Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Even de aanduidingen:

Rated range is gebaseerd op een totaal als gemeten volgens de "norm". Dan kom je bij een volle batterij zo rond de 500 km/uur.

Typical range is gebaseerd op een aantal factoren (welke precies weet ik niet) waarmee een realistischer bereik wordt aangegeven. Deze aanduiding verandert regelmatig met een nieuwe softwareversie, waarbij men (nog) betrouwbaarder wil zijn.

Projected range is het naar verwachting nog te rijden aantal kilometers, gebaseerd op het daadwerkelijke verbruik over de gekozen laatste afstand (10, 25 of 50 km).

Dat is helder verwoord Hans. Iedere toekomstige Tesla rijder die hier meeleest zou eerst deze definities over "range" moeten lezen en begrijpen. Daarna pas meelezen over verbruik, accu capaciteit, range, etc. Want ik merk dat er onder potentiële MS kopers nogal eens wat verwarring ontstaat over dit soort zaken en ze daardoor een verkeerd beeld krijgen.
 
Vandaag nog eens eerst naar 90% geladen en later doorgeladen tot 100%.

90% gaf 344 km aan en met 100 % kwam hij aan 385 km. Dat laatste is niet zo "keihard" want toen ik ging rijden duurde het even voordat de eerste paar km er af waren (ongeveer 4 km gereden en 1 eraf) maar toen hij (bij school) een kwartiertje stilstond bij 3 Celsius was ik ineens weer 4 km kwijt).

Toen ik de auto "kreeg" eind maart was 100% typical rond 410 km. Dat is nadien door een nieuwe software in één keer gedaald tot ergens in de 390 km. Daarmee werd typical wel gelijk een stuk realistischer.
Als ik het zo bekijk valt het met 40.700 km best nog wel mee. Verder denk ik dat het straks bij hogere temperaturen nog wel iets meer kan gaan worden.

Ik ben niet zo bang voor snel verval van de batterij en denk dat het allemaal wel mee zal vallen.

Gelijk maar even de excel bijgewerkt.
 
Last edited:
Vandaag weer 346 bij 90%, was de laatste tijd 343.... Zal eens kijken om hem 100% te laden nu.

Maar dit lijkt me toch niet correct? 4 minuten ???
11fbf23f2cd1c98b16b227f5b74db9d1.jpg
 
Last edited:
Ja heb ik ook wel eens, paar minuten later wordt dat weer gecorrigeerd.
Je laadt nog met 48 km/uur (11 kW) en dat doet ie niet als je nog maar 4 minuten te gaan hebt.

Ja idd. dat dacht ik ook. Sinds 6.1 geeft hij nu km/hr aan ipv kW... Hoop dat ze dit aan gaan passen. Als ik hem in de auto op kW zet, dan zie ik mijn range in %, en dat wil ik niet.
 
23.053 km, 248 av. 90% 346 100% 384 typical. 100% rated 480. 10.000 sinds laatste meting en 11 typical verschil. Bij mij ging tijdens het rijden direct de km eraf,. Dus Hans heeft 1 km minder op 90% en 1 meer op 100% en kan ook nog eens 4km rijden alvorens er km af gaan. Blijft nog steeds vreemd eigenlijk.
 
Last edited:
Kan iemand aangeven wat het verbruik is bij stapvoets/file-verkeer? hebben het altijd over range, maar ik sta meeste van de tijd in de file....

Goede vraag. Mijn ervaring leert dat het file rijden geen heel grote invloed op het verbruik heeft. De MS zal over het algemeen het minste gebruiken bij een CONSTANTE snelheid (cruise control aan). Alles tussen 40 en 100 km/uur scheelt dan niet zo veel. Tussen 100 en 120 gaat ook nog wel. Pas boven 130 merk je dat het verbruik echt significant omhoog gaat.

Als je auto stil staat of zo goed als stil bij file rijden zal je energieverbruik vooral beinvloed worden door de kachel. Dus als je file rijdt en daardoor langer in de wagen zit om van A naar B te komen en de kachel moet werken zal je verbruik over de af te leggen route wat hoger zijn dan waneer je "normaal" verkeer hebt op toegestane snelheid. Maar mijn ervaring met file rijden is niet zo negatief. Ca. 10% meer misschien in de winter. In de zomer merk ik haast helemaal geen verschil.

Het energieverbruik wordt naar mijn ervaring meeste beinvloed door buitentemperatuur, wind, hoogteverschillen, kachel en natuurlijk snelheid (maar dan dus vooral boven 120/130 km/u). Ik vind dat ook een sprintje tussendoor bij een verkeerslicht niet al teveel invloed heeft. Kun je rustig doen hoor :biggrin:. Er moet ook wel "fun" zijn af en toe met zo'n auto :smile:.
 
Had vandaag een loaner, P53XXX en stond 1100km op de teller. Tot 90% laden gaf 356km waar ik nu nog 336km haal na 61.00km. Dat is 5.7% afname in bereik, dat is denk ik niet heel raar. Dat is te verwachten bij Lithium cellen, in het begin neemt het hard af, daarna 1% per jaar.
 
Had vandaag een loaner, P53XXX en stond 1100km op de teller. Tot 90% laden gaf 356km waar ik nu nog 336km haal na 61.00km. Dat is 5.7% afname in bereik, dat is denk ik niet heel raar. Dat is te verwachten bij Lithium cellen, in het begin neemt het hard af, daarna 1% per jaar.

Ik had afgelopen weeken een blauwe 6xxxx loaner, met 4000 km op de teller. Die kwam tot 403 (6.0 fw) bij 100%. ik heb er een kleine 800 km mee gereden, maar was niet in staat om onder de 270 wh/km te komen. ATA was zelfs 290 wh/km. Ik zit zelf zo rond de 235 op dit moment (sinds ik winterbanden heb). Mijn rijstijl is 'vrij pittig'...

Zo heb je dan wel mee range uit zo'n nieuwe accu, maar er zit toch ook veel verschil tussen de auto's waardoor het in dit geval niets oplevert.
 
A propos: In "News from the Frunk Episode 3" geeft Howe een uitleg aan range degradation. Volgens hem ligt het niet aan de batterij maar aan de berekening door de computer. De batterij heeft dus nog altijd dezelfde capaciteit maar de range is in feite een schatting van de computer, die de neiging heeft wat lager te schatten.
 
Had vandaag een loaner, P53XXX en stond 1100km op de teller. Tot 90% laden gaf 356km waar ik nu nog 336km haal na 61.00km. Dat is 5.7% afname in bereik, dat is denk ik niet heel raar. Dat is te verwachten bij Lithium cellen, in het begin neemt het hard af, daarna 1% per jaar.

Vandaag in een warme garage opgeladen: 340km.
Buiten op de oprit momenteel 333...
Km. stand 52.000
 
A propos: In "News from the Frunk Episode 3" geeft Howe een uitleg aan range degradation. Volgens hem ligt het niet aan de batterij maar aan de berekening door de computer. De batterij heeft dus nog altijd dezelfde capaciteit maar de range is in feite een schatting van de computer, die de neiging heeft wat lager te schatten.
Ben het daar deels mee eens.

Dat het berekenen van een accu steeds lastiger wordt geloof ik, maar er is wel degelijk sprake van degradatie, elke Lithium batterij neemt in capaciteit af door gebruik en tijd.