Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Vraag dat nou niet aan Hans. Die haalt cijfers die nauwelijks representatief zijn. Hij hoort niet voor niets in het illustere rijtje Hansen (Kazan, Klok, Noordsij).

Wat een gezelschap!

Het is ook alleen als ik mijn best doe. Normaal gesproken ligt het verbruik hoger maar het kan een enorm verschil maken hoe je rijdt. Beheerst optrekken, vooruitkijken en op tijd uitrollen, en nog wat van die attitudes die het er niet altijd leuker op maken :). Dat is eigenlijk mijn punt, maak je niet te snel zorgen want als het moet kun je een eind komen.

Maar gisteren, minder dan 10 graden, retourtje Zeewolde met aanhouden van de toegelaten snelheden (gewoon op AP op de linker baan) en de optelling van wat ik had gereden, 258 km en wat er nog aan typical restte (78 km) brengt mij wel hoger dan wat er wordt aangegeven.
Let wel, ik heb de 70D.
 
Wat een gezelschap!

Het is ook alleen als ik mijn best doe. Normaal gesproken ligt het verbruik hoger maar het kan een enorm verschil maken hoe je rijdt. Beheerst optrekken, vooruitkijken en op tijd uitrollen, en nog wat van die attitudes die het er niet altijd leuker op maken :). Dat is eigenlijk mijn punt, maak je niet te snel zorgen want als het moet kun je een eind komen.

Maar gisteren, minder dan 10 graden, retourtje Zeewolde met aanhouden van de toegelaten snelheden (gewoon op AP op de linker baan) en de optelling van wat ik had gereden, 258 km en wat er nog aan typical restte (78 km) brengt mij wel hoger dan wat er wordt aangegeven.
Let wel, ik heb de 70D.

En wat was je verbruik dan gisteren Hans?
 
Ik heb 'm weer eens aangevuld. Is heb een tijd tot 70% geladen. Vervolgens zat ik toch een paar keer met net iets te weinig range, daarna heb ik het weer op 90% gezet. Ik zag toen ook in de stats van de grafiek dat er geen enkel bewijs is dat laden tot 70% zin heeft. Niet dat je daar te veel waarde aan moet hechten, als je niet tot één van de standaardwaarden laadt (100% of in mindere mate 90%) zijn de berekeningen van de auto toch niet optimaal.

Verder bleek dat ik na het laden op 70% inderdaad de range calculatie volledig naar de gallemiezen had geholpen; ik had toen nog maar een 100% van 359. Na de rangecharge van zojuist staat dat weer op 368, en bovendien telde de eerste 7 kilometers weer eens niet mee. Ik heb de sheet toch maar op 368 ingevuld, maar eigenlijk is dat dus 375, na 93k. De totale willekeurig verbruiksberekening in de classics laat ik dan maar even buitenbeschouwing, het lijkt soms of mijn voorwielen 10 kilometer meer afleggen dan mijn achterwielen. Of is het links en rechts? Ennywee. Het beestje houdt het goed vol :)

Screen Shot 2016-01-07 at 17.04.39.png
 
Iets van 208, vandaag retour Rotterdam 201. Ik let er nu niet meer zoveel op omdat (bijna) al mijn ritten binnen het bereik vallen en die enkele keer vind ik het wel weer leuk om een SuC aan te doen, meestal dan Zwolle.

Ik denk zelfs wat lager, immers geeft 208 voor 258 km al 53,6 kWh. 78 typical is (geen idee hoeveel precies) zo'n 170Wh/km en dus 13.2 kWh. Dan zit je al akelig dicht bij de 70 kWh. Met andere woorden, ik verwacht dat je nog lager dan 208 zat voor dat traject :smile:
 
een uitdraai van mijn laadpaal vanaf 2013 tot nu toe laat zien dat ik 21.500 Kw/h heb geladen.
Ik heb nu 84000 km gereden waarvan ik inschat 5000 km geladen via externe laadpunten.
mijn verbruik over al deze km is 225 wh/km en rekenkundig is het totaal met laadverliezen opwarmen ca. 275 wh/km
heb dus 84000 km gereden voor 4300 euro (benzine auto a 1 op 13 zou ca 9600 euro zijn
De stelling op de Tesla site met 20.000 km per jaar dat er 4 keer minder energie nodig is t.o.v een benzine motor is echt te rooskleurig.
 
een uitdraai van mijn laadpaal vanaf 2013 tot nu toe laat zien dat ik 21.500 Kw/h heb geladen.
Ik heb nu 84000 km gereden waarvan ik inschat 5000 km geladen via externe laadpunten.
mijn verbruik over al deze km is 225 wh/km en rekenkundig is het totaal met laadverliezen opwarmen ca. 275 wh/km
heb dus 84000 km gereden voor 4300 euro (benzine auto a 1 op 13 zou ca 9600 euro zijn
De stelling op de Tesla site met 20.000 km per jaar dat er 4 keer minder energie nodig is t.o.v een benzine motor is echt te rooskleurig.

Ik zie dat je het over de kosten (en niet energie) hebt: Model S Design Studio | Tesla Motors
Daar staat keurig aangegeven hoe Tesla tot de factor 4 komt. Wat opvalt is dat Tesla blijkbaar rekent met 200 Wh/km INCLUSIEF laadverliezen e.d.

Berekening: 20.000 km met 8 l/100 km = 1600 liter = 2.592 Euro. 1/4 daarvan is 648 Euro. Gedeeld door 18 cent per kWh geeft 3600 kWh voor 18.000 km (10% van 20.000 wordt gratis geladen aan SuC) ofwel 200 Wh/km. Cijfers kunnen iets afwijken omdat Tesla het heeft over "ongeveer 4 keer lager". Zie link hierboven voor cijfers.

Benzine auto die 8 l/100 km verbruikt heeft een energiegebruik van 8*9000Wh/100km = 720 Wh/km. Dat is een factor 3,6 hoger, mocht het je ook om de energie gaan.
 
De elektriciteit kost straks meer dan benzine let op mijn woorden.
Neem nu een plug in hybride, ik vermoed dat die goedkoper is dan volledig elektrisch omdat je normaal nooit moet laden als je niet wil. Hij laad zichzelf op via een generator aan 1.2 liter op 100km.
Met de prijs van elektriciteit haal je meer belastingen op of je nu elektrisch rijdt of niet betalen zul je.