Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Als we uitgaan van levensduur 20.000 cycli en 300km per cyclus, dan is een accupakket goed voor 6 miljoen km!!!

Als je 50.000km per jaar zou rijden gaat een accupakket dus 120 jaar mee :scared::love::scared::love:

Geen enkele ICE-rijder zal dat geloven... :crying:

Ik zou het eens moeten onderzoeken maar als ik me niet vergis zijn er nauwelijks issues met de battery packs van de Tesla Roadster. Die rijden al heel wat jaren rond en het thermal management van de batterij in de Model S is nog beter. We gaan met de jaren uiteraard een heel geleidelijke degradatie zien richting 90, 80 en 70% capaciteit. Als je naar de presentatie kijkt van Prof. Jeff Dahn, en meer specifiek naar wat er typisch gebeurt bij Li-ion cellen die tot 100% worden geladen (Laptops & GSMs) en geen thermal management hebben, is het resultaat dat ze plots de geest geven. Als je een Li-ion batterij dus "slecht behandelt", krijg je dat nauwelijks in de gaten omdat het voornamelijk een invloed heeft op het maximum aantal cycles. Ik vermoed dat de kans heel klein is dat onze Tesla cellen op die manier ten onder gaan gaan. De extreme test van de Medtronic cellen, met een gelijkaardige samenstelling als die van Tesla, is waarom ik dat denk. Onze batterij is bovendien nog veel beter (dixit J. Dahn), dus die zou werkelijk 10-tallen jaren mee moeten kunnen gaan.

Zeker jij, met zoveel kms, kan daar enorm je voordeel mee doen. Er zit momenteel maar 1 datapoint van jou in de Tesla Battery Survey. Het zou zeker interessant zijn indien je af en toe bij een range charge de degradatie van je batterij zou kunnen invullen in deze sheet. Er zijn maar weinig mensen die zo'n interessante info kunnen aanbrengen. Wij kunnen je bedanken met veel reputatiepunten. :wink:
 
Ik zou het eens moeten onderzoeken maar als ik me niet vergis zijn er nauwelijks issues met de battery packs van de Tesla Roadster. Die rijden al heel wat jaren rond en het thermal management van de batterij in de Model S is nog beter. We gaan met de jaren uiteraard een heel geleidelijke degradatie zien richting 90, 80 en 70% capaciteit. Als je naar de presentatie kijkt van Prof. Jeff Dahn, en meer specifiek naar wat er typisch gebeurt bij Li-ion cellen die tot 100% worden geladen (Laptops & GSMs) en geen thermal management hebben, is het resultaat dat ze plots de geest geven. Als je een Li-ion batterij dus "slecht behandelt", krijg je dat nauwelijks in de gaten omdat het voornamelijk een invloed heeft op het maximum aantal cycles. Ik vermoed dat de kans heel klein is dat onze Tesla cellen op die manier ten onder gaan gaan. De extreme test van de Medtronic cellen, met een gelijkaardige samenstelling als die van Tesla, is waarom ik dat denk. Onze batterij is bovendien nog veel beter (dixit J. Dahn), dus die zou werkelijk 10-tallen jaren mee moeten kunnen gaan.

Zeker jij, met zoveel kms, kan daar enorm je voordeel mee doen. Er zit momenteel maar 1 datapoint van jou in de Tesla Battery Survey. Het zou zeker interessant zijn indien je af en toe bij een range charge de degradatie van je batterij zou kunnen invullen in deze sheet. Er zijn maar weinig mensen die zo'n interessante info kunnen aanbrengen. Wij kunnen je bedanken met veel reputatiepunten. :wink:
Dat ik geen volgende punten heb geplaatst heeft een reden. Bij kmstand 77.000 begaf de beruchte zekering het die in het accupakket zit. Ik heb toen definitief een splinternieuw accupack gekregen.

Inmiddels heeft het nieuwe pack er al weer 95.000km op zitten. Dus ik zou weer kunnen posten...
 
Dat ik geen volgende punten heb geplaatst heeft een reden. Bij kmstand 77.000 begaf de beruchte zekering het die in het accupakket zit. Ik heb toen definitief een splinternieuw accupack gekregen.

Inmiddels heeft het nieuwe pack er al weer 95.000km op zitten. Dus ik zou weer kunnen posten...

De sheet is er op voorzien dat je kan aangeven op hoeveel km je een nieuw pack hebt gekregen. Ze hebben jouw oud pack bij Tesla zeker voor research doeleinden gehouden. :wink: De fuse zit helemaal vooraan in dat uitstekend stuk tussen de voorste wielen dat afzonderlijk te openen is. De zekering vervangen valt dus nog mee, het zijn de contactors die moeilijker bereikbaar zijn. In de huidige nieuwe packs kan men trouwens de zekering langs onderen vervangen zonder dat de batterij nog van onder de wagen moet gehaald worden. Ze hebben dus hun lessen getrokken uit het verleden.
 
Even buiten de tabellen. Laatste keer 90% bij mijn 85 leverde 341 km op (na 80k km). De nieuwe 70D vandaag bij 90% 330 km. Veelbelovend!
Dan kan ik mijn 2 jaar oude classic S85 beter omdopen in een S70. [emoji6] Ik heb bij 90% 331 km typical. 2 Jaar geleden was dat 343 km. Toch ben ik dik tevreden, die 331 km haal ik met gemak met dit type weer, zo rond de 10 graden.
 
Op 1 punt na (bij Geiranger) was de hele Noorwegen trip ook met de 70 te doen geweest... en dat zegt mij voldoende.
Overigens heb ik bij de volgende trip ook nog een joker in te zetten in de omgeving van Alesund... dus ook dat komt goed.

Maar idd, ik denk dat de 70 er iets meer uithaalt en iets lichter is waardoor die niet meer "minder is" dan een Classic 85...
Volgende week zelf een 70 dus ik zal het lijstje van Merijn met max range weer regelmatig gaan invullen.
(AnalysiZs70?; Merijn?)
 
Ja... het lijkt er zelfs op dat dat niet alleen de berekening is, maar ook de vrijgave...
probeer maar eens bij SuC met range mode off 100% te laden, en dan voor wegrijden range mode On te zetten, en de volgende keer met range mode On te laden.... scheelt een paar kms...

Merijn heeft zelfs een aangepaste berekening voor de capaciteit indien range mode niet aan stond....
 
Even buiten de tabellen. Laatste keer 90% bij mijn 85 leverde 341 km op (na 80k km). De nieuwe 70D vandaag bij 90% 330 km. Veelbelovend!

Ik neem aan dat de accu van de 70D nog wel iets gaat degraden, m'n P85 had ook 395 toen die nieuw was - dus dat is wat eerlijker vergelijken. Ik zit overigens nu op ongeveer 363 typical km met een 100% lading zonder range mode, 108.000km op de teller.
De typical range was rond de 60.000km heel stabiel rond de 373-375, maar sinds Oktober is die ineens met 6-8km gezakt. Heeft de winter dan echt oorzaak op de typical range?

Daarnaast heb ik de afgelopen weken ook een test gedraaid: ik las altijd verhalen dat de accu na verloop van tijd "uit balans" raakte als je minder dan 90% laadde. Ik heb 100.000km geladen en telkens 80% als limiet aangegeven, met sporadische range charges tussendoor. Ik laad nu een maand ongeveer weer terug op 90% iedere dag met twee keer per week standaard een range charge, maar merk absoluut geen enkel verschil in de typical range: die blijft sinds Oktober op 363.
 
Rijd een keer tot onder de 10 km en doe dan eens een range charge (dus 100%!)... incl. even laten staan.
Als het goed is gaat alles zich "balanceren" (Anderen kunnen dat vast beter met de juiste termen uitleggen) en dan heb je echt een beeld van de capaciteit.
 
Ik neem aan dat de accu van de 70D nog wel iets gaat degraden, m'n P85 had ook 395 toen die nieuw was - dus dat is wat eerlijker vergelijken.

Dat klopt. Ik bekeek het vanuit mijn realiteit dat ik ten opzichte van de S85 die ik had niet veel hoef in te leveren. Er zal natuurlijk ook degradatie zijn op de 70. Benieuwd hoe dat zal gaan het komend jaar, maar je hebt natuurlijk gelijk.
 
Daarnaast heb ik de afgelopen weken ook een test gedraaid: ik las altijd verhalen dat de accu na verloop van tijd "uit balans" raakte als je minder dan 90% laadde. Ik heb 100.000km geladen en telkens 80% als limiet aangegeven, met sporadische range charges tussendoor. Ik laad nu een maand ongeveer weer terug op 90% iedere dag met twee keer per week standaard een range charge, maar merk absoluut geen enkel verschil in de typical range: die blijft sinds Oktober op 363.

De trigger voor balanceren ligt rond de 93% SoC. Laden tot 90% is dus niet genoeg. En balanceren is niet de manier om je capaciteitsberekening te resetten. Balanceren is slechts een onderdeel. Je moet een deep discharge doen (liefst 0%) en dan naar 100% en dit 2 a 3 keer om de batterij eens helemaal "in het nieuw" te zetten.
 
De trigger voor balanceren ligt rond de 93% SoC. Laden tot 90% is dus niet genoeg. En balanceren is niet de manier om je capaciteitsberekening te resetten. Balanceren is slechts een onderdeel. Je moet een deep discharge doen (liefst 0%) en dan naar 100% en dit 2 a 3 keer om de batterij eens helemaal "in het nieuw" te zetten.

Achter elkaar die 2 a 3 keer van deep discharge tot 100% ?
 
Road-Trip!
Dan komt dat vanzelf goed:smile:.
In Dld snelheid aanpassen zodat je lekker leeg aankomt, en dan met zijn allen gezellig hapje eten / keuvelen / wat drinken (NIET koolzuurhoudend en GEEN rundvlees ivm de CO2) totdat eenieder weer 100% geladen is, en dat herhalen...:cool: Laat het voorjaar maar weer komen.
 
Road-Trip!
Dan komt dat vanzelf goed:smile:.
In Dld snelheid aanpassen zodat je lekker leeg aankomt, en dan met zijn allen gezellig hapje eten / keuvelen / wat drinken (NIET koolzuurhoudend en GEEN rundvlees ivm de CO2) totdat eenieder weer 100% geladen is, en dat herhalen...:cool: Laat het voorjaar maar weer komen.

WEL koolzuurhoudend. kom in September maar eens terug !
 
Achter elkaar die 2 a 3 keer van deep discharge tot 100% ?

Als je echt zeker wil zijn dat de range die wordt weergeven volledig in overeenstemming is met de "chemische" capaciteit van het battery pack, is het inderdaad best om het een paar keer na mekaar te doen. In elk geval moet je minstens 1 keer tot 100% laden, dan tot minder dan 10% ontladen en vervolgens opnieuw tot 100% laden. Om de capaciteit van individuele cellen te bepalen heb ik hier een analyser die hiervoor 5 cycles doet. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan bij een 85 kWh pack. Een vakantietrip van bvb 1000 of 1500 km is hiervoor ideaal. Hierbij nog wat achtergrond mbt dit onderwerp vanop de battery university site:

Battery university - Capacity calibration.jpg
 
Ik doe vrij vaak een range-charge tot 100% en soms blijft de auto dan nog een uur of zo staan (laden blijft actief). Ook rijd ik de accu nogal eens beneden 10% SoC. Dus ik vermoed dat ik slechts na een range-charge even moet omschakelen van "Rated" naar "Ideal" om de huidige capaciteit van mijn accupakket uit te lezen.
Verder sta ik minstens even vaak bij een CHAdeMO als bij een Tesla-SuC het afgelopen half jaar (die CHAdeMO heeft hetzelfde tarief als een SuC).
Trouwens ik neem aan dat het verschil tussen Rated en Ideal een vaste factor is, is die ergens bekend? Bij Rated heb ik vorige week na een range charge nog 457km gezien. En dus na 95k km.
 
Waar staan die CHAdeMO met het SuC tarief?

Ik doe vrij vaak een range-charge tot 100% en soms blijft de auto dan nog een uur of zo staan (laden blijft actief). Ook rijd ik de accu nogal eens beneden 10% SoC. Dus ik vermoed dat ik slechts na een range-charge even moet omschakelen van "Rated" naar "Ideal" om de huidige capaciteit van mijn accupakket uit te lezen.
Verder sta ik minstens even vaak bij een CHAdeMO als bij een Tesla-SuC het afgelopen half jaar (die CHAdeMO heeft hetzelfde tarief als een SuC).
Trouwens ik neem aan dat het verschil tussen Rated en Ideal een vaste factor is, is die ergens bekend? Bij Rated heb ik vorige week na een range charge nog 457km gezien. En dus na 95k km.