Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Langzaam snelladen??

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,

Herkent iemand de volgende situatie:

Aangesloten op snellader of supercharger.

Laadsnelheid ca 100km per uur icm <20kw

Echte toegevoegde range gaat heel langzaam. In dit voorbeeld sta ik al bijna 10 minuten aan de lader. Aan een niet snellader laden gaat in dergelijke gevallen praktisch even snel.

In dit geval ben ik gestart met laden met ca 75% volle accu. Is dat simpelweg de reden??
 

Attachments

  • 20191226_104237.jpg
    20191226_104237.jpg
    771.4 KB · Views: 303
Hi,

Herkent iemand de volgende situatie:

Aangesloten op snellader of supercharger.

Laadsnelheid ca 100km per uur icm <20kw

Echte toegevoegde range gaat heel langzaam. In dit voorbeeld sta ik al bijna 10 minuten aan de lader. Aan een niet snellader laden gaat in dergelijke gevallen praktisch even snel.

In dit geval ben ik gestart met laden met ca 75% volle accu. Is dat simpelweg de reden??
Bij 75% zou het nog heel iets sneller moeten kunnen, maar het heeft ook met de temperatuur van je accu te maken. Als je de SuC als bestemming in had gesteld zal hij gaan voorverwarmen. Of je moet een lange rit (>100km) erop hebben zitten. Pas als de accu goed warm is wil hij ook echt meteen snel laden.
 

Attachments

  • Tesla Model 3- Nov2019.png
    Tesla Model 3- Nov2019.png
    100.5 KB · Views: 244
In dit geval ben ik gestart met laden met ca 75% volle accu. Is dat simpelweg de reden??

Voornamelijk. Mogelijk is ook je batterij niet voldoende opgewarmd, mogelijk stond er naast je andere tesla te laden en deelde je het aangeboden laadvermogen (al zou dat meer moeten zijn dan 20kW). is veel informatie te vinden op dit forum inzake de gemiddelde laadsnelheid bij SuC’s in relatie tot het percentage van de batterijcapaciteit. Ik stel voor dat je daar op zoekt en dat als referentie pakt. Mocht de afwijking groot blijken en blijven, dan zou je service afspraak kunnen plannen.
 
Ja, dat is de reden. Waarom zou je uberhaupt aan een SuC hangen bij 75%?

Daar kunnen natuurlijk allerlei legitieme redenen voor zijn.
Volgens mij zou het veel sneller moeten gaan, ook bij starten met een koude accu op 75%.
Het kan ook zijn dat er wat mis is met de supercharger(s) op de locatie waar je nu bent.
Heb ik ook weleens gehad, bij mij was het toen in Dordrecht. Verschillende superchargers waren toen kapot en lieten vergelijkbare laadsnelheden zien.
 
Dit voorbeeld was een 50kw lader geen suc.

Reden van snelladen.. lange rit vandaag. Openbare lader voor de deur bezet. 2 minuten van mn woning is een snellader. Deze lader wilde ik eens testen met als resultaat laadsnelheden rond de 15kw. Heb nu wel voldoende om heen en weer te gaan en onderweg niet te stoppen :)

Ik zal dezelfde locatie nog eens testen als mn accu wat verder leeg is.

Thnx voor jullie reacties
 
  • Informative
Reactions: michelh
Je was dus sneller geweest door niet vlakbij te laden, maar gewoon te vertrekken en wanneer de batterij bijna leeg was bij een supercharger te laden.

In dit geval waarschijnlijk wel. Al wilde ik mn passagiers niet vermoeien met een stop. Vandaar mn keuze om met minimaal 90% te vertrekken ;)

K had gehoopt dat de snellader wat meer zou doen maar viel dus tegen.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Je begint al met een te volle batterij. Daarnaast is het redelijk koud buiten. Twee factoren waardoor je weinig kan zeggen over de laadsnelheid die je haalt. En ja, in een ideale wereld zou het sneller gaan, maar hier kan je niks van zeggen.
 
Exact hetzelfde probleem hier..
Zou tot 150 KW moeten kunnen laden maar kom niet boven de 50 uit en zakt terug..

@Leoni88 welkom op het forum! Voeg even wat info toe van je auto in je signature.

Daarnaast, je accu is te vol, en je hebt waarschijnlijk niet 2 uur gereden voor je ging laden. Om je accu met maximaal vermogen te laden moet de temperatuur in heel het pack boven de 35 graden zijn. Dit lukt eigenlijk enkel met hele lange ritten.

Met deze state of charge (SoC) kom je eenvoudig 2 uur verder en als je dan zou moeten laden zou je zien dat het tot circa 60% vrij vlot gaat. Boven de 60% laden gaat sowieso een stuk langzamer. De laadsnelheid vlakt namelijk af naar mate de accu voller is.
 
@Leoni88 welkom op het forum! Voeg even wat info toe van je auto in je signature.

Daarnaast, je accu is te vol, en je hebt waarschijnlijk niet 2 uur gereden voor je ging laden. Om je accu met maximaal vermogen te laden moet de temperatuur in heel het pack boven de 35 graden zijn. Dit lukt eigenlijk enkel met hele lange ritten.

Met deze state of charge (SoC) kom je eenvoudig 2 uur verder en als je dan zou moeten laden zou je zien dat het tot circa 60% vrij vlot gaat. Boven de 60% laden gaat sowieso een stuk langzamer. De laadsnelheid vlakt namelijk af naar mate de accu voller is.

thanks voor je reply!
Ga ik doen, even uitvogelen hoe alles werkt.

inderdaad ongeveer 1.15 hr gereden, maar wel op voorbereiden gezet, tesla adviseert toch even een service afspraak in te plannen dus gaan we nu doen.
Eigenlijk overal superchargers, fastned en anderen rond de 30/40 - 50 kwh max.
Testrit met 4% op de accu en ruim een uur gereden toch max 50kwh.