Ik ben benieuwd. Zal het morgen weten en laat het natuurlijk dan ook weten.
Hier de gegevens m.b.t. de 70D.
Vanochtend een range charge gedaan. Hij liep uiteindelijk door tot 367 km, wat rond 10 km scheelt met de 85 (na 83 k. km).
Verder viel op dat er een verschil is tussen Typical in deze berekening en het lijntje van Typical op het Energiescherm. Daar staat het lijntje net als bij de 85 net onder de 200 Wh/km terwijl de algorithme waarschijnlijk rekent met iets van 180 Wh km.
Als je namelijk de verreden km en de nog aanwezige typical km bij elkaar optelt dan kom je in dit geval op 390 km, 23 boven de oorspronkelijke typical.
Dat bij een gemiddeld verbruik van 165 Wh/km wat dan omgerekend op een typical van 175 Wh/km uitkomt.
Ook leuk is dat hij bij het berekenen van de laadsnelheid in km/uur ook rekening houdt met het feit dat er meer km uit een kWh gaat. Ik heb bij de 85 nooit meer dan 49 km/uur gezien, nu gaat het met 52 km/uur. Maakt in de praktijk niets uit maar wel grappig.
Ik heb ook gemerkt dat de aangepaste typical in de 70D zonder veel inspanning is te halen. Vandaag retourtje Amsterdam gedaan, heenweg gereden zoals de weg toeliet (heerlijk die AP in de file) en terug op het eind wat langzamer om niet te vroeg op het schoolplein uit te komen. Daarom verbruik zelfs nog dik onder typical.
Er is best veel te zeggen voor deze configuratie. Voor mijn situatie is dit royaal voldoende.
Ik ben trouwens benieuwd wat de range zou zijn als een 90d wordt voorzien van deze motorisering (2 "kleine" motoren).
Zou dan dan 90/70 x 440 km = 556 km zijn? (mogelijk iets minder vanwege hogere gewicht van de batterij).