Vandaag mijn Model Y ook opgehaald in Tilburg. Laat ik beginnen met het feit dat ik erg blij ben met de hele gave en fantastisch comfortabele / luxe auto!!
De ophaal-ervaring is er een die ik maar liever snel vergeet. Ik had er geen hele hoge verwachtingen van, ik wist uiteraard dat het erg druk zou worden. Ik was dan ook niet geschokt door het feit dat er een rij buiten stond, een rij die zo lang was geworden dat er mensen in de regen stonden (kan gebeuren, je kunt niet aan alles denken). Ook de initiële ontvangst was best prima geregeld. Toch had het wel meer weg van het halen van een Corona prik, dan van het ophalen van een nieuwe auto.
Dan bij de auto aangekomen. Ontzetten blij met de keuze. Het blauw is wel echt flink blauw, maar al met al vind ik dit toch de mooiste kleur op de Y. Ook het interieur zag er prachtig uit, de stoelen zitten heerlijk comfortabel. Alles zag er netjes afgewerkt uit, kieren/naden lijken goed aan te sluiten, lak was in goede staat. Ik zag nergens krassen of dergelijke. Een minimale uitleg gevraagd aan een meisje dat bij onze auto stond, dat ging goed en ze wist duidelijk over te brengen hoe de standaard zaken in de auto ingesteld moeten worden, top. Voor mij de eerste Tesla, dus ik was er nog niet zo in thuis. Echter de iets moeilijkere vragen wist ze niet te beantwoorden, ook geen punt. Hiervoor werd er iemand bijgehaald.
Ik was bijvoorbeeld benieuwd of er niet een beeld van de camera's aan de voorkant kon worden getoond in de camera app(?). Ik zag daar in elk geval wel beelden van zijkanten en achter en het leek mij wellicht handig om de camera voor te kunnen gebruiken om te parkeren zolang de 'sensoren' met Tesla Vision het nog niet doen. Het bleek echter een moeilijke vraag, want na 3 Tesla medewerkers was ik er nog niet uit,.. nee hij heeft misschien geen camera voor, nee hij zou het wel moeten doen.. uiteindelijk bleek het volgens de laatste en 'hoogste?' Tesla medewerker helemaal geen mogelijkheid te zijn en blijkt dat ik gewoon moet wachten tot Tesla Vision helemaal af is en de update wordt uitgerold (verwachting in eerst volgende update..
). Helemaal prima, ik wist het ook niet, maar wilde het wel graag weten. Voila, met de 4e medewerker kwam er dus duidelijkheid.
Tweede puntje van kritiek was dat de chargeport met geen mogelijkheid handmatig open ging, wel via app en auto. Ook hiervoor moest ik 4 medewerkers verslijten totdat de voorlopige conclusie was dat het soms werkt.. en als het zo blijft, ik een afspraak moet maken bij een service center. Ik vond deze wel spannend, want een chargeport die het soms niet doet (oké, via auto deed deze het wel) gaf mij beelden van mogelijk gestrand staan ergens. Ik moet in de gaten houden hoe het gaat lopen met die chargeport, anders breng ik deze uiteraard langs in een service center. Het vreemde hier was ook weer de verschillende reacties die ik kreeg van de medewerkers. Ik ben nieuwe en niet helemaal bekend met hoe de 'systemen' zouden moeten werken en het was fijn geweest als er iemand was die me dat wel eenduidig kon uitleggen, nu sloeg er twijfel bij mij toe. Ik kreeg eerst letterlijk te horen dat ze me 'zo niet zouden laten vertrekken' en later van een andere medewerker dat het 'wel werkt en anders altijd via auto en app of knop op de oplader werkt'. Ja.. zeg het maar. Kortom ik houd het in de gaten.
Tot slot een slordigheid is dat er vieze zwarte vlekken in het interieur zaten, vast en zeker van transport. Het gaat me er dan ook niet om dat dit gebeurt tijdens transport en 'handlen' van de auto's. Maar ik had verwacht dat iemand die tijdens een kleine inspectie zou zien. Het stelde me teleur, mijn nieuwe auto was vies. Ja,.. nu kun je hier vanalles van vinden en misschien ben ik dan een zeur. Maar ik vind dat je een auto van meer dan 50.000 euro niet zo aan een klant kan laten zien. Gelukkig werd de vlek wel schoongemaakt en dat is ook best netjes gebeurd, de rest poets ik er zelf nog wel even uit.
Gevoelsmatig waren het een paar kleine dompertjes en was het vooral jammer dat je niet echt goed bij de medewerkers terecht kon hiermee. Toch vind ik het bewonderenswaardig hoe iedereen hard aan het werk was om al die auto's af te leveren, moet een hele opgave zijn!
Uiteindelijk was ik na dik een uur buiten en kon ik rijden. Nogmaals, wat een heerlijke auto, fijne zware besturing (als je dat wenst), vlot, overzichtelijk, comfortabel. En wat een werkelijk sublieme audioinstallatie! Heerlijk om zo'n auto te mogen rijden. Ook ik merk de trillende banden op (is na ca. 80km nog niet weg) en ik hoor een kleine 'suis' of 'windgeruis' rond het dak, ik ga er de komende tijd op letten (kan ook met het weer te maken hebben).
Conclusie; auto in de basis top! Kleine puntjes nog op te lossen. Aflevering past m.i. niet bij een nieuwe auto, laat staan een in het luxere segment.