Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
een uitdraai van mijn laadpaal vanaf 2013 tot nu toe laat zien dat ik 21.500 Kw/h heb geladen.
Ik heb nu 84000 km gereden waarvan ik inschat 5000 km geladen via externe laadpunten.
mijn verbruik over al deze km is 225 wh/km en rekenkundig is het totaal met laadverliezen opwarmen ca. 275 wh/km
heb dus 84000 km gereden voor 4300 euro (benzine auto a 1 op 13 zou ca 9600 euro zijn
De stelling op de Tesla site met 20.000 km per jaar dat er 4 keer minder energie nodig is t.o.v een benzine motor is echt te rooskleurig.
De gemiddelde benzineprijs over de afgelopen 2 jaar ligt een stuk hoger dan €1,48. Denk dat je rustig met €1,65 mag rekenen. Bovendien is jouw kWh prijs met 20 eurocent hoog. Ik zit op 17 eurocent.
 
Last edited:
Neem nu een plug in hybride, ik vermoed dat die goedkoper is dan volledig elektrisch omdat je normaal nooit moet laden als je niet wil. Hij laad zichzelf op via een generator aan 1.2 liter op 100km.
Dat kan natuurlijk nooit kloppen. Dan zou die plug-in-hybride dus 1 op 85 halen??? Dat haalt de VW XL1 als enige voor zover ik weet (of is daar ook mee gesjoemeld, er zit een diesel in die XL1... :tongue: ), maar een 'gewone' hybride haalt dat echt lang niet. Die 1.2 liter op 100km wil zeggen dat als je vertrekt met volledig geladen accu, je dan een korte rit rijdt volgens een bepaald protocol. Als de accu leeg is gaat het verder op benzine. Aan het einde van de rit wordt het benzineverbruik gemeten. Met andere woorden, als er een hybride zou zijn met een flinke accu, bijvoorbeeld 16kWh, zou die een verbruik kunnen halen van 0 liter per 100km.
 
Dat is heel netjes! Dan kun je ongeveer 360 km op een lading. Wat was je energiegebruik en snelheden? Ben hier nog altijd heel nieuwsgierig naar om aan anderen te kunnen uitleggen onder welke omstandigheden ze een bepaald bereik kunnen halen met de Tesla. Alles voor goede en correcte reclame :biggrin:.

Energieverbruik ongeveer rond de 230 plus minus, snelheid varieert tussen de 50 en 130. Ik rij ook niet met een ei op de pedaal en ga vlot mee met het verkeer.
 
Inderdaad.

Tesla verwijten dat ze de opgegeven cijfers niet halen, en dan het reële verbruik vergelijken met de opgegeven cijfers van ICE of, erger nog, PHEV is nogal heel kort door de bocht.


Google eens het reële verbruik van de Outlander PHEV.

Een hele mooie site is Travelcard | Praktijkverbruik.nl


Dan kan je pas een mooie vergelijking met de S maken.

Ik heb nu thuis stroom voor 15 cent per kWh, prima dus!
 
Van de week is er een software update in m'n tesla doorgevoerd waardoor hij nu op versie v7.0 (2.9.77) staat.
Ik heb de auto nu een maand en vanaf het begin tot voor deze software update kon ik de auto altijd volladen tot precies 362 (elk keer weer).
Na deze laatste software update gaat hij maar tot 352 (10km verlies).

Enig idee waar dat aan kan liggen ?
 
Van de week is er een software update in m'n tesla doorgevoerd waardoor hij nu op versie v7.0 (2.9.77) staat.
Ik heb de auto nu een maand en vanaf het begin tot voor deze software update kon ik de auto altijd volladen tot precies 362 (elk keer weer).
Na deze laatste software update gaat hij maar tot 352 (10km verlies).

Enig idee waar dat aan kan liggen ?

Ik heb gisteren ook 2.9.77 gekregen in het SC (vervangen schokdempers achter) en zag vanmorgen dat ik er 20km bij heb gekregen op 90%, van 360 naar 380. We zullen zien hoe lang het duurt want er zal wel ergens iets gereset zijn.
 
Ook ik heb gisteren de update v7.0 2.9.77 ontvangen op het servicecentrum. Typical range ligt ook bij mij hoger in dezelfde order van grootte (model s85d).

Tesla heeft voor de berekening van de typical range de berekeningsgrondslag kennelijk aangepast. Voorheen was basis ca 192 Wh/km, lijkt nu ca 185 Wh/km te zijn, zo viel mij vandaag op in de verbruiksgrafiek. Of het verbruik in de praktijk ook echt gedaald is kan ik nog niet zeggen, maar eerste indruk is dat het best wel eens zou kunnen zijn op basis van een ritje van 140 km vandaag. Deze week op mijn vaste traject maar eens uittesten.
 
Cadeautje

Ik krijg na 7.1 een typical @100% van 416 km en een rated van 520 km. Not too bad at all.
DSC_2225.JPG

DSC_2224.JPG
 
Nu de hackers in de US toegang hebben tot de service schermen kunnen we nog wat meer te weten komen over het BMS.
Dit gerucht circuleerde al geruime tijd maar 100% SoC in de Model S zou overeenkomen met 4.15/4.16 Volt op cel niveau. Dit betekent dat de volledige capaciteit van de batterij niet wordt benut. Dit komt de levensduur ten goede gezien een Li-Ion cel normaal tot 4.20 Volt wordt geladen = 100% SoC op cel niveau.

Ik hoop dat we de komende weken nog meer info krijgen in dit verband. Een plot van het voltage op cell niveau versus de SoC op Model S niveau zou perfect zijn.