Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden tot 70, 80, 90, of 100%?

This site may earn commission on affiliate links.
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat snelladen niet schadelijk is voor de accu. Wat is wel schadelijk?

- (Snel)Laden op een TE hoge temperatuur. Boven de 50 graden.
Laden op een hoge temperatuur, bijv. 40-45 graden, is juist goed voor de cellen. Dus ga gerust superchargen, het BMS zorgt dat de temperatuur niet te hoog wordt. Zoek in Google op de Tesla's van Tesloop die 300.000km ge-supercharged hebben.

- Snel ontladen.
Dus veel plankgas accellereren

- Diep ontladen.
Vermijd onder de 10% SoC.

- Langdurig te hoge SoC.
Vermijd een SoC van 90% of hoger.
 
  • Like
Reactions: Cely
Ik rij weinig, laad tot 70% met de paal in de straat. Ga laden als ik onder de 40% kom. Binnenkort verhuis ik en heb ik een eigen lader voor de deur. Dan zal ik dagelijk laden tot waarschijnlijk standaard 55 of 60%.

Dat is waar ik me prettig bij voel. Ik heb nog steeds degradatie. Als ik onverwachts de auto nodig heb kan ik altijd nog met 40% naar 0% rijden. Dat is echt geen probleem als je maar direct weer gaat laden. Zelfde voor laden naar 100%. Op de vakantieritten is dat de standaard. De eerste stint van 100% oprijden naar onder de 5% en dat is een lang hele hele lange rit. Die doe ik dan ook in de nacht want anders krijg ik van de andere aanwezigen veel geklaag over wanneer we nou gaan stoppen.
 
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat snelladen niet schadelijk is voor de accu. Wat is wel schadelijk?
Het zal niet voor niets zijn dat Tesla bij een aantal modellen de laadsnelheid drastisch terugbrengt na een bepaald aantal keren snelladen. Ik prefereer daarom het normale 11kW laden boven snelladen. Ondanks dat ik gratis kan snelladen maak ik daar maar amper gebruik van. Eigenlijk alleen bij lange ritten, maar de rest gaat thuis aan de lader. Overigens is dat primair dat ik geen zin heb om om te rijden en/of te wachten bij zo'n laadpaal.
 
Ik vermoed dat alle modellen hier vroeg of laat in bepaalde mate last van krijgen. Een batterij verouderd (Leeftijd + gebruik) nu eenmaal en wordt daarmee gevoeliger voor overbelasting. Om dit tegen te gaan wordt de laadcurve aangepast zodat de levensduur van de batterij zo lang mogelijk gemaakt kan worden. Als je inderdaad veel moet superchargen voor het werk is dit vervelend. a.d.a.k. heb je dan waarschijnlijk ook iedere 4 jaar een nieuwe auto. Voor de gemiddelde mens is dit minder een probleem, alleen tijdens de vakanties.
 
Heb je een linkje naar dat onderzoek? Ergens mis ik iets.

Als 0.5C (= I * t) laden de norm is, dan halveer ik mijn laadtijd (t) en verdubbel de stroom (I). Dan zou ik theoretisch dus meer kunnen laden in een kortere tijd zonder schade. Uiteraard zit er wel een beperking op de distributieleidingen van de stroom (I) en daarmee op het vermogen waarmee ik kan laden.

Formules:
P (W) = U (V) * I (A)
Q(C) = I (A) * t
 
Zie het onderzoek in de bijlage.
Hoge charge en discharge rates worden in dit onderzoek schadelijk genoemd. Hoog wordt gedefinieerd als 3C, dus bij een 100D accupack boven de 280 kW.
Maar: Bij een lage SoC, is zelfs 4C niet schadelijk. Dit regelt het Tesla BMS dus prima.

The data show two distinct ageing patterns, one for the lower SOC levels and one for the higher
SOC levels. This has also been observed when performing post mortem on the investigated cells
where two cells in 60–70% SOC and 10–20% SOC were studied. The study showed that cycling in
60–70% SOC generated greater loss of cathode material, thicker SEI (Solid Electrolyte Interface) layer,
and higher resistance on the anode compared to the cell cycled in 10–20% SOC [12]. Surprisingly, in the
lower SOC levels, even the 4C test is performing well.
 

Attachments

  • Extending_Battery_Lifetime_by_Avoiding_High_SOC.pdf
    985.8 KB · Views: 61
Boven 0.5C schadelijk? Bron?

Ik heb hard gezocht, kan er niets over vinden. Ik zal iets verkeerd geïnterpreteerd hebben.

Hoge charge en discharge rates worden in dit onderzoek schadelijk genoemd. Hoog wordt gedefinieerd als 3C, dus bij een 100D accupack boven de 280 kW.
Maar: Bij een lage SoC, is zelfs 4C niet schadelijk. Dit regelt het Tesla BMS dus prima.

Toch rijmt het niet met de (Tesla) werkelijkheid. Het BMS heeft zelfs 2 caps, laadsnelheid en capaciteit.

De vele 85kWh packs geven dit aan. 3C is circa 255kW, een snelheid waarmee deze packs nooit geladen zijn.

Tesla geeft zelf aan dat voor de 100 packs er throttling is maar dat ik dacht deze nooit verder zal zakken dan ik dacht 92 of 96kW en dat is dus voor het gemak 1C.
 
Ik denk dat de throttling (cap) niet wordt ingezet met als doel degradatie tegen te gaan.
Het zou eerder gaan om brandveiligheid bij aging cells.

Het in brand vliegen van cellen is best een extreme vorm van degradatie :).

Maar even zonder gekheid, het gaat hier dus om controle te houden op de temperatuur om het chemische process te controleren en de cel te beschermen tegen deze degratie van de hoe het het ding "anode" (?) om een thermal runaway te voorkomen. Met te hoge vermogens zal deze dus beschadigen en dat vind ik dus degradatie.