Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

lekke band .... en nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Service tesla, kosten € 0,-
Het bergingsbedrijf vertelde dat de loaner velg service alleen voor S en X is. In geval je auto weggesleept moet worden naar een garage of Euromaster is dit ook tot 80km service van Tesla.
Als ze eindelijk eens beschikbaar zijn bij Tesla heb ik straks een identieke set velgen voor de winter voor mijn M3. Dan geen loaner nodig. Alleen hulp nodig om thuis te komen en daarvoor net pechhulp afgenomen bij de autoverzekering.
 
Gisteravond onderweg naar Utrecht een nieuwe melding op mijn scherm, oranje banddoorsnede met uitroepteken. Niet direct duidelijk wat er mis was maar toen mijn vrouw op de waarschuwing klikte sprong display naar de bandenspanning met 2,3 bar linksvoor (ook in oranje) en de overige wielen 3,1 bar.

Toen we een tweede keer op het scherm keken zagen we allebei dat linksvoor van 2,3 naar 2,4 bar sprong!

In Utrecht aangekomen vonden we een glimmende parker in het loopvlak boven op de band. Die zat er goed stevig in en we hoorden geen lucht ontsnappen. Na een vergeefs rondje bellen met wegenwacht en mijn anwb verzekering herinnerde ik mij het €1 tire repair setje van aliexpress dat ik van mijn vader kreeg toen ik hem een jaar geleden dat ik een nieuwe auto van 50k had gekocht waar geen reservewiel bij zat.

Na het sylvester diner met mijn gastheer de chinese bandenredder aan het werk gezet en zo waar binnen 5 minuten hadden wij een plakkerige prop in het gat zitten en stond de bandenspanning nog op 1,8 bar. Ik had er nog prima mee naar een tankstation kunnen rijden om daar op te pompen maar met een fietspomp was de band ook weer snel op 2,9 bar.


1FFBBB7F-E944-4E49-8A93-62EF9E74B33D.jpeg


FC32665D-A033-4CA7-B351-4BF15469EA52.png
 
  • Like
Reactions: Remog
Goeie tip! Ga je de band nog vervangen?
Nee, de bandenspanning bleef op de terugweg keurig gelijk aan die van de andere banden. Met alleen een schroef in het loopvlak is er geen schade aan de constructie van de band. Ik heb vandaag nog gekeken hoe de plug er uit ziet. Het lijkt nu bijna op een slijtagenok die aangeven hoe ver je band is versleten. Ik ga de prop nog wat strakker bijsnijden in het profiel zodat de prop niet terug in de band kan worden geduwd
 
Nee, de bandenspanning bleef op de terugweg keurig gelijk aan die van de andere banden. Met alleen een schroef in het loopvlak is er geen schade aan de constructie van de band. Ik heb vandaag nog gekeken hoe de plug er uit ziet. Het lijkt nu bijna op een slijtagenok die aangeven hoe ver je band is versleten. Ik ga de prop nog wat strakker bijsnijden in het profiel zodat de prop niet terug in de band kan worden geduwd
In principe is dit ook de manier hoe de Proffesionals dit doen.
 
Voor nood is zo’n €1 tire repair setje van aliexpress een prima oplossing, maar ik weet niet of ik daar nu zo graag nog heel veel kilometers op zou willen rijden. Ok in NL mag je niet harder dan 100km/h maar ik zou er niet mee op vakantie gaan of in Duitsland lekker mee door rijden. Maar ja dat zit er de komende tijd toch niet meer in......
 
Zo'n plug is in het loopvlak een goede reparatie, maar in de wang van de band is het niet toegestaan. Ik heb in Tsjechië zo'n plug in een winterband van mijn Disco 3 gezet. Ruim 20.000 km later zijn de banden onder garantie vervangen en de plug in de band was geen probleem.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Nee, de bandenspanning bleef op de terugweg keurig gelijk aan die van de andere banden. Met alleen een schroef in het loopvlak is er geen schade aan de constructie van de band. Ik heb vandaag nog gekeken hoe de plug er uit ziet. Het lijkt nu bijna op een slijtagenok die aangeven hoe ver je band is versleten. Ik ga de prop nog wat strakker bijsnijden in het profiel zodat de prop niet terug in de band kan worden geduwd
Mooi als het hiermee opgelost is. Mocht de bandenspanning toch nog af gaan nemen dan heb ik een goede ervaring opgedaan bij KwikFit Voorburg met een reparatie vanuit de binnenzijde, kosten 31,95 Euro incl. btw. Zie post #5886
 
  • Helpful
Reactions: BMW740iL
Deze noodsetjes zijn prima voor nood.....!,! Gewoon even lang banden boer gaan en vragen of ze er een paraplu in zetten of een patch aan de binnen kant zetten. Het stilte foam kan gewoon lokaal worden weg gesneden en terug geplakt worden.

Het nadeel van deze nood proppen is dat ze op snelheid er uit kunnen worden geslingerd omdat ze niet vast zitten in de band. Maar ze zijn ideaal als je ergens staat en er zit een schroef / spijker in je band. Ga er ook weer eentje bestellen voor in de frunk altijd handig.
 
Deze noodsetjes zijn prima voor nood.....!,! Gewoon even lang banden boer gaan en vragen of ze er een paraplu in zetten of een patch aan de binnen kant zetten. Het stilte foam kan gewoon lokaal worden weg gesneden en terug geplakt worden.

Het nadeel van deze nood proppen is dat ze op snelheid er uit kunnen worden geslingerd omdat ze niet vast zitten in de band. Maar ze zijn ideaal als je ergens staat en er zit een schroef / spijker in je band. Ga er ook weer eentje bestellen voor in de frunk altijd handig.
zijn die parapluutjes ook als diy setje te koop? Ik kan ze zo gauw niet vinden. Kom steeds op die gevulkaniseerde veters uit
 
  • Disagree
Reactions: Paco
zijn die parapluutjes ook als diy setje te koop? Ik kan ze zo gauw niet vinden. Kom steeds op die gevulkaniseerde veters uit

US $17.99 28% OFF|Tubeless Auto Wiel Vacuüm Band Reparatie Tool Kit Vacuüm Band Reparatie Pistool Kit Met Paddestoel Stekkers|Handgereedschapssets| - AliExpress

maar hier heb ik nul ervaring mee. Maar denk dat dit een diy paraplu / padestoel set is.

mocht je er door mee rijden zou ik de band wel naar de achter as verplaatsen. Geklapte achterband is minder eng dan een voorband.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
zijn die parapluutjes ook als diy setje te koop? Ik kan ze zo gauw niet vinden. Kom steeds op die gevulkaniseerde veters uit

Dit door professionals in een bandencentrale laten herstellen kost 15 à 25 euro. Ga je daar echt op besparen ??

De banden zijn het enige contact tussen de auto en het wegdek en dus van levensbelang, zowel voor jou als voor andere rijders. Banden van een goede kwaliteit, die in goede staat zijn, is geen luxe maar is noodzaak. Daarop besparen is, zeker gezien de prestaties van deze wagens, “not done” om het vriendelijk uit te drukken.
 
Zelf zou ik mij niet zo druk maken om een klein gaatje in het loopvlak veroorzaakt door een schroef die er recht in zat. Gewoon een koordje of plug in (laten) trekken en rijden maar.

Ja een band is super belangrijk maar laten we de impact van een gaatje zonder schade aan de koordlagen niet overschatten.

Als er al iets niet goed zou gaan aan deze DIY reparatie dan zal de band (langzaam) leeglopen. De TPS zal die aan geven waarna je actie kunt ondernemen.
 
Zelf zou ik mij niet zo druk maken om een klein gaatje in het loopvlak veroorzaakt door een schroef die er recht in zat. Gewoon een koordje of plug in (laten) trekken en rijden maar.

Ja een band is super belangrijk maar laten we de impact van een gaatje zonder schade aan de koordlagen niet overschatten.

Als er al iets niet goed zou gaan aan deze DIY reparatie dan zal de band (langzaam) leeglopen. De TPS zal die aan geven waarna je actie kunt ondernemen.

Helemaal mee eens :)

Het gaat ook niet zozeer om een paar tientjes besparen maar om het gemak. Ik heb voor een reis naar Italie zo'n setje aangeschaft om te voorkomen dat ik ergens zou stranden met een lekke band. En 2 maanden later had ik een schroef in het loopvlak -> was superblij dat m'n agenda niet in de soep liep door zo'n simpel schroefje ;). Weer een paar maanden later de buurman op weg geholpen met een lekke band. En dat met een setje van Euro 10,-- tot 20,-- :D

Edit: het werkt goed maar er is wel serieuze kracht voor nodig om de veter aan te brengen zonder demontage van het wiel (zeker bij de achterband icm de lage M3 niet een klusje wat iedereen zo maar even doet :rolleyes:)
 
Edit: het werkt goed maar er is wel serieuze kracht voor nodig om de veter aan te brengen zonder demontage van het wiel (zeker bij de achterband icm de lage M3 niet een klusje wat iedereen zo maar even doet :rolleyes:)

Achteruit inparkeren en bij erin duwen van de plug met je voet afzetten tegen de stoeprand (of een muur) heeft mij al eens geholpen :) maar blijft een lastig klusje inderdaad.
 
  • Helpful
Reactions: BMW740iL
Achteruit inparkeren en bij erin duwen van de plug met je voet afzetten tegen de stoeprand (of een muur) heeft mij al eens geholpen :) maar blijft een lastig klusje inderdaad.
Bedankt voor de tip. Met de voorband rol je de auto tot de schroef boven en naar voren staat en stuur dan het wiel naar buiten. Dan kun je goed kracht zetten bij het insteken van de veter
 
Ik had ook een schroef tussen het profiel van de band in. Proppensetje gekocht maar het was een hele klus, inderdaad heel veel kracht.

Vandaag de nieuwe winterbanden erop bij Euromaster en gevraagd of zij de zomerband wilde repareren (prop eruit en hun eigen ding erin) maar dat doen ze niet, mag niet van Tesla omdat de banden zo'n hoge spanning hebben. Bovendien zit de schuimlaag in de weg (dat was ook de reden waarom ik zoveel moeite moest doen, die prop laat zich niet door die schuimlaag drukken). Oh ja andere filialen doen het misschien wel maar wij niet. Sta je dan....

Nu van de zomer maar de banden door een ander filiaal laten wisselen en hopen dat die wel een Tesla band plakken.