Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla finally 'voluntarily' recalls Model S/X with touchscreen problem after getting arm twisted by NHTSA - Electrek

Tesla gaat dus toch alle MCU1 cpu bordjes 'vrijwillig' vervangen. We krijgen allemaal een mail (zeggen ze).

Maar dus geen gratis MUC2 upgrade. Een gemiste kans voor Tesla.
Een gratis MCU2 upgrade een gemiste kans? Die snap ik niet. Zo'n apparaat kost toch voor Tesla al circa 700 euro, met inbouw in de Model S richting 900 euro... is mijn aanname. Als je voor alle auto's een gratis update voor de kostprijs van 1000 euro gaat vergoeden, hakt dat aardig in op je winst. Wel zou ik het waarderen dat ze een tegemoetkoming doen als je voor de MCU2 gaat i.p.v. eMMC upgrade.

Tesla roept 135.000 auto's terug en geeft chipmaker Nvidia de schuld


we hebben het over 135000 auto's lees ik nu. Dus even grofweg 135 miljoen kostenpost als alle MCU's worden vervangen naar MCU2. Peanuts voor Elon :cool:
 
Last edited:
Een gratis MCU2 upgrade een gemiste kans? Die snap ik niet. Zo'n apparaat kost toch voor Tesla al circa 700 euro, met inbouw in de Model S richting 900 euro... is mijn aanname. Als je voor alle auto's een gratis update voor de kostprijs van 1000 euro gaat vergoeden, hakt dat aardig in op je winst. Wel zou ik het waarderen dat ze een tegemoetkoming doen als je voor de MCU2 gaat i.p.v. eMMC upgrade.

Tesla roept 135.000 auto's terug en geeft chipmaker Nvidia de schuld


we hebben het over 135000 auto's lees ik nu. Dus even grofweg 135 miljoen kostenpost als alle MCU's worden vervangen naar MCU2. Peanuts voor Elon :cool:

Ik ontwerp al heel mijn carrière electronica met displays, en heb zo toch min of meer een idee van wat zoiets kost aan onderdelen. Die MCU2 kost ergens tussen 100 en 200 Euro, indien productie van 100k toestellen.

Totaal geen 1000 Euro. Denk je echt dat de MCU2 complexer is dan pakweg een gewone Windows PC, en die koop je in de winkel (per stuk) voor geen 499 Euro. Ik heb een paar maand geleden een 55" LCD tv gekocht voor 599. De electronica daarin moet niet onderdoen voor een computer hoor.

Dat MCU1 bordje kost misschien 50 Euro aan Tesla. Dus idd ze sparen 150 Euro uit per auto. Echter de montage kosten zijn pakken hoger. Hoe lang duurt het voor de Mobile Service dit heeft ingebouwd? Dat kost dus meer als de hardware. Voor een beetje meer hadden ze een pak ontevreden 'pionier' klanten blij kunnen maken door ze dan maar tegelijk een MCU2 te geven. Dat is de gemiste kans. Die meerkost komt er volgens mij dik uit, omdat veel van die klanten sneller terug een nieuwe Tesla zouden kopen. Ik zelf vraag me echt af of mijn volgende auto nog een Tesla gaat zijn. Waarom? De belabberde service. Moet ik echt accepteren dat het 2 jaar duurt vooraleer Tesla die MCU1 wil repareren. De ophangingsarmen van de auto moeten veel te snel vervangen worden, dan is ook een ontwerpfout. Getuige dat de nieuw geplaatste armen niet meer stuk gaan. Waarom is de batterij van mijn auto beperkt in laadvermogen? Dusdanig dat reizen eigenlijk niet meer leuk is. Omdat er een ontwerpfout in de batterij zit, of anders, de batterij kan de beloftes van toen ik de auto kocht niet geven. Dat zijn allemaal dingen die Tesla al jaren zou moeten opgelost hebben onder garantie, om tevreden klanten te houden.
 
En.. @jm71 : is het grote scherm vervangen en vooral hoe is de gebruikerservaring van de nieuwe MCU2? Werkt internet bijv. weer?
Hi Maarten. Of het grote scherm vervangen is weet ik eerlijk gezegd niet eens, maar ik heb een sterk vermoeden van wel want het lijkt alsof de resolutie duidelijk beter is. In algemene zin ben ik dik tevreden. De responsiveness is aanzienlijk beter en behalve dat ik nu geen problemen met de eMMC meer hoef te vrezen vind ik het de upgrade zeker waard (zeker nu het 1550 euro is). De tuner mus ik voorlopig niet, TuneIn volstaat voor mij.

En de infotainment, tja....Ik heb vandaag zowaar even Netflix gekeken terwijl mijn dochter in de martelstoel lag bij de beugeltandarts, YouTube is ook best grappig, maar dat caraoke hoeft van mij niet zo. Maar dat kun je ‘hiden’ zodat het nu getoond wordt.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Voor een beetje meer hadden ze een pak ontevreden 'pionier' klanten blij kunnen maken door ze dan maar tegelijk een MCU2 te geven. Dat is de gemiste kans.
Maar dat is omdat jij de prijs van de hardware weet in te schatten.

Nu, draai je positie om. Je werkt voor Tesla, en je moet een middle ground vinden tussen het probleem oplossen en je OPEX niet doen bloeden omdat je meerdere service technicians voor niks moet laten werken om 4 boards per dag te vervangen. Niet vergeten dat de MCU2-upgrade niet enkel het Tegra board is, maar een geheel nieuw scherm én het scherm van het dashboard, wat eigenlijk langer duurt dan enkel het Tegra board wisselen. En je weet ook dat als je enkel het Tegra-board wisselt, je 100% verlies draait (werkuren, nieuw Tegra board), terwijl je met een upsell naar MCU2 plots je werkuren en hardware bekostigd zijn.

Ik vind het jammer dat het zolang geduurd heeft dat Tesla met een oplossing kwam die gratis werd aangeboden (niet vergeten dat vroeger de MCU1 buiten garantie enkel tegen +€1000 werd gewisseld, dan dat er een oplossing kwam voor ~€500, dan dat er een uitgebreide garantie kwam op de eMMC chip als je het probleem kreeg, en nu pas dat er een gratis recall is) maar ik vind het wel euh nogal Nederlands om vervolgens teleurgesteld te zijn om een upgrade die voor 1K5 in de markt staat, niet gratis te krijgen. Dit gevoel van entitlement zit me niet lekker.
 
Ik vind het jammer dat het zolang geduurd heeft dat Tesla met een oplossing kwam die gratis werd aangeboden (niet vergeten dat vroeger de MCU1 buiten garantie enkel tegen +€1000 werd gewisseld, dan dat er een oplossing kwam voor ~€500, dan dat er een uitgebreide garantie kwam op de eMMC chip als je het probleem kreeg, en nu pas dat er een gratis recall is) maar ik vind het wel euh nogal Nederlands om vervolgens teleurgesteld te zijn om een upgrade die voor 1K5 in de markt staat, niet gratis te krijgen. Dit gevoel van entitlement zit me niet lekker.

Ik denk dat deze situatie geen enkele klant lekker zit en dat het rechtzetten nog een flinke tijd zal duren. Mijn eMMC doet het nog en ik twijfel nog over de MCU2 (moet toch aan de LTE) maar als ik denk aan de andere ondeugdelijke onderdelen die ik ook zal moeten vervangen (andere draagarmen, deurgrepen) is dat financieel gezien misschien toch niet zo verstandig. Tesla is hard gegroeid en verdient eeuwige roem voor het versneld verduurzamen van de autoindustrie maar een meer volwassen houding t.o.v. het erkennen van gemaakte ontwerpfouten zou ze niet misstaan.
 
Ik ben akkoord dat ondeugdelijke onderdelen vervangen moeten worden, maar een MCU1 naar MCU2 is geen vervanging maar een upgrade. Er zal ooit een moment komen dat ook MCU2 naar dan moderne standaarden traag is. MCU1 is het equivalent van een netbook uit 2012. Als je nu nog een Acer netbook van 2012 hebt, ga je toch ook niet stennis schoppen bij Acer dat ze je in 2021 een nieuwe i5 laptop moeten geven? Qua laptops kan je overigens blij zijn als Acer nog een 4 jaar oud toestel kosteloos zou herstellen als er een geheugenchip defect is.
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik ben akkoord dat ondeugdelijke onderdelen vervangen moeten worden, maar een MCU1 naar MCU2 is geen vervanging maar een upgrade. Er zal ooit een moment komen dat ook MCU2 naar dan moderne standaarden traag is. MCU1 is het equivalent van een netbook uit 2012. Als je nu nog een Acer netbook van 2012 hebt, ga je toch ook niet stennis schoppen bij Acer dat ze je in 2021 een nieuwe i5 laptop moeten geven? Qua laptops kan je overigens blij zijn als Acer nog een 4 jaar oud toestel kosteloos zou herstellen als er een geheugenchip defect is.

Ik ben het met je eens dat de verwachting van een upgrade niet passend is, het inbouwen van een MCU2 is tijdrovend en daarom kostbaar (dus derving van de omzet/monteur). De lage kosten van de onderdelen doen daar niets aan af. Het is begrijpelijk dat mensen zoeken naar een compensatie voor een gebrek aan service maar dat vereist maatwerk en past niet in het formele proces van een recall. Daarnaast laat de financiële positie van Tesla weinig ruimte om een dergelijk gebaar te maken. De hoge aandelenkoers is leuk maar zegt meer over de problemen op de geldmarkt (negatieve rente e.d., off-topic) en je gaat nou eenmaal geen extra aandelen uitgeven voor een recall :)
 
Contact gehad met Tesla: als je in aanmerking komt voor de recall voor vervanging van de eMMC EN ook de upgrade van MCU1 naar MCU2 wenst te doen, is het niet zo dat de upgrade van de MCU1 goedkoper wordt (ook al hoeven ze de eMMC dan daarna niet meer te vervangen).
Een korting had ik wel redelijk gevonden, maar helaas.
 
Jij hebt toch niet te klagen over Tesla support?
Ik bestelde recent enkele pizza's. Toen ik thuis kwam, bleek de bestelling verkeerd te zijn; ik had 2 pizza's van iemand anders zijn bestelling mee, en die andere klant had mijn pizza's meegekregen.

Niet prettig, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om als goedmaker 6 gratis pizza's te eisen omdat ik eens een verkeerde bestelling mee kreeg.

Je mag en moet als klant op je strepen staan, maar ook beseffen wanneer het een gunst is (buiten garantie een herstelling krijgen) en wat redelijk of onredelijk is. Ik wordt er wat ongemakkelijk van dat er mensen ontevreden zijn omdat hun onredelijke eisen niet ingewilligd zijn.
 
  • Like
Reactions: DrBreedband
Ik bestelde recent enkele pizza's. Toen ik thuis kwam, bleek de bestelling verkeerd te zijn; ik had 2 pizza's van iemand anders zijn bestelling mee, en die andere klant had mijn pizza's meegekregen.

Niet prettig, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om als goedmaker 6 gratis pizza's te eisen omdat ik eens een verkeerde bestelling mee kreeg.

Je mag en moet als klant op je strepen staan, maar ook beseffen wanneer het een gunst is (buiten garantie een herstelling krijgen) en wat redelijk of onredelijk is. Ik wordt er wat ongemakkelijk van dat er mensen ontevreden zijn omdat hun onredelijke eisen niet ingewilligd zijn.
maar jij hebt toch niet te klagen over Tesla Support?
 
Ik ontwerp al heel mijn carrière electronica met displays, en heb zo toch min of meer een idee van wat zoiets kost aan onderdelen. Die MCU2 kost ergens tussen 100 en 200 Euro, indien productie van 100k toestellen.

Totaal geen 1000 Euro. Denk je echt dat de MCU2 complexer is dan pakweg een gewone Windows PC, en die koop je in de winkel (per stuk) voor geen 499 Euro. Ik heb een paar maand geleden een 55" LCD tv gekocht voor 599. De electronica daarin moet niet onderdoen voor een computer hoor.

Dat MCU1 bordje kost misschien 50 Euro aan Tesla. Dus idd ze sparen 150 Euro uit per auto. Echter de montage kosten zijn pakken hoger. Hoe lang duurt het voor de Mobile Service dit heeft ingebouwd? Dat kost dus meer als de hardware. Voor een beetje meer hadden ze een pak ontevreden 'pionier' klanten blij kunnen maken door ze dan maar tegelijk een MCU2 te geven. Dat is de gemiste kans. Die meerkost komt er volgens mij dik uit, omdat veel van die klanten sneller terug een nieuwe Tesla zouden kopen. Ik zelf vraag me echt af of mijn volgende auto nog een Tesla gaat zijn. Waarom? De belabberde service. Moet ik echt accepteren dat het 2 jaar duurt vooraleer Tesla die MCU1 wil repareren. De ophangingsarmen van de auto moeten veel te snel vervangen worden, dan is ook een ontwerpfout. Getuige dat de nieuw geplaatste armen niet meer stuk gaan. Waarom is de batterij van mijn auto beperkt in laadvermogen? Dusdanig dat reizen eigenlijk niet meer leuk is. Omdat er een ontwerpfout in de batterij zit, of anders, de batterij kan de beloftes van toen ik de auto kocht niet geven. Dat zijn allemaal dingen die Tesla al jaren zou moeten opgelost hebben onder garantie, om tevreden klanten te houden.

Qua componenten kosten heb je geljk, echter de productielijn waarover jij praat is bij Tesla een productie hell geweest. Niet zozeer op dit punt maar op veel punten. Als je een nieuwe product produceert met nog niet zoveel ervaring of ervaren mensen dan zijn de kosten in het algemeen een stuk hoger. Het was niet zo dat Tesla MCU x maakte, maar MCU 1. Daarmee wetende dat dit het eerste ontwerp is toegespitst op functionaliteit voor de auto aansturing. Dan denk ik niet de MCU voor componenten incl. ontwerp voor 500 euro te koop is. Het is namelijk geen gewone PC maar een PC met extra aansluitingen voor aansturen van de auto. Het eerste ontwerp kost dan het meeste . Hetzelfde als er ineens de nieuwste flatscreen is met ultradun scherm en is ook nog een 65´´ die was eerst 10k en nu te krijgen voor nog geen 2k
 
  • Like
Reactions: wooter
Ik kreeg vandaag bij SeC Eindhoven (spontaan, trouwens, ik was er voor een ander probleempje) te horen dat iedereen die de MCU2 upgrade heeft gedaan, maar nu in aanmerking zou komen voor de eMMC vervanging, vanaf eind maart een bericht van Tesla gaat ontvangen over een compensatie (wsl ter hoogte van de prijs van het vervangen van het systeembord).

We wachten het af!
 
Deze week de upgrade gedaan.
Het is een wereld van verschil hoe snel alles weer reageert.
Gesproken tekst wordt weer direct herkend en verwerkt.
Navigatie wordt weer snel berekend.
Opbouw van de wegenkaart is weer 10 x zo snel.
Tunein werkt ook veel beter dan voorheen, waardoor ik FM nog niet heb gemist.
Ik ben bijna helemaal tevreden.
Het beeld van de achteruitrijcamera is nu in de avond zo donker dat ik echt niets meer zie. Dat was voorheen veel beter.
Ik hoop dat ze dat nog kunnen aanpassen.

Eerder had ik al lte ipv 3g laten aanpassen en de MCU chip laten vervangen in Eindhoven, maar bij beiden had ik niets van snelheids verschil gemerkt. (behalve natuurlijk dat de chip vervangen nodig was omdat ik niets meer zag op mijn scherm en niet kon opladen)

Jammer ook dat ze de kosten van de chip vervangen niet in mindering hebben gebracht bij de upgrade.
Ik moest wel naar eindhoven omdat Tesla pas na 3 weken mogelijkheid zagen om de chip te vervangen.
en zoals eerder gezegd ik kon niet meer opladen en dus ook niet 3 weken doorrijden om te wachten op Tesla