Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
@LarS85 aangezien jij een van de eersten bent die deze Infotainment Upgrade heeft laten uitvoeren, ben ik wel benieuwd hoe jouw bevindingen geweest zijn en hoe de ervaring is.

Vorige week woensdag heb ik m'n auto ingeleverd, maar omdat ze nog wachten op een onderdeel (van de FWD overigens), rij ik nu dus een week later nog steeds in een loaner rond.

Maar wat ik veel vervelender vind is dat het gedoe rondom de prijs weer op z'n Tesla's gaat. In de app stond een prijsopgave van ruim 5000 euro (FSD al in 2019 betaald). Dat uiteraard niet geaccepteerd en ter plekke met hen bekeken hoe het zat. Eerst kwamen ze er niet uit maar ze zagen wel dat er een orderregel in stond die niet klopte.

Het restant zou nog steeds uitkomen op 2770 euro incl btw. Dat is meer dan de 2590 zoals op hun eigen site staat. Dat snapten ze zelf ook niet dus dat gingen ze uitzoeken.

Vervolgens hoor ik niks en na 2 sms'jes krijg ik vandaag antwoord dat die 2770 gewoon klopt. Geen verdere uitleg, niks.

Zijn er verschillende uitvoeringen? Krijg ik iets extra's voor die 180 euro meer?

4D9F1D2E-1D73-4903-A2EB-8E65429747F3.jpeg
 
Je moet ze inderdaad even dwingen dat ze hun bronprijzen even nakijken. Door de werkdruk geloof ik dat ze nogal snel hun oude offerte bevestigen, maar ik heb ook 2 keren moeten zagen vooraleer de medewerker het verschil ontdekte.
 
Krijg zojuist een nieuw bericht: "Excuses voor het ongemak. Het is inderdaad een fout in ons systeem. De prijs wordt aangepast naar 2590 incl. btw en de montage. Met vriendelijke groet, Team Tesla Tilburg Service."

Eind goed, al goed (zoals uiteindelijk altijd wel bij Tesla.)

Nu nog even wachten totdat ik m'n auto weer terug heb :)
 
Zojuist ook voorstel ontvangen voor de goede prijs, tuner kan nog niet, SEC Rotterdam denkt pas in Q1 2021... intern denkt men Q4 2020 maar de medewerker telt er altijd maar een kwartaal bij :)

Bedankt, scheelt mij een belrondje. Ik zal de afspraak verplaatsen verder in Q4 (nu voor 2 december gekozen), we zitten namelijk al in Q4 2020 :D Zou wel graag de tuner tegelijkertijd met de MCU upgrade doen omdat alles dan toch al open moet.

Nota bene: ik was 2 maanden geleden bij SeC Rotterdam en toen was hun verwachting dat de Infotainment Upgrade in Q4 2021 (over een jaar) pas langzaamaan richting Europa kwam – zaten ze daar even verkeerd mee ;)
 
Zou wel graag de tuner tegelijkertijd met de MCU upgrade doen omdat alles dan toch al open moet.

Ik zou het ook graag gecombineerd willen laten uitvoeren, maar maanden hierop wachten is ook weer zo wat.
De MS servicemanuaal geeft trouwens aan dat een relatief eenvoudige vervangingshandeling is. Daarvoor hoeft niet het hele dashboard unit voor gedemonteerd te worden.

Schermafbeelding 2020-10-07 om 17.33.49.png
 
Ik zou het ook graag gecombineerd willen laten uitvoeren, maar maanden hierop wachten is ook weer zo wat.
De MS servicemanuaal geeft trouwens aan dat een relatief eenvoudige vervangingshandeling is. Daarvoor hoeft niet het hele dashboard unit voor gedemonteerd te worden.

View attachment 596140

Dat is inderdaad als je de tuner gewoon zou vervangen, maar kennelijk moet er nog een extra twisted pair kabel vanuit de MCU naar de tuner lopen, geen idee hoe ze dat doen zonder dat deel van het dashboard ook uit elkaar te halen.

Ik heb er verder niet superveel haast mee, mijn MCU werkt nog "gewoon" zonder verstoringen dus ik denk dat ik nog wel tot eind dit jaar kan wachten, als het langer duurt voor die tuner upgrade beschikbaar komt ga ik inderdaad wel eerst enkel de MCU laten upgraden.
 
Ik rij nu een week met MCU2, AP3. Blijkbaar de eerste bij SuC Groningen. Dat heeft als ervaren voordeel dat de servicemedewerkers er bovenop zaten en me frequent om feedback vroegen. Die hebben hart voor hun werk.

Prima resultaat. Alles vlotter. Ook de navigatie en daar was het me om te doen. Herkenning van meer objecten rond de auto, waaronder de stoplichten.

Let op dat de auto na de update de passende software en navigatie downloadt en daarna aangeeft dat alles up to date is, maar je zult ongeveer een dag moeten wachten tot je het schuifje 'Verkeersbord- en stoplichtherkenning' onder tabblad Autopilot op blauw kunt zetten.

ik ervaar de wifiverbinding als beduidend slechter. Weliswaar ontvangt die naast 2.4 nu ook 5, maar er is slechts een klein aantal te ontvangen bakens ter beschikking. Jammer.

Verder geven de repeaters in de voorschermen op het middenscherm een vaal, bijna monochroom beeld. Dat kan beter. Daar heb ik dus twee side repeaters voor de nieuwste S-versie besteld. Hebben andere ingebouwde filters. Dat experimenteren vinden de boys bij Tesla overigens wel fun.

Mocht iemand me vragen: artikelnummers 1495866-00-A en 1495867-00-A

Ik zal een bericht plaatsen als de vervanging van de side repeaters heeft plaatsgevonden.
 
Last edited:
Zojuist door Rotterdam bevestigd van mijn afspraak voor het vervangen van de MCU1 naar MCU2 en HW3 upgrade. De totale kosten zijn €2.590,01 en wordt op 14/10 uitgevoerd. Ik heb pas recent deze auto en dit is ook pas de eerste keer dat ik een servicerequest heb. Maar hoe zit het met de loaner? Ik word pas om 11.45 verwacht, krijg ik dan daar te horen of ik op kan wachten of dat ik een loaner krijg?
 
Vanochtend de auto afgeleverd bij het SeC voor de MCU2+HW3 upgrade (Model X 2017).
Het SeC geeft aan dat de werkzaamheden meer dan een dag kunnen duren. Dat komt mij niet zo goed uit (400km extra rijden en ik heb andere afspraken morgen).

Hoe lang duurde deze upgrade bij jullie?

Ik probeer de kans in te schatten dat ik hem toch aan het einde van de dag kan ophalen vandaag.
 
Vanochtend de auto afgeleverd bij het SeC voor de MCU2+HW3 upgrade (Model X 2017).
Het SeC geeft aan dat de werkzaamheden meer dan een dag kunnen duren. Dat komt mij niet zo goed uit (400km extra rijden en ik heb andere afspraken morgen).

Hoe lang duurde deze upgrade bij jullie?

Ik probeer de kans in te schatten dat ik hem toch aan het einde van de dag kan ophalen vandaag.
Inmiddels bericht ontvangen dat er een verkeerd onderdeel voor MCU2 is besteld/binnengekomen en dat mijn Model X in ieder geval tot 14 oktober in het SeC moet blijven...
 
Update: Ik had het verzoek al veel vroeger gedaan en kreeg te horen wat iedereen te horen krijgt: "nog niet beschikbaar".
However! sinds weken tot maanden had ik problemen met de MCU1 die niet naar behoren werkte. Daar had ik veel fotomateriaal van waardoor Tesla niet omheen het probleem meer kon. Toen ik het voertuig voor de derde keer naar Service Cebtre bracht kondigden ze aan dat ze NET de MCU2 binnen hadden. Een poging om de garantie voor de MCU1 te laten meespelen in de prijs lukte niet, maar ik liet wel meteen de MCU2 plaatsen. Daar ben ik minder enthousiast om dan ik verwacht had (ondanks vele verbeteringen zijn er ook een paar échte downers) en bovendien staat de wagen nu al weer 2 dagen binnen bij Tesla SC: der MCU2 doet het niet meer...
 
En ja, de computer voor HW3 wordt geplaatst, én de schermen worden alle 2 vervangen. Dat is één van de minpunten, de schermen bij mij zijn van beduidend lagere kwaliteit. Vooral de Instrument Cluster is van veel slechtere kwaliteit. Ik gaf dat gisteren aan toen ik de wagen binnen bracht bij het SC. Hopelijk doen ze er iets aan.
 
  • Vooreerst is er het wegvallen van de radio. Je kan nog enkel via TuneIn luisteren. Dat valt soms wat tegen omdat de verbinding niet altijd stabiel is waardoor de verbinding soms weg valt. Bovendien kan je ook niet meer van station wisselen door op de stuurknop te drukken. Dat moet nu via het grote scherm. Ook verkeersinformatie loopt niet meer binnen. Ik heb nochthans wél betaalt voor een auto mét radio. Kan Tesla die nu zomaar eruit halen? Ik betaalde 2770 € om vervolgens geen radio meer te hebben...
  • Ik heb de premium audio en sinds de update klinken de achterste luidsprekers veel dunner. Het laag is er duidelijk uit en enkel de mid-en hoge tonen werken nog. Ook dat gaf ik gisteren aan op het SC. Ook de Dolby instelling bij de klankregeling is eruit en vervangen door een ander soort setting. (maar persoonlijk vond ik die Dolby setting afgrijselijk klinken.)
  • Vroeger werkten de 12V uitput en de USB poorten wanneer de auto uitgeschakeld was. Dat is niet langer het geval. Voor mij vervelend want ik gebruik de auto als hotel waardoor ik 's nachts tablet en telefoon oplaadt en soms ook een (op maat gemaakte) koeler laat draaien. Dat kan nu niet meer tenzij ik 'CAMP' mode inschakel, maar dan blijft het scherm aan. Ook niet bepaald slaapbevorderend. Tesla beweert dat ze de poorten sluiten om te voorkomen dat de batterij wordt gebruikt bij een uitgeschakelde auto. Maar anderzijds maken ze een camp mode waarbij het scherm gewoon aanblijft en terwijl de airco/verwarming de hele nacht aan blijft... En dat gebruikt dan de batterij niet?
  • De schermen die mindere kwaliteit bieden. (maar die misschien idd. uitzonderlijk zijn, hoewel: 2 keer in dezelfde auto? Lijkt mij érg toevallig.)
  • Verder gaat sentry mode zowat elke regendruppel als een inbreker beschouwen en staat de auto om de paar seconden met zijn lichten te pinken wanneer het regent.
  • De MCU2 herkent wel stoplichten en verkeerspaaltjes. Die laatste herkent hij vooral wanneer ze er niet zijn. Volgens Tesla ligt België volgezaaid met traffic cones. Verkeerslichten worden niet altijd consequent herkent (indicatoren in tunnels bv. om rijstroken al dan niet open te stellen worden ook als stoplichten gezien. Soms worden lichten ook niet opgemerkt.) Snelheidsborden worden hier en daar wel herkend, maar lang niet allemaal. De meeste ervan hebben echter geen invloed op de snelheid van de auto. Met autopilot aan zal hij wel netjes een bord van 50 lezen en op de instrument cluster tonen, maart de auto blijft lustig aan 70 verder zoemen. (Ja snorren doen Tesla's niet.)
  • Verwar de 5G niet met het nog uit te rollen 5G netwerk: de nieuwe simkaart kent enkel het 4G netwerk en verbindt NIET met 5G. De 5G slaat op WiFi en niet de LTE verbinding!
Maar het is niet allemaal kommer en kwel.
  • De browser is EINDELIJK bruikbaar. Hij heeft niet de snelheid van telefoon, tablet of computer, maar het is behoorlijk. je kan zelfs naar televisieuitzendingen kijken via de betreffende sites. Ik heb het nog niet getest, maar het zou best kunnen dat ABetterRoutePlanner (voor lange afstanden nog steeds stukken beter dan Tesla zelf) nu wel vlot draait en de rit kan begeleiden.
  • Gevolg is dat ook de navigatie stukken sneller is. Ook de spraakfunctie is een stuk vlotter. Qua rijgedrag is er dan weer geen verschil met vroeger. Hoewel de update 2020.40.3 dat wél zou bieden (ik zag hem daarnet klaarstaan op mijn App. Misschien dat SC hem straks wel installeert.)
  • Netfix is wel geinig om in de auto te bekijken en er zit ook nog een ander kanaal op met beeldmateriaal. Daarnaast is er YouTube, maar let wel, je kan met je Google account niet aanmelden. Google laat je weten dat de browser van Tesla niet te vertrouwen is.
  • Ook spelletjes schijnen beter te zijn, maar dat is mijn afdeling niet.
  • Dashcam en sentry mode werken en nemen alles op via 4 camera's. Tenminste als je een USB sleutel plaatst. Dat scheelt een hoop beveiliging: wanneer een inbreker in de auto raakt staat hij meteen op die sleutel. Je moet er dan wel van uitgaan dat die inbreker die sleutel niet uit de USB port trekt, hem formatteert en er op de zwarte markt een aardig centje aan verdient... Ik zoek nog naar een oplossing om een SSD schijf ergens in te bouwen waar ik dan meteen ook muziek zou opzetten...
Zo, in de hoop hiermee je vraag naar behoren te hebben beantwoord.

Groetjes, Kurt
 
  • Informative
Reactions: Duke-U