Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand al eens een model gemaakt van cycles, dod, soc, etc? Antwoord op de vraag hoe vaak/hoe veel laad iemand, hoeveel kilometer wordt er gereden, wat is het verbruik.... Dan krijg je tenminste een beetje een idee wat 2000 cycles in de dagelijkse praktijk betekent. Dat zou maar op 25 jaar kunnen uitkomen. Krijg je in in dat geval ook niet te maken met calendar aging? Ik kan me voorstellen dat de gebruikte chemische compounds ook hun karakteristieken verliezen over tijd. Zo iets is natuurlijk minder makkelijk te meten, anders dan heel veel geduld te hebben.

De database van TeslaLog.com heeft wat dat betreft een schat aan informatie, ik heb 'm al eens een berichtje gestuurd met het idee om deze data te analyseren. Hij gaf in zijn eigen draadje aan daar welwillend tegenover te staan, maar wil eerst nog meer data hebben.
 
Met een 85 kWh batterij heb je 77 kWh beschikbaar. 1 cycle is dus 77 kWh.
Als je dan een verbruik neemt van 200 Wh/km, kan je met 1 cycle 385 km rijden.
20.000 km per jaar staat voor 52 cycles.
2000 cycles komt dus overeen met 770.000 km (over 38 jaar).

Wie 70.000 km per jaar rijdt is goed voor 182 cycles.
Dan kan je nog lustig 11 jaar rijden om 2000 cycles vol te maken.

En volgens de charts van Panasonic zit je dan met een resterende capaciteit van rond de 70%.
Ik heb die charts echter eens naast die van de MaxRange Battery sheet gelegd en wij doen op heden met z'n allen beter. :wink:

- - - Updated - - -

Tesla heeft in een onbewaakt moment al eens gezegd dat ze verwachten dat de resterende capaciteit na de 8 jaar garantie beter dan 70% zal zijn. Ik denk dat we dat soort van grootteordes voor ogen moeten houden. Wie veel rijdt zal rond dat percentage uitkomen, wie minder veel rijdt beter.
 
Met een 85 kWh batterij heb je 77 kWh beschikbaar. 1 cycle is dus 77 kWh.
Als je dan een verbruik neemt van 200 Wh/km, kan je met 1 cycle 385 km rijden.
20.000 km per jaar staat voor 52 cycles.
2000 cycles komt dus overeen met 770.000 km (over 38 jaar).

Wie 70.000 km per jaar rijdt is goed voor 182 cycles.
Dan kan je nog lustig 11 jaar rijden om 2000 cycles vol te maken.

En volgens de charts van Panasonic zit je dan met een resterende capaciteit van rond de 70%.
Ik heb die charts echter eens naast die van de MaxRange Battery sheet gelegd en wij doen op heden met z'n allen beter. :wink:

- - - Updated - - -

Tesla heeft in een onbewaakt moment al eens gezegd dat ze verwachten dat de resterende capaciteit na de 8 jaar garantie beter dan 70% zal zijn. Ik denk dat we dat soort van grootteordes voor ogen moeten houden. Wie veel rijdt zal rond dat percentage uitkomen, wie minder veel rijdt beter.


Hmm, met mijn 15K per jaar ga ik niet lang genoeg meer leven.
 
Met een 85 kWh batterij heb je 77 kWh beschikbaar. 1 cycle is dus 77 kWh.
Als je dan een verbruik neemt van 200 Wh/km, kan je met 1 cycle 385 km rijden.
20.000 km per jaar staat voor 52 cycles.
2000 cycles komt dus overeen met 770.000 km (over 38 jaar).

Wie 70.000 km per jaar rijdt is goed voor 182 cycles.
Dan kan je nog lustig 11 jaar rijden om 2000 cycles vol te maken.

En volgens de charts van Panasonic zit je dan met een resterende capaciteit van rond de 70%.
Ik heb die charts echter eens naast die van de MaxRange Battery sheet gelegd en wij doen op heden met z'n allen beter. :wink:

- - - Updated - - -

Tesla heeft in een onbewaakt moment al eens gezegd dat ze verwachten dat de resterende capaciteit na de 8 jaar garantie beter dan 70% zal zijn. Ik denk dat we dat soort van grootteordes voor ogen moeten houden. Wie veel rijdt zal rond dat percentage uitkomen, wie minder veel rijdt beter.
Voor de langere termijn klopt de berekening niet. Het aantal cycles moet berekend worden uit de actuele capaciteit van de accu. Dus als de capaciteit 10% is afgenomen, en er dus nog 70kWh beschikbaar is, neemt het aantal cycles per xx.000km met 10% toe.
Er is dus nog enige hoop voor jou, Firebird...
 
Voor de langere termijn klopt de berekening niet. Het aantal cycles moet berekend worden uit de actuele capaciteit van de accu. Dus als de capaciteit 10% is afgenomen, en er dus nog 70kWh beschikbaar is, neemt het aantal cycles per xx.000km met 10% toe.
Er is dus nog enige hoop voor jou, Firebird...

Ja uiteraard, je moet ook je eigen Wh/km verbruik nemen ipv de 200 Wh/km die ik heb genomen.
Er zijn zoveel parameters die hier een invloed op hebben (max SoC, typische DoD, temperatuur, ontlaadsnelheid, etc...).
 
Kom ik weer op min of meer mijn oude conclusie terecht: als je als Tesla-eigenaar ervoor zorgt dat je accu nooit lange tijd op meer dan 90% SoC staat en ook nooit lange tijd op minder dan 10% SoC, dan hoef je niet bang te zijn dat je op forse reductie van de accucapaciteit wordt "getracteerd". De huidige grafiek met waarnemingen van vele Tesla's bevestigt dat al. Het overige gedrag over de accu's maakt eigenlijk niet uit.
Ik verwacht dat menige Tesla-eigenaar niet gaat meemaken dat zijn/haar accu 15% of meer heeft ingeleverd aan accucapaciteit.
 
Ik blijf voorzichtig en probeer toch zo goed mogelijk een aantal regels te respecteren.
De reden is dit soort van grafieken (opgelet, dit is GEEN Tesla cel):

4.1V vs 4.2V SoC.jpg


Schijnbaar niets aan de hand tot er plots een knik ontstaat na 400 cycles.

De data die ik heb gezien wijst uit dat dit normaliter niet gaat gebeuren met de Tesla cellen.
Zoals je aangeeft kan je met een paar regeltjes dit soort van verrassingen vermijden.
 
Ik heb net even een rondje gereden in een P90DL (eng snel!) en die had aan de 22kW staan laden. Charging was completed en gaf 408km aan. Deze is van eind December 2015 en had iets van 10.000km op de teller staan.

Is een auto van een kennis van mij, dus had verder geen data.

Ik blijf voorzichtig en probeer toch zo goed mogelijk een aantal regels te respecteren.
De reden is dit soort van grafieken (opgelet, dit is GEEN Tesla cel):

Schijnbaar niets aan de hand tot er plots een knik ontstaat na 400 cycles.

De data die ik heb gezien wijst uit dat dit normaliter niet gaat gebeuren met de Tesla cellen.
Zoals je aangeeft kan je met een paar regeltjes dit soort van verrassingen vermijden.
We weten dat 100% bij Tesla niet 100% van de cel is, toch? Zo ver ik weet komt die 81kWh ipv 85kWh doordat Tesla de cellen nooit tot hun maximale spanning laad.
 
Ik heb net even een rondje gereden in een P90DL (eng snel!) en die had aan de 22kW staan laden. Charging was completed en gaf 408km aan. Deze is van eind December 2015 en had iets van 10.000km op de teller staan.

Is een auto van een kennis van mij, dus had verder geen data.


We weten dat 100% bij Tesla niet 100% van de cel is, toch? Zo ver ik weet komt die 81kWh ipv 85kWh doordat Tesla de cellen nooit tot hun maximale spanning laad.

Wat ik heb gezien op dit forum (vooral het Amerikaanse gedeelte) is dat 100% wel 100% is. Tesla laadt de cellen tot zo'n 4.19/4.20 V.
 
We weten dat 100% bij Tesla niet 100% van de cel is, toch? Zo ver ik weet komt die 81kWh ipv 85kWh doordat Tesla de cellen nooit tot hun maximale spanning laad.

Dit was ooit een hypothese omdat dit zo is bij de Roadster. In een Roadster worden echter cellen gebruikt met een hele andere samenstelling. De NCA (NCR) cellen bestonden nog niet toen de Roadster het levenslicht zag, geloof ik.

Dus 100% SoC bij een Model S is wel degelijk de volle 4,2V. Het is niet voor niets dat je een waarschuwing krijgt wanneer je een range charge instelt.
 
Wat ik heb gezien op dit forum (vooral het Amerikaanse gedeelte) is dat 100% wel 100% is. Tesla laadt de cellen tot zo'n 4.19/4.20 V.
Dit was ooit een hypothese omdat dit zo is bij de Roadster. In een Roadster worden echter cellen gebruikt met een hele andere samenstelling. De NCA (NCR) cellen bestonden nog niet toen de Roadster het levenslicht zag, geloof ik.

Dus 100% SoC bij een Model S is wel degelijk de volle 4,2V. Het is niet voor niets dat je een waarschuwing krijgt wanneer je een range charge instelt.
Hmm, ik dacht als maximale voltage 4,09V te hebben gezien, een tikje onder de 4,20V dus.

Die waarschuwing snap ik, maar dat hoeft opzich niets te zeggen.
 
Ik heb net even een rondje gereden in een P90DL (eng snel!) en die had aan de 22kW staan laden. Charging was completed en gaf 408km aan. Deze is van eind December 2015 en had iets van 10.000km op de teller

Dat valt mij tegen, 408. Dat is maar net iets meer dan de p85 bij aflevering had. Ik zal straks kort na ontvangst een range charge doen op de p90dl, ben benieuwd!
 
Dat valt mij tegen, 408. Dat is maar net iets meer dan de p85 bij aflevering had. Ik zal straks kort na ontvangst een range charge doen op de p90dl, ben benieuwd!

Er zijn issues met het algoritme voor de berekening van de range bij een 90 kWh batterij. Veel klachten daarover op het US forum omdat ze zowat elke week een km schijnen te verliezen. Niet te veel rekening houden dus met het cijfer dat je momenteel te zien krijgt.
 
Dit was ooit een hypothese omdat dit zo is bij de Roadster. In een Roadster worden echter cellen gebruikt met een hele andere samenstelling. De NCA (NCR) cellen bestonden nog niet toen de Roadster het levenslicht zag, geloof ik.

Dus 100% SoC bij een Model S is wel degelijk de volle 4,2V. Het is niet voor niets dat je een waarschuwing krijgt wanneer je een range charge instelt.

welke waarschuwing ?
 
Mijn 85D doet het dus nog beter dan een P90D. Happy camper.
Overigens: Het vriest weer 's nachts en energie verbruik op de eerste kilometers is hoog. Maar heb de remedie gevonden: Zo hard mogelijk rijden. Dan verdeelt de vaste opwarm belasting van kachel en batterijen zich over het maximale aantal kilometers. Wel eerst Flitsmeister checken.