart vinden met hun laadpunten.
(Sankt-Vith heb ik gisteren geprobeerd)
Begin augustus stop ik in Malmedy. Kan de lader wel even proberen te activeren met nederlandse sim als dat nog niet gedaan is tegen die tijd.
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik blijf het allemaal een beetje schraal vinden helaas. Chademo is er maar 2, bij een Nissan dealer tijdens openingstijden.
Hopelijk gaat suc Arlon snel open!

Uiteraard!
Wij hebben in België 700laadpunten, jullie in Nederland 6000... je zou dus kunnen denken dat wij jullie de kinderziektes er uit laten halen en wij dan ineens publiekladen 2.0 gaan installeren ;).

Maar even serieus, het is dan ook zo belangrijk is dat we weten of dit werkt met jullie sim-kaarten. Je weet zelf hoeveel noodoproepen we hier at en toe op het forum krijgen.
 
Uiteraard!
Wij hebben in België 700laadpunten, jullie in Nederland 6000... je zou dus kunnen denken dat wij jullie de kinderziektes er uit laten halen en wij dan ineens publiekladen 2.0 gaan installeren ;).

Maar even serieus, het is dan ook zo belangrijk is dat we weten of dit werkt met jullie sim-kaarten. Je weet zelf hoeveel noodoproepen we hier at en toe op het forum krijgen.

Frederik, als het gelinkt is aan 4242 zal het niet gaan met buitenlandse sims.
4242 is onderdeel van 4411.be en die staan enkel Belgische simkaarten toe, wellicht omwille van het debiteren via de simkaart van de parkeer- en/of laadbeurten. Proximus en Mobistar ( nu Orange ) moeten niet registreren, de anderen wel.

Xavier
 
Frederik, als het gelinkt is aan 4242 zal het niet gaan met buitenlandse sims.
4242 is onderdeel van 4411.be en die staan enkel Belgische simkaarten toe, wellicht omwille van het debiteren via de simkaart van de parkeer- en/of laadbeurten. Proximus en Mobistar ( nu Orange ) moeten niet registreren, de anderen wel.

Xavier
Dat meen je niet. Het is inderdaad naar 4242 dat de sms moet gestuurd worden. :mad:
 
Frederik, als het gelinkt is aan 4242 zal het niet gaan met buitenlandse sims.
4242 is onderdeel van 4411.be en die staan enkel Belgische simkaarten toe, wellicht omwille van het debiteren via de simkaart van de parkeer- en/of laadbeurten. Proximus en Mobistar ( nu Orange ) moeten niet registreren, de anderen wel.

Xavier
Je kan wel een account nemen op 4411 en laten achteraf factureren ipv te betalen via SMS. Werkt misschien ook zo voor buitenlandse sims.
 
Heb het ook opgezocht, klopt. Spijtig alleen er weer een tussenstap nodig is.

Ik vind dat handiger. Ik krijg maandelijks een factuur van mijn parkeerkosten ipv dat ik bonnetjes moet gaan bijhouden. Als ik daar ook publiek mee kan laden, zoveel te beter.

Ik moet wel zeggen dat ik, na 10K km Tesla rijden, mijn type 2 kabel nog voor de eerste keer uit de plastiek moet halen.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Op onze nationale feestdag heb ik Ores in Malmedy gebruikt. Het getuigt van erg veel discipline dat beide gereserveerde parkeerplaatsen vrij waren ondanks de festiviteiten en de jaarmarkt. De auto's stonden tot op kilometers van het centrum geparkeerd, maar die twee plaatsen waren vrij. Toch het vermelden waard, vooral ook omdat het wettelijke verkeersbord er niet was aangebracht en parkeren op die plaatsen strik genomen dus niet eens verboden was.

Dat 4242 samenwerkt met 4411 zoals hierboven al werd aangegeven, hebben we trouwens ondervonden. Omdat ik nog een een openstaande parkeerfactuurtje van 2,3€ had kon ik in eerste instantie de laadpaal niet activeren. Ik heb mij factuur online betaald en een minuut later lukte het laden dan wel. De kosten komen bij op de rekening van 4411 en worden 1x per maand afgerekend. Ik betaalde voor 28 kWh 5€. De eerste sessie welgeteld 12s te laat ontkoppeld waardoor ik een derde half uur aangerekend kreeg. Blijkbaar telt het ontkoppelen en niet de SMS die de sessie afsluit.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Heb diezelfde ervaring ivm het vrijhouden van de plaatsen en het afrekenen bij ontkoppelen. (Heb dit ook ineens op chargemap.com geplaatst)
En als je erover nadenkt nog niet zo dom. Het vermijdt dat je na een half uurtje het laden vanop restaurant stopt maar wel lekker blijft verder dineren. (Zoals ik probeerde :oops:)
 
Update 2021. Het is nog steeds erg moeilijk te doen. Er is een website https://vakantiehuismetlaadpaal.nl/belgie/ maar die haalt info van o.a. booking.com en die is onvolledig en soms zelfs onjuist. Meeste huisjes willen niet dat je een snoer naar binnen gooit, of ze vragen 40-45 cent per kWh.

Wij zijn maar op rijafstand van de SuC in Remouchamps gaan zoeken.
20211019_164504.jpg


Heb mijn ogen open gehouden voor verborgen laadpalen, maar die kan ik niet vinden.
 
Wij zaten een weekje in Krinkelt. Dit ligt tussen Verviers (SuC) en Troisvierges (Gratis laden bij Lidl), op zich hebben we geen problemen ondervonden wat het laden betrof.
De B&B zelf had inderdaad geen laadfaciliteiten en tot hiertoe ook nog geen vraag toe gehad. Men ging er in de toekomst wel eens over denken moesten er meer vraag zijn...
 
  • Informative
Reactions: Stream
Update 2021. Het is nog steeds erg moeilijk te doen.

Hoezo? Je hebt minstens 350 km range? Dan heb je toch geen laadpunt op bestemming nodig?
In de Ardennen is het aan zo goed als elke laadpaal mooi om te wandelen. Of er is een leuk restaurantje in de buurt. Of stadje.
Van dit soort post krijgt EV rijden zijn slechte naam. Als we zelf al zeggen dat het niet te doen is…
Al een dozijn roadtrips gedaan. Nog nooit is laden een domper geweest op de feestvreugde. Ja je moet een tiental minuten research doen: waar staan er laadpalen die in aanmerking komen? Wat kan ik daar ondertussen doen? En tenslotte kiezen wat het leukste is. En zelfs als de enige optie is om aan een SuC in de wagen te zitten, dan doe ik daar wat ik anders sowieso ergens anders toch zou doen. Zoeken naar activiteiten voor de volgende dagen. Uitstapjes plannen, overnachting boeken, foto’s ordenen. Dit alles in een comfortabele zetel en met goeie muziek. Meestal vind ik de laadtijd dan te kort.

D24A7BED-D020-4B8E-9D22-8442842BD9CD.png


864989E7-F129-412F-851A-1CD9E833C719.png
 
Ik snap je reactie niet. We geven EV een goede naam door meer laadpalen te bouwen en niet door die paar laadpalen een erg goede naam te geven. Een laadpaal is namelijk niet een attractie op zich.

We hebben het opgelost door activiteiten op te zoeken in de omgeving en in de buurt van een SuC een huisje te zoeken. Ik wou dus veel liever naar een ander huisje, maar dan moest ik 70km rijden en 70 minuten in de auto zitten om überhaupt naar de dichtsbijzijnde snellader te komen - dat was mij te onpraktisch. De trip morgen naar de grotten van Han gaat gelukkig/helaas niet door, want anders had ik nu bij de SuC moeten staan voor voldoende prik. Door al deze aanpassingen haal ik Luik/Liège nog makkelijk en kan daarmee thuis komen.

Dit waren de activiteiten en hoe ik er kon laden:
  • Durbuy: enige laadpaal is van het hotel (privé, net zoals veel destination chargers), en verder geen laadpaal op loopafstand
  • Remouchamps grotten: SuC is 20 minuten lopen. Toch maar in de buurt geparkeerd, want kleine kinderen (die lopen een heel stuk langzamer, en er zijn niet erg veel trottoirs dus onveilig).
  • Lidl van Aywaille heeft geen lader, net zoals alle ander Lidls in de Ardennen (behalve die bij Luxemburg, hierboven genoemd). Andere supermarkten in de omgeving hebben ook geen laders.
  • Monde Sauvage Safari Parc heeft geen lader.
Dus 0% van de touristische plekken en supermarkten had een laadpaal.

Alhoewel ik het heerlijk vind een ommetje van 10km te maken, heb ik een kiddo van 3 die al jankt bij 2km. Luxe restaurants (waar de meeste laadpalen staan, zover ik heb kunnen zien) met kleine kinderen is vragen om moeilijkheden. Dus bedankt voor het advies om te gaan wandelen of te gaan dineren, maar dat gaat helaas niet lukken.

Als Wallonië interessanter wil zijn voor EVs dan moet er flink geïnvesteerd worden in laadpalen bij populaire attracties. Laden bij het huisje krijg je er alleen uit als iedere huurder met de EV komt of de kWh-prijs erg hoog maakt - maakt het een kip-ei probleem, maar subsidies helpen.

De volgende keer gaan we in de buurt van Rochefort. Daar zijn naast die van Ionity 350kW meerdere laadpalen van 50kW te vinden. Hopelijk bouwen ze de komende jaren nog flink wat bij in dat gebied in het midden.
Screenshot_20211020-202535_Chargemap.jpg