Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag 1e range charge met de 70 gedaan....
369 Typical op de app, 368 in de auto... En thuisgekomen nog 317 over na 50 km met 184 Wh / km....
Sheet wordt nog wel ingevuld...

En ook iemand met een 90D gezien die typical 409 had bij 100%....
Dat was ik:biggrin:. Mijn verbruik op de terugrit was 233Wh/km. Dat viel mij ook mee. Het was rustig op de A16. Met 302km thuisgekomen over een rit van 95km.
Vul ook de sheet nog wel in.
 
Iemand had de instellingen van de sheet veranderd, waardoor er niet meer ingevuld kon worden.
Ik heb dat zojuist hersteld en de optie aangevinkt dat de edit rechten niet meer aangepast kunnen worden. :)

Ik heb nu maar snel een kopie van de sheet lokaal opgeslagen zodat ik deze waardevolle data niet kwijt raak. :wink:
Veel te interessant om mee te spelen...

Bedankt voor dit prachtig instrument, Merijn!
 
Ik heb een week met een loaner 85D gereden en het verbruik leek me heel hoog. ik raakte met moeite onder de 240wh/km.
Dus was ik benieuwd voor mijn nieuwe S85, omdat ze zeggen dat een D zuiniger is.

Nu heb ik slecht 150km gereden, maar nu is al duidelijk dat de S85 een stuk zuiniger is dan de 85D loaner.
mijn referentie is s morgens 8.1km naar mijn bureel. Vertrekken met koude batterij.

mijn de S60 raakte ik bij aankomst net onder de 200wh
met de 85D was het 230wh bij aankomst
met de S85 had ik deze morgen 188wh bij aankomst.

het enige verschil in opties tussen de 85D en de S85 zijn 21" velgen versus 19" velgen.
kunnen enkel de velgen zo een verschil geven?
 
Ik heb een week met een loaner 85D gereden en het verbruik leek me heel hoog. ik raakte met moeite onder de 240wh/km.
Dus was ik benieuwd voor mijn nieuwe S85, omdat ze zeggen dat een D zuiniger is.

Nu heb ik slecht 150km gereden, maar nu is al duidelijk dat de S85 een stuk zuiniger is dan de 85D loaner.
mijn referentie is s morgens 8.1km naar mijn bureel. Vertrekken met koude batterij.

mijn de S60 raakte ik bij aankomst net onder de 200wh
met de 85D was het 230wh bij aankomst
met de S85 had ik deze morgen 188wh bij aankomst.

het enige verschil in opties tussen de 85D en de S85 zijn 21" velgen versus 19" velgen.
kunnen enkel de velgen zo een verschil geven?

Het was vanochtend ook iets warmer dan de afgelopen dagen...
Maar het verschil blijft dan toch groot...
 
Ik ben een paar dagen zonder climate aan het rijden, om te zien wat dat voor verschil in verbruik oplevert (in de voorgaande koudere dagen gebruikte ik stoelverwarming ter compensatie).
Mijn dagelijkse rit is bijna 25 km enkele reis en ik merk duidelijk het verschil, minstens 15 wH/km minder verbruik gemiddeld over die rit, in de eerste 10 km scheelt het nog veel meer.
Op de dagelijkse rit van Frank zul je dan dus ook een duidelijk verschil zien tussen dagen waarop het koud is en de climate flink moet stoken op dat korte ritje, en dagen waarop de kachel minder verbruikt. Veel meer impact dus dan wanneer je langere ritten maakt.
Eigenlijk is het voor mijn test wel jammer dat het deze dagen zo warm is ... verder geen klachten daarover!

Overigens kan ik intussen ook wel vaststellen dat mijn verbruik gestaag daalt. Volgende week is de MS twee jaar oud, dat is een goed moment om over twee cycli te meten. In het eerste jaar zat ik op 337, nu gemiddeld op 326, vanaf de e-Rally 216 (dat levert natuurlijk geen goede info op, want sindsdien nog geen winter in de cycle, maar om van 237 naar 226 te komen over een gelijke periode en met een vrijwel gelijk kilometrage, heb je toch ook 216 nodig in het tweede jaar). Ik kom nu op mijn dagelijkse ritten echt niet meer boven 200 uit en zie ook in december regelmatig 185.

Ik ben rustiger gaan rijden t.o.v. het eerste halfjaar, waarin ik mijn 21" achter met 15k km op reed. Later overgestapt naar 19". Ik geloof toch nog steeds dat mijn MS zelf ook efficiënter is geworden.
 
Last edited:
Er is ook het thermal management van het pack wat een groot verschil kan maken. Ik ben hier nog volop "onderzoek" naar aan het doen (op basis van de schaarse info hier rond), maar active heating wordt op dit moment geactiveerd onder de 8 graden. In 2013 was dit 10 graden, in 2014 was het 7 graden en momenteel dus 8 graden.

Model S thermal management 2015.JPG
 
Vandaag 1e range charge met de 70 gedaan....
369 Typical op de app, 368 in de auto... En thuisgekomen nog 317 over na 50 km met 184 Wh / km....
Sheet wordt nog wel ingevuld...

En ook iemand met een 90D gezien die typical 409 had bij 100%....


zelfde waardes hier

met 1% over gisteren geladen naar 100% of volgens de noordcomputer 68kwh naar 368 km typical of 467km rated


Philippe
 
Zo!
Na twee keer "vol tappen en leeg rijden" kan ik het volgende concluderen
100% typical is 365 km en rated 457 km
gisteren na een range charge helemaal leeg gereden (tot <0km) en 67,3 Kw uit de accu kunnen peuren.
Bij een typical gebruik van 205 kan ik 330 km ver komen en dan is het op.
op dagnivo met twee ritten van 110 km is er 30 km equivalenten aan power nodig voor ander zaken.
De verbruiksmeters gaan alle kanten op maar bij mijn normale rijdstijl zijn de rest km goed voorspelbaar en stabiel
100% kom ik 330km ver met typical rijdstijl
90% kom ik 300 km ver
80% kom ik 270 km ver.

paar keer leeg rijden en range charge heeft geen grote verschillen gegeven
Range is dus terug gelopen van 400km naar 365km
 
Ik wacht nog even tot je de kans hebt gehad om al je range charges van de afgelopen dagen in de sheet te zetten.
Je kan telkens ook de verbruikscijfers invullen voor de 2de berekeningsmethode zodat we zien hoe goed beide methodes overeenkomen qua degradatiepercentage.
Wanneer ik er meerdere achter mekaar doe zie ik ook steeds (kleine) verbeteringen.
 
Het lijstje is inmiddels wel weer te openen echter niet invulbaar?


Ik wacht nog even tot je de kans hebt gehad om al je range charges van de afgelopen dagen in de sheet te zetten.
Je kan telkens ook de verbruikscijfers invullen voor de 2de berekeningsmethode zodat we zien hoe goed beide methodes overeenkomen qua degradatiepercentage.
Wanneer ik er meerdere achter mekaar doe zie ik ook steeds (kleine) verbeteringen.