Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden tot 70, 80, 90, of 100%?

This site may earn commission on affiliate links.
Duidelijk wordt het pas als Tesla er officieel iets van gaat zeggen, dat is volgens mij nog niet gebeurd.

Zal denk ik ook niet gebeuren gezien de uitspraak in een rechtzaak in 2018:

Rechter: Tesla moet taxichauffeurs toegang geven tot supercharger

Elke communicatie vanuit Tesla op dit gebied geeft een kans op een rechtzaak. Mond dicht en achter de schermen aan knopjes draaien (om zo het laadgedrasg te sturen) en een geen slapende honden wakker maken, lijkt me een meer voor de hand liggende strategie.
 
Ik vind het toch raar dat ik hier nooit op gewezen ben. Een van de redenen om voor de dure S te kiezen is het recht op 'gratis' lifetime supercharging. Met 60.000+km per jaar scheelt dat behoorlijk in mijn operationele kosten. Ook staat er bij ons in het dorp een SuC. Bijna iedere dag rij ik langs de SuC en werk wat laatste emails of telefoontjes weg voordat ik naar huis ga waar de kinderen verder werken (gelukkig) redelijk onmogelijk maken.

Niemand van Tesla heeft mij verteld dat dit slecht is voor de batterij, noch kun je dit terugvinden in de handleiding die ik voor de levering van voren naar achteren heb gelezen (pure voorpret!). Mij is ook niet verteld dat ze je laadsnelheid zouden terugschroeven wanneer je teveel zou laden aan de SuC.

Ik zal on-ge-twij-feld behoren tot de groep die teruggeschroefd is, ik kom namelijk niet meer boven de 85kW uit. Het hoogste dat ik ooit gehaald heb is overigens maar iets van 125kW. Ik vind het best kwalijk dat mij dit nooit verteld is, ik had dan op een andere manier mijn laadpatroon ingericht. Er werd in Tilburg bij bestelling en levering juist benadrukt dat ik overal gratis kon superchargen en dat dit nu net een onderscheidend element van Tesla-rijden is. Niet dat je dit niet te veel moet doen omdat anders de batterij sneller slijt en je laadsnelheid afgeknepen wordt.

Kun je overigens weer 'teruggezet' worden naar hogere laadsnelheden door je laadgedrag te 'verbeteren'? Of kan dat alleen door een nieuwe batterij te kopen?
Alhoewel ik best begrijp dat je met de kennis van nu er zo over denkt vraag ik me toch af of je een andere keuze gemaakt zou hebben als je alles van te voren geweten had. Overigens kan het best eens zo zijn dat ook Tesla zelf nog niet precies wist wat het effect van veelvuldig superchargen zou zijn in de tijd dat ze nog lifetime supercharges aanboden.

Het voordeel van de lage operationele kosten heb je nog steeds. Het enige verschil is dat je met 85kW laad terwijl je voorheen maximaal 125kW haalde, en dat waarschijnlijk maar gedurende een beperkt aantal minuten.

Met andere woorden, ik vraag me af hoeveel verschil het nu feitelijk maakt.
 
Ik vind het toch raar dat ik hier nooit op gewezen ben. Een van de redenen om voor de dure S te kiezen is het recht op 'gratis' lifetime supercharging. Met 60.000+km per jaar scheelt dat behoorlijk in mijn operationele kosten. Ook staat er bij ons in het dorp een SuC. Bijna iedere dag rij ik langs de SuC en werk wat laatste emails of telefoontjes weg voordat ik naar huis ga waar de kinderen verder werken (gelukkig) redelijk onmogelijk maken.

Niemand van Tesla heeft mij verteld dat dit slecht is voor de batterij, noch kun je dit terugvinden in de handleiding die ik voor de levering van voren naar achteren heb gelezen (pure voorpret!). Mij is ook niet verteld dat ze je laadsnelheid zouden terugschroeven wanneer je teveel zou laden aan de SuC.

Ik zal on-ge-twij-feld behoren tot de groep die teruggeschroefd is, ik kom namelijk niet meer boven de 85kW uit. Het hoogste dat ik ooit gehaald heb is overigens maar iets van 125kW. Ik vind het best kwalijk dat mij dit nooit verteld is, ik had dan op een andere manier mijn laadpatroon ingericht. Er werd in Tilburg bij bestelling en levering juist benadrukt dat ik overal gratis kon superchargen en dat dit nu net een onderscheidend element van Tesla-rijden is. Niet dat je dit niet te veel moet doen omdat anders de batterij sneller slijt en je laadsnelheid afgeknepen wordt.

Kun je overigens weer 'teruggezet' worden naar hogere laadsnelheden door je laadgedrag te 'verbeteren'? Of kan dat alleen door een nieuwe batterij te kopen?

Ik wist ruim voor de levering van de Model S (net te laat besteld om nog van 0% bijtelling te kunnen profiteren, maar wel met alle andere voordelen) al dat teveel superchargen niet goed was voor de accu. Daar heeft Tesla destijds weldegelijk op gewezen.

Wellicht niet in de manual, maar wel op een andere manier.
 
Ik heb in het bijna jaar dat ik de auto heb nog nooit geSupercharged. In het begin deed ik AC laden tot 80 en liet het leeglopen tot 20 % en sloot de auto alleen aan de TWC als ik bij de 20 % was. 2 maanden later deed ik deze laadstrategie afgewisseld met 90 / 10%. Vanaf de herfst weer meer 80 /20 en sinds half november sluit ik de auto dagelijks aan; laat de stroom erop en het laden doe ik elke avond vanaf 23:30 uur tot 80 %. Ongeacht ik heb gereden of niet. Soms staat de auto dagen achtereen alleen maar aangesloten aan de TWC. Sinds half december ben ik overgestapt op de strategie 75 / 30, sluit de auto altijd aan en laat ik altijd 's avonds laden tot 75 %. En als ik heb gereden probeer ik niet onder de 30% te komen. Ik heb, gezien de vele adviezen (hier), youtube filmpjes e.d. het idee dat het laatste nog de beste laadstrategie is. Maar 1 ding is duidelijk. Super- of fastchargen zal er bij mij niet komen; ook al moet ik ver rijden of op vakantie zijn. Dan zal ik voor lange ritten AC laden tot 95% en leegrijden tot 10%. (Alleen in de aller- , allernoodzakelijkste situatie waar het echt niet anders kan zal ik Super- of fastchargen.) Met AC chargen wordt het maar een langere lunch, een extra museum- of concertuitje in een stad of een nachtje extra in een B&B of zoiets. Zie je ook meer van de omgevingen. Vakanties worden voor mij toch lange vakanties binnenkort. Dus dan heb je de tijd om het rustig aan te doen en vaker te stoppen na een paar 100 km.
 
Last edited:
Ik wist ruim voor de levering van de Model S (net te laat besteld om nog van 0% bijtelling te kunnen profiteren, maar wel met alle andere voordelen) al dat teveel superchargen niet goed was voor de accu. Daar heeft Tesla destijds weldegelijk op gewezen.

Wellicht niet in de manual, maar wel op een andere manier.

Hoe dan? Ik ben aan mijn tweede MS bezig maar ben er in beide aankoopprocessen nooit door Tesla op gewezen dat veelvuldig SuC gebruik schadelijk zou zijn. In tegenstelling, Tesla heeft me bij mijn laatste bestelling gepusht eerder te bestellen om nog van gratis SuC gebruik te kunnen maken.
 
Hoe dan? Ik ben aan mijn tweede MS bezig maar ben er in beide aankoopprocessen nooit door Tesla op gewezen dat veelvuldig SuC gebruik schadelijk zou zijn. In tegenstelling, Tesla heeft me bij mijn laatste bestelling gepusht eerder te bestellen om nog van gratis SuC gebruik te kunnen maken.
Ik denk dat je een goede deal hebt. Gratis laden, alleen na ca 20000 kWh (5000 euro..) wat minder snel. En of het werkelijk invloed heeft op de range en zo ja in welke mate zal je nog nergens met zekerheid kunnen vinden. Het lijkt een enkele procent en het zal zeker niet onder de gegarandeerde capaciteit komen.
 
Er zijn eigenlijk alleen lange termijn statistieken beschikbaar van de S en X. Daaruit blijkt dat de degradatie zelden meer is dan 10%. En dan moeten we ons ook nog realiseren dat de batterijen van de Model 3 en het BMS verder doorontwikkelde versies zijn waar we nog betere prestaties van kunnen verwachten.
Vergeet niet dat de Model 3 piekt aan laadvermogens van 3C, de Model S en X eerder 1,5 C
En dat is ook een extra belasting van de accu-cellen. Ze zijn misschien doorontwikkeld, maar dat is wel een flinke extra stress voor de cellen
 
Vergeet niet dat de Model 3 piekt aan laadvermogens van 3C, de Model S en X eerder 1,5 C En dat is ook een extra belasting van de accu-cellen. Ze zijn misschien doorontwikkeld, maar dat is wel een flinke extra stress voor de cellen
Leg dit eens uit? Het BMS reguleert de belasting toch bij het laden door het afknijpen van de snelheid zolang de temperatuur van de batterij nog te laag of te hoog is?
Wat ik me wel kan voorstellen is de negatieve invloed van regelmatig voluit accelereren en dus volle belasting van motoren en dus batterij....hoewel ik me kan voorstellen dat ook hiervoor een beschermende softwarematige oplossing voor is bedacht....
 
Overigens kan het best eens zo zijn dat ook Tesla zelf nog niet precies wist wat het effect van veelvuldig superchargen zou zijn in de tijd dat ze nog lifetime supercharges aanboden.

Vandaag de dag is het toch nog steeds lifetime supercharging gratis voor de S en X?

Ik heb in het bijna jaar dat ik de auto heb nog nooit geSupercharged. In het begin deed ik AC laden tot 80 en liet het leeglopen tot 20 % en sloot de auto alleen aan de TWC als ik bij de 20 % was. 2 maanden later deed ik deze laadstrategie afgewisseld met 90 / 10%. Vanaf de herfst weer meer 80 /20 en sinds half november sluit ik de auto dagelijks aan; laat de stroom erop en het laden doe ik elke avond vanaf 23:30 uur tot 80 %. Ongeacht ik heb gereden of niet. Soms staat de auto dagen achtereen alleen maar aangesloten aan de TWC. Sinds half december ben ik overgestapt op de strategie 75 / 30, sluit de auto altijd aan en laat ik altijd 's avonds laden tot 75 %. En als ik heb gereden probeer ik niet onder de 30% te komen. Ik heb, gezien de vele adviezen (hier), youtube filmpjes e.d. het idee dat het laatste nog de beste laadstrategie is. Maar 1 ding is duidelijk. Super- of fastchargen zal er bij mij niet komen; ook al moet ik ver rijden of op vakantie zijn. Dan zal ik voor lange ritten AC laden tot 95% en leegrijden tot 10%. (Alleen in de aller- , allernoodzakelijkste situatie waar het echt niet anders kan zal ik Super- of fastchargen.) Met AC chargen wordt het maar een langere lunch, een extra museum- of concertuitje in een stad of een nachtje extra in een B&B of zoiets. Zie je ook meer van de omgevingen. Vakanties worden voor mij toch lange vakanties binnenkort. Dus dan heb je de tijd om het rustig aan te doen en vaker te stoppen na een paar 100 km.

Maar dan ga je nooit ver op vakantie? En zet je regeneratie dan ook op laag? Regeneratie op hoog zorgt ook voor aardig wat energie terug de accu in, voldoende om de accu lekker op te warmen.

Is je accu nu noemenswaardig beter dan andere accu’s?
 
Leg dit eens uit? Het BMS reguleert de belasting toch bij het laden door het afknijpen van de snelheid zolang de temperatuur van de batterij nog te laag of te hoog is?
Lithium-ion battery fast charging: A review - ScienceDirect
Lees dat artikel maar eens, de laadsnelheid blijft een impact hebben.
Wat ik me wel kan voorstellen is de negatieve invloed van regelmatig voluit accelereren en dus volle belasting van motoren en dus batterij....hoewel ik me kan voorstellen dat ook hiervoor een beschermende softwarematige oplossing voor is bedacht....
Volle belasting van de motoren doet net hetzelfde als hoge laadsnelheden: hogere stromen door de accu-cellen. De elektromotoren van de Model 3 performance hebben een vermogen van 350 kWh, een hoger vermogen dan bij een supercharger laadbeurt. Dus logisch dat dat ook speelt
 
Vandaag de dag is het toch nog steeds lifetime supercharging gratis voor de S en X?



Maar dan ga je nooit ver op vakantie? En zet je regeneratie dan ook op laag? Regeneratie op hoog zorgt ook voor aardig wat energie terug de accu in, voldoende om de accu lekker op te warmen.

Is je accu nu noemenswaardig beter dan andere accu’s?
Dat laatste vraag ik mij dus eeg af.

Eerder aangegeven, mijn S85 uit 2013 heeft nu 265.000km op de teller en heeft heel vaak aan de SuperCharger gestaan en tot 100% geladen.

Nu tot 100% laden is 370km waar dit 400km bij nieuw was.

De S100D die we er naast hebben gebruiken we ook precies op die manier. Ik merk na 70.000km nog geen flinke afname. 100% laden is daar nu 489km waar het 501km was. Het is normaal dat in het begin de accu als snelste af neemt.
 
Ik wist ruim voor de levering van de Model S (net te laat besteld om nog van 0% bijtelling te kunnen profiteren, maar wel met alle andere voordelen) al dat teveel superchargen niet goed was voor de accu. Daar heeft Tesla destijds weldegelijk op gewezen.

Wellicht niet in de manual, maar wel op een andere manier.

Dan zijn we dus afhankelijk van willekeur: de ene verkoper weet er meer van af of is meer gemotiveerd dit uit te leggen dan een ander. Dat is niet hoe het hoort, zeker niet wanneer dit niet bekend is gemaakt via instructiefilmpjes/handleiding.


Het voordeel van de lage operationele kosten heb je nog steeds. Het enige verschil is dat je met 85kW laad terwijl je voorheen maximaal 125kW haalde, en dat waarschijnlijk maar gedurende een beperkt aantal minuten.

Met andere woorden, ik vraag me af hoeveel verschil het nu feitelijk maakt.

Dat is waar, misschien scheelt het 10 minuten op een volle lading. Dat is te overzien.

Eerder aangegeven, mijn S85 uit 2013 heeft nu 265.000km op de teller en heeft heel vaak aan de SuperCharger gestaan en tot 100% geladen.

Nu tot 100% laden is 370km waar dit 400km bij nieuw was.

Dat is geruststellend om te weten!
 
Vandaag de dag is het toch nog steeds lifetime supercharging gratis voor de S en X?



Maar dan ga je nooit ver op vakantie? En zet je regeneratie dan ook op laag? Regeneratie op hoog zorgt ook voor aardig wat energie terug de accu in, voldoende om de accu lekker op te warmen.

Is je accu nu noemenswaardig beter dan andere accu’s?
Ja wel hoor, in de toekomst zal ik zeker naar Italia of Croatië gaan of zelfs Albania. En Zuid-Spanje ook. Zelfs naar het noorden van Lapland. Maar nooit naar Rusland. Ik zou dan gek zijn, met de wijze waarop ze daar rijden en de slechte verkeersregels. Alleen doe ik alles lekker rustig aan; wat vaker een terrasje of een B&B e.d. Regeneratie staat bij mij op sterk.
Maar ik weet niet of de accu noemenswaardig beter is dan andere accu's. Het batterijpak is m.i. niet zo gedegenereerd in het eerste jaar.
 
Hoe dan? Ik ben aan mijn tweede MS bezig maar ben er in beide aankoopprocessen nooit door Tesla op gewezen dat veelvuldig SuC gebruik schadelijk zou zijn. In tegenstelling, Tesla heeft me bij mijn laatste bestelling gepusht eerder te bestellen om nog van gratis SuC gebruik te kunnen maken.
Maar had dat dan werkelijk te maken met het gratis laden of met de verkoopcijfers voor Tesla?
 
Leg dit eens uit? Het BMS reguleert de belasting toch bij het laden door het afknijpen van de snelheid zolang de temperatuur van de batterij nog te laag of te hoog is?
Wat ik me wel kan voorstellen is de negatieve invloed van regelmatig voluit accelereren en dus volle belasting van motoren en dus batterij....hoewel ik me kan voorstellen dat ook hiervoor een beschermende softwarematige oplossing voor is bedacht....
Je hebt het bij regelmatig voluit accelereren over Voltage-drop van de batterij. Een verschil van meer dan 10 % ten opzichte van het normale voltage-niveau bij normaal rijden is hoogstwaarschijnlijk schadelijk. nogmaals het vidje.

 
Last edited:
  • Informative
Reactions: n2k3 and Gaston
Maar 1 ding is duidelijk. Super- of fastchargen zal er bij mij niet komen; ook al moet ik ver rijden of op vakantie zijn.

Voor velen onder ons zal dit misschien inderdaad volstaan maar dat hangt toch echt van je profiel af. Jouw vakantieritten zijn mijn wekelijkse werkritten waarbij ik aangewezen ben op supercharging en geen zin noch de tijd heb om te lunchen of museau bezoekjes te doen, laat staan ergens aan een AC charger gaan hangen voor enkele uren.:eek:

Mijn keuze was ook deels gestaafd door het feit dat het laden enkel maar zou versnellen (zie SUC V3) en nu is het best mogelijk dat dit eerder nog zal vertragen + dat de range erop achteruit gaat.

Sinds deze thread begin ik er meer en meer op te letten en uit te rekenen om zo min mogelijk grote supercharge laadbeurten te doen maar eerlijk gezegd irriteert mij dit wel wat. Waar ik in het begin nog vrij zorgeloos met de wagen reed, begin ik nu meer en meer op bepaalde dingen te letten om toch maar zo min mogelijk "schade" aan de batterij toe te brengen......misschien onterecht maar toch...ik heb echt niet veel zin om nog langer aan de supercharger te staan in de toekomst.

Voor de rest ben ik (nog) wel zeer tevreden hoor :D
 
Voor velen onder ons zal dit misschien inderdaad volstaan maar dat hangt toch echt van je profiel af. Jouw vakantieritten zijn mijn wekelijkse werkritten waarbij ik aangewezen ben op supercharging en geen zin noch de tijd heb om te lunchen of museau bezoekjes te doen, laat staan ergens aan een AC charger gaan hangen voor enkele uren.:eek:

Mijn keuze was ook deels gestaafd door het feit dat het laden enkel maar zou versnellen (zie SUC V3) en nu is het best mogelijk dat dit eerder nog zal vertragen + dat de range erop achteruit gaat.

Sinds deze thread begin ik er meer en meer op te letten en uit te rekenen om zo min mogelijk grote supercharge laadbeurten te doen maar eerlijk gezegd irriteert mij dit wel wat. Waar ik in het begin nog vrij zorgeloos met de wagen reed, begin ik nu meer en meer op bepaalde dingen te letten om toch maar zo min mogelijk "schade" aan de batterij toe te brengen......misschien onterecht maar toch...ik heb echt niet veel zin om nog langer aan de supercharger te staan in de toekomst.

Voor de rest ben ik (nog) wel zeer tevreden hoor :D
Inderdaad hangt het van het profiel en de omstandigheden af. Ik sprak ook alleen maar vanuit mijn particuliere bezit van de auto en het feit dat ik vanaf volgend jaar april lekker lange vakanties kan maken. Ook ik zou wel willen Superchargen, maar ik wil ook de auto met deze batterij toch nog 15 jaar houden. En als je ipv 20. 000 opeens 50 of 80. 000 km per jaar gaat maken, dan kan het uiteindelijk nog wel verschil maken. Bovendien als ik van batterij wil wisselen, wil ik wel een Dry Elektrode batterij kopen met een range van 1200 km tegen een prijs van +/- 4 a € 5000. Dat duurt nog wel een jaartje of wat. Als je de auto op kosten van de zaak hebt gekocht of geleased en je moet voor je werk veel rijden is het different koek. En dan is ook helemaal te begrijpen dat je wel moet Superchargen. Een combi van AC laden met Superchargen is misschien? ook een optie. Dan is de belasting al een stuk minder.
Ook ik ben meer dan tevreden over de auto
 
  • Like
Reactions: JanG007