Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Doe ik ook (% ipv km) - na jaren geconditioneerd te zijn dat je vanaf 200km moet uitkijken om te gaan tanken...

Ik denk nu zelfs al - naar het werk rijden - ca10% op en 10% af...
Als je echt informatie over km range nodig hebt - kijk je toch even op het energiescherm...
Helemaal mee eens of gewoon met de Remote S app en zie je alle vier in 1 overzicht:
% - Estimated - Typical - Rated

En het grootste voordeel:
Je hebt geen battery degradatie! 90% blijft 90% en niet ineens 89% :wink::tongue:
 
Vrijdag mijn 70D opgehaald en helemaal blij natuurlijk. Het weer was perfect voor ideaal verbruik en met meerijden in de avondspits tussen 60 en 120 km/h verbazingwekkend 168wh/km op 110km. Later terug naar huis en daar stukjes 165 km/u en 145 km/u en bij trajectcontrole 105 op de hele trip 185wh/km gehaald. Vandaag normale rit en gewoon max snelheid gereden (maar een klein deel waar je 120 mag en 180wh/km gehaald. Dat belooft veel goeds, had zelf op 220wh/km gerekend... (Wacht maar op de winter zullen jullie zeggen :)

Aflevering 14 aug 2015
- batterijtype : 70D
- firmwareversie : V6.2
- kmstand : 300
- typical Range 100% : 339 km
- typical range (bij 90% Soc) : 305 km
- gemiddeld verbruik: 187
 
Vrijdag mijn 70D opgehaald en helemaal blij natuurlijk. Het weer was perfect voor ideaal verbruik en met meerijden in de avondspits tussen 60 en 120 km/h verbazingwekkend 168wh/km op 110km. Later terug naar huis en daar stukjes 165 km/u en 145 km/u en bij trajectcontrole 105 op de hele trip 185wh/km gehaald. Vandaag normale rit en gewoon max snelheid gereden (maar een klein deel waar je 120 mag en 180wh/km gehaald. Dat belooft veel goeds, had zelf op 220wh/km gerekend... (Wacht maar op de winter zullen jullie zeggen :)

Aflevering 14 aug 2015
- batterijtype : 70D
- firmwareversie : V6.2
- kmstand : 300
- typical Range 100% : 339 km
- typical range (bij 90% Soc) : 305 km
- gemiddeld verbruik: 187

Dat is bijzonder zuinig! Haal ik met mijn classic 85 nooit[emoji16]. Benieuwd naar je winter verbruik.
 
Ik ben gisteren teruggekomen uit Praag. Ik heb bij Lauenau gegeten, en de auto was 100% opgeladen. (393km).
Ben rustig in één keer naar huis gereden, 115-120km/h, om zodoende niet in Emsburen te hoeven stoppen.
Ik kwam thuis (336km 205h/km) met 68,9KW/H gebruikt en nog 12 km remaining, dat is nog 3%
Ik heb een 85KW/h accu. Maar het lijkt er meer op dat de capaciteit maar 70KW/h is....
 
Ik ben gisteren teruggekomen uit Praag. Ik heb bij Lauenau gegeten, en de auto was 100% opgeladen. (393km).
Ben rustig in één keer naar huis gereden, 115-120km/h, om zodoende niet in Emsburen te hoeven stoppen.
Ik kwam thuis (336km 205h/km) met 68,9KW/H gebruikt en nog 12 km remaining, dat is nog 3%
Ik heb een 85KW/h accu. Maar het lijkt er meer op dat de capaciteit maar 70KW/h is....

12km typical; dat is dan nog +/- 2.4 kWh (12km * 200W/km)

Verbruikt had je al 68.9 kWh; dat wordt dan totaal 71.3 kWh

Volgens het gekende plaatje heb je 75.9 kWh ter beschikking
Blijft dan op een verschil van 4.6kWh.

Een deel zal zonder twijfel te wijten zijn aan vermogenverlies van de batterij.
Maar in die 4.6kWh zitten ook de andere verbruikers (buiten de motor) : de centrale console; airco etc...

Met andere woorden : ik denk dat het nog meevalt. Je gaat van 400km naar 393km; dat zou dan bijna 2% verlies zijn.
 
Dank voor de info, maar welk gekend plaatje bedoel je met 75,9 KWh? de accu is toch 85 kWh?
Screen Shot 08-16-15 at 01.06 PM.JPG


Batterij is totaal 85kWh

maar als de batterij helemaal ontladen is; dan is ze onherroepelijk stuk. Bricked.
Dat is enkele keren gebeurd met de Roadster, en heeft wat opschudding veroorzaakt.

Om daar komaf mee te maken, geeft Tesla nu 8jaar garantie op de batterij (intussen uitgebreid naar de ganse drive-train) ; wat je ook doet.
Als de batterij stuk gaat; bvb wegens helemaal leeg; dan is het de verantwoordelijkheid van Tesla.
Daarom hebben ze een Brick-protection ingebouwd : 3.9kWh die wij nooit kunnen aanspreken, maar die moeten garanderen dat de batterij nooit leeg raakt.
Ook niet op "0%"

Daarnaast is er de zero-mile protection.
We kunnen nog verder rijden, ook al staat de teller op 0% of 0km range.
Enkelen hebben dat al geprobeerd. Meestal loopt dat goed af; maar je kan ook te ver gaan.
Duwen is dan één mogelijkheid. :wink: ook daarvan hebben we een ervaringsdeskundige op het forum. :wink:
 
Last edited:
Ik moest vandaag op en neer naar Haarlem, vanuit Breda. Mooi moment om de status van mijn accu nog eens te controleren.
Begonnen met 100% laden, gaf een range van 371 km (92,8% van de 400 km die het ooit was. Op zich een normale waarde met zo'n 55.000 km op de klok).

Bij terugkomst nog een extra blokje omgereden om op 0 uit te komen. Ik kreeg precies bij thuiskomst de melding 'charge now' en van gereduceerde verwarming/airco.
In totaal heb ik 278,8 km gereden en 68,2 kWh verbruikt (met 244 wh/km gemiddeld).

Volgens het hierboven aangehaalde plaatje zou ik in dit geval 75,9 kWh beschikbaar moeten hebben. Echter, door degradatie is daarvan nog 92,8% beschikbaar: 70,4 kWh.
ImageUploadedByTapatalk1439901585.731306.jpg

Ik heb er in praktijk echter maar 68,2 gekregen. Ik mis dus ruim 2 kWh. Lijkt me redelijk om te veronderstellen dat dat is gebruikt voor airco en andere electronica (het was max 20 graden vandaag dus veel zal de airco niet hebben gekoeld).

Dan klopt het dus nog (weliswaar met zo'n 7% verlies tov nieuw).

Ik heb ook even het verbruik getest op het stuk A2 Amsterdam-Utrecht met trajeccontrole. Met de cc op 103 km/h kwam ik op 199 wh/km. Is dat gemiddeld, halen jullie dat ook ?

ImageUploadedByTapatalk1439901565.963560.jpg
 
Ik heb ook even het verbruik getest op het stuk A2 Amsterdam-Utrecht met trajeccontrole. Met de cc op 103 km/h kwam ik op 199 wh/km. Is dat gemiddeld, halen jullie dat ook ?

Op dit stuk weg rij ik bij rond de 100 km/u gemiddeld 160 Wh/km. De omstandigheden zijn dan perfect, weinig of geen wind, zonnetje en 24 graden.
De laatste 5000 km gemiddeld 194 Wh/km.
 
Op dit stuk weg rij ik bij rond de 100 km/u gemiddeld 160 Wh/km. De omstandigheden zijn dan perfect, weinig of geen wind, zonnetje en 24 graden.
De laatste 5000 km gemiddeld 194 Wh/km.
Dat is toch wel een heel groot verschil met mij. Omstandigheden waren vandaag ook prima volgens mij. Toch maar eens deelnemen aan de gecertificeerde tests die hier soms worden georganiseerd. Wanneer is de volgende?
 
Net weer even ingevuld.
Natuurlijk trots op het ATA van 199 wh/km over >10000 km (laatste 5000 op 193....)
Wel weer 1 km er af in het scherm (408) terwijl de app er 409 had staan... Goede hoop dat dat volgende keer rechtgetrokken wordt:biggrin:
Het viel me nu op dat rated range niet meer ingevuld wordt, of heb ik daar overheen gekeken? Indien die weg is vind ik dat jammer, want daar kan door Tesla minder softwarematig aangedaan worden dan typical?
En het viel me op dat 1 gebruiker na 60000 km ineens een hele reeks data heeft toegevoegd, soms zelfs met maar 100km tussen 2 laadbeurten, maar wel allemaal rangecharges.... Levert dit statistisch geen vervuiling op? Er is nl. maar in een heel korte periode gemeten, maar door de vele entries krijgt dit een groot gewicht? Of wordt dit enigermate gedempt doordat de combi gebruiker / tijdsverloop wordt gefilterd door de opzet van de data? Al weer meer dan 20 jaar geleden dat ik met spss aan het mainframe in Groningen zat, dus mijn statistische kennis is m.b.t. Swanborn toch wat roestig:wink: