Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden tot 70, 80, 90, of 100%?

This site may earn commission on affiliate links.
Maar had dat dan werkelijk te maken met het gratis laden of met de verkoopcijfers voor Tesla?

Dat is dan Tesla's probleem, niet van de klant lijkt mij.

Begrijp mij niet verkeerd: ik ben gek op Tesla, ik heb
aandelen Tesla, ik ben ieder verjaardagsfeestje met liefde de pispaal voor Tesla en voor mijn vrouw schaffen we nu de Model 3 prive aan. Ik zoek dus zeker geen spijkers op laag water. Maar de informatievoorziening moet wel correct zijn.

Zonder bericht mijn laadsnelheid afknijpen vanwege mijn laadgedrag terwijl ik nooit uitleg heb gekregen over de consequenties van bepaald laadgedrag vind ik niet correct. Dat hoef ik bij mijn klanten in ieder geval niet te flikken. En als het is zoals @balblas terecht oppert dat Tesla dit zelf in juni 2018 toen ik mijn Tesla bestelde mogelijk ook nog niet wist dan vind ik dat ook uitstekend verdedigbaar. Het hoort bij de 'startup' die Tesla is. Maar laat het mij wel weten. Communiceer.

Binnenkort krijg ik mobile service over de vloer over mijn laadsnelheid. Als zijn/haar uitleg is dat dit komt door mijn laadgedrag en dat ik daardoor permanent afgeknepen ben dan krijgt de beste operator uiteraard vriendelijk een kop koffie aangeboden maar ook kritische vragen hoe we dit gaan oplossen. Tenzij het inderdaad om een zeer beperkte tijdstoename gaat tov de maximale laadsnelheid van mijn S, dat kan de operator vast uitrekenen.
 
Dat is dan Tesla's probleem, niet van de klant lijkt mij.

Begrijp mij niet verkeerd: ik ben gek op Tesla, ik heb
aandelen Tesla, ik ben ieder verjaardagsfeestje met liefde de pispaal voor Tesla en voor mijn vrouw schaffen we nu de Model 3 prive aan. Ik zoek dus zeker geen spijkers op laag water. Maar de informatievoorziening moet wel correct zijn.

Zonder bericht mijn laadsnelheid afknijpen vanwege mijn laadgedrag terwijl ik nooit uitleg heb gekregen over de consequenties van bepaald laadgedrag vind ik niet correct. Dat hoef ik bij mijn klanten in ieder geval niet te flikken. En als het is zoals @balblas terecht oppert dat Tesla dit zelf in juni 2018 toen ik mijn Tesla bestelde mogelijk ook nog niet wist dan vind ik dat ook uitstekend verdedigbaar. Het hoort bij de 'startup' die Tesla is. Maar laat het mij wel weten. Communiceer.

Binnenkort krijg ik mobile service over de vloer over mijn laadsnelheid. Als zijn/haar uitleg is dat dit komt door mijn laadgedrag en dat ik daardoor permanent afgeknepen ben dan krijgt de beste operator uiteraard vriendelijk een kop koffie aangeboden maar ook kritische vragen hoe we dit gaan oplossen. Tenzij het inderdaad om een zeer beperkte tijdstoename gaat tov de maximale laadsnelheid van mijn S, dat kan de operator vast uitrekenen.
Mbt (zonder bericht laadsnelheid afknijpen...) terwijl ik nooit uitleg heb gekregen over de consequenties van bepaald laadgedrag.... het volgende.
Tesla had (en heeft misschien nog steeds) het beleid dat de (toekomstige) klant zich op alle vlakken van de auto zich bv via youtube en de verschillende sites (zoals deze) grondig verdiept voordat deze de auto koopt of net in ontvangst heeft gekregen. Althans dat is mijn ervaring die ik meekreeg in al de jaren vooaf gaande aan mijn koop. Dat is waarschijnlijk een van de redenen waarom de communicatie in de SeC en verkooppunten minder is. Daarnaast geven alle medewerkers ook constant aan dat de kopers (in spe) vaak meer weten dan zijzelf. Ook hebben minder toegang tot alle info of hebben de tijd er niet voor. Consequenties van een baby met versnelde groeiproblemen.
 
  • Disagree
Reactions: Tezlaowner and SMU
Tesla had (en heeft misschien nog steeds) het beleid dat de (toekomstige) klant zich op alle vlakken van de auto zich bv via youtube en de verschillende sites (zoals deze) grondig verdiept voordat deze de auto koopt of net in ontvangst heeft gekregen.

Ja doei ;)
Wij zijn stuurlui die aan de wal wat lopen te roepen. Alsof ik mijn auto van €100k+ moet leren kennen door naar youtubers en reaguurders te luisteren. Tien filmpjes, 6 verschillende meningen. Dat mag, maar beleid kan het nooit zijn geweest. Ik ben verdorie een psycholoog, geen natuurkundige. Ik weet niet eens wat het verschil is tussen kW en kWh (waar moeten die hoofdletters ook alweer?). Kom nu toch. Stel dat de Telegraaf en Geenstijl mijn belangrijkste bronnen zijn, dan zat ik nu toch mooi in zak en as. Ik ben dit absoluut met je oneens.

Daarnaast geven alle medewerkers ook constant aan dat de kopers (in spe) vaak meer weten dan zijzelf. Ook hebben minder toegang tot alle info of hebben de tijd er niet voor. Consequenties van een baby met versnelde groeiproblemen.

Idem, ja doei ;)
Dan mag Tesla mijn laadproblemen ook maar
uiterst coulant oplossen met een beroep op 'versnelde groeiproblemen waardoor ik geen uitleg heb gehad en waar jullie geen tijd voor hebben'.

Nee, dit gaat mij te gemakkelijk hoor.
 
Ja doei ;)
Wij zijn stuurlui die aan de wal wat lopen te roepen. Alsof ik mijn auto van €100k+ moet leren kennen door naar youtubers en reaguurders te luisteren. Tien filmpjes, 6 verschillende meningen. Dat mag, maar beleid kan het nooit zijn geweest. Ik ben verdorie een psycholoog, geen natuurkundige. Ik weet niet eens wat het verschil is tussen kW en kWh (waar moeten die hoofdletters ook alweer?). Kom nu toch. Stel dat de Telegraaf en Geenstijl mijn belangrijkste bronnen zijn, dan zat ik nu toch mooi in zak en as. Ik ben dit absoluut met je oneens.



Idem, ja doei ;)
Dan mag Tesla mijn laadproblemen ook maar
uiterst coulant oplossen met een beroep op 'versnelde groeiproblemen waardoor ik geen uitleg heb gehad en waar jullie geen tijd voor hebben'.

Nee, dit gaat mij te gemakkelijk hoor.
Ik geef alleen maar aan dat dit mijn ervaring is en dat de medewerkers van de SeC/verkoop Den Haag dat vaak ook aan mij hadden laten weten. Let wel op, want ik kwam per jaar wel een keer of 5 tot 6 in het SeC/verkoop. Vanaf 2014 kenden ze mij goed. Bijna iedereen kent mij en als ik binnen kwam groetten ze mij al met mijn naam. Zo ook nu nog, maar ik ben het laatste hele jaar maar 2 keer geweest. Maar altijd leuke gesprekken op een positieve manier, ook de laatste twee verleden jaar toen ik terecht een klacht had.
 
Vergeet ook niet dat wij wss als early adopters erg geinteresseerd zijn in deze materie maar als we iedereen in een EV willen krijgen en de hartjes veroveren, moet je er ook idd rekening mee houden dat voor de meeste stervelingen een auto dient om zich van A naar B ter verplaatsen en zich er dus niet in zo zullen verdiepen.

Ik zag laatst een filmpje waarbij m'n EVs tot 0% reed waarbij de Tesla, hoewel het verste geraakte, wel een van de verst verwijderde was mbt de rated range.

Persoonlijk bekruipt mij dan het gevoel, samen met het afknijpen, dat we toch niet helemaal correct worden geinformeerd, los staand van het feit dat ze wel onbetwistbaar de beste EVs maken.

Ik zou wel eens willen weten hoe dit bijvoorbeeld zit bij de Etron/Taycan al vermoed ik dat m'n daar ook zeker niet het achterste van de tong laten zien.
 
Mbt (zonder bericht laadsnelheid afknijpen...) terwijl ik nooit uitleg heb gekregen over de consequenties van bepaald laadgedrag.... het volgende.
Tesla had (en heeft misschien nog steeds) het beleid dat de (toekomstige) klant zich op alle vlakken van de auto zich bv via youtube en de verschillende sites (zoals deze) grondig verdiept voordat deze de auto koopt of net in ontvangst heeft gekregen. Althans dat is mijn ervaring die ik meekreeg in al de jaren vooaf gaande aan mijn koop. Dat is waarschijnlijk een van de redenen waarom de communicatie in de SeC en verkooppunten minder is. Daarnaast geven alle medewerkers ook constant aan dat de kopers (in spe) vaak meer weten dan zijzelf. Ook hebben minder toegang tot alle info of hebben de tijd er niet voor. Consequenties van een baby met versnelde groeiproblemen.

Je krijgt van mij een disagree - feit is dat communicatie van Tesla ver onder de maat is. Om dan maar te veronderstellen dat Tesla prospects zich maar moeten laten informeren via derden vind ik lachwekkend en dan druk ik me nog zachtjes uit.
 
Ik weet niet hoe het met de oorspronkelijke handleidingen van de S X en 3 zit maar er staat nu in: "Het piekniveau van de batterij kan iets afnemen na een groot aantal DC-snellaadsessies, bijvoorbeeld bij Superchargers. Ook staat er duidelijk in dat je de batterij niet naar 0% moet ontladen omdat dat schadelijk is.
Er is een hoop te mopperen op de manier van verkoop van Tesla maar deze informatie is gewoon te lezen en net als wij zal ook Tesla benieuwd zijn naar de werkelijke ontwikkeling van de batterijen in de S X en 3 na jarenlang gebruik en veel kilometers bij de verschillende gebruiks-/laadgewoonten.
Enne.... volgens mij zijn er nog steeds discussies over de vraag of maximale belasting van een dieselmotor na een koude start wel goed is voor de motor. Heeft de dealer mij destijds nooit iets van verteld.
 
Je mist totaal het punt... Natuurlijk pusht Tesla uitsluitend om sales targets te realiseren. Punt is dat Tesla (onbeperkt) SuC gebruikt als USP zonder aan te geven dat dit schadelijk kan zijn voor de batterij.

Ik had het punt niet gemist, maar reageerde alleen op de onderstaande zin..
Tesla heeft me bij mijn laatste bestelling gepusht eerder te bestellen om nog van gratis SuC gebruik te kunnen maken.
 
Je krijgt van mij een disagree - feit is dat communicatie van Tesla ver onder de maat is. Om dan maar te veronderstellen dat Tesla prospects zich maar moeten laten informeren via derden vind ik lachwekkend en dan druk ik me nog zachtjes uit.
Ook ik vind de communicatie op dit vlak onder de maat en ben het er niet mee eens, maar dat is wel waar ik mee te maken had. Dat was mijn ervaring en die van anderen, zo heb ik vaker gehoord. Of ik het er mee eens was of niet, dat is hier niet aan de orde. Maar een baby met stuipen kan. Ik heb mij er toen ook bij neergelegd dat ik het zelf moest uitzoeken. Dat had naast het vervelende ook een positieve kant. Ik volg nu meer het nieuws van Tesla en kan daarop anticiperen. Maar nogmaals .......Ik was het er niet mee eens, maar heb mijzelf opgepakt.
Wat natuurlijk ook meespeelt in het hele verhaal is dat de meeste klanten weten hoe ICE cars werken. Omdat EV's relatief nieuw zijn, zijn allerlei punten (w.o. Laadmethodes) nog niet bekend bij het publiek.

Hetzelfde effect als toen 120 jaar geleden de ICE zijn intrede deed. Toen moesten de klanten zelf ook heel veel uitzoeken terwijl de producenten het wel wisten, maar nog geen mankracht om het goed te communiceren..
Maar dat Superchargen heel slecht is, is ook niet de waarheid. Het is ihkv longevity alleen wat slechter dan alleen maar AC laden. En omdat ik minstens 15 jaar en het liefst 20 jaar wil blijven doen met de batterij zal ik (haast) nooit Superchargen. Pas na die periode wil ik een droge batterij die 1200 km actieradius geeft. Tegen die tijd kan je gewoon slapen in de auto en je wordt door de auto overal naar toe gebracht. Zelfs naar je graf mocht dat nodig blijken....... Maar liever blijf ik nog 60 jaar leven.
 
Last edited:
Maar het afknijpen van de laadsnelheid na zo'n 20.000kWh (gelijk aan ca 100.000-120.000 km) snelladen is natuurlijk wel een teken aan de wand.

Het knijpen start af veel eerder. Namelijk al na 2.500kWh voor S/X pre 100kWh packs. Zelf heb ik een 100 pack en ik haal ook al niet meer de +118kW voor langere tijd. Hij stort super snel in waar dit heel geleidelijk was na levering.
 
Het piekniveau van de batterij kan iets afnemen na een groot aantal DC-snellaadsessies, bijvoorbeeld bij Superchargers.

Iets..... even vertalen:

Het piekniveau van de batterij kan tot wel 30% afnemen na een groot aantal DC-snellaadsessies, bijvoorbeeld bij Superchargers.

:)

Verder zegt het niets over de laadsnelheid. Zoals velen aangeven zit het probleem degradatie van zowel de range als ook de laadsnelheid. Ik zit na 22.000 op 2.35% range degradatie en laadsnelheid reductie van 10-60% met gemiddeld

Laadsnelheid begin:

Van 118 tot 100kW van 10% tot 60%

upload_2020-2-17_10-41-3.png



Nu (~21.500km):

Bij 40% onder de 100kW, bij 50% met 85kW. Leuk die 125kW piek aan het begin maar je hebt er geen **** aan.

upload_2020-2-17_10-43-30.png



Geef mij naar die ~110kW met een piek van 118kW van 10 tot 60% want dat is 50kWh laden in 27 minuten. De tweede sessie zit op gemiddeld 96kW maar zou nog lager zijn als ik tot 60% zou laden.

Dat iets specificeren in laadsnelheid is dus 96/110 = -13% snelheidsreductie.

Oftewel, 2.35% range degradatie en 13% laadsnelheid degradatie.
 
Je hebt het bij regelmatig voluit accelereren over Voltage-drop van de batterij. Een verschil van meer dan 10 % ten opzichte van het normale voltage-niveau bij normaal rijden is hoogstwaarschijnlijk schadelijk. nogmaals het vidje.


Het vervolg van het eerdere filmpje van dezelfde Youtuber mbt de Voltage sag.


Vergeet ook niet dat wij wss als early adopters erg geinteresseerd zijn in deze materie maar als we iedereen in een EV willen krijgen en de hartjes veroveren, moet je er ook idd rekening mee houden dat voor de meeste stervelingen een auto dient om zich van A naar B ter verplaatsen en zich er dus niet in zo zullen verdiepen.

Ik zag laatst een filmpje waarbij m'n EVs tot 0% reed waarbij de Tesla, hoewel het verste geraakte, wel een van de verst verwijderde was mbt de rated range.

Persoonlijk bekruipt mij dan het gevoel, samen met het afknijpen, dat we toch niet helemaal correct worden geinformeerd, los staand van het feit dat ze wel onbetwistbaar de beste EVs maken.

Ik zou wel eens willen weten hoe dit bijvoorbeeld zit bij de Etron/Taycan al vermoed ik dat m'n daar ook zeker niet het achterste van de tong laten zien.

Ik doet vrij veel stadskilometers en weinig snelweg, waardoor je snel met optrekken boven "chill mode" zit.
In de 6500km die ik gereden heb:
- 5 snellaad sessies
- 1x tot 100% geladen
- De rest tot 90% laden en leeg rijden tot 40-50%
- Standaard mode

Mijn stated accu zit nu rond de 488km bij 100%...

Zou accelereren dan inderdaad slecht zijn voor de accu?
 
Zou accelereren dan inderdaad slecht zijn voor de accu?

Ja, volgens het Zweedse onderzoek ontstaat degradatie-schade bij snel ontladen voor meerdere secondes bij 3C of sneller. 3C = 3x je pack-capaciteit. Dus schade ontstaat bij ruim 200 kW ontlaadsneldheid als je een 75 kWh pack hebt.

Snel accelereren is schadelijker dan superchargen bij de juiste temperatuur.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Dan ben ik toch wel blij dat ik de performance boost niet heb aangeschaft. Bespaart ook nog 1800 euro.Ik zou liever 1.800 euro betalen voor een nog grotere range, zeker in de winter.
Ondanks dat ik dit wist heb ik toch voor de performance boost gekozen. Voor die paar keer dat je een ongeluk ziet aankomen en dat je met een dot acceleratie nog zou kunnen ontwijken of de schade/ letsel wellicht kan verminderen. Ik heb dat een paar keer op de motor gehad. Mensen die gewoon expres niet zaten op te letten of dachten er nog voor te kunnen, terwijl ik op de voorrangsweg reed. Dan is de afweging performance boost of ietsje schade aan het batterijpak makkelijk gemaakt.
Maar ik ga achter het stuur nog een schermpje er bij plaatsen voor de voltage- en snelheidsweergave via de Scanmytesla app..
 
Last edited:
Ik doet vrij veel stadskilometers en weinig snelweg, waardoor je snel met optrekken boven "chill mode" zit.
In de 6500km die ik gereden heb:
- 5 snellaad sessies
- 1x tot 100% geladen
- De rest tot 90% laden en leeg rijden tot 40-50%
- Standaard mode

Mijn stated accu zit nu rond de 488km bij 100%...

Zou accelereren dan inderdaad slecht zijn voor de accu?
488 bij 100% in de winter. Is dat hetzelfde als in de zomer? En hoe lang heb je de auto?
 
Ondanks dat ik dit wist heb ik toch voor de performance boost gekozen. Voor die paar keer dat je een ongeluk ziet aankomen en dat je met een dot acceleratie nog zou kunnen ontwijken of de schade/ letsel wellicht kan verminderen. Ik heb dat een paar keer op de motor gehad. Mensen die gewoon expres niet zaten op te letten of dachten er nog voor te kunnen, terwijl ik op de voorrangsweg reed. Dan is de afweging performance boost of ietsje schade aan het batterijpak makkelijk gemaakt.

Rij je standaard niet op Chill modes dan? Ik vind Standard echt te gevoelig en niet prettig tuffen.