Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Het verschil in laadtijd aan een SuC tussen een 70 kWh en 85 kWh batterij heb ik hier nog niet zien voorbij komen:

Leuk om te zien dat de SuC dus 360A kan leveren. Ik dacht altijd dat 330A het maximale was! De 85kWh of 90kWh zou dus sneller kunnen, mits de batterij het aan kan.

De 70kWh gaat ook tot de 310V, terwijl een 85kWh dan ergens op 350V zit. Grappig verschil, hele ander samenstelling batterij dus.
 
Ik ben benieuwd. Zal het morgen weten en laat het natuurlijk dan ook weten.

Hier de gegevens m.b.t. de 70D.

Vanochtend een range charge gedaan. Hij liep uiteindelijk door tot 367 km, wat rond 10 km scheelt met de 85 (na 83 k. km).
Schermafbeelding 2015-12-09 om 18.37.47.png


Verder viel op dat er een verschil is tussen Typical in deze berekening en het lijntje van Typical op het Energiescherm. Daar staat het lijntje net als bij de 85 net onder de 200 Wh/km terwijl de algorithme waarschijnlijk rekent met iets van 180 Wh km.

Schermafbeelding 2015-12-09 om 18.41.11.png


Als je namelijk de verreden km en de nog aanwezige typical km bij elkaar optelt dan kom je in dit geval op 390 km, 23 boven de oorspronkelijke typical.
Dat bij een gemiddeld verbruik van 165 Wh/km wat dan omgerekend op een typical van 175 Wh/km uitkomt.

Schermafbeelding 2015-12-09 om 18.42.29.png


Ook leuk is dat hij bij het berekenen van de laadsnelheid in km/uur ook rekening houdt met het feit dat er meer km uit een kWh gaat. Ik heb bij de 85 nooit meer dan 49 km/uur gezien, nu gaat het met 52 km/uur. Maakt in de praktijk niets uit maar wel grappig.

Schermafbeelding 2015-12-09 om 18.49.38.png


Ik heb ook gemerkt dat de aangepaste typical in de 70D zonder veel inspanning is te halen. Vandaag retourtje Amsterdam gedaan, heenweg gereden zoals de weg toeliet (heerlijk die AP in de file) en terug op het eind wat langzamer om niet te vroeg op het schoolplein uit te komen. Daarom verbruik zelfs nog dik onder typical.

Er is best veel te zeggen voor deze configuratie. Voor mijn situatie is dit royaal voldoende.

Ik ben trouwens benieuwd wat de range zou zijn als een 90d wordt voorzien van deze motorisering (2 "kleine" motoren).

Zou dan dan 90/70 x 440 km = 556 km zijn? (mogelijk iets minder vanwege hogere gewicht van de batterij).
 
Mooie cijfers laat je zien Hans met je nieuwe 70D. Ik haalde voorheen op een rustige rit ook makkelijk 170wh/km (60km waarvan 80% 100kmu en een stukje 120). Met mijn winterbanden kom ik op dezelfde rit helaas maar met moeite onder de 200wh/km en bij ritten met 125km/u zit ik met de winterbanden op 220 tot 230wh/km. Ook veel hoger dan met de zomerbanden...

km stand nu 15.500
90% typical 318km
100% typical 350km (morgen weer een range charge)

Alle getallen met range mode off.

winterbanden dunlop sp winter sport 3D 19"
 
Bijna even veel typical als mijn classic P85 (na 80k km dan wel). Is er al iets bekend hoe de 70kW accu's het doen na flink wat km's?
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het accupakket van een 70D anders zal reageren op een periode met veel km's dan een classic 85. Voor zover bekend zijn het gelijke cellen maar gewoon een kleiner aantal. Dus de 70 zal ook gewoon wat terugzakken na een tijdje.

- - - Updated - - -

Dat doet die van mij ook hoor, Hans. Mogelijk had je een oudere revisie van de laders in je 85?
Ik denk eerder dat het toeval is dat beide nu 52km laten zien. Hoe hoger de netspanning bij dezelfde stroom hoe hoger het laadgetal xxkm/u en bij jpet dus 5V hogere spanning (dat is al ruim 2%). Rest zal zitten in kleine verschillen tussen laders e.d. en afrondingen.
Ik verwacht dat een 70 bij dezelfde stroom en spanning een hoger laad-getal xxkm/u laat zien omdat de 70 uitgaat van een iets zuiniger verbruik.
 
Mooie cijfers laat je zien Hans met je nieuwe 70D. Ik haalde voorheen op een rustige rit ook makkelijk 170wh/km (60km waarvan 80% 100kmu en een stukje 120). Met mijn winterbanden kom ik op dezelfde rit helaas maar met moeite onder de 200wh/km en bij ritten met 125km/u zit ik met de winterbanden op 220 tot 230wh/km. Ook veel hoger dan met de zomerbanden...

km stand nu 15.500
90% typical 318km
100% typical 350km (morgen weer een range charge)

Alle getallen met range mode off.

winterbanden dunlop sp winter sport 3D 19"

Weet jij nog waar je typical bij 90% op zat toen je hem net had?
Bij mij op 324 en nu (na 5000km, 3 maanden) op 322.
 
Heeft iemand al een video gezien van het opladen van een 90 pack? Ben erg benieuwd of en hoeveel die sneller op te laden is.

Het 90 kWh pack laadt niet sneller maar iets trager dan het 85 kWh pack. Op dit moment is het onduidelijk waarom. Misschien door de verschillende chemische samenstelling of misschien omdat Tesla eerst voldoende data wil verzamelen alvorens de laadcurve wat agressiever te maken.

Tesla Super Charge Date for various batteries.gif
 
Ik ben trouwens benieuwd wat de range zou zijn als een 90d wordt voorzien van deze motorisering (2 "kleine" motoren).
Zou dan dan 90/70 x 440 km = 556 km zijn? (mogelijk iets minder vanwege hogere gewicht van de batterij).

Leuke interessante informatie! Heeft de 90D niet al de twee kleine motoren? Of haal ik nu iets door elkaar? De P90D heeft een kleine en grote motor.
 
Leuke interessante informatie! Heeft de 90D niet al de twee kleine motoren? Of haal ik nu iets door elkaar? De P90D heeft een kleine en grote motor.

Ja.... en hoewel niemand dat toe zal geven binnen tesla, lijkt het verschil tussen 70D, 85D / 90D softwarematig..... (qua prestatie vd motoren...)
Logistiek gezien natuurlijk in lijn met alle auto's ook al voorzien van allerhande andere zaken, zelfs als dat niet besteld wordt (destijds SuC mogelijkheid voor 60 en recenter AP hardware.)
 
Weet jij nog waar je typical bij 90% op zat toen je hem net had?
Bij mij op 324 en nu (na 5000km, 3 maanden) op 322.

Ik heb hem nog maar net (een week morgen) maar hij had al een paar duizend kilometer er op staan. Vandaag over de 5.000 gegaan.

Vannacht heb ik tot 90% geladen en toen ik wakker werd heb ik hem doorgeschoven naar 100%.

Die 90% was precies 330 en nu heb ik hem, omdat ik morgen niet ver weg hoef, naar 80% geladen, staat nu op 294 km.
 
Ja.... en hoewel niemand dat toe zal geven binnen tesla, lijkt het verschil tussen 70D, 85D / 90D softwarematig..... (qua prestatie vd motoren...)

Ja dat lijkt mij ook. Ik kan mij voorstellen dat het piekvermogen hoger ligt (en/of langer vastgehouden kan worden) door een batterij met grotere capaciteit. Maar de motoren zijn gelijk volgens de Tesla website (daar staat motorvermogen nog vermeld).
 
Het 90 kWh pack laadt niet sneller maar iets trager dan het 85 kWh pack. Op dit moment is het onduidelijk waarom. Misschien door de verschillende chemische samenstelling of misschien omdat Tesla eerst voldoende data wil verzamelen alvorens de laadcurve wat agressiever te maken.

View attachment 103922

Op de y-As staat het percentage tov de capaciteit van de battery. Een 60kwh batterij is sneller volgeladen dan een 90kwh batterij, dus sneller naar 100%. Echter bij 100% is er slechts 2/3 geladen van de capaciteit van de 90kwh batterij. Eigenlijk moet er op de y-As het aantal kWh staan.
Als ik wat meer tijd heb zal ik de gegevens in excel invoeren en dan kijken hoe het eruit ziet.
Ik heb nog 2 maanden tot de 90D komt.
Klopt het dat er nog maar weinig geleverd zijn. Ik hoor er op het forum weinig over.
 
Het 90 kWh pack laadt niet sneller maar iets trager dan het 85 kWh pack.

Wetende dat ik de data niet heb en enkel kijkend naar de grafiek lijkt het er juist op alsof de 85 langzamer laadt dan de 90. Ik zie immers als meest rechter stip een paarse van de 85 en de donkerblauwe van de 90 eindigt eerder. Ik ga er vanuit dat bij de data zelf dan het verschil wel duidelijk is?

Daarnaast weet ik niet of deze gegevens onder gelijke omstandigheden zijn gemeten. Het moet via SuC zijn gegaan, maar het verschil tussen de 60 versies kan ik niet verklaren (rond de 30-45 minuten is het laadpercentage flink anders tussen de verschillende 60).