Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden tot 70, 80, 90, of 100%?

This site may earn commission on affiliate links.
Op een gegeven moment zullen de meeste mensen toch verder naar de uiteinden gaan rijden waarschijnlijk. In het begin bleef ik netjes tussen de 20 en 80%, maar daar kom ik inmiddels nergens meer mee, dus ben ik tussen 10 en 90% gaan rijden, en vertrek ik voor een wat langere rit van boven de 100km enkele reis zelfs op 95% om op de terugweg minder lang te hoeven superchargen. Maar dan zal de accu natuurlijk ook weer harder slijten en kom je in een neerwaartse spiraal terecht.
 
Hier nog een update, ik had als vragen:

- in welke mate en bij hoeveel kWh superchargen ik in de toekomst nog verder word begrensd
- is de huidige begrenzing definitief of kan ik het herstellen door een bepaalde periode geen gebruik te maken van superchargers?
- wat is de visie van Tesla mbt de informatievoorziening bij aanschaf over het aantal kWh dat je kunt superchargen voordat je wordt begrensd? Ik stel mij namelijk op het standpunt dat ik hierover incompleet ben voorgelicht en mijzelf via de diverse Tesla kanalen niet heb kunnen informeren over mogelijke beperkingen van de laadsnelheid tijdens superchargen door het aantal kWh dat je in het verleden hebt supercharged. Het product voldoet daarmee niet aan mijn verwachtingen.


Het antwoord van Tesla:
******************
- Volgens de huidige beschikbare documentatie zou het DC laadvermogen en laadtijd nu stabiel moeten zijn afhankelijk van de condities, maar met elke software update kunnen verschillen wellicht merkbaar zijn. Daarnaast staat in de handleiding staat het volgende beschreven:


- Het snelladen vergelijken met een fair use policy Gb’s op een internet bundel een scheef vergelijk omdat het hier gaat over de piek hoeveelheid kWh snelladen in verhouding tot de chemische samenstelling van de batterij cellen. Dit is om de veiligheid en betrouwbaarheid te kunnen waarborgen.

- In Tesla’s visie is er geen aantal benoemd, daar waar dit verschilt per exemplaar en type auto. Daarnaast worden er geen snelheden gegarandeerd daar waar dit van veel externe factoren afhankelijk is. De mogelijkheden tot gratis supercharging heeft u nog steeds alleen iets minder snel.
******************

Ik hou er mee op, er zal toch niet veel aan de situatie veranderd kunnen worden. Heel netjes vind ik het niet, maar waarschijnlijk wisten ze zelf in 2018 ook nog niet goed wat de impact is van superchargen op de batterijen en dat dit steeds duidelijker wordt.
 
Het is vooral geen gratis superchargen meer, het is gratis opladen.. Op sommige percentages laad ik op de zaak even snel of sneller dan bij een SUC.
En het is ook niet 'iets minder snel', in sommige gevallen meer dan een verdubbeling van de laadtijd.
 
Het had waarschijnlijk mijn keuze niet beïnvloed maar ik vind het ook een beetje slapjes dat er niet gewoon openlijk over gecommuniceerd kan worden. Het enigste wat dit bijbrengt, is een gevoel dat m'n iets verbergt en vooral dat baart mij zorgen.

Ik ben benieuwd hoe dit bij andere merken aan de “supercharger” uit gaat pakken op termijn of hadden zij dan toch gelijk om niet de “hemel” te beloven?
 
Nu velen van ons de laatste tijd minder kilometers maken en de komende tijd ook een stuk minder zullen rijden, zal de auto steeds langer thuis stilstaan en aan de lader hangen (voor wie thuis kan laden).
Ook de behoefte om lange afstanden te rijden zal een stuk minder worden.
Tot welk percentage laden jullie de accu nu? Heeft het zin om de accu tot 80% of 90% te laden als deze toch voor een groot deel van de tijd stil staat?
 
Nu velen van ons de laatste tijd minder kilometers maken en de komende tijd ook een stuk minder zullen rijden, zal de auto steeds langer thuis stilstaan en aan de lader hangen (voor wie thuis kan laden).
Ook de behoefte om lange afstanden te rijden zal een stuk minder worden.
Tot welk percentage laden jullie de accu nu? Heeft het zin om de accu tot 80% of 90% te laden als deze toch voor een groot deel van de tijd stil staat?
Nog altijd tot 90%. Je zult onverwacht ergens naar toe moeten.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Omdat verplaatsingen nu echt wel tot een minimum beperkt zijn, liet ik het laadniveau tot net onder de 50% komen om daarna de slider tot 50% in te stellen, waar die even ‘blokkeert’ bij het instellen. Laden stopt echter bij 49%. Als ik de slider in de app volledig naar rechts schuif, geeft hij ook 98% aan. Waarom die afwijking? FW is 2020.8.1
 
Ik vind het echt een beetje lastig en onduidelijk tot hoeveel % (en met welke snelheid) je nu veilig kan laden.
Mijn S (100) (bj2018) rijdt momenteel max 30km per dag. Heb een eigen thuislader, ik zet het niveau nu maar gewoon op 50% laden en dan bij 50km/u. Ik heb geen extra range nodig, mocht ik toch ver moeten rijden ineens, dan pak ik de benzine auto.
Ik lees hier het merendeel dat je moet laden wat je per dag verbruikt, maar als ik maar 30km per dag rij dan moet ik dat vast niet letterlijk nemen. Bij Tesla SeC zeggen ze allemaal tegen mij (div. engineers gevraagd) laden tot max 80% en nooit onder de 20% komen. Ik vind het dan wel weer vreemd dat ze de roadtrip dan weer op >90% hebben staan en niet gewoon de instelling aanhouden tot 80% maar dit even ter zijde.

Ook kan ik mij indenken dat dit voor een S of X anders werkt dan voor een M3.
 
Als je de range niet nodig hebt dan maakt het allemaal niet uit, maar ik heb mijn Model S 75D gewoon op 80% gezet. Dan heb ik altijd voldoende range per dag. Ik kom thuis met 20%-30% range en dus kan ik 's avond dus nog even wet als het nodig is. Af en toe tot 100% laden is geen ramp, mits je de auto niet lang laat staan met zoveel lading. Toch win je met die laatste 10% niet veel. Ik doe het eigenlijk alleen als ik daarmee laden helemaal kan voorkomen (dat is niet vaak). Anders laad ik wel 10% extra...

Nooit onder de 20% heb ik eigenlijk nooit gehoord. Ik rij onderweg altijd in de range 10%-65% omdat ik dan de hoogste laadsnelheid haal. Verder moet je er niet teveel bij stilstaan. Gewoon lekker rijden...
 
  • Like
Reactions: Woodytoo
Ik vind het echt een beetje lastig en onduidelijk tot hoeveel % (en met welke snelheid) je nu veilig kan laden.
Mijn S (100) (bj2018) rijdt momenteel max 30km per dag. Heb een eigen thuislader, ik zet het niveau nu maar gewoon op 50% laden en dan bij 50km/u. Ik heb geen extra range nodig, mocht ik toch ver moeten rijden ineens, dan pak ik de benzine auto.
Ik lees hier het merendeel dat je moet laden wat je per dag verbruikt, maar als ik maar 30km per dag rij dan moet ik dat vast niet letterlijk nemen. Bij Tesla SeC zeggen ze allemaal tegen mij (div. engineers gevraagd) laden tot max 80% en nooit onder de 20% komen. Ik vind het dan wel weer vreemd dat ze de roadtrip dan weer op >90% hebben staan en niet gewoon de instelling aanhouden tot 80% maar dit even ter zijde.

Ook kan ik mij indenken dat dit voor een S of X anders werkt dan voor een M3.
Ik denk dat als je maar 30 km per dag bij laadt omdat je niet meer nodig hebt en dan een ice pakt als je een keer wel meer nodig hebt, dat je dan verkeerd bezig bent.
 
Gewoon tot 90% laden zodat je op elk moment waarop dat (onverwacht) nodig is kunt vertrekken met een ruime range. Incidenteel 100% voor een lange reis. Doe dat al drie jaar en 135.000 km zo en heb nog steeds een relatief lage degradatie. Zou daarom niet weten waarom je het anders zou doen en al helemaal niet waarom je daardoor een ICE zou moeten pakken.