Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Elon heeft nu voor de 4e keer op twitter bevestigd dat we een upgrade zouden moeten kunnen "kopen" van een MCU1 computer naar MCU2 computer.

Twitter

Waarom zou je willen upgraden? Betere snelheid/ 5 Ghz wifi verbinding / betere bluetooth / nieuwe spellen zoals Beach Buggy Racing etc ( MCU1 to MCU2 | TeslaTap )

MCU heeft niks te maken met AP1/AP2.5 etc... ( Autopilot, Processors and Hardware – MCU & HW Demystified | TeslaTap )

Maar is er iemand die hier weet wat er daadwerkelijk moet gebeuren en of het überhaupt al eens is uitgevoerd?

Zou er persoonlijk wel voor willen betalen, menu's en bediening worden zoveel sneller als ik het vergelijk met mijn "oude" X uit 2016 met MCU1/AP1. Maar kan niks op internet vinden dat het echt kan...
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Het is de Centrale Unit die achter de midden console zit die vervangen wordt. Het is niet groter dan een laptop en op Rich Rebuilds vindt je video's van hoe hij deze vervangt of demonteert.
Dus met "You can" bedoelt Elon letterlijk "onze service centers kunnen het niet, maar met wat knutselwerk kan je het zelf oplossen"? Dat lijkt inderdaad met de werkelijkheid overeen te komen...
 
Ikzelf ben overigens vooral geïnteresseerd in een upgrade van de autopilot-hardware 2.5 naar 3.0 (zonder FSD). Op dit moment maakt dat nog geen verschil, maar ik vermoed dat toekomstige versies van EAP toch wel die 20x grotere rekenkracht gaan gebruiken en daardoor eindelijk vlot gaan rijden zonder onnodige remmaneuvers.

Die upgrade zou zeer eenvoudig moeten zijn, en is zelfs gratis voor wie FSD besteld heeft.
 
Ikzelf ben overigens vooral geïnteresseerd in een upgrade van de autopilot-hardware 2.5 naar 3.0 (zonder FSD). Op dit moment maakt dat nog geen verschil, maar ik vermoed dat toekomstige versies van EAP toch wel die 20x grotere rekenkracht gaan gebruiken en daardoor eindelijk vlot gaan rijden zonder onnodige remmaneuvers. Die upgrade zou zeer eenvoudig moeten zijn, en is zelfs gratis voor wie FSD besteld heeft.
Het kan ook dat je om die upgrade te krijgen eerst FSD zal moeten kopen, én bovendien dat Tesla de hardware dan alleen maar zal retrofitten wanneer de huidige hardware écht de verbeterde FSD-functies niet meer aankan (wat die ook zullen zijn, want vandaag is EAP=FSD, en ik neem aan dat stoplicht- of stopbordherkenning ook wel kunnen met de huidige hardware - zelfrijdend zijn in de stad is een ander paar mouwen, maar dat zie ik Tesla nog niet meteen uitrollen, zeker niet in onze contreïen). Ik reken alvast niet op op een retrofit vooraleer we nieuwjaar 2021 hebben gevierd. Hoop dat ik me totaal vergis natuurlijk!
 
@michelcolman Waarom zou je dat willen? Zonder FSD heb je toch niets aan die HW?

@Carl Ik denk dat het sneller gaat. Heel pragmatisch: het onderhouden van twee softwarebranches is te duur. Daarom zijn de huidige EAP/FSD functies nog geoptimaliseerd voor HW2/HW2.5. Dat gaat een keer veranderen. Waarschijnlijk betekent dat (icm de nieuwe hardware) een grote stap vooruit in de souplesse voor EAP/FSD functies, maar een (kleine?) stap achteruit voor AP/EAP functies zonder FSD en zonder HW3.
 
Count me in voor de MCU2 upgrade, kan niet wachten :D

Overigens vind ik wel dat er aan de kant van Tesla hier ook een soort courtesy moet zijn, de upgrade tegen gereduceerd tarief zolang ze de bugs niet hebben kunnen oplossen die met MCU1 gepaard gaan.
Neem als voorbeeld de haperende Spotify playback, er wordt al tijden gezegd dat Tesla bezig is om hier een fix voor uit te brengen, maar nog steeds lijken ze dit niet te kunnen oplossen, tot grote ergenis bij diverse gebruikers (waaronder ik).
 
@michelcolman Waarom zou je dat willen? Zonder FSD heb je toch niets aan die HW?

@Carl Ik denk dat het sneller gaat. Heel pragmatisch: het onderhouden van twee softwarebranches is te duur. Daarom zijn de huidige EAP/FSD functies nog geoptimaliseerd voor HW2/HW2.5. Dat gaat een keer veranderen. Waarschijnlijk betekent dat (icm de nieuwe hardware) een grote stap vooruit in de souplesse voor EAP/FSD functies, maar een (kleine?) stap achteruit voor AP/EAP functies zonder FSD en zonder HW3.
Onze s met hw 2 werd ook uitgesloten van updates en extras, die de x met 2.5 wel krijgt. Met 3.0 ben je wel up to date, ik hoef ook geen FSd, maar wel 3.0 iig in de X. Ben erg benieuwd naar de kosten
 
Ergens gelezen, weet even niet meer waar, dat een kapotte MCU1 buiten garantie voor ca 2500 is vervangen...

Toch best wel geld voor wat snellere multimedia en browser, betere BT en 5Ghz wifi
 
Begin vorig jaar zijn in Tilburg een flink aantal S’en en X’en voor aflevering omgebouwd van mcu 1 naar mcu 2. Dit betrof de modellen die nog op transport waren toen de mcu 2 werd geïntroduceerd. Tesla wilde toen kennelijk geen gedoe met klanten die bij aflevering zouden worden geconfronteerd met reeds verouderde hardware.

In diezelfde periode had ik een model X voorraadmodel op het oog. Deze was echter al eind 2017 geproduceerd en zou daardoor niet in aanmerking komen voor een gratis upgrade naar een mcu 2. Maar tegen een additionele betaling van € 4.000,- zou ik ook die auto afgeleverd krijgen met mcu 2.

Conclusie: ombouwen kan en Tesla heeft daar al de nodige (interne) ervaring mee.
 
Begin vorig jaar zijn in Tilburg een flink aantal S’en en X’en voor aflevering omgebouwd van mcu 1 naar mcu 2. Dit betrof de modellen die nog op transport waren toen de mcu 2 werd geïntroduceerd. Tesla wilde toen kennelijk geen gedoe met klanten die bij aflevering zouden worden geconfronteerd met reeds verouderde hardware.

Hoewel dit zou kunnen geloof ik het niet. MCU-> MCU2 is niet enkel even het scherm swappen. De aansluitingen van de antennes voor zowel LTE als Wifi zijn anders bedraad zover ik weet. Denk dat als je een extra betaling van 4k had gedaan je gewoon een ander voorraad model met MCU2 had gekregen.
 
Begin vorig jaar zijn in Tilburg een flink aantal S’en en X’en voor aflevering omgebouwd van mcu 1 naar mcu 2. Dit betrof de modellen die nog op transport waren toen de mcu 2 werd geïntroduceerd. Tesla wilde toen kennelijk geen gedoe met klanten die bij aflevering zouden worden geconfronteerd met reeds verouderde hardware.

In diezelfde periode had ik een model X voorraadmodel op het oog. Deze was echter al eind 2017 geproduceerd en zou daardoor niet in aanmerking komen voor een gratis upgrade naar een mcu 2. Maar tegen een additionele betaling van € 4.000,- zou ik ook die auto afgeleverd krijgen met mcu 2.

Conclusie: ombouwen kan en Tesla heeft daar al de nodige (interne) ervaring mee.

Apart, dit verhaal heb ik nog niet gehoord. Mijn Model X is afgeleverd op 25 maart 2018 (productiedatum weet ik zo niet), dan zou dat in ieder geval ook op mijn wagen van toepassing moeten zijn.
 
Ergens gelezen, weet even niet meer waar, dat een kapotte MCU1 buiten garantie voor ca 2500 is vervangen.

Poosje geleden gepost dat in mijn P85 de MCU zwart werd en is vervangen voor het nieuwe type met LTE, nieuwe antenne enz. Dat kostte iets meer dan 2.000 euro. (ex. BTW)

Post #10 in dit draadje:
Leden van de 400.000 km club
 
Last edited:
Poosje geleden gepost dat in mijn P85 de MCU zwart werd en is vervangen voor het nieuwe type met LTE, nieuwe antenne enz. Dat kostte iets meer dan 2.000 euro. (ex. BTW)

Post #10 in dit draadje:
Leden van de 400.000 km club

Ik had begrepen dat de MCU een mooi zwart kastje is, de BT module vervangen moet worden en idd andere antenne voor 4G. Maar weet jij of ze ook meteen het scherm vervangen?
 
Poosje geleden gepost dat in mijn P85 de MCU zwart werd en is vervangen voor het nieuwe type met LTE, nieuwe antenne enz. Dat kostte iets meer dan 2.000 euro. (ex. BTW)

Post #10 in dit draadje:
Leden van de 400.000 km club
Ik heb in mijn MCU1 / AP1 S70 alleen een LTE upgrade laten doen. Kostte iets van €550 ofzo. De vraag is dus: heb jij een nieuwe MCU1 gekregen met LTE module of een MCU2 ?
 
Hoewel dit zou kunnen geloof ik het niet. MCU-> MCU2 is niet enkel even het scherm swappen. De aansluitingen van de antennes voor zowel LTE als Wifi zijn anders bedraad zover ik weet. Denk dat als je een extra betaling van 4k had gedaan je gewoon een ander voorraad model met MCU2 had gekregen.
Toch is het zo: ik heb het voorraadmodel (een X 75d) op 27 mei 2018 besteld. Na deze bestelling werd het mij pas duidelijk dag het een exemplaar was zonder mcu2 (want eind 2017 geproduceerd).

Op dat moment kon de mcu1 worden vervangen voor een mcu2. Bij tesla in Tilburg was reeds een hele batch exemplaren vóór aflevering omgebouwd van mcu1 naar mcu2, dus daar had tesla dus de nodige ervaring mee. Bij mijn voorraadmodel wilde men dat echter niet gratis doen, wel voor € 4.000 euro. Van de €12.000 voorraadkorting zou dus €8.000 resteren. Dus geen x, maar dezelfde auto.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een nieuwe bestelling, een X 100d. Vooral omdat ik twijfels kreeg bij het bereik van de 75d, overigens.

€4000 is ook een stuk duurder dan de prijs van een nieuwe mcu1: die in onze model S p85 is vorig najaar vervangen voor een nieuwe, dat kostte “slechts” € 1.777,69 ex btw plus € 143 labour ex btw.
 
Apart, dit verhaal heb ik nog niet gehoord. Mijn Model X is afgeleverd op 25 maart 2018 (productiedatum weet ik zo niet), dan zou dat in ieder geval ook op mijn wagen van toepassing moeten zijn.
Heb het even opgezocht, mijn bestelling was iets later, eind mei 2018. De uitleveringen van mei en wellicht een deel van april zijn destijds door tesla omgebouwd. Dit is mij bevestigd door Tesla én door een werknemer van Tesla die de ombouw deed.