Ik ben een paar dagen zonder climate aan het rijden, om te zien wat dat voor verschil in verbruik oplevert (in de voorgaande koudere dagen gebruikte ik stoelverwarming ter compensatie).
Mijn dagelijkse rit is bijna 25 km enkele reis en ik merk duidelijk het verschil, minstens 15 wH/km minder verbruik gemiddeld over die rit, in de eerste 10 km scheelt het nog veel meer.
Op de dagelijkse rit van Frank zul je dan dus ook een duidelijk verschil zien tussen dagen waarop het koud is en de climate flink moet stoken op dat korte ritje, en dagen waarop de kachel minder verbruikt. Veel meer impact dus dan wanneer je langere ritten maakt.
Eigenlijk is het voor mijn test wel jammer dat het deze dagen zo warm is ... verder geen klachten daarover!
Overigens kan ik intussen ook wel vaststellen dat mijn verbruik gestaag daalt. Volgende week is de MS twee jaar oud, dat is een goed moment om over twee cycli te meten. In het eerste jaar zat ik op 337, nu gemiddeld op 326, vanaf de e-Rally 216 (dat levert natuurlijk geen goede info op, want sindsdien nog geen winter in de cycle, maar om van 237 naar 226 te komen over een gelijke periode en met een vrijwel gelijk kilometrage, heb je toch ook 216 nodig in het tweede jaar). Ik kom nu op mijn dagelijkse ritten echt niet meer boven 200 uit en zie ook in december regelmatig 185.
Ik ben rustiger gaan rijden t.o.v. het eerste halfjaar, waarin ik mijn 21" achter met 15k km op reed. Later overgestapt naar 19". Ik geloof toch nog steeds dat mijn MS zelf ook efficiënter is geworden.