Ik ontwerp al heel mijn carrière electronica met displays, en heb zo toch min of meer een idee van wat zoiets kost aan onderdelen. Die MCU2 kost ergens tussen 100 en 200 Euro, indien productie van 100k toestellen.
Totaal geen 1000 Euro. Denk je echt dat de MCU2 complexer is dan pakweg een gewone Windows PC, en die koop je in de winkel (per stuk) voor geen 499 Euro. Ik heb een paar maand geleden een 55" LCD tv gekocht voor 599. De electronica daarin moet niet onderdoen voor een computer hoor.
Dat MCU1 bordje kost misschien 50 Euro aan Tesla. Dus idd ze sparen 150 Euro uit per auto. Echter de montage kosten zijn pakken hoger. Hoe lang duurt het voor de Mobile Service dit heeft ingebouwd? Dat kost dus meer als de hardware. Voor een beetje meer hadden ze een pak ontevreden 'pionier' klanten blij kunnen maken door ze dan maar tegelijk een MCU2 te geven. Dat is de gemiste kans. Die meerkost komt er volgens mij dik uit, omdat veel van die klanten sneller terug een nieuwe Tesla zouden kopen. Ik zelf vraag me echt af of mijn volgende auto nog een Tesla gaat zijn. Waarom? De belabberde service. Moet ik echt accepteren dat het 2 jaar duurt vooraleer Tesla die MCU1 wil repareren. De ophangingsarmen van de auto moeten veel te snel vervangen worden, dan is ook een ontwerpfout. Getuige dat de nieuw geplaatste armen niet meer stuk gaan. Waarom is de batterij van mijn auto beperkt in laadvermogen? Dusdanig dat reizen eigenlijk niet meer leuk is. Omdat er een ontwerpfout in de batterij zit, of anders, de batterij kan de beloftes van toen ik de auto kocht niet geven. Dat zijn allemaal dingen die Tesla al jaren zou moeten opgelost hebben onder garantie, om tevreden klanten te houden.